Mina synpunkter är att det verkar ganska rimligt.Yokohama skrev:Jag har skummat igenom trådarna som rör mynt och ekonomi men har detta till trots några funderingar som jag tänkte dela med mig av till denna formidabla samling DoD experter.
I min nuvarande spelargrupp är en av rollpersonerna ingen mindre än Hertigen av Likermark i Zorakin. När detta blev klart så började jag fundera över följande;
Hur mycket pengar har en Hertig i Zorakin? Vad kan man tänka sig att denne har för egendomar och hur mycket ungefär är de värda? Bönderna i Zorakin har ju en mycket svag ställning eftersom adeln tar så mycket av dem i skatt som bara är möjligt. Hur mycket skatt, i procent eller sm/gm, får en hertig in varje månad? Vad kan man tänka sig att Hertigens omkostnader är för soldater, reparationer av borgar, fort mm.?
Jag utgår från att Likermark har ungefär 200.000 inv. Ett hushåll består av i genomsnitt fem personer. (200.000/5=40.000 st) Sen tänkte jag att antigen får Hertigen skatt från alla skatteskrivna hushåll som baroner och grevar samlar in till honom/henne och att Hertigen då får ca 30% av den totala skatteinkomsten (Baronen tar 30% och Greven 30%). Jag föreställer mig att skatterna är höga, kring 50% av hushållets produktion. Ett hushåll producerar 2 sm/dag i lönearbete eller natura-värde. Detta ger Hertigen (40.000x2smx30dagar)x0,15(%) =360.000 sm/månaden.
Vad har ni för synpunkter på mina antagen och beräkning att räkna ut Hertigens och hushållens ekonomi?
Jag föreställer mig enorma klass-klyftor, där Högadeln lever enormt lyxigt och bönderna för evigt fast att "slita" för brödfödan utan chans till en "klass-resa" uppåt i systemet.
Synpunkter:
Jag tycker att 30% till hertigen låter lite högt, men det är upp till Fraxinus att svar på.
2 sm per dag är lågt för Ereb (jag kommer att skriva en artikel där 3 sm/dag sätts som standard), men Likermark är inget rikt hertigdöme.
50% skatt är för högt. Det blir knappt nog över till att föda familjen. 30% är rimligare (NB - jag använder själv 50% skatt på sina håll i Kardien, men det är bara för att visa på det enorma förtryck som här råder. I allmänhet måste skatterna vara lägre.)
Kyrkan skall ha omkring 10% av skörden i skatt.
Det kan finnas markiser som inte betalar skatt till hertigen.
och slutligen... 200 000 inv känns lite lågt, Zorakin har ca 7 milj inv.
Så... 350 000 inv. 25 000 avgår markiser. 325 000/5 = 65 000 hushåll.
65 000 * 75 gm/gård/år = 4 875 000 gm BNP
20% avgår adeln => 975 000 gm
om vi tar dina 30% sedan så får vi 292 000 gm/år, vilket i princip är samma siffra som du räknade fram, bara att vi kom dit på olika vägar...