Såg att några hade skrivit om sina ideer om magi och då kände jag för att skriva om hur jag har ändrat min värld.
Min tanke om magiker är att de är forskare och vetenskapsmän. De är en slags lärda män som valt att fördjupa sig i skapelsens mysterier. I första hand blir man en Lärd Man och om man senare väljer att fördjupa sig i ett ämne eller en skola så genomgår man ett slags test som visar ifall man är fokuserad nog att hantera och manipulera naturens krafter.
Klarar man detta test så blir man Novis. Man lär sig grunderna men kan inte hantera mer än minimagi. Det är precis så man följer teorin man lärt sig i skolan.
Nästa steg är att man blir en slags Besvärjare. Man använder ord och gester för att fokusera och styra energin. Man har lärt sig att manipulera och kontrollera den energi som finns i naturen men är begränsad till endast en skola och har koncentrationssvårigheter.
När man blivit Magiker har man börjat förstå vad som menas med att gester eller ord endast är till för att fokusera tankarna och vägleda ens sinnen. Antingen använder man endast gester eller så är det endast ord. Än så länge har man svårt att fokusera utan dessa hjälpmedel.
Sista steget är Mästare.
Här behärskar man konsten att manipulera naturens krafter, man har förstått hur allt fungerar, vilken våglängd energin rör sig på och hur man sträcker ut sitt sinne för att kontrollera sin omgivning på det sätt man önskar. Man får här även möjlighet att lära sig improviserad magi, vilket endast de mäktigaste bland Mästarna klarar av.
Genom att fördjupa sig i hur ett element är uppbyggt, vad det består av och förstå dess minsta beståndsdel vet man även hur man kan manipulera och forma den vilda energin det innehåller. Magikern har valt att fördjupa sig i ett element eller någon skola.
Man kanske väljer Mentalism för att förstå olika varelsers sinnen och hur man kan påverka dem, eller så väljer man Animism för att fördjupa sig i livets mysterier, den gnista som skapar ett liv eller hur man gör för att hålla en varelse vid liv. Nekromantikern har istället valt att förstå varför något dör och hur man förhindra det, eller hur man kan återskapa det som en gång dött.
Det går på detta sätt att förklara alla skolor så länge man känner att definitionen bygger på samma ide, samma grund, och utgår från denna definition. Det blir dessutom lättare att skapa nya besvärjelser och dela upp dem efter skola.
Vad är Magi?
Jag vill gärna ge det en slags vetenskaplig förklaring för att lättare förstå och definiera varje skola och besvärjelse.
Jag ser magi som manipulation av energin som finns omkring oss. Allt innehåller energi och när det dör återstår endast aska. Allt som existerar innehåller en slags energi och det är vad som håller ihop materian. Förbränner man energin eller om den skiljs från materian så faller den ihop.
Vill man skapa något så formar man energin och de atomer man lärt sig att manipulera för att binda dessa till... exempelvis en sten eller ett eldklot, beroende på vad man specialiserat sig på.
Något åt det hållet har jag funderat på magin i min värld. Den är fortfarande under utveckling.
Hur det fungerar i siffror?
Man lär sig en skola till ett visst värde. Skolan är dyrare än vanliga färdigheter. Besvärjelserna köper man för ett fast pris till olika nivåer och sedan kommer samtliga att ha samma FV som man har i magiskolan.
Effekten har sedan att göra med vilken nivå man väljer att använda.
Symbolismen är lite speciell. Den används i skapandet av magiska föremål eller för att binda magin. Symbolism är alltså aldrig en egen skola, den kombineras alltid med en första skola för de som vill skapa fällor eller magiska föremål.
Magi eller Vetenskap?
Magi eller Vetenskap?
Do not meddle in the affairs of dragons, for thou art crunchy and go well with ketchup!
Re: Magi eller Vetenskap?
Det känns som om vi två går och har samma idéer. Tänkte gå in på lite saker som jag gått bet på eller inte delar. Om du inte gjort det så kolla upp "En magikers perspektiv" på wikin, där jag har tagit inspiration från vad som stått i magiböckerna.
Själv har jag exempelvis i elementarmagin fyra besvärjelser som heter Eld, Jord, Vatten och Luft.
Är det en titel som används i världen? Alltså, om man säger "mästare", menar man då en väldigt kraftfull magiker eller kan det lika gärna inbegripa en fäktningsmästare? Annars är ju "ärkemagiker" en rätt använd term.Romulus skrev:Sista steget är Mästare.
Här behärskar man konsten att manipulera naturens krafter, man har förstått hur allt fungerar, vilken våglängd energin rör sig på och hur man sträcker ut sitt sinne för att kontrollera sin omgivning på det sätt man önskar. Man får här även möjlighet att lära sig improviserad magi, vilket endast de mäktigaste bland Mästarna klarar av.
En sak som jag har funderat på. Vad är skillnaden mellan illusionism och mentalism? Vad är egentligen mentalism?Man kanske väljer Mentalism för att förstå olika varelsers sinnen och hur man kan påverka dem
Här skiljer vi oss lite. Det beror lite på hur du menar. Jag vill behålla mystiken i magin, men jag har förklarat hur man frammanar magi så att spelledaren ska ha något att gå på när denna (eller spelaren) beskriver.Jag vill gärna ge det en slags vetenskaplig förklaring för att lättare förstå och definiera varje skola och besvärjelse.
Hur hade du tänkt att bevärjelserna skulle se ut?Vill man skapa något så formar man energin och de atomer man lärt sig att manipulera för att binda dessa till... exempelvis en sten eller ett eldklot, beroende på vad man specialiserat sig på.
Själv har jag exempelvis i elementarmagin fyra besvärjelser som heter Eld, Jord, Vatten och Luft.
"Use the force, Luke". Nä, men vi har ungefär samma tankar. Symbolismen konverterar magi till runor och energi som man omvandlar till magi, exempelvis.Jag ser magi som manipulation av energin som finns omkring oss. Allt innehåller energi och när det dör återstår endast aska. Allt som existerar innehåller en slags energi och det är vad som håller ihop materian. Förbränner man energin eller om den skiljs från materian så faller den ihop.
Magi eller Vetenskap?
Det låter intressant. Jag ska läsa igenom den delen.
Det blir en titel. Man kallas för Mästare, mest inom magikerkretsen men även hos vissa som har någorlunda koll på hur det fungerar i det området. Det är som att bli kallad för Doktor eller Läkare inom vården. Vill dessutom tillägga att jag döpt om själva yrket till Mystiker, lite halvt inspirerad av Mutant Chronicles. Tycker att det låter mer träffande och skiljer sej från titeln Magiker.
Vad jag försöker göra är att ge magikunniga rollpersoner en slags högre status. Med tanke på hur svårt det är att avancera med alla tester och den påfrestning de går igenom tycker jag att det är på tok för dåligt att någon som studerat i hela sitt liv inte blir bättre än att behärska tre mäktiga besvärjelser och kanske fyra medelmåttiga till färdighetsvärdet (skicklighetsvärdet?) 6-7 som 47-årig nykläckt äventyrare.
Samtidigt skapar polarn bredvid en Paladin på 27 år och tillsammans möter de den mäktige och onde Blubbikluspus utan problem besegrar sällskapets mystiker. Paladinen besvarar i sin tur ett Eldklot med Antimagi och besegrar sedan Magikern med någon slags mental stöt... Han gör alltså Magikerns jobb bättre än en mystiker.
Av den anledningen försvinner respekten för magiutövare och istället svämmar världen över av en slags bastardmagiker/magikunniga krigare.
Vad jag har gjort är att göra det ännu svårare att bli magiker (återinfört magikerkastet) men gjort dessa mäktigare dessutom. De är mer reserverade och har inget som helst intresse för folk runtomkring och är väldigt arroganta... etc.
Magikerakademier är väldigt sällsynta och finns undangömda i områden som skyddas av magin för att de ska få studera i fred.
Typ, det är tanken bakom.
Mästare är något som jag även tänkt använda i andra yrken. Det är liksom en titel som visar att man bemästrat sitt verktyg, vapen eller ämnesområde.
Vad gäller Ärkemagiker så.. där har jag inte tänkt igenom ordentligt men jag har funderat på Ärkemystiker. Det låter lite fjantigt när man spelat Mutant Chronicles, låter rippat, men jag är fortfarande osäker på vilka villkor man måste uppfylla här.
Alternativ 1:
Novis är när man är ny.
Magiker är man vid FV 10 i en magiskola.
Besvärjare är man vid FV 15 i en magiskola.
Mästare är man vid FV 20 i en magiskola.
Alternativ 2:
Novis är när man till man har FV 10 i en magiskola.
Besvärjare är man vid FV 15 i en magiskola.
Magiker är man vid FV 20 i en magiskola.
Mästare är man vid FV 20 i tre magiskolor.
Ärkemystiker är en Mästare som behärskar Improviserad Magi till FV 20.
Något åt det hållet funderar jag på.
Vad gäller frågan om Mentalism och Illusionism..
Magikerns Handbok (-91) menar att det är samma sak då båda påverkar offrets sinnen. Om jag inte är felinformerad så betyder Mentalism något i stil med kroppskontroll på nån äldre grekiska.
Jag själv har definierat Mentalism som en skola som förstärker de mentala sinnena. Man sträcker ut sina sinnen och söker upp andra varelser, påverkar andra varelser, kanske kontrollerar dessa eller väljer att attackera dem mentalt. Osynlighet eller liknande besvärjelser har jag tagit bort och flyttat till en annan skola.
Illusionism är något istället lurar offrets sinnen att tro att något existerar eller inte.
Min förkaring är att skillnaden är hårfin, men att den ena är mer krigisk och den andra är mer defensiv och lämpad för bedragare och tjuvaktiga rollpersoner.
Den vetenskapliga delen med magin fick jag efter en tankelek med "Tänk om.." vi kunde manipulera energin runt omkring oss och få den att uppträda som vi vill, skulle det då inte vara magi? "Tänk om.." det fanns en tid då folk kunde göra detta och dessa var den tidens vetenskapsmän, de hade lärt sig att tämja naturens krafter på samma sätt som vi tämjt elektriciteten med hjälp av mekanik? Ja.. nåt åt det hållet.
Den tanken hjälpt mig att definiera olika magiskolor på nytt och placera om alla besvärjelser för att få en balans.
Mystiken har jag lämnat till gudarnas konspirerande.
Något annat jag funderar på är att även ge präster och heliga män en slags magiliknande förmåga (Böner) som tar mycket längre tid just för att de måste be och i vissa fall även utföra ritualer. Ju fler tillbedjare en gud har desto mäktigare är den guden och därmed även de böner som hör till religionen.
Hur beskrivningen på en besvärjelse skulle se ut?
Telepati (Mentalism)
Svårighetsgrad: 10
Mystikern sträcker ut sina sinnen för att söka efter en specifik person.
För att finna denne måste man känna till namn och unika energimönster. Detta är något en magiker med kunskaper i Mentalism alltid kan känna av.
Han anropar sedan målet och etablerar en kontakt, som målet sedan kan välja att acceptera eller försöka motstå.
Om en kontakt etableras uppstår en tvåvägskommunikation, men här kan Mystikern även påverka målet med andra besvärjelser, exempelvis Kontrollera Person, Mental Projektil eller Radera Minne etc. Även då kan målet välja att försöka motstå.
Effektnivå 1: Räckvidd: 10 meter. Varaktighet: Koncentration.
Effektnivå 2: Räckvidd: 500 meter. Varaktighet: Koncentration.
Effektnivå 3: Räckvidd: 25000 meter. Varaktighet: Koncentration.
Effektnivåerna är något man köper till. När man först köper besvärjelsen får man första EN. Här har jag inte utvecklat allt klart ännu.
Denna kanske kostar svårighetsgraden i Erfarenhetspoäng och sedan köper man nästa steg för Svårighetsgraden x Effektnivån i Erfarenhetspoäng... eller något åt det hållet.
Ett annat beslut jag tagit är att sätta gränsen på Skolvärdet till 20. Inga besvärjelser kommer att ha högre.
Angående Star Wars och The Force.. Har hört att det finns ett antal som på allvar har anammat den filosofin.
Det blir en titel. Man kallas för Mästare, mest inom magikerkretsen men även hos vissa som har någorlunda koll på hur det fungerar i det området. Det är som att bli kallad för Doktor eller Läkare inom vården. Vill dessutom tillägga att jag döpt om själva yrket till Mystiker, lite halvt inspirerad av Mutant Chronicles. Tycker att det låter mer träffande och skiljer sej från titeln Magiker.
Vad jag försöker göra är att ge magikunniga rollpersoner en slags högre status. Med tanke på hur svårt det är att avancera med alla tester och den påfrestning de går igenom tycker jag att det är på tok för dåligt att någon som studerat i hela sitt liv inte blir bättre än att behärska tre mäktiga besvärjelser och kanske fyra medelmåttiga till färdighetsvärdet (skicklighetsvärdet?) 6-7 som 47-årig nykläckt äventyrare.
Samtidigt skapar polarn bredvid en Paladin på 27 år och tillsammans möter de den mäktige och onde Blubbikluspus utan problem besegrar sällskapets mystiker. Paladinen besvarar i sin tur ett Eldklot med Antimagi och besegrar sedan Magikern med någon slags mental stöt... Han gör alltså Magikerns jobb bättre än en mystiker.
Av den anledningen försvinner respekten för magiutövare och istället svämmar världen över av en slags bastardmagiker/magikunniga krigare.
Vad jag har gjort är att göra det ännu svårare att bli magiker (återinfört magikerkastet) men gjort dessa mäktigare dessutom. De är mer reserverade och har inget som helst intresse för folk runtomkring och är väldigt arroganta... etc.
Magikerakademier är väldigt sällsynta och finns undangömda i områden som skyddas av magin för att de ska få studera i fred.
Typ, det är tanken bakom.
Mästare är något som jag även tänkt använda i andra yrken. Det är liksom en titel som visar att man bemästrat sitt verktyg, vapen eller ämnesområde.
Vad gäller Ärkemagiker så.. där har jag inte tänkt igenom ordentligt men jag har funderat på Ärkemystiker. Det låter lite fjantigt när man spelat Mutant Chronicles, låter rippat, men jag är fortfarande osäker på vilka villkor man måste uppfylla här.
Alternativ 1:
Novis är när man är ny.
Magiker är man vid FV 10 i en magiskola.
Besvärjare är man vid FV 15 i en magiskola.
Mästare är man vid FV 20 i en magiskola.
Alternativ 2:
Novis är när man till man har FV 10 i en magiskola.
Besvärjare är man vid FV 15 i en magiskola.
Magiker är man vid FV 20 i en magiskola.
Mästare är man vid FV 20 i tre magiskolor.
Ärkemystiker är en Mästare som behärskar Improviserad Magi till FV 20.
Något åt det hållet funderar jag på.
Vad gäller frågan om Mentalism och Illusionism..
Magikerns Handbok (-91) menar att det är samma sak då båda påverkar offrets sinnen. Om jag inte är felinformerad så betyder Mentalism något i stil med kroppskontroll på nån äldre grekiska.
Jag själv har definierat Mentalism som en skola som förstärker de mentala sinnena. Man sträcker ut sina sinnen och söker upp andra varelser, påverkar andra varelser, kanske kontrollerar dessa eller väljer att attackera dem mentalt. Osynlighet eller liknande besvärjelser har jag tagit bort och flyttat till en annan skola.
Illusionism är något istället lurar offrets sinnen att tro att något existerar eller inte.
Min förkaring är att skillnaden är hårfin, men att den ena är mer krigisk och den andra är mer defensiv och lämpad för bedragare och tjuvaktiga rollpersoner.
Den vetenskapliga delen med magin fick jag efter en tankelek med "Tänk om.." vi kunde manipulera energin runt omkring oss och få den att uppträda som vi vill, skulle det då inte vara magi? "Tänk om.." det fanns en tid då folk kunde göra detta och dessa var den tidens vetenskapsmän, de hade lärt sig att tämja naturens krafter på samma sätt som vi tämjt elektriciteten med hjälp av mekanik? Ja.. nåt åt det hållet.
Den tanken hjälpt mig att definiera olika magiskolor på nytt och placera om alla besvärjelser för att få en balans.
Mystiken har jag lämnat till gudarnas konspirerande.
Något annat jag funderar på är att även ge präster och heliga män en slags magiliknande förmåga (Böner) som tar mycket längre tid just för att de måste be och i vissa fall även utföra ritualer. Ju fler tillbedjare en gud har desto mäktigare är den guden och därmed även de böner som hör till religionen.
Hur beskrivningen på en besvärjelse skulle se ut?
Telepati (Mentalism)
Svårighetsgrad: 10
Mystikern sträcker ut sina sinnen för att söka efter en specifik person.
För att finna denne måste man känna till namn och unika energimönster. Detta är något en magiker med kunskaper i Mentalism alltid kan känna av.
Han anropar sedan målet och etablerar en kontakt, som målet sedan kan välja att acceptera eller försöka motstå.
Om en kontakt etableras uppstår en tvåvägskommunikation, men här kan Mystikern även påverka målet med andra besvärjelser, exempelvis Kontrollera Person, Mental Projektil eller Radera Minne etc. Även då kan målet välja att försöka motstå.
Effektnivå 1: Räckvidd: 10 meter. Varaktighet: Koncentration.
Effektnivå 2: Räckvidd: 500 meter. Varaktighet: Koncentration.
Effektnivå 3: Räckvidd: 25000 meter. Varaktighet: Koncentration.
Effektnivåerna är något man köper till. När man först köper besvärjelsen får man första EN. Här har jag inte utvecklat allt klart ännu.
Denna kanske kostar svårighetsgraden i Erfarenhetspoäng och sedan köper man nästa steg för Svårighetsgraden x Effektnivån i Erfarenhetspoäng... eller något åt det hållet.
Ett annat beslut jag tagit är att sätta gränsen på Skolvärdet till 20. Inga besvärjelser kommer att ha högre.
Angående Star Wars och The Force.. Har hört att det finns ett antal som på allvar har anammat den filosofin.
Do not meddle in the affairs of dragons, for thou art crunchy and go well with ketchup!
Om magi!
Tjenixen. Jag har också funderat på magi en hel del. Täntke bara nämna några ideer.
Jag har alltid funderat på skilnaden mellan talang och erf. Dvs den magiska magnituden. Min tanke var helt enkelt att nån slags värde bestämde vad en E-grad betydde. En enkel novis måste kanske spendera två eller tre MANA poäng för att uppnå en E1. Medanst en mäktig magiker automatisk mer eller mindre skapar en E2 om han gör en magi.
Vet inte riktigt nu hur jag ska beskriva. Men tänk om man tex inför en slags "skadebonus" på magi`? det betyder att en som har hög PSY och kanske INT har en slags hög Magi Skadebonus?. Man skulle kunna använda skadebonus tabellen, fast istället för STY och STO så använder man tex PSY + INT. Man skulle kunna modifiera denna med Fördelar eller Nackdelar, samt Yrkesförmåga osv.
Tanken är iaf att för en rookie krävs det kanske 2 PSY poäng för att göra en normal E1 Eldklot, medanst en Mästare kanske klarar av en E2 på bara EN PSY poäng?.
Detta system kallar jag "magisk magnitud" och "Resonans", där man altså räknar ut vad ens egentliga E-effekt blir efters ens skicklighet, PSY och INT. samt andra omständigheter som kan påverka.
Den magiska Resonansen har faktisk också en funktion ... I min ide så skapar en besvärjelse en magisk bubbla, tex om du gör en Eldklot, E2, så skapar detta en resonans på 2. Alla innom X antal meter som försöker angripa magikern får 2 mot deras PSY för att kunna attackera eller inte klara det. E2 funkar även som en slags ABS om någon skulle absa.
Om attacken blir av så bestämmer E effekten hur stor effekten blir. En som hugger en magiker i stor effekt (E) kan tex själv bli effekterad. Mitt exempel är om magiker X försöker slänga en Blixt E3, så får krigaren X3 i svårighet att attackera. Men om han endå gör det innan magin är färdig så kan magin bli vild, å slå tillbaka på både magiker och attackerare...
E3 blixten blir då en slags vild magi, där man slumpar effekten (på något sätt). Så att magin kan skada både kastare å attackerare.
Det var en av mina Magi Ideer.
Jag har alltid funderat på skilnaden mellan talang och erf. Dvs den magiska magnituden. Min tanke var helt enkelt att nån slags värde bestämde vad en E-grad betydde. En enkel novis måste kanske spendera två eller tre MANA poäng för att uppnå en E1. Medanst en mäktig magiker automatisk mer eller mindre skapar en E2 om han gör en magi.
Vet inte riktigt nu hur jag ska beskriva. Men tänk om man tex inför en slags "skadebonus" på magi`? det betyder att en som har hög PSY och kanske INT har en slags hög Magi Skadebonus?. Man skulle kunna använda skadebonus tabellen, fast istället för STY och STO så använder man tex PSY + INT. Man skulle kunna modifiera denna med Fördelar eller Nackdelar, samt Yrkesförmåga osv.
Tanken är iaf att för en rookie krävs det kanske 2 PSY poäng för att göra en normal E1 Eldklot, medanst en Mästare kanske klarar av en E2 på bara EN PSY poäng?.
Detta system kallar jag "magisk magnitud" och "Resonans", där man altså räknar ut vad ens egentliga E-effekt blir efters ens skicklighet, PSY och INT. samt andra omständigheter som kan påverka.
Den magiska Resonansen har faktisk också en funktion ... I min ide så skapar en besvärjelse en magisk bubbla, tex om du gör en Eldklot, E2, så skapar detta en resonans på 2. Alla innom X antal meter som försöker angripa magikern får 2 mot deras PSY för att kunna attackera eller inte klara det. E2 funkar även som en slags ABS om någon skulle absa.
Om attacken blir av så bestämmer E effekten hur stor effekten blir. En som hugger en magiker i stor effekt (E) kan tex själv bli effekterad. Mitt exempel är om magiker X försöker slänga en Blixt E3, så får krigaren X3 i svårighet att attackera. Men om han endå gör det innan magin är färdig så kan magin bli vild, å slå tillbaka på både magiker och attackerare...
E3 blixten blir då en slags vild magi, där man slumpar effekten (på något sätt). Så att magin kan skada både kastare å attackerare.
Det var en av mina Magi Ideer.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Angående Mentalism och Illusionism
Tänkte inflika lite i den här tråden. Det har inte riktigt med Op posten att göra men men.
Min grupp har ett lite annorlunda sätt att se på skolorna och var de hör hemma baserade på sfärerna Ordning, Kaos Liv och Medvetande.
Vi har valt att placera skolorna på detta sätt.
Ordning
Elementarmagi
Kaos
Demonologi
Illusionism
Liv
Animism
Nekromanti
Medvetande
Mentalism
Shamanism
Anledning är väldigt "metafysisk" men vi tänker såhär.
Ordning och Elementarmagi är rätt självförklarande. Under ordning finns också så kallad harmonism och "röstmagi" men dessa är inga egna skolor utan snarare andra sätt att forma magin.
Under Kaos är demonlogin rätt självförklarande, men här har vi placerat illusionism. Anledningen var att vi ser Illusionismen som den enda skolan kapabel att skapa något ur ingenting, dvs direkt från det hav av möjligheter kaos består av. Alla ser dem och kan möjligtvis genomskåda dem, men även om en ser igenom dem ser inte alla igenom dem automatiskt.
En illusionsdolk är en dolk tills den är misstrodd eller magikern häver besvärjelsen.
Skolan har dock några nackdelar. Skillnaden från DoD skolan och vår skola är att alla illusioner är fysiska. Allt ur illusionism är förgängligt och återgår i slutändan till kaos. Med andra ord kan inget beständigt (långvarigt eller permanent) någonsin skapas med magiskolan.
Genom att hamna i samma sfär som demonologi har Lysande vägens "Illusionism är Ondska" tänk blivit lite mer tydligt i vår värld.
Under Liv finns motpolerna Animism och Nekromanti (vi säger Nekrologi bara för att). Dessa ser vi på som två sidor av samma mynt. Här finns även häxkonsten. Det som kallas häxkonst är en magiker lärd i båda magiskolorna och blandar dess besvärjelser friskt. Så Häxa eller Häxmästare är helt enkelt titlar.
I Medvetande är klassikern Mentalism som funkar som den brukar. Man skulle även kunna lägga till mentala "illusioner" men dessa är aldrig fysiska och endast i huvudet på de förhäxade. Vi har valt att se det som en typ av drömmar. I medvetande finns även "Shamanism". Detta är en blandad skola som även innehåller spiritism. Skälet är att vi ser medvetande som "kommunikation" och Shamanism/Spiritism är helt enkelt kontakt och kommunikation med andar som vi sagt finns i varje skosula/dörr/skog/moln/varelse etc.
Symbolism har vi stulit från Matiné på det sättet att det endast används i ritualer och skapande av artefakter/magiska ting och komponenter.
Angående titlar så ser ni lite hur vi tänkt i textväggen ovanför. En lärd man är någon kunnig inom något, exempelvis Demonologi, Elementarkunskap, Mentalism etc men utan praktisk färdighet att uttrycka kunskapen i besvärjelser. En Magiker har omsatt sin kunskap i ett av dessa områden till praktiska färdigheter (besvärjelser).
En Ärkemagiker kan tre eller fler skolor till Fv 20+ men måste även ha en hel del besvärjelser, annars är han fortfarande endast en mycket lärd man. Häxor, Häxmästare, Medium med mera är folkgivna titlar på de som kan lite mer ovanliga saker, exempelvis två motsatta skolor eller harmonism.
Ugh va mycket text. Det är iaf vårt lilla sätt att se på sfärerna och var magiskolorna hör hemma. Det enda vi vill ha är en till magiskola under ordning då elementarmagin känns lite ensam.
Min grupp har ett lite annorlunda sätt att se på skolorna och var de hör hemma baserade på sfärerna Ordning, Kaos Liv och Medvetande.
Vi har valt att placera skolorna på detta sätt.
Ordning
Elementarmagi
Kaos
Demonologi
Illusionism
Liv
Animism
Nekromanti
Medvetande
Mentalism
Shamanism
Anledning är väldigt "metafysisk" men vi tänker såhär.
Ordning och Elementarmagi är rätt självförklarande. Under ordning finns också så kallad harmonism och "röstmagi" men dessa är inga egna skolor utan snarare andra sätt att forma magin.
Under Kaos är demonlogin rätt självförklarande, men här har vi placerat illusionism. Anledningen var att vi ser Illusionismen som den enda skolan kapabel att skapa något ur ingenting, dvs direkt från det hav av möjligheter kaos består av. Alla ser dem och kan möjligtvis genomskåda dem, men även om en ser igenom dem ser inte alla igenom dem automatiskt.
En illusionsdolk är en dolk tills den är misstrodd eller magikern häver besvärjelsen.
Skolan har dock några nackdelar. Skillnaden från DoD skolan och vår skola är att alla illusioner är fysiska. Allt ur illusionism är förgängligt och återgår i slutändan till kaos. Med andra ord kan inget beständigt (långvarigt eller permanent) någonsin skapas med magiskolan.
Genom att hamna i samma sfär som demonologi har Lysande vägens "Illusionism är Ondska" tänk blivit lite mer tydligt i vår värld.
Under Liv finns motpolerna Animism och Nekromanti (vi säger Nekrologi bara för att). Dessa ser vi på som två sidor av samma mynt. Här finns även häxkonsten. Det som kallas häxkonst är en magiker lärd i båda magiskolorna och blandar dess besvärjelser friskt. Så Häxa eller Häxmästare är helt enkelt titlar.
I Medvetande är klassikern Mentalism som funkar som den brukar. Man skulle även kunna lägga till mentala "illusioner" men dessa är aldrig fysiska och endast i huvudet på de förhäxade. Vi har valt att se det som en typ av drömmar. I medvetande finns även "Shamanism". Detta är en blandad skola som även innehåller spiritism. Skälet är att vi ser medvetande som "kommunikation" och Shamanism/Spiritism är helt enkelt kontakt och kommunikation med andar som vi sagt finns i varje skosula/dörr/skog/moln/varelse etc.
Symbolism har vi stulit från Matiné på det sättet att det endast används i ritualer och skapande av artefakter/magiska ting och komponenter.
Angående titlar så ser ni lite hur vi tänkt i textväggen ovanför. En lärd man är någon kunnig inom något, exempelvis Demonologi, Elementarkunskap, Mentalism etc men utan praktisk färdighet att uttrycka kunskapen i besvärjelser. En Magiker har omsatt sin kunskap i ett av dessa områden till praktiska färdigheter (besvärjelser).
En Ärkemagiker kan tre eller fler skolor till Fv 20+ men måste även ha en hel del besvärjelser, annars är han fortfarande endast en mycket lärd man. Häxor, Häxmästare, Medium med mera är folkgivna titlar på de som kan lite mer ovanliga saker, exempelvis två motsatta skolor eller harmonism.
Ugh va mycket text. Det är iaf vårt lilla sätt att se på sfärerna och var magiskolorna hör hemma. Det enda vi vill ha är en till magiskola under ordning då elementarmagin känns lite ensam.