Torquemada skrev: ↑2025-04-25 19:00
Mycket bra start, som sagt. Här kommer några inledande kommentarer:
1. Yara är död, Zemnus är tekniskt sett en sanzit som aldrig bott i Bozsa, Vodelheim har utvandrat till Mercana och Vidina är vad allmänheten angår även hon död. Kanske det vore bättre att fokusera på de magiker som lever och verkar i Bozsa? Moränmark, och i mitt fall Edgar, Brompo och Veritrilbia Amxis?
Yara tänker jag som grundare kan vara intressant. Hittills har jag haft med dönickar även tidigare.
Zemnus är mycket riktigt från Sanzas… stryker honom.
Vodelheim är väl som dignitär ganska viktig för Bosza?
Vidinia är absolut (någon variant av) död men anser likväl att hon bör vara med:)
Invil Moränmark bör absolut läggas till.
Edgars skola är kanske mer än kuriositet än en ”tungviktare”? Gäller även detta Brompo?
Amxis bör kanske föras in. Så även Yakutiel Trambetta?
2. Jag ser inget problem med att Cirkanten är lite storhetsvansinniga, och åtminstone delvis okända kufar med ansiktena dolda bakom huvor.
Jag tänker också att de från början finns drag av storhetsvansinne men att de inte definieras av detta under inledande fasen. Men ett korn lär ha funnits om man ser vad som sker 70 år senare. Vissa av Cirkantens mästare kan ha varit okända medan andra varit välkända i hela västerhavet. Beror möjligen på personligheten/magikerhusets tradition?
3. Vad gäller Zemnus och hans vistelse i Röda Tornen så är inte tidpunkten så viktig, bara ATT han vistades där ett tag innan han konstaterade att det var en usel bas för vidare erövringar.
Tiden fungerar om han flyr dit efter att något hänt vid högakademin i Sanzas som gör att han måste röra på sig. Detta måste eventuellt utrönas?:)
4. Inga magiller som studerar i Bozsa, där drar alla andra klomellier i bromsen. Och ankor studerar väl magi ungefär lika ofta som orcher?
Inga magiller köper jag. Byts ut mot Merelder eller folk från staden-O? Kalkländerna? Ankor och magi verkar vi ha lite olika uppfattning om huruvida de trollar mycket eller inte på forumet… har vi i Klomellientråden någon särskild uppfattning i denna fråga för klomelliska ankor?
5. Stadsstaterna har nytta av sina återvändande magiker, så att officiellt skicka iväg elever som förväntas återvända är ett ömsesidigt gynnsamt företag.
Jag kan tycka att det är ett tillräckligt stort incitament. Om tre trollkunniga trisker åker och en återvänder så är det ett bra utslag för oligarken hänemot grannen som kanske inte sänt någon. Motsvarande bör gälla generellt i hela unionen?
6. I beskrivningen av stadens inre används ordet ”eklektiska”, det kan väl inte stämma?
Nä det är fel. Måste ara autocorrect men oklart av vad
7. På andra sidan stadsbron finns diverse hantverkare, värdshus, handelsmän och drogblandare. Inne i staden är det visserligen trångt, men Bozsa insisterar på att ändå ha stora gräsmattor och planteringar.
Håller med. Ytterstaden har främst hantverkare och förnödenheter. Välskött men det av värde hittas på ön.
Inne på ön finns absolut grönområden och parker. Den existerande bebyggelsen är ganska tätt packad.
BOZSA OCH BRIKHO HAR FROSTIGA RELATIONER
Bozsa tror på ”civiliserandet” av Unionens svartfolk (de är förmodligen de enda som gör det på allvar). Brikho är dock fast beslutna att inte upprepa gångna århundradens misstag, och tänker aldrig låta sig styras av magiker igen, och absolut inte mänskliga sådana, sedan må de vara levande eller odöda. Helst vill man inte se utrikiska magiker alls på sin mark, och nekromantiker och zemnitiska kultister avrättas på stubben. De som faktiskt släpps in när behoven är för stora håller man noga koll på. Städerna bedriver begränsad handel med varandra och upprätthåller normal diplomati med ambassader och ambassadörer. Brikho och Bozsa kan dock hjälpas åt om zemniter ska klämmas åt eller om magiller blir alltför närgångna, och Bozsa brukar ta varje chans att hjälpa Brikho, och samtidigt passa på att spionera och ställa sig in – och det märker orcherna.
Brikho skickar ett mindre antal elever till Bozsa, då svartfolk sällan har läggning för magi. Väl hemma i Brikho måste eleverna sedan bevisa att de var värda pengarna som lagts ut och att de inte har fått konstiga ideer. När det väl skett kan de börja stiga i rang – men de tillåts aldrig hota de styrande krigsherrarnas maktmonopol.
Bozsa och YOLEV – tillägg: Bozsa och Yolev förenas dock av att de är de enda städerna i Unionen som tar boklig lärdom på allvar. Bara det faktum att alla deras ledare och diplomater är läskunniga gör under för diplomatin.
BOZSA OCH ADDIASKA HAR NORMALA RELATIONER
Addiaska är en ny makt under uppstigande, medan Bozsa är en gammal makt som dragits sig tillbaka, och detta leder ofta till en naturlig misstro dem emellan. Båda tror dock på nyttan och nödvändigheten av att sprida (mänsklig) civilisation, även om de menar helt olika saker med civilisation. Addiaska har inga ideologiska invändningar mot magi (nekromanti och illusionism undantagna) och hade inte ens grundats när Magikerkriget härjade landet, så det finns ingen gammal misstro som lägger hinder i vägen för deras förbindelser. Diplomatin är god om än lätt formell och handeln är livlig, men förståelsen för den andra partens djupare drivkrafter är svag – magikerna förstår sig inte på ära och släktheder, och riddarna saknar helt magikernas vetenskapliga och mystiska vetgirighet. Addier utbildas regelbundet i Bozsa.
BOZSA OCH MELORGH HAR BESVÄRLIGA RELATIONER
Både Bozsa och Melorgh betraktar den andre parten som hopplösa fall. Bozsa är den minst religiösa staden i Klomellien (möjligtvis jämte halvlängdsmännens Sanzas – hur är det med det, birke?) och Melorgh betraktar magikerna som dårar som leker med krafter de inte förstår, som vettvillingar och skurkar som tanklöst ådrar sig gudarnas vrede (som sedan spiller över på deras grannar) och släpper in monster, demoner och otyg från namnlösa dimensioner för att göra livet surt för vanliga hederliga gudfruktiga kultister. Samtidigt förkastar man inte magi i sig, så länge den utövas med rätt sinnelag, rätt religiösa ritualer och tillägnas rätt gud. Därför skickas regelbundet ynglingar och unga kvinnor till Bozsa för utbildning, och man håller bara igen på grund av Melorghs svaga ekonomi, som inte räcker till särskilt många studentavgifter. Man manar de avresande att akta sig för frestelser och synd, men det gör man å andra sidan när de lämnar hemmets härd på morgonen också.
Bozsa å sin sida konstaterar att orcherna vid det här laget har börjat använda gaffel, och räknar kallt med att de kommer att få se svartalfer knyta en servett runt halsen innan melorghierna antar en begriplig almanacka. De ses, något överdrivet, som helt oemottagliga för alla förnuftsargument, och anses aldrig begripa sitt eget bästa.
Ingendera parten har dock någon anledning att aktivt motarbeta den andra, och Bozsas uppköp av magiska kuriositeter och udda skapelser och växter från Melorgh utgör ett välkommet alternativ till Mercanas snikna försök att monopolisera handeln med Melorgh. Bozsas monsterjägare är också helt nödvändiga när något magiskt otyg av den tyngre sorten börjar gå lös i Melorgh, inte minst då melorghierna själva lika ofta faller på knä som drar vapen inför sådana monster.