Detta är min egen personliga övertygelse, men prästerna håller alltså inte med. Jag vet inte heller om det är så klokt att rista sådant i sten vad gäller projektet i stort, men jag tänkte alltså att idén ändå kan vara värd att lansera.Baldyr skrev:Optimistiska teologer har dock pekat på likheter mellan Trocuspa och krigsgudar inom andra panteoner och i andra tider, och menar att de alla enbart är reflektioner av samma väsen.
Detta skall alltså främst föreställa de idéer som florerar bland präster och andra lärde Trocuspa-dyrkare, inte någon objektiv eller officiell beskrivning av kosmologin i projektet.Baldyr skrev:Enligt mytologin är Trocuspa en av skapargudarna och de troende anser att det var han som besegrade urmonstret Tiamat och därigenom gav upphov till jorden och himlen. Kaosmakterna, vilka ofta betecknas som demoner i Tiamats tjänst, lurar dock bortom verkligheten och en dag kommer världen till ända. Då stundar den slutgiltiga striden mellan Trocuspas ordning och det kaos som urtillståndet Tiamat representerar.
Ja, invänta gärna nästa utkast innan ni ger er på nycklarna...Baldyr skrev:Förståelsen av dessa tre så kallade passager utgör vägen till det sinnestillstånd som kallas Banzika. För att nå dit måste lärjungen behärska en mängd så kallade klaver eller nycklar, samt genomgå hårda fysiska och mentala prov.
Se huvudartikel om Trocuspas Banzika för fler detaljer.
Detta är givetvis en parallell till Koranen och hur denna heliga urkund enligt läran nedtecknades.Baldyr skrev:Trocuspas heliga skrift Blodsboken nedtecknades enligt traditionen av profeten Coan på 600-talet fO. Skriften anses utgöra gudens ordagranna samtal med profeten och varje ord är därmed att betrakta som gudomligt och ofelbart.
Jag inväntar, liksom många andra föreställer jag mig, med spänning vad internutredningen kommer fram till angående laabniskan...Baldyr skrev:Då texten är skriven på den utdöda laabniska tungan är det dock endast präster och skriftlärda som har tillgång till själva urkunden.
Egentligen borde det väl vara ungefär som med latinet och kristendomen, alltså att den troende inte har någon koll på vad som faktiskt står i den heliga skriften. Det vore kanske mera parodiskt om krigarna faktiskt bär med sig utdrag som ingen kan läsa. Åsikter?Baldyr skrev:Den enda kontakt den troende krigaren har med skriften utgörs vanligtvis av de valda utdrag som har översatts till andra mera aktuella språk och som krigare traditionellt bär med sig i fält.
Detta är en återkoppling till det Brior skrivit mycket om i sin metafysik. Min tanke är alltså att Blodsboken verkligen är Trocuspas ord (plus/minus något komma) och att språkets betydelse för skapelsen faktiskt antyds i denna. Fast jag vet ju inte hur etablerat detta är inom projektet, så jag passar även på att sopa alltsammans under mattan.Baldyr skrev:Det finns nämligen ett talesätt som säger att ”ord kan påverka världen”, även om den ursprungliga meningen enligt Blodsboken snarare borde tolkas som ”språk omformar verkligheten”, men distinktionen torde vara strikt akademisk.
Konstnären fick i själva verket en vision om den framtida konungen Arn Dunkelbrink, vilken både han själv och prästerskapet misstolkat. Jag föreställer mig dock att en delegation från templet söker sig till Stegos när nyheten om den ansiktslösa gudakonungen når Bhannavil...Baldyr skrev:En känd muralmålning anses exempelvis visa guden i form av en konung eller kejsare ridande på en drake. Visserligen har väggmålningen bättrats på under årens lopp, men den teologiska tolkningen förblir att konstnären tolkat gudens seger över ormen Tiamat. Gudens anlete har förresten vittrat bort och ingen har vågat fylla i ansiktsdragen efter eget huvud.
Den niosvansade kattens ursprung är givetvis mest en kul grej, men jag misstänker att ingen annan redan har lagt beslag på piskans ursprung. Eller?Baldyr skrev:Vissa ikoner avbildar Trocuspa med ett knippe om nio svansar i ena näven, vilka symboliserar Tiamats demoner som guden dräpte i den ursprungliga kraftmätningen med kaosmakterna. Ibland avbildas Trocuspa istället i strid beväpnad en niosvansad katt med vilken han betvingar demonerna. (Piskan i sig lär för övrigt härstamma från Bhannavil, där den traditionellt används för att motivera galärslavar. Till gudens belåtelse, givetvis.)
Fäktmästaren som lärans försvarare fungerar (givetvis) som så att om någon ifrågasätter prästerskapets dogmer så får de reda ut saken på tempelgården med fäktmästaren.Baldyr skrev:Fäktmästaren, med ansvar för lärans renhet (och försvar om så behövs); Rustmästaren, med ansvar för templets försvar (liksom för den smidesverksamhet som traditionellt bedrivs vid templet); Tankmästaren, med ansvar för adepter och utbildning (samt för templets bibliotek).
"Tankmästaren" är jag inte speciellt förtjust i personligen, men förstod samtidigt att det var ett populärt förslag. Fler förslag välkomnas givetvis. (Vad sägs om "Skriftmästaren"?)
Tjurkult är något av ett tema jag har tänkt ha i mina skriverier om Trocuspa, banzikan och Nastrôl. Jag hoppas att ingen misstycker.Baldyr skrev:Vid regelrätta religiösa högtider, så som i samband med årsdagen av Blodsbokens nedtecknande, utför man tjuroffer till guden ära.
Mera om litteraturen kring banzikan kommer i nästa artikel.Baldyr skrev: I anslutning till Blodsbokens kapell finns även templets bibliotek, som huvudsakligen består av heliga skrifter som nedtecknats genom århundraden av präster, profeter och skriftlärda. Beroende på tempel anses vissa texter ha större tyngd än andra, medan andra betecknas som rena apokryfer.
Detta är en parallell till shintotempel i Japan där man visst smider traditionella svärd.Baldyr skrev:Liksom vid huvudtemplet i S'rid be Ghile smider man vanligtvis även vapen inom tempelområdet. Under rustmästarens överinseende tillverkas traditionella vapen så som duellvärjan pata, som en gång i tiden var kännetecknet för en klavykisk adelsman.
Denna utsaga gäller alltså specifikt tempel och är den officiella synen. Saken belyses något mera nyanserat i banzikan-artikeln, sedan.Baldyr skrev:Endast vid huvudtemplet på Bhannavil undervisar man i Trocuspas Banzika, så som läran ursprungligen formulerades på ön. Troende som verkligen vill tillägna sitt liv åt guden och dennes lära reser alltså med fördel till Bhannavil och ansöker om en plats som adept där istället.
Jag tyckte mig se en hänvisning till templet på Arkiprojekt Tricilve. Trakorierna är nog beredda att göra det mesta så länge det ger resultat. Med tanke på hur gott rykte banzikan trots allt har, så borde guden som gett upphov till läran också anses ändamålsenlig, eller hur?Baldyr skrev:Även det Trakoriska riket vänder sig, för säkerhets skull, till Trocuspa-templet i Tricilve inför viktiga militära kampanjer. Kostnaden i offergåvor anses vara överkomlig om man i gengäld kan hoppas på lycka på slagfältet.
/Baldyr