Sinkadus 07 säger att Hedemi livnär sig på handel och hantverk inom framförallt finsmide och läder. De är också utomordentliga örthelare. De sjunger ofta och gärna och ackompanjeras då på harpa, flöjt eller krumhorn.
Hedemi migrerar nog fram och tillbaka mellan samhällen med högre teknologi och de med lägre. Utanför stadsmurarna till städer som Faltrax, Staden O och Moril Dilaz säljer de självtillverkade silversmycken, läderprodukter och mediciner/örter från sina karakteristiska vagnar; där köper de också metaller och verktyg. Ute i glesbygden kring Kjostevi, bland Trasimos nybyggare, och hos narguriska barbarer (och kanske t.o.m. som Goianas gäster) tjänar de sitt uppehälle från by till by som hjulmakare, tunnbindare, plåt- och kopparslagare, och utför alla möjliga sorters finmekaniska reparationer. På dessa platser köper de också hudar, sällsynta örter och andra råvaror.
RP som är Hedemi bör få bonus på Rida och Köra Vagn, men även på Dyrka Lås och Gillra/Desarmera Fällor (finmekanik och finsmide) och Örtkunskap. Sinkadus nämner Köpman, Lärd Man (

), och Jägare som typiska yrken. Jag skulle stryka Lärd Man, som jag ser som mer stadsbaserat, men lägga till Helare, Bard, Hantverkare, Harmonism-Magiker, Symbolism-Magiker, Nomad, Stråtrövare och Gillrare.
Deras religion dyrkar den tvekönade dualismen Blomsterkvinnan/Hästherren. Detta påminner om Nahriguhrs många ansikten (dock alla kvinnliga), vilket säkert inte är ett sammanträffande, då religionerna dyrkas av folk som umgås nära varandra. Annars tycks det mig att denna gudom skulle kunna vara densamma som penternas Khellillan/Mokylider, även om dessa oftast ses som två helt separata, om än besläktade, gudar. Hedemis prästerskap,
Budbärarna, som beskrivs i Sinkadus tycker jag är bra, och funkar som RP, men jag skulle lägga till att de också praktiserar en icke-akademisk självlärd blandning av Animism och Häxmagi (som penternas druider, t.ex.).