Det betyder att du tror att Altor ser ut som en ost eller en skiva? Jag tror inte att jag köper den teorinMikael skrev:Tycker jag låter intressant och bra, även om det råkar vara så att Altor inte är ett klot utan mer Brie-format.Hyltran från Veglemyren skrev:Jag ber om ursäkt men jag förstår inte vad du menar/försker förklarabirkebeineren skrev:
Den egentligen inte så kände astronologen Melmuth av Doo kom upp med teorien (som av hans kritiker har mistänkts vara en efterkonstruktion) att för att skapa ljus på nordpolen under sommaren så hängs en stor spegel upp som kan reflektera solskenet. På grund av att solen lutar i sin bana rundt Altor och att denna lilla (men ettrigt heta) himmlakropp även använs som förankringspunkt så får elementärerna här en hel del kätting över under denna tid på året och denna används som upphängningsanordning åt speglarna av oppositionen.
Även jag ansluter mig till Melmuths kritiker men om man köper hans teori skulle det betyda att polarnatt inte ständigt råder av den anledningen att elementärkrafterna har svårt att hålla reda på sina kättingar!![]()
Men om jag försöker gissa lite vad du menar.
Min teori utgår från att Alror kretsar runt en sol inte tvärt om. Altors sydpol är alltid mot solen här råder en hemsk ständig obarmhärtig värme elementarerna på sydpolen förankrar sina kättingar i Altors polaxel eller rättare sagt i ett stort hjul som de placerat precis på den punkten. Altor snurrar men det gör inte hjultet det ser ut som det gör det om man skulle stå och titta på det. Hoppas ni fattar vad jag menar. Elementareran på nord polen gör samma sak tror jag.
Det är bara en liten del av Altor som det förekommer kolbaserat liv på. precis vid ekvatorn, här är det exakt rätt temperatur. Jag tror att Altors och "Solens" ekvatorer förhåller sig till varandra på så sätt att om man drog en linje från Altors nordpol vidare till sydpolen och fortsatte ända till Altors sol så så skulle denna linje bilda två vinklar av cirka 40 respektive 60 i förhållande till Altors sol. På så sätt förekommer fenomen som dag och natt även på Altor. Jag kan inte terminologin för att förklara detta på ett bar och pedagogiskt sätt. Den som kan detta får hjärna hjälpa mig. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Ja de kanske ändrar den altoriska polaxeln ibland men det är nog inget som det gör varje år.birkebeineren skrev:Jag vet inte heller hur astronologen från Doo fick ihop det där?Hyltran från Veglemyren skrev:Jag ber om ursäkt men jag förstår inte vad du menar/försker förklara![]()
Dina ideér kan jag dock kommentera (om jag då förstått dessa vill säga).
När du skriver att evig natt råder på "norra halvklotet" antar jag att du menar den delen som ligger norr om polcirkeln?
Interessant egentligen, speciellt sett i sammanhang med övriga elementärförhållanden på Altor; mörket har mycket starkt inflytande i norr, och ljuset i söder...
Om vi då förutsätter att solen och Altor alltid vänder samma sidor mot varandra skulle denna ständiga polarnatt kunna råda i norr och "polardag" (?) i söder, men då försvinner årstiderna. Solhöjden varierar inte och även om vi låter solen ha mindre betydelse för klimatet på Altor än på jorden (Tellus) och heller förklarar det med värme från sydpolens elementärkraft, blir det ganska många konstigheter som måste förklaras med hänsyn till... tja, väder och vind?
Dock inte riktigt med hur du tänker dig att vinkeln mellan Altors axel och solen ger upphov till dag och natt, eller missuppfattar jag? Dag och natt kan förklaras antigen med att Altor snurrar sin egen axel eller att solen rör sig rundt Altor, både Ptolemaios och Copernicus har löst det på olika sätt. Skillnaden mellan dag och natt påverkar inte klimatet nämnvärt vad jag vet, utan det är vinkeln på ett klots lutning i förhållanden till solen som bär huvudansvaret.
Dina kättingar förstod jag som en förklaring till jordbävningar och kanske vulkanutbrott men egentligen inget annat än att elementärkrafterna "rasslar med länkorna". Menade du att de ändrar på den altoriska polaraxelns vinkel?
Om man höjer ett finger och plaserar det i en 90 graders vinker och tänker sig att det är solens "pol axel" (eller vad det heter)
Ta nu det andra fingret och peka på det första fingret (Det andra fingret ska nu ligga helt våg rätt) tänk er att det är altors "polaxel".
I detta läge så råder alltid dag i söder och natt i norr det första fingret lyser alltid på vissa delar av det andrar fingret och lyser inte på andra delar det andra fingret.
Vinkla det andra fingret lit mot taket, nu ser du att solen lyser på den del av fingret som vetter mot golvet men inte mot den del av fingret som vetter mot taket. Solen lyser på den sida av ditt finger som din nagel sitter på.
Om du leker att altor/ ditt finger roterar lite placera sol fingret framför dig och peka på solen men altor fingret låt din nagel vetta nedåt men ha kvar fingret i samma vinkel. Nu ser du att solen lyser på den sida av ditt finger som du inte har en nagel på. Tror jag.
Jag vill förklara årstiderna med att altors bana är ekliptisk och det är väll det du menar.birkebeineren skrev:När jag tänker efter så skulle en äggform kunna förklara en hel del också, med rätt vinkling förstås.

Oj viket rörigt inlägg det blev