Fortfarande en mycket grov skiss, alltså. Känns terrängen tillräckligt dramatisk?
edit: ändrade genomskärningen till rätt skala
/Baldyr
Det här ska väl inte vara något problem. Ursprungskartan som följde med spelet måste gälla som urkund efter vad jag förstår av projektets policy. I detta avseende förefaller din nya karta vara mer trogen originalet. Jag tror nog att den "officiella karta" som du ifrågasätter bara ska ses som gällande tills annat påpekats. Spelknepe har alltid varit villig att ändra när förslag framlagts och vunnit acceptans.Baldyr skrev: Oavsett liknar själva landet inte alls det som finns på projektets (vad jag förmodar är) officiella karta. Det kan vara ett potentiellt problem som jag gärna skulle vilja diskutera med någon ansvarig. Jämför själv!
/Baldyr
Ser OK ut för min del men fler får gärna tycka till.Baldyr skrev:Jag gjorde lite ändringar i de nordliga delarna och lade till en genomskärning, enligt de höjder jag angav i anslutning till den förra topografin.
Fortfarande en mycket grov skiss, alltså. Känns terrängen tillräckligt dramatisk?
edit: ändrade genomskärningen till rätt skala
/Baldyr
Det stämmer, och förövrigt får väl alla kartor bara ses som preliminära illustrationer av hur det verkligen ser ut.Brior skrev:Det här ska väl inte vara något problem. Ursprungskartan som följde med spelet måste gälla som urkund efter vad jag förstår av projektets policy. I detta avseende förefaller din nya karta vara mer trogen originalet. Jag tror nog att den "officiella karta" som du ifrågasätter bara ska ses som gällande tills annat påpekats. Spelknepe har alltid varit villig att ändra när förslag framlagts och vunnit acceptans.Baldyr skrev: Oavsett liknar själva landet inte alls det som finns på projektets (vad jag förmodar är) officiella karta. Det kan vara ett potentiellt problem som jag gärna skulle vilja diskutera med någon ansvarig. Jämför själv!
/Baldyr
Givetvis är en karta alltid endast en representation av en faktisk eller påhittad verklighet. Så även kartor är att jämställa med källor på samma sätt som text? När kartor är motstridiga torde den mera detaljerade ha företräde, visst? När två kartor är inkompatibla är det fritt fram att föreslå en tredje alternativ tolkning?Mikael skrev:Det stämmer, och förövrigt får väl alla kartor bara ses som preliminära illustrationer av hur det verkligen ser ut.Brior skrev:Det här ska väl inte vara något problem. Ursprungskartan som följde med spelet måste gälla som urkund efter vad jag förstår av projektets policy. I detta avseende förefaller din nya karta vara mer trogen originalet. Jag tror nog att den "officiella karta" som du ifrågasätter bara ska ses som gällande tills annat påpekats. Spelknepe har alltid varit villig att ändra när förslag framlagts och vunnit acceptans.Baldyr skrev: Oavsett liknar själva landet inte alls det som finns på projektets (vad jag förmodar är) officiella karta. Det kan vara ett potentiellt problem som jag gärna skulle vilja diskutera med någon ansvarig. Jämför själv!
/Baldyr
Kanske någon annan kan göra en insats? Fördelat ansvar och fördelad arbetsbörda torde vara projektets melodi, eller?Spelknepe skrev:Hej Baldyr!
Funderar faktiskt hur detaljerat jag ska göra kartorna. Eftersom jag i princip ansvarar för hela västra Ereb så vore det kanske ett misstag av mig att gräva mig djupare i mindre områden.
Ja, det vore bra med någon slags klartecken att gå vidare med kartläggningen av Nastrôl, både kartografiskt och i text. Som jag ser det så har jag kommit med ett förslag, men som sådant kan det ju röstas ned. Kartansvarig lär också ha synpunkter på hur kartorna ser ut och är framtagna rent tekniskt. Jag kan ju knappast utgå ifrån "källorna" när det inte finns några detaljerade kartor över området. Därför tänkte jag tills vidare basera texten på mitt eget förslag, men risken finns ju att min karta inte vinner laga kraft, så att säga.Brior skrev:Ser OK ut för min del men fler får gärna tycka till.
Ändringarna av Nastrols karta verkar rimliga men innan vi ber Spelknepe om att ev ta sig an detta tycker jag vi skall ha sett över hela Trakoriendelen av EA-kartan så att det räcker med en åtgärd och inte blir en massa små.Brior skrev:Det här ska väl inte vara något problem. Ursprungskartan som följde med spelet måste gälla som urkund efter vad jag förstår av projektets policy. I detta avseende förefaller din nya karta vara mer trogen originalet. Jag tror nog att den "officiella karta" som du ifrågasätter bara ska ses som gällande tills annat påpekats. Spelknepe har alltid varit villig att ändra när förslag framlagts och vunnit acceptans.Baldyr skrev: Oavsett liknar själva landet inte alls det som finns på projektets (vad jag förmodar är) officiella karta. Det kan vara ett potentiellt problem som jag gärna skulle vilja diskutera med någon ansvarig. Jämför själv!
/Baldyr
Jag anser faktiskt att det utgör ett hinder att inte veta vad som gäller angående geografin när man ska skriva om ett land. Speciellt ett land som det saknas detaljerade kartkällor om. Visst kan man bara fabulera fritt efter eget huvud i en sådan situation, men jag behöver i alla fall nästan se geografin och topografin framför mig för att över huvudtaget kunna föreställa mig området (och i förlängningen dess invånare, kultur, näringar, o s v).Spelknepe skrev:Det är väl aldrig någon som har hindrat dig att skriva om Nastrôl?
Gärna mera dramatisk topografi alltså, vilket också skulle kunna rädda min något misslyckade kustlinje vad gäller de snötäckta topparna i Nastrôl (som någon klagade på specifikt). Anser projektet att min egen topografi lever upp till källan ovan, eller borde jag öka höjden generellt? (Jämför återigen med genomskärningen i postningen ovan.)Trakorien, sid 6 skrev:Matagdebegen stiger, såsom berg ofta gör i Trakorien, utan förvarning ur lerslätten, varefter de ränner mot skyn i avskräckande branta klippväggar.
Då tolkar jag det som att den karta som kommer att publiceras i wikin tillsammans med min text blir en förstorad detalj ur projektets karta, när den väl har uppdaterats (vilket givetvis inte sker av sig självt, utan måste få ta den tid som det tar). På denna förstoring återfinns då alla de detaljer som inte visas på den stora översiktskartan. Är det korrekt uppfattat?Spelknepe skrev:Tanken med kartorna som jag har skapat är att de ska vara översiktskartor. De ska inte visa detaljer som mindre byar, mindre skogar, etc. Däremot har du ändrat kustlinjen och dragit om några berg, och det ser jag som större förändringar som borde rättas till på de större kartorna.