Ja, det är ju en liten besvärlig balansgång... vapnen får ju helst inte bli för bra mot någon i lätt rustning eller ingen rustning, samtidigt som det kan bli lite dumt om de är helt meningslöst att strida mot någon i tungrustning. Men å andra sidan det fanns väl en anledning till att man började använda pålyxor o liknande när rustningarna blev bättre. Sen så finns ju också möjligheten att vissa av de lättare vapnen (halv effekt) halverar absen på stumma rustningar, då skulle man ju kunna göra maximalt 6 i skada även om effekten halveras innan abs dras bort. Men att göra 6 i skada på en fullt rustad motståndare är väl inte så illa om man jämför med hur det ser ut med t.ex. reglerna i krigarens handbok?Halveras effekten skulle således ett svärd som mest kunna göra 2 i skada mot en motståndare i metallrustning förutsatt att svärskämpen är uberduktig och har flyt med tärningarna...
Möjligheten finns ju också att perfekt slag negerar abs helt, vilket skulle innebära att man alltid gör 10 i skada på ett perfekt slag, vilket ju iofs bara infaller 5% av gångerna.
Sen så kan man ju också använda sig av pendragons regel att om man har ett FV som överstiger 20 läggs det överstigande värde på effekten. Om jag har 23 i FV och slår 11 får jag då en effekt på 11+3=14 osv, vilket skulle göra riktigt jävliga lirare ännu giftigare.
Ett annat alternativ är ju att precis som Rickard föreslår låta bra vapen (mästersmidda, mithril, magiska osv.) ge plus på färdighetsvärdet alt. på effekten) vilket ju skulle öka på chansen att nita en fullt rustad motståndare med t.ex. en mästersmidd dolk.