Denna fina bild finns nu även i wikin: Joriska runraden
I artikeln finns också ett par gamla exempel på skriftens använding som Adragoor gjort.
Denna fina bild finns nu även i wikin: Joriska runraden
Spårade för ett tag sen upp trådarna där du först skrev om de två typsnitten dalco och klomul: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 430#p46430Adragoor skrev: ↑2022-06-02 21:30 Typsnittet som jag gjorde en gång som hette dalco, finns bevarat i Caddo-pdfen om någon undrar hur det såg ut... klomul var lite mer gotisk, får se om jag får tid att leka med joriska skrivstilar, som det nog finns flera stycken av.
Anders kursiva runor ser f.ö. rätt rimliga ut, kanske är det de berendiska kanslirunorna eller något sådant. Ska vid tillfälle testa att skriva med dem och se hur det känns...
Självklart minns jag det. Alfabetet i språkappendixet är gjort i dalco.birkebeineren skrev: ↑2022-06-03 06:01 Spårade för ett tag sen upp trådarna där du först skrev om de två typsnitten dalco och klomul: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 430#p46430
Möjligen de berendiska kanslirunorna du arbetade på som en tredje bokstavstyp?
Minns du förresten var i Caddo-pdfen dalco används, är det på den handritade kartan som finns där men försvunnit från forumet?
Bra idé. De saknas lite i wikin. Kartan är ju dessutom delad i två i pdfen. Det hade varit trevligt att se den hopfogad igen.birkebeineren skrev: ↑2022-06-03 07:12 Just det. Snyggt! Går det att få till att lägga upp typsnittet, och Caddo-kartan, i wikin? Lättare att hitta där än bara i pdf:en.
Jag ska försöka kommentera detta lite allt eftersom jag läser i tråden och försöker samla ihop så mycket information jag kan om vad som redan finns om Morelwidyn. Mycket möjligt att jag också ändrar mina egna förslag och åsikter under vägen.Mikael skrev: ↑2007-07-23 16:02Ha, jag har väl aldrig påstått annat än att de kommer från regnskogen, men innan dess hann de med en längre vandring och deras ursprung bör vara på en plats där man kan bo. Den torra östkusten anser jag helt enkelt för karg för att efarerna skulle varit intresserade av den i så hög grad att hela folket där behövde fördrivas. Jag finner det troligare att den efariska expansionen fördrev folket från Ormsjöns nord/nord-östra strand. Att de korsade sjön för att undkomma behöver ju inte varit en längre resa än över hav likt felicierna, snarare hur bretagnerna flydde från saxarna i via wales till Bretagne, över sjön såas. Människors utseende som argument för var de kan höra hemma finner jag om inte ointressant så oväsentligt. Spelknepe: Vad jag backade på i den tidigare diskussionen var att de skulle vara en fördriven efarisk stam. Så jag tycker defenitivt att det finns vissa solunska drag i morelvernas språk. Mer om detta i Morelvidyn.Bergdahl skrev:Får börja med lite OT. Vad gör det att Samkarnas östkust är karg och torr, det viktiga är väl att de vandrar in i Morelvidyn från regnskogarna i söder. De kan ju ha vandrat över Drakbergen till träskmarkerna och djunglerna väster om bergskedjan för att sedan vandra norrut och kommit till Morelvidyn från regnskogen i söder? Som Morelvidynierna beskrivs tycker jag att de utseendemässigt har mer gemensamt med sanrittrianerna än med t.ex. efarer och thelguler.
Sen så ser jag inget behöv av att ännu ett folk måste ha fördrivits ut till havs, räcker det inte med kimzonerna. För min del räcker det med en morelvidynsk variant av den långa marschen, över berg och genom träsk och regnskog.
Bra förslag i övrigt.
Är sanritiska huvudspråk i Krilloan eller bara ett av många? Jag började skriva ned några teorem igår innan jag somnade på ett urspråk frång djungeln, som till stor del kan vara svårtytt för de mest lärde. Möjligen kan detta så klart vara sanritiska, men jag skulle gärna veta mer om detta språks bakgrund och användning. Annars kanske ett annat urspråk från Morginnerskogen eller rent av Jorunas tidigare civilisationer finns utbrett. Skulle du vilja knoppa av relaterade inlägg till en separat tråd?birkebeineren skrev: ↑2024-11-06 11:45 "Barikoz" tänkte jag mest för att anspela på monstret i fråga men utan att nödvändigtvis anvvända ordet "mantikora". Ett annat namn istället eller i tillägg fungerar lika bra. Ett relativt stort språk här uppe i norra och nordöstra Samkarna är sanritriska som enligt källor och forumsutvecklingar talas på ön Sanritra, i Krilloan och på Forithoshalvön. Sanritrianerna är inget enhetligt folk så rimligtvis finns det flera varianter på deras språk. Förslagsvis är åtminstonde delar av djungeln öster om Ankhrviken bebott av sanritrianer och i Ankh-Castellum finns deras språk representerad men då bland flera andra.
För att börja någonstans (och dessutom göra det lite enkelt) föreslår jag at människospråket krystilliska är ett av de största i Ankh-Castellum, bredvid morëlvidynska (som i sig är delvis ett blandspråk). Ankorna här har länge levt tillsammans med krystillerna och har likt ankor gör anammat omgivningens språk. Med det sagt så ser jag gärna att ankorna här i något större grad än på andra platser har bevarat ord från ett möjligt urspråk. Hur krystilliska låter, och eventuellt är besläktat med andra språk, har jag ingen särskild tanke om men uttalet lär låta rätt olika ut beroende på om talaren är anka eller människa.![]()
Krilloanska är huvudspråk i Krilloan. Detta är ett blandspråk vars två huvudkällor är feliciska och sanritrianska, med tillägg från många andra.Dretski skrev: ↑2024-11-06 13:09Är sanritiska huvudspråk i Krilloan eller bara ett av många? Jag började skriva ned några teorem igår innan jag somnade på ett urspråk frång djungeln, som till stor del kan vara svårtytt för de mest lärde. Möjligen kan detta så klart vara sanritiska, men jag skulle gärna veta mer om detta språks bakgrund och användning. Annars kanske ett annat urspråk från Morginnerskogen eller rent av Jorunas tidigare civilisationer finns utbrett. Skulle du vilja knoppa av relaterade inlägg till en separat tråd?
Jag har i alla fall en grund till moderspråket i Morginnerskogens djungler, jag har skrivit ner följande. Möjligen kommer detta från Juronas tidigare (och numera utdöda) högkultur, och har sedermera anpassats för livet i skogen:birkebeineren skrev: ↑2024-11-06 13:36Krilloanska är huvudspråk i Krilloan. Detta är ett blandspråk vars två huvudkällor är feliciska och sanritrianska, med tillägg från många andra.Dretski skrev: ↑2024-11-06 13:09Är sanritiska huvudspråk i Krilloan eller bara ett av många? Jag började skriva ned några teorem igår innan jag somnade på ett urspråk frång djungeln, som till stor del kan vara svårtytt för de mest lärde. Möjligen kan detta så klart vara sanritiska, men jag skulle gärna veta mer om detta språks bakgrund och användning. Annars kanske ett annat urspråk från Morginnerskogen eller rent av Jorunas tidigare civilisationer finns utbrett. Skulle du vilja knoppa av relaterade inlägg till en separat tråd?
Inspiration till hur sanritriska låter borde därför kunna hittas i Krilloan-modulen men med tanke på de rätt avancerade språkutvecklingarna och sammanhangen som gjorts i projektet så är det kanske lättare att hitta på något nytt? Det lär garanterad finnas fler språk och hela språkfamiljer i Samkarna än den sanritrianska tillhör...