Odöda
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
-
- Zorakisk Väpnare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2010-12-15 19:16
- Ort: Uppsala
odöda, alver, kategorier med flera
Ännu ett mycket kärt ämne för mig ^^
Döda alver och deras andar kan inte animeras då hela naturen, djurvärlden och allt annat som tillhör sätter sitt PSY på tvären och säger NEJ! Det är som att köra ner ett spett i marken och försöka välta bergskedjan Himalaya på Tellus >.<
Alver har både själ och ande, den befinner sig i ansvarsfri vila som älva när en alv har dött, därav kan de inte heller kommuniceras med som döda, då de aldrig egentligen är döda (okej för att älvor 'föds' ur sina blommor på nätterna, och alltså kan det röra sig om upp till ungefär 22 timmar från dödstillfälle till älva, men det är en småsak i förhållande till Tevatenus 'nej').
---
Svart Hämnare:
Skapas då en demonädling (rang 5 av
besätter (tvingas till det?) en dödsgast, dödsriddare, mumie eller annan mycket mäktig, kraftfull odöd.
(i det här fallet kraftfull i fråga om STY och INT). Varelsen blir då en en levande, rustningshudad kämpe med tvåhandsyxa som vaktar / hämtar en plats eller föremål tills den befrias från sitt uppdrag. I regel givet den av någon mycket högre makt (en gud, Väktare, Djurrådare, Demonfurste eller Demonpascha i lägsta fall).
---
Högre respektive Lägre odöda (och andar):
Högre odöda: kraftfullare, har i regel högre INT (och oftast PSY, utom mumie, som har E= PSY).
Lägre odöda: svagare, i regel utan INT och oftast PSY = E).
Andar och gastar: Kan i regel inte besvärjas eller kontrolleras med nekromanti, då krävs Spiritism. Eftersom Nekromanti handlar om manipulation av animalisk vävnad.
---
Tupilak
Denna varelse är mycket riktigt ursprungligen från inuieterna
I DoDs källor är den väl däremot mer en form av klipp/klistra (sy) zombie, än ett hämnande ben-och-pin-rangel.
Exempel på tupilaker i Ereb:
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14968.html
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14969.html
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14970.html
---
Allt detta baserat på tidigt källmaterial.
(EDD, GDD, MB1 och MB2 samt Magiboxen och Monsterboxen).
Döda alver och deras andar kan inte animeras då hela naturen, djurvärlden och allt annat som tillhör sätter sitt PSY på tvären och säger NEJ! Det är som att köra ner ett spett i marken och försöka välta bergskedjan Himalaya på Tellus >.<
Alver har både själ och ande, den befinner sig i ansvarsfri vila som älva när en alv har dött, därav kan de inte heller kommuniceras med som döda, då de aldrig egentligen är döda (okej för att älvor 'föds' ur sina blommor på nätterna, och alltså kan det röra sig om upp till ungefär 22 timmar från dödstillfälle till älva, men det är en småsak i förhållande till Tevatenus 'nej').
---
Svart Hämnare:
Skapas då en demonädling (rang 5 av

(i det här fallet kraftfull i fråga om STY och INT). Varelsen blir då en en levande, rustningshudad kämpe med tvåhandsyxa som vaktar / hämtar en plats eller föremål tills den befrias från sitt uppdrag. I regel givet den av någon mycket högre makt (en gud, Väktare, Djurrådare, Demonfurste eller Demonpascha i lägsta fall).
---
Högre respektive Lägre odöda (och andar):
Högre odöda: kraftfullare, har i regel högre INT (och oftast PSY, utom mumie, som har E= PSY).
Lägre odöda: svagare, i regel utan INT och oftast PSY = E).
Andar och gastar: Kan i regel inte besvärjas eller kontrolleras med nekromanti, då krävs Spiritism. Eftersom Nekromanti handlar om manipulation av animalisk vävnad.
---
Tupilak
Denna varelse är mycket riktigt ursprungligen från inuieterna
I DoDs källor är den väl däremot mer en form av klipp/klistra (sy) zombie, än ett hämnande ben-och-pin-rangel.
Exempel på tupilaker i Ereb:
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14968.html
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14969.html
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14970.html
---
Allt detta baserat på tidigt källmaterial.
(EDD, GDD, MB1 och MB2 samt Magiboxen och Monsterboxen).
-
- Zorakisk Väpnare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2010-12-15 19:16
- Ort: Uppsala
Dödsriddare
Dödsriddarna är ju väldigt säregna.
Mina tankar, slutsatser och användningar av dessa baserat på GDD, Monsterboken de befinner sig i och Monsterboxen bok III-Kaos, samt Djupets Fasor.
En dödsriddares namn är just bara det, ett namn.
Ibland passande, ofta inte så.
Att de kallas 'riddare' kan ju bland annat bero på att de i och med sin stora styrka och lätta kropp (bara ben och 'magisk sammanhållning') så väljer de ofta flera lager av tyngre rustning (läder+dubbel ringbrynja och plåtdetaljer?), för att få sig någon form av kroppstyngd, som i regel kan behövas i strid, och får då ett riddar-artat utseende.
En dödsriddare skapas genom en omfattande ritual,
som inkluderar att nedsänka hela kroppen i kokande tjära (där besvärjande börjar).
Denna del är även orsaken till skelettets svarta färg
(och marginella högre tyngd än ett vanligt skelett).
För att skapa en så kallad dödsriddare krävs det att den tilltänkta kandidaten skall vilja bli en sådan.
Det går inte att använda någon annan persons själ eller en annan ande för att besätta kroppen, då får ni antingen ett misslyckande, en snedtändning eller bara ett besatt lik som droppar tjära omkring sig.
Att påstå att dödsriddare alltid är/blir onda vore naivt. Däremot är det sannolikt att personer med egoistiska, hänsynslösa och tyranniska personlighetsdrag är de som framför allt blir dödsriddare.
---
Två speldetaljer som jag inte egentligen ser som kanon-ÄS:
första gången vi 'råkade ut' för en dödsriddare var det en SL som lät en RP-magir ('av naturen goda') behärska Nekromanti till FV 22 (!) från start enkom för att han skulle börja spelet med att 'frammana' en sådan (som besvärjelse!) direkt ur en grav.
(jag fick å andra sidan spela minotaur...)
Dödsriddare är de jag ser som närmast NWN/D&D/Faerûns 'lich'.
Mina tankar, slutsatser och användningar av dessa baserat på GDD, Monsterboken de befinner sig i och Monsterboxen bok III-Kaos, samt Djupets Fasor.
En dödsriddares namn är just bara det, ett namn.
Ibland passande, ofta inte så.
Att de kallas 'riddare' kan ju bland annat bero på att de i och med sin stora styrka och lätta kropp (bara ben och 'magisk sammanhållning') så väljer de ofta flera lager av tyngre rustning (läder+dubbel ringbrynja och plåtdetaljer?), för att få sig någon form av kroppstyngd, som i regel kan behövas i strid, och får då ett riddar-artat utseende.
En dödsriddare skapas genom en omfattande ritual,
som inkluderar att nedsänka hela kroppen i kokande tjära (där besvärjande börjar).
Denna del är även orsaken till skelettets svarta färg
(och marginella högre tyngd än ett vanligt skelett).
För att skapa en så kallad dödsriddare krävs det att den tilltänkta kandidaten skall vilja bli en sådan.
Det går inte att använda någon annan persons själ eller en annan ande för att besätta kroppen, då får ni antingen ett misslyckande, en snedtändning eller bara ett besatt lik som droppar tjära omkring sig.
Att påstå att dödsriddare alltid är/blir onda vore naivt. Däremot är det sannolikt att personer med egoistiska, hänsynslösa och tyranniska personlighetsdrag är de som framför allt blir dödsriddare.
---
Två speldetaljer som jag inte egentligen ser som kanon-ÄS:
första gången vi 'råkade ut' för en dödsriddare var det en SL som lät en RP-magir ('av naturen goda') behärska Nekromanti till FV 22 (!) från start enkom för att han skulle börja spelet med att 'frammana' en sådan (som besvärjelse!) direkt ur en grav.
(jag fick å andra sidan spela minotaur...)
Dödsriddare är de jag ser som närmast NWN/D&D/Faerûns 'lich'.
-
- Zorakisk Väpnare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2010-12-15 19:16
- Ort: Uppsala
Jag har nyligen stiftat bekantskap med Palinor här på forumet, i övrigt är det området för våra spelgrupper tämligen outforskat ^^Fraxinus skrev:Har du läst något om Palinors egendomliga form av ...eh..helgondyrkan. Där man genom "ritualer" väcker forna krigare till liv i kampen mot hedningarna.
Mycket på grund av att jag inte läst på, förvisso (A)
Men nu är jag med på noterna om denna 'dyrkan',
och finner den väldigt intressant och välfungerande,
jag bara påpekade vad jag tolkat som orsaken till det svarta skelettet hos de så kallade dödsriddarna, och en rationell orsak till varför de ofta framstår som just 'riddare' =)
-
- Zorakisk Väpnare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2010-12-15 19:16
- Ort: Uppsala
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Odöda
Om en anka blir vampyr får ankan tänder? 
