Handelsrutter
Det bör finnas en handelsled mellan Traxilme och Thelgul. Enligt officiella källor är det Thelgul som sköter merparten av den solunska krydd och droghandeln.
Kanske bör den norra karavanrutten i Akrogal ha en avstickare ner mot Kamsun? Många erebiska handelsmän vill säkert undvika bl.a. krunska tullar och är beredda att betala ett högre pris för varorna i t.ex. Dharbia. Vilka varor fraktas förresten från Akrogals inre till Ereb längs denna nordliga rutt? Slempuksslem?
Kanske bör den norra karavanrutten i Akrogal ha en avstickare ner mot Kamsun? Många erebiska handelsmän vill säkert undvika bl.a. krunska tullar och är beredda att betala ett högre pris för varorna i t.ex. Dharbia. Vilka varor fraktas förresten från Akrogals inre till Ereb längs denna nordliga rutt? Slempuksslem?
Gör det inte det, den kanske går lite söder om Thelgul. Omlastning av varor kan ske på många platser och indriekt kontrolleras.Adragoor skrev:Det bör finnas en handelsled mellan Traxilme och Thelgul. Enligt officiella källor är det Thelgul som sköter merparten av den solunska krydd och droghandeln.
Genom den stora stäppen fylld med barbariska nomadstammar som inte är förtjusta i främlingar och gärna tar hutlöst med pengar för beskydd medan man reser genom deras områden menar du?Adragoor skrev: Kanske bör den norra karavanrutten i Akrogal ha en avstickare ner mot Kamsun? Många erebiska handelsmän vill säkert undvika bl.a. krunska tullar och är beredda att betala ett högre pris för varorna i t.ex. Dharbia. Vilka varor fraktas förresten från Akrogals inre till Ereb längs denna nordliga rutt? Slempuksslem?
Erebiska köpmän? Vilka Erebiska köpmän? Troligast är att varorna har bytt händer kanske ett halvt dussin gånger innan de ens får ses av Erebiska köpmän.
Varor från handelsalliansen, norra Kamsun och de andra länder som ligger kring Kalsalsjön och bortom Slöjornas Ocean. Färdas först uppför floden till Aquasuiliis-Kartals Innanhav för att lastas om och färdas till Kalmurri. Naturligtvis måste man skaffa vakter för att slås mot flodpirater och rövare. Enklare är det då att betala tullar via karavnleden i Furgia där man är garanterat säker. För övrigt skall de varor som fraktas via Kalmurri dessutom skeppas vidare runt norra Ereb med få "civiliserade" hamnar och därtil Jordukaerlerna som terroriserar nordtraden. Så om det blir billigare eller inte?
Några korta kommentarer. Du missar Luksilo, Chrymil, Kra-triangeln i nordöstra Zorakin vilket är det stora handelsområdet av järn och virke från Zorakin (djävligt viktig Zorakiskt handelsområde för Caddo och Erebos med andra ord) liksom handelsområdet Fristaden/Enero vilket uppenbarligen enligt officiella källor är ett viktig handelområde mellan dalkerna och dvärgar (och Zoraker). Sammantaget bör nog linjens färg här ändras åtminstonde från gul till orange.
Sedan undrar jag varför man skulle frakta valtran runt halva jorden. Förmodligen finns det gott om val upp i norr runt Jourduashur, Ransard och Trakorien. Någon bättre vara måste det finnas.
Sedan så var väl hela meningen med Krilloan framförallt den enorma befolkningen som måste mättas (minimal egen odling). Bytesvaran kan väl fortfarande vara kryddor (och ädelmetall eller juveler från närbelägen brytning?). Det finns massor med olika kryddor på Tellus och inte alla växer i Malaysia eller Madagaskar (eller för den delen i Thelgul-området i Ereb).
Sedan undrar jag varför man skulle frakta valtran runt halva jorden. Förmodligen finns det gott om val upp i norr runt Jourduashur, Ransard och Trakorien. Någon bättre vara måste det finnas.
Sedan så var väl hela meningen med Krilloan framförallt den enorma befolkningen som måste mättas (minimal egen odling). Bytesvaran kan väl fortfarande vara kryddor (och ädelmetall eller juveler från närbelägen brytning?). Det finns massor med olika kryddor på Tellus och inte alla växer i Malaysia eller Madagaskar (eller för den delen i Thelgul-området i Ereb).
Tycker det ser bra ut Snibben.
När det gäller Traxilme till Thelgul så ser det dock ut som om karavanen tar vägen norr om den stora insjön och då känns det mer logiskt med att flytta karavanledens slutpunkt något norrut till Thelgulskt område, om det inte är tänkt att karavanen skall korsa bergskedjan väster om sjön. Ett alternativ lösning är en mer södergående rutt. Denna skulle kunna gå söder om sjön och bergskedjan och eventuellt mynna ut där du placerat omlastningen nu. Då skulle det som du till viss del föreslår kunna röra sig om t.ex. ett Thelgulskt lydrike i poktiskt område, eller så kan man lägga den Thelgulska gränsen längre söderut än vad den idag är på Spelknepes karta.Snibben skrev:Gör det inte det, den kanske går lite söder om Thelgul. Omlastning av varor kan ske på många platser och indriekt kontrolleras.Adragoor skrev:Det bör finnas en handelsled mellan Traxilme och Thelgul. Enligt officiella källor är det Thelgul som sköter merparten av den solunska krydd och droghandeln.
Yndariska mattor med purpurfärgat pegastagel lär ju vara mycket dyrbara och sällsynta historier, väl värt att kanske göra en enstaka avstickare för att att köpa.Mikael skrev:Förekommer det handel med Yndar eller ser jag fel?
Jag har som sagt bara följt sjöfartskartan i EA.Fraxinus skrev:Några korta kommentarer. Du missar Luksilo, Chrymil, Kra-triangeln i nordöstra Zorakin vilket är det stora handelsområdet av järn och virke från Zorakin (djävligt viktig Zorakiskt handelsområde för Caddo och Erebos med andra ord) liksom handelsområdet Fristaden/Enero vilket uppenbarligen enligt officiella källor är ett viktig handelområde mellan dalkerna och dvärgar (och Zoraker). Sammantaget bör nog linjens färg här ändras åtminstonde från gul till orange.
Jag menade snarare att det är en viktig handelsvara som kan färdas långt.Fraxinus skrev: Sedan undrar jag varför man skulle frakta valtran runt halva jorden. Förmodligen finns det gott om val upp i norr runt Jourduashur, Ransard och Trakorien. Någon bättre vara måste det finnas.
Öh... Ja... eller nej... eller Va???Fraxinus skrev: Sedan så var väl hela meningen med Krilloan framförallt den enorma befolkningen som måste mättas (minimal egen odling). Bytesvaran kan väl fortfarande vara kryddor (och ädelmetall eller juveler från närbelägen brytning?). Det finns massor med olika kryddor på Tellus och inte alla växer i Malaysia eller Madagaskar (eller för den delen i Thelgul-området i Ereb).
Jag trodde de var historiska antikviteter som man funnit i yndariska imperiets gamla delar, men att man fortfarande anser Yndar vara tabu? Dvs det finns ett antal "stradivarius" roterande inom världshandeln, RP skickas på skattjakt runt om för att kanske finna nya antikviteter osv.Snibben skrev:Yndariska mattor med purpurfärgat pegastagel lär ju vara mycket dyrbara och sällsynta historier, väl värt att kanske göra en enstaka avstickare för att att köpa.Mikael skrev:Förekommer det handel med Yndar eller ser jag fel?
Hur är det förresten med öarna öster om Yndar? En grupp är full av drakar men den andra då? Finns där handelsbenägna invånare?
a) OK...då är det EA:s sjöfartskarta som har fel!Snibben skrev:Jag har som sagt bara följt sjöfartskartan i EA.Fraxinus skrev:Några korta kommentarer. Du missar Luksilo, Chrymil, Kra-triangeln i nordöstra Zorakin vilket är det stora handelsområdet av järn och virke från Zorakin (djävligt viktig Zorakiskt handelsområde för Caddo och Erebos med andra ord) liksom handelsområdet Fristaden/Enero vilket uppenbarligen enligt officiella källor är ett viktig handelområde mellan dalkerna och dvärgar (och Zoraker). Sammantaget bör nog linjens färg här ändras åtminstonde från gul till orange.Jag menade snarare att det är en viktig handelsvara som kan färdas långt.Fraxinus skrev: Sedan undrar jag varför man skulle frakta valtran runt halva jorden. Förmodligen finns det gott om val upp i norr runt Jourduashur, Ransard och Trakorien. Någon bättre vara måste det finnas.
Öh... Ja... eller nej... eller Va???Fraxinus skrev: Sedan så var väl hela meningen med Krilloan framförallt den enorma befolkningen som måste mättas (minimal egen odling). Bytesvaran kan väl fortfarande vara kryddor (och ädelmetall eller juveler från närbelägen brytning?). Det finns massor med olika kryddor på Tellus och inte alla växer i Malaysia eller Madagaskar (eller för den delen i Thelgul-området i Ereb).
b) Jag förstod det också...återstår att hitta en trovärdig vara!
c) Otydligt? Vad jag menar är att kryddhandel sannolikt sker från fler än en plats även i Ereb. Alltså inte enbart Thelgul eller enbart Krilloan. Det kan rent av röra sig om handel av olika slags kryddor.
Fördelen med att handla i Krilloan är att man får rejäl avkastning på att frakta dit en så basal vara som spannmål. Och varorna man får från Krilloan är inkomstbringande lyxartiklar.
Fördelen att handla via Thelgul är att man slipper vänta ett helt år på att lämna landet.
Hej Snibben,
tjusig karta. Några kommentarer om handelsvägarna inom Trakorien. Vet inte om du har Trakorienmodulen men där finns faktiskt en sådan karta. Jag kan nog fixa en kopia annars om du är intresserad.
Hur som helst så ska Svaveltraden till Marjura vara grön eftersom den bara används två gånger om året. Röda linjer i Trakorien bör vara: Tricilve-Soblak (som redan ritats), Tricilve-Vumbra samt Melse-Tigôld (typ kortaste sträckan Paratorna-Saphyna) och om du vill Tricilve-Melse längs kusten. Den röda linjen som går från Tricilve-norra Palamux bör tas bort helt eftersom norra Palamux inte handlar med Trakorien och heller inte har några städer.
Detta var mest pet, men gör kartan mer korrekt.
Keep it up!
Erik G
tjusig karta. Några kommentarer om handelsvägarna inom Trakorien. Vet inte om du har Trakorienmodulen men där finns faktiskt en sådan karta. Jag kan nog fixa en kopia annars om du är intresserad.
Hur som helst så ska Svaveltraden till Marjura vara grön eftersom den bara används två gånger om året. Röda linjer i Trakorien bör vara: Tricilve-Soblak (som redan ritats), Tricilve-Vumbra samt Melse-Tigôld (typ kortaste sträckan Paratorna-Saphyna) och om du vill Tricilve-Melse längs kusten. Den röda linjen som går från Tricilve-norra Palamux bör tas bort helt eftersom norra Palamux inte handlar med Trakorien och heller inte har några städer.
Detta var mest pet, men gör kartan mer korrekt.
Keep it up!
Erik G
Snibben skrev:Sjöhandelsvägar har färgkoordinerats.
Röd = Dagliga turer
Orange = >50 turer/år
Gul = 10 - 50 turer/år
Grön = 1 - 10 turer/år
Lila = Enstaka turer
Eller saknar en del detaljerFraxinus skrev: a) OK...då är det EA:s sjöfartskarta som har fel!
Valtran kanske tas till Thelgul där det renas ock kokas till olja. Denna oljan skeppas sedan runt hela ormsjön som lampolja, medecin mm. Med tanke på hur lite fett det borde vara på varje söderhavsval så borde det ses som en riktig lyxartikel. Dessutom kanske Tårkaskelotens gråambra kan vara extra aromrik. Valbenen används naturligtvis till uppstöttare i diverse moden osv.Fraxinus skrev: b) Jag förstod det också...återstår att hitta en trovärdig vara!
Ok, kryddhandel sker naturligtvis från en massa platser i Altor, inte bara Thelgul och Krilloan.Fraxinus skrev: c) Otydligt? Vad jag menar är att kryddhandel sannolikt sker från fler än en plats även i Ereb. Alltså inte enbart Thelgul eller enbart Krilloan. Det kan rent av röra sig om handel av olika slags kryddor.
Fördelen med att handla i Krilloan är att man får rejäl avkastning på att frakta dit en så basal vara som spannmål. Och varorna man får från Krilloan är inkomstbringande lyxartiklar.
Fördelen att handla via Thelgul är att man slipper vänta ett helt år på att lämna landet.
Jag har alltid uppfattat Krilloan som en väldigt liten producent av nånting. Deras rikedom ligger i just att här sker nästan all omlastning av sådana varor som skall till Kopparhavet och alla varor som kommer från kopparhavet och skall vidare ned mot Ormsjön. Det är enbart en köpmannarikedom som gör att Krilloan tickar på. Skulle köpmännen försvinna av någon anledning kommer även Krilloan försvinna som en metropol. Krilloans hantverkare mättar främst den inhemska befolkningen och gäster men är inte tillräckligt stor för att utöva en stor exportbas.
Krilloan exporterar ädelstenar, ädelmetaller, ädelträ, droger, kryddor, tyger, slavar, magiska föremål. Inget av detta produceras direkt i staden Krilloan eller dess omedelbara periferi. Varorna kommer från djungel, bergen osv och är egentligen bara omlastningsvaror. Undantag är då tyger som kanske produceras i staden men inget tyder på detta. Slavar är kanske också en typisk omlastningsvara och anses vara en viktig export produkt eftersom den stora slavmarknaden gör att utbudet är stort.
Att sälja saker i Krilloan ger vinst, men det är också väldigt dyrt att köpa nya varor här.
Rutten är kartlagd och segals av enstaka opurtunister och antikjägare kanske en gång vartannat år. Om man inte frågar vet ingen var varorna kommer ifrånMikael skrev: Jag trodde de var historiska antikviteter som man funnit i yndariska imperiets gamla delar, men att man fortfarande anser Yndar vara tabu? Dvs det finns ett antal "stradivarius" roterande inom världshandeln, RP skickas på skattjakt runt om för att kanske finna nya antikviteter osv.
Öster om Yndar? Mina kartor visar bara hav öster om Yndar. Tänker du kanske på Irendor som ligger väster om Yndar. Dessa arkipelag bebos av sfinxer, titaner, jättar, cykloper, gorgoner och andra lika kramvänliga varelser.Mikael skrev: Hur är det förresten med öarna öster om Yndar? En grupp är full av drakar men den andra då? Finns där handelsbenägna invånare?
Ok, jo väster menade jag. Du bor närmare Akrogal och tycks ha bra koll på området.
Vad gäller val så finns det både i Kopparhavet och i Västerhavet (enligt källorna om inte naturligt i sig självt) så det bör vara extremt speciellt valtran som kommer från Port Horyni...och det är det naturligtvis och speciellt efterfrågat av feliciska herrar...av någon anledning...eller hur!
Vad gäller val så finns det både i Kopparhavet och i Västerhavet (enligt källorna om inte naturligt i sig självt) så det bör vara extremt speciellt valtran som kommer från Port Horyni...och det är det naturligtvis och speciellt efterfrågat av feliciska herrar...av någon anledning...eller hur!
Det kanske har en svalkande effekt då man smörjer in kroppen med det. Vanligt valfett skall ju hålla kvar värmen men Valarna i Maar Lacra har väl snarare problemet med att försöka hålla sig svala.Mikael skrev:Ok, jo väster menade jag. Du bor närmare Akrogal och tycks ha bra koll på området.
Vad gäller val så finns det både i Kopparhavet och i Västerhavet (enligt källorna om inte naturligt i sig självt) så det bör vara extremt speciellt valtran som kommer från Port Horyni...och det är det naturligtvis och speciellt efterfrågat av feliciska herrar...av någon anledning...eller hur!
Som sagt följt EA.Brior skrev:Hej Snibben,
tjusig karta. Några kommentarer om handelsvägarna inom Trakorien. Vet inte om du har Trakorienmodulen men där finns faktiskt en sådan karta. Jag kan nog fixa en kopia annars om du är intresserad.
Hur som helst så ska Svaveltraden till Marjura vara grön eftersom den bara används två gånger om året. Röda linjer i Trakorien bör vara: Tricilve-Soblak (som redan ritats), Tricilve-Vumbra samt Melse-Tigôld (typ kortaste sträckan Paratorna-Saphyna) och om du vill Tricilve-Melse längs kusten. Den röda linjen som går från Tricilve-norra Palamux bör tas bort helt eftersom norra Palamux inte handlar med Trakorien och heller inte har några städer.
Detta var mest pet, men gör kartan mer korrekt.
Keep it up!
Erik G
Ändringar görs och nej, jag har inte Trakorienmodulen
Självklart!Snibben skrev:Det kanske har en svalkande effekt då man smörjer in kroppen med det. Vanligt valfett skall ju hålla kvar värmen men Valarna i Maar Lacra har väl snarare problemet med att försöka hålla sig svala.Mikael skrev:Ok, jo väster menade jag. Du bor närmare Akrogal och tycks ha bra koll på området.
Vad gäller val så finns det både i Kopparhavet och i Västerhavet (enligt källorna om inte naturligt i sig självt) så det bör vara extremt speciellt valtran som kommer från Port Horyni...och det är det naturligtvis och speciellt efterfrågat av feliciska herrar...av någon anledning...eller hur!
-
- Admin
- Inlägg: 9214
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Detaljbild av handeln i Nargur:
Mellan Himmelen och Bhu-Mir går den såkallade "Slavleden" som endast används oregelbundet.
Mellan Tillarud och Mastika Agga försöker Palinbröderna att bedriva handel, dock med sämre framgång.
Mellan Timmerstaden och Mastika Agga går handeln endast nerför floden Agharga, inte uppför och inte över land.Röd = Dagliga turer
Orange = >50 turer/år
Gul = 10 - 50 turer/år
Grön = 1 - 10 turer/år
Lila = Enstaka turer
Mellan Himmelen och Bhu-Mir går den såkallade "Slavleden" som endast används oregelbundet.
Mellan Tillarud och Mastika Agga försöker Palinbröderna att bedriva handel, dock med sämre framgång.