Snibben skrev: ↑2019-07-11 15:15 Skrån kan ha egna hus eller lokaler eller bara en Fiscus (Kista med skråets böcker och kassor).
Jag skulle dock rösta för den eleganta varianten att vid varje skrå finns även ett gille. Vissa av Gillena har hus, andra har sal (inhyrda i ett hus) och andra använder sig av det stora Gilleshuset i Tofia för årsmöten och fester (samma sak med skråna som tillhör dessa).
Skråna själva har alltså inga lokaler men vissa gillen har och då förvaras skråets tillhörigheter hos gillet.
Låter bra. Möjligtvis finns det samarbeten över stads- och landsgränserna men jag ser före mig separata skrån. Men det finns möjligen vissa gemensamma gillen?Jeb skrev:Taget! Båda sidor av stan kan få varsitt gilleshus för de skrån som inte har ekonomi eller medlemmar för att ha ett eget. Eller vill du hellre ha ett stort hus? Hur gör vi med gillena? Finns det Kardiska/Fil(iska) möbelsnickare eller bara pan-Filtofiska?
Möbelsnickarna är betydelsefulla i Fil så iallafall ett eget gille och hus för dessa. Gärna även de andra jag nämde också då alla var tänkta som lite extra viktiga i städerna. Och bara så ni vet, just möbelsnickarnas skråkista är finast i hela Tvillingstaden!