Klomellien
-
- Kardisk Bontisâl
Re: Klomellien
En trakorier skulle inte uppskatta norra Brikho, såvida han eller hon inte är Remuntra-dyrkare till att börja med...
Är det tänkt att Gillet ska vara ett jätteparaply för alla hantverk?
Säte? Antingen Hisskov eller Yolev väl?
Är det tänkt att Gillet ska vara ett jätteparaply för alla hantverk?
Gillar Njeffheim!:-) hur ser förhållandet ut mellan Vättarna och svartalferna? Är de vänskapliga eller mer så att man drar nytta av varandra då orcherna i melashebergen är mycket läskigare?
Sätet för gillet anser jag bör ligga i Hisskov. Man har som ambition att vara en paraplyorganisation även om detta kanske inte fullt ut förverkligats ännu?
Jag kan tänka mig att medlemskap i gillet fungerat som en stark dragningskraft hos hantverkare och dylikt för den klomelliska unionen. Hur långt går dess historia tillbaka?
Sätet för gillet anser jag bör ligga i Hisskov. Man har som ambition att vara en paraplyorganisation även om detta kanske inte fullt ut förverkligats ännu?
Jag kan tänka mig att medlemskap i gillet fungerat som en stark dragningskraft hos hantverkare och dylikt för den klomelliska unionen. Hur långt går dess historia tillbaka?
-
- Kardisk Bontisâl
Vättarna ser Njeffheim som i stort i irrelevanta, då de inte bidrar så mycket, och då man har egna svartalfer i Brikho. Mot Melasheorcherna sätter man egna, bättre utrustade orcher.
Svartalferna i Njeffheim ser vättarna som konspiratoriska förtryckare, och möter Melasheorcherna med flykt (om de alls kommer förbi, vilket inte är vanligt).
Svartalferna i Njeffheim ser vättarna som konspiratoriska förtryckare, och möter Melasheorcherna med flykt (om de alls kommer förbi, vilket inte är vanligt).
-
- Admin
Idén är gammal men har aldrig blivit färdigt utvecklad. Nu kanske är tillfället att göra det?Torquemada skrev: ↑2023-01-07 20:56 Är det tänkt att Gillet ska vara ett jätteparaply för alla hantverk?
Klomelliska Hantverkargillet tänkt omfatta alla typer av hantverk men inte nödvändigtvis alla hantverkare. Medlemmar finns i alla stadsstater och har därför en stark förenande funktion för Klomelliska unionen som helhet. Viktigt är att ändå att gillet inte drivs av politiska motiv utan är helt fokuserade på målet om att frambringa hantverk av högsta möjliga kvalitet. Något nästan religiöst över tankesättet även om det inte är lika extremt som De allvarligas gille (som beskrivs i Trakorien-modulen) där hantverkarna har som mål att frambringa ett en enda fulländat mästerverk. Klomelliska hantverksgillets tankesätt är mera likt dvärgarna envishet och detta folkslags syn på flit och uthållighet. Mycket möjligt var dvärgar med om att grunda gillet tillsammans med människorna. Alla folkslag tillåts också vara medlemmar då det är individens hantverkskicklighet som avgör.
Hamur tänkte jag som huvudsäte då det i EA-boxen beskrivs som ett centrum för hantverk och att hantverkare från hela Klomellien samlas där. Men då gillet finns representerad i alla stadsstater (även Brikho, en exentrisk drogmästare lyckas med okända medel(!) hålla sig verksam där) kan det passa med att Hisskov och Yolev har många medlemmar.
Som sagt, jag tänkte Hamur som huvudsäte för att anknyta till källmaterialet. Men i övrigt tycker jag det du skriver låter bra. Historien skulle kunna gå tillbaka till 200-300 talet eO och hänga samman med periden när dvärgar från det fallna Mirin-Khôn bosatte sig runt om i Klomellien. För att få med Hisskov skulle det kunna vara så att Klomelliska Hantversgillet bildades där men att det efter silveråderns upptäckt i Hamur 417 eo flyttades dit? Kanske var det så att jordernas härjningar och ockupation i södra Klomellien vid denna tiden var bidragande till huvudsätets flytt?gtjorgo skrev: ↑2023-01-09 14:02 Sätet för gillet anser jag bör ligga i Hisskov. Man har som ambition att vara en paraplyorganisation även om detta kanske inte fullt ut förverkligats ännu?
-
- Admin
Lite inspirerande till Klomelliska Hantverkargillet har förutom De allvarligas gille i Trakorien-modulen (s. 25 och 93) varit gillena i sammanslutningen Althair som det står om i Krilloan-Kampanj (s.11-12, 24 och 54).
-
- Admin
Apropå orcher i Melashebergen, det finns outnyttjade beskrivningsmöjligheter i att dvärgriket Mirin-Khôn föll för den den mäktiga svartfolksklanen Grimg Harukh efter fem månaders belägring 167 eO (Svartfolk-modulen s. 24). Hur ser situationen ut här 610 eO?Torquemada skrev: ↑2023-01-09 18:13 Vättarna ser Njeffheim som i stort i irrelevanta, då de inte bidrar så mycket, och då man har egna svartalfer i Brikho. Mot Melasheorcherna sätter man egna, bättre utrustade orcher.
Tillägg: Mirin-Khôn har vi placerat i Klomellerbergen upptäckte jag plötsligt.

Men Melasheorcher kan kanske ha Klomellerorcher som några att slåss med?
Det låter som ganska rimligt att gillet grundades i någon av ursprungsmedlemmarna (Garrika, Hisskov eller Sandzas). Från början kanske gillessammanslutningen inte var så centralstyrt utan organisationen växte, kanske som en symbios/effekt av att unionen växte?birkebeineren skrev: ↑2023-01-12 12:16Idén är gammal men har aldrig blivit färdigt utvecklad. Nu kanske är tillfället att göra det?Torquemada skrev: ↑2023-01-07 20:56 Är det tänkt att Gillet ska vara ett jätteparaply för alla hantverk?
Klomelliska Hantverkargillet tänkt omfatta alla typer av hantverk men inte nödvändigtvis alla hantverkare. Medlemmar finns i alla stadsstater och har därför en stark förenande funktion för Klomelliska unionen som helhet. Viktigt är att ändå att gillet inte drivs av politiska motiv utan är helt fokuserade på målet om att frambringa hantverk av högsta möjliga kvalitet. Något nästan religiöst över tankesättet även om det inte är lika extremt som De allvarligas gille (som beskrivs i Trakorien-modulen) där hantverkarna har som mål att frambringa ett en enda fulländat mästerverk. Klomelliska hantverksgillets tankesätt är mera likt dvärgarna envishet och detta folkslags syn på flit och uthållighet. Mycket möjligt var dvärgar med om att grunda gillet tillsammans med människorna. Alla folkslag tillåts också vara medlemmar då det är individens hantverkskicklighet som avgör.
Hamur tänkte jag som huvudsäte då det i EA-boxen beskrivs som ett centrum för hantverk och att hantverkare från hela Klomellien samlas där. Men då gillet finns representerad i alla stadsstater (även Brikho, en exentrisk drogmästare lyckas med okända medel(!) hålla sig verksam där) kan det passa med att Hisskov och Yolev har många medlemmar.
Som sagt, jag tänkte Hamur som huvudsäte för att anknyta till källmaterialet. Men i övrigt tycker jag det du skriver låter bra. Historien skulle kunna gå tillbaka till 200-300 talet eO och hänga samman med periden när dvärgar från det fallna Mirin-Khôn bosatte sig runt om i Klomellien. För att få med Hisskov skulle det kunna vara så att Klomelliska Hantversgillet bildades där men att det efter silveråderns upptäckt i Hamur 417 eo flyttades dit? Kanske var det så att jordernas härjningar och ockupation i södra Klomellien vid denna tiden var bidragande till huvudsätets flytt?gtjorgo skrev: ↑2023-01-09 14:02 Sätet för gillet anser jag bör ligga i Hisskov. Man har som ambition att vara en paraplyorganisation även om detta kanske inte fullt ut förverkligats ännu?
Gillessammanslutningen kan alltså varit ganska obetydlig från början (250-350 talet) och då dominerar istället vissa enskilda regionala gillen, som vävargillet? Sedan växer unionen samt de resurser som gillet kan tillgå?
-
- Kardisk Bontisâl
Ett problem med Hamur som säte - geografin. Längst bort och ganska otillgängligt särskilt under den kalla årstiden, alltså den tid då mest hantverk produceras.
Tidsmässigt så lär Hamur först blivit på tal (som säte för hantverkargillet) någon gång efter 447, då man går med i Unionen.
Tidigast kring år 500 är min gissning.
Hamur ligger ju lite avigt till, absolut. Samtidigt är det här som regionens otvivelaktigt främsta och mest uppmärksammade hantverk görs, där man är mest i framkant.
Så ganska sannolikt är det ändå trots allt.
Samtidigt så behöver inte ”gillet” vara centralstyrt från de som är medlemmar i gillesrådet i Hamur (om vi lägger det där). Många är kanske främst lokalt förankrade trots den överbyggnad strukturellt som gillet utgör?
Hamur ligger ju lite avigt till, absolut. Samtidigt är det här som regionens otvivelaktigt främsta och mest uppmärksammade hantverk görs, där man är mest i framkant.
Samtidigt så behöver inte ”gillet” vara centralstyrt från de som är medlemmar i gillesrådet i Hamur (om vi lägger det där). Många är kanske främst lokalt förankrade trots den överbyggnad strukturellt som gillet utgör?
-
- Kardisk Bontisâl
Jag tänkte om gillet behöver visa en stark och enig front om Mercana börjar fuska mitt i vintern. Den lokala grenen kan då behöva hjälp av övriga gillet för att sätta press och då är det opraktiskt om kommandot ligger i Hamur. Fast det kanske kan lösas med lite magisk uppbackning, Bozsa möjliggör ju snabba kommunikationer...
-
- Admin
Malm och metall från Hamur är ju ett av Klomelliens viktigaste exportartiklar så trots en lite otillgänglig geografi borde stabil och regelbunden kommunikation finnas. Vissa av hantverkarna i Hamur kanske påverkas årstiderna men om något som tillverkats inte kan säljas direkt finns säkert goda lagerbyggnader i staden att tillgå. Några troligen även försedda med dvärgsmidda lås.Torquemada skrev: ↑2023-01-12 19:45 Ett problem med Hamur som säte - geografin. Längst bort och ganska otillgängligt särskilt under den kalla årstiden, alltså den tid då mest hantverk produceras.
Som sagt så är det också tänkt att Hantverkargillet är lite excentriskt så om någon eventuellt har åsikter om att dets huvudsäte inte borde ligga där det gör så ändrar inte det på faktum att det ändå ligger där (och att EA-boxen utpekar just Hamur som ett centrum för hantverk, något jag gärna vill att vi tar i beaktning

-
- Admin
Du har en poäng men jag ser före mig att gillets medlemmar på plats är fullt kapabla att hantera Mercanas handlare. De lyckas inte alltid men det gör inte handlarna heller. Gillets medlemmar i Mercana är ju dessutom borgare av Mercana stad och är således fullt medvetna om handlarnas manövrar.Torquemada skrev: ↑2023-01-12 21:52 Jag tänkte om gillet behöver visa en stark och enig front om Mercana börjar fuska mitt i vintern. Den lokala grenen kan då behöva hjälp av övriga gillet för att sätta press och då är det opraktiskt om kommandot ligger i Hamur. Fast det kanske kan lösas med lite magisk uppbackning, Bozsa möjliggör ju snabba kommunikationer...
Tycker det kan vara passande att det finns en dynamik mellan handel och hantverk i var sin ände av Klomellien. Mercana i nordväst och Hamur i sydöst, med Maure (samt Jaggaracksjön och Wemerfloden) som förbindelseled.
-
- Admin
Att gillet inte är så centralstyrd är så jag tänker också. Och att det gradvis har vuxit fram av sina egna medlemmar. Hisskov eller Garrika kan få vara platsen där det ändå formellt grundades och där huvudsätet länge låg men efter att Hamur blev medlem i Klomelliska unionen flyttades det dit.gtjorgo skrev: ↑2023-01-12 21:03 Tidsmässigt så lär Hamur först blivit på tal (som säte för hantverkargillet) någon gång efter 447, då man går med i Unionen.
Varje stad i Klomellien har sina egna hantverkare och sina egna lokala sammanslutningar (om vi skall kalla dem skrån eller gillen är jag osäker på?) men de som är medlemmar i Hantverkargillet tillhör även vad som är en annan större sammanslutning. Varje medlem i gillet är lokalt förankrad i den stad där hantverkaren i fråga har sin verkstad och är borgare. I vissa städer lär en eller flera typer hantverkare vara särskilt många och betydelsefulla, exempelvis vävarna i Garrika och pärlsnidarna i Addiaska, och gör då också antalet medlemmar i Hantverkargillet där fler och mer betydelsesfulla.
Förslag:
Kanske första ”klomelliska gillet” uppstod i staden Hisskov och bestod av skrån från de dåvarande unionsmedlemmarna Hisskov, Sandzas och Garrika.
Deras samlingshall förstördes dock under mercansk-sandziska kriget (magikernas krig) eller kanske lite senare av jorderna. Gillet fortsatte dock efter plundringen men då lite mer ambulerande. Man möttes i unionsmedlemmarnas olika städer samt skrålokaler, men hade under en tid ingen enskild samlingshall.
Ryktet om gillets kvalitet blev ett säljargument för unionen (tillsammans med säkerhetsfrågor) då gillets märke höjer priset på varan. De Hantverkare och köpmän som hade inflytande i stadsstaterna tryckte på för medlemskap. Gillet växer i sin tur med unionen.
Någon gång efter 404 (eller fram till 465 beroende på vem som förstör gillets säte) lär gillet dock haft en ny permanent lokal. Oklart var bara.
Yolev går med 392 och kan vara en bra plats.
Nya Arno 393 men det tror jag mindre på
Garrika ockuperas av Cudda år 412 och jag tror inte att man förlägger sätet där efter detta.
Triskerna själva saknar inflytelserika hantverkare.
Bosza går med 416 men har lite dålig PR efter magikernas krig…
Poane går med 431 men har nog inte en tillräckligt stark grupp hantverkare för att vara intressant?
Melorgh går med 438 men är kanske inte så populära att verka i bland andra staters medlemmar?
Mercana går med 442 men jag tror inte gillet vill hamna i klorna på handelshusen och undviker nog allt för tät kontakt. Många traditionella ser nog även gillet som en skapelse av södra klomellien och ogillar att ge dignitet i onödan till Mercana.
Hamur går med 447 men har fram till nyligen (417) knappt rörts av andra än nargurer och dvärgar så de ses nog som lite ”barbariska” första åren?
Addiaska går med 513 och Brikho 567 så lite sent för dessa om gillessätet sätts i Hamur kring 500.
Min gissning är att man antingen sätter upp sätet igen i Hisskov eller så kan det hamnat ett tag i Yolev men detta visade sig vara problematiskt pga Yolevs nyckfulla isolationism. Då flyttar gillet igen? Kanske till sandzas?
447 blir Hamur medlem i unionen men det lär väntat ett tag innan de blev sätet för klomelliska hantverksgillet… Kring år 500 kanske?
Vad tror ni?
Kanske första ”klomelliska gillet” uppstod i staden Hisskov och bestod av skrån från de dåvarande unionsmedlemmarna Hisskov, Sandzas och Garrika.
Deras samlingshall förstördes dock under mercansk-sandziska kriget (magikernas krig) eller kanske lite senare av jorderna. Gillet fortsatte dock efter plundringen men då lite mer ambulerande. Man möttes i unionsmedlemmarnas olika städer samt skrålokaler, men hade under en tid ingen enskild samlingshall.
Ryktet om gillets kvalitet blev ett säljargument för unionen (tillsammans med säkerhetsfrågor) då gillets märke höjer priset på varan. De Hantverkare och köpmän som hade inflytande i stadsstaterna tryckte på för medlemskap. Gillet växer i sin tur med unionen.
Någon gång efter 404 (eller fram till 465 beroende på vem som förstör gillets säte) lär gillet dock haft en ny permanent lokal. Oklart var bara.
Yolev går med 392 och kan vara en bra plats.
Nya Arno 393 men det tror jag mindre på
Garrika ockuperas av Cudda år 412 och jag tror inte att man förlägger sätet där efter detta.
Triskerna själva saknar inflytelserika hantverkare.
Bosza går med 416 men har lite dålig PR efter magikernas krig…
Poane går med 431 men har nog inte en tillräckligt stark grupp hantverkare för att vara intressant?
Melorgh går med 438 men är kanske inte så populära att verka i bland andra staters medlemmar?
Mercana går med 442 men jag tror inte gillet vill hamna i klorna på handelshusen och undviker nog allt för tät kontakt. Många traditionella ser nog även gillet som en skapelse av södra klomellien och ogillar att ge dignitet i onödan till Mercana.
Hamur går med 447 men har fram till nyligen (417) knappt rörts av andra än nargurer och dvärgar så de ses nog som lite ”barbariska” första åren?
Addiaska går med 513 och Brikho 567 så lite sent för dessa om gillessätet sätts i Hamur kring 500.
Min gissning är att man antingen sätter upp sätet igen i Hisskov eller så kan det hamnat ett tag i Yolev men detta visade sig vara problematiskt pga Yolevs nyckfulla isolationism. Då flyttar gillet igen? Kanske till sandzas?
447 blir Hamur medlem i unionen men det lär väntat ett tag innan de blev sätet för klomelliska hantverksgillet… Kring år 500 kanske?
Vad tror ni?
Senast redigerad av gtjorgo den 2023-01-12 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
Birke
Håller med dig här till fullo:)Varje stad i Klomellien har sina egna hantverkare och sina egna lokala sammanslutningar (om vi skall kalla dem skrån eller gillen är jag osäker på?) men de som är medlemmar i Hantverkargillet tillhör även vad som är en annan större sammanslutning. Varje medlem i gillet är lokalt förankrad i den stad där hantverkaren i fråga har sin verkstad och är borgare. I vissa städer lär en eller flera typer hantverkare vara särskilt många och betydelsefulla, exempelvis vävarna i Garrika och pärlsnidarna i Addiaska, och gör då också antalet medlemmar i Hantverkargillet där fler och mer betydelsesfulla.