Spelknepe skrev:Anlitar inte Felicien pirater genom kaparbrev?
Eller är det så att Montagor (Hakkai) tillhör Felicien?
Jag tror jag har begripit hur ÄS tänkte.
Montagor lever i en ohelig allians med piraterna. Blodskägg sköter kontakren med piraterna.
Det här är något som vi borde ta fasta på när det gäller Montagor. Jag tycker mig kunna läsa en hel del mellan raderna i KK om att allt inte blev så bra som de hade tänkt med alliansen med piraterna. Och det är ju inte så konstigt.
Om vi kikar på de officiella källorna:
Problemen med piraterna blev så stora att ingen vill handla med Montagor längre. Ett förbund slöts med Blodskägg. Kort därefter blev Montagor självständigt. Inga handelsfartyg på väg eller ifrån Montagor får attackeras men i gengäld får piraterna...vad?
Jag tror att man kan göra samarbetet mellan staden och piraterna intressantare. Vad händer när en blomstrande handelsstad sluter ett förbund med en pirat? Det borde kunna bli hur coolt som helst. Som det är nu är samarbetet helt oproblematiskt och alla i rådet är ganska "snälla". Men nog måste viljorna dra åt olika håll även om ingen av dom är direkt "onda"?.
En annan sak som jag tycker man kan lyfta fram mer är det kosmopolitiska situationen som råder. ALLA finns i Montagor!