Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Utsugning av de fattiga funkar alltid fint för Mercana - fast utsugning av de rika är förstås mer lönsamt.

"Halvlingarna i Sanzas skiljer inte mellan Dimmiga dalen och dalen nedanför som ligger innanför Mercanas territorium."
Borde det inte stå BRIKHOS territorium?
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Geografin uppe i norra Klomellien (och östra Magilre) är inte helt utrett men min utgångspunkt är att den egentliga Dimmiga dalen ligger utanför både Klomellien och Magilres gränser så som det syns här: http://www.erebaltor.se/forum/download/ ... &mode=view

Dimmiga dalen har sin södra mynning precis på gränsen till Klomellien och det är här min tänkta Dimmå börjar, och den dal som halvlingarna "fortsätter" kalla Dimmiga dalen. Enligt gränserna på Klomellienkartan så ligger denna dal inom Mercanas territorium och kan mycket väl ha något annat namn bland mercanier (och brikombarer) men jag undvek frågan genom att låta halvlingarna förenkla lite. :P

Stadsstaten Mercana har (likt de flesta andra klomelliska statsstater) troligen inte full kontroll på allt territorium inom sina gränser då landet ju sägs bestå av mycket vildmark men gruvdriften här borta i nordöst kan tänkas vara stärkande för de på kartorna utritade strecken. Annars kanske Addiaska börjar med grudrift här som bisyssla till att bekämpa svartfolk?

Det står om Dimmiga dalen under Klomellien i EASL s. 73 men detaljerna är få. Sägs ligga i södra Klomellerbergen men för att få ordning på kartan har Spelknepe lagt dalen i nordöst. Att dalmynningen är i söder kan underlätta. Vad som döljer sig i dalen kan fortsatta få vara okänt även om vi kanske kan tillåta oss att sprida några äventyrlockande rykten?
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-05-01 07:43 Följande mindre vattenvägar ser jag före mig i norra Klomellien. Tre av dessa berör Sanzas och jag tänker beskriva dessa ur halvlingarnas perspektiv. De berör dock även andra stadsstater och nu när Mercana kom upp tänkte jag det var relevant att visa hur jag tänkt för iallafall en av floderna:

Bild

Blå: "Gränsfloden", namnen Lilla-Maure, Maurelion, Maurugge och Klovattnet var uppe som förslag. Vad väljer vi?

Ljusblå: Dimmån, ny skapelse med följande text skrivet ur Sanzsisk perspektiv:
Dimmån (Dimman)
Dimmån har sin källa i den mytomspunna Dimmiga dalen uppe i Klomellerbergen.* Härifrån strömmar den ut på Ishnaslätten och tar upp i sig floden Buna direkt söder om karavanvägen mellan staden Mercana och Karkazrapasset i Brikho. Från där floderna möts utgör Dimmån, eller Dimman som halvlingarna kallar den, gräns mellan Sanzas och Mercana. Floden är fiskrik men då landet i övrigt är kargt och livlöst bor inga halvlingar här. Inhyrda legosoldater patrullerar dock längs den sanziska delen av floden. I söder mynnar Dimmån ut i Maure där staden Frecol ligger på andra sidan. Härifrån leder viss flodhandel upp till staden Barbuna vid Bunafloden men sedan Musselkriget mellan Mercana och Addiaska bröt ut har den nästan avstannat helt.

*Halvlingarna i Sanzas skiljer inte mellan Dimmiga dalen och dalen nedanför som ligger innanför Mercanas territorium. Endast brikombarer som tidigare bodde här använder olika namn.
Lila: Buna, text kommer.

Mörkblå: Villvirvlan, text kommer.
Bra start!
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-05-01 08:15 Dimmån rinner enligt kartan genom nordöstra Mercana och jag ser före mig denna södra sida av Klomellerbergen som lite mer bördig än nere på den salta Ishnaslätten. Tidigare kunde dalen som omger Dimmån föda en gles befolkning av fåraherdar men efter att stadsstaten Brikho uppstod har människor därifrån sökt sig till dalen och gjort det svårt att överleva. Mercana ser naturligtvis möjligheter och har expanderat sin gruvdrift i området. Dessa fåraherdar och gruvarbetare tänker jag mig som huvudsakligen brikombarer, altså samma fattiga befolkning som sedan långt tillbaka i historien levt i nordöstra Klomellien som de kallar Brikombar, men som blivit hårt trängd av svartfolken i Brikho. Brikombarerna är ett jorisk folk med vissa inslag från dyler i Magilre (och svartfolk). De har aldrig haft någon egen stadsstat utan har traditionellt varit allierade med Mercana. Många brikombarer bor också i norra Sanzas efter att Brikho uppstod som svartfolkstyrd stadsstat 564 eO.

Funkar detta med Mercana? Fattig urbefolkning som gräver gruvor åt handelsfurstarna?
Det fungerar utmärkt som start!:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-05-01 09:10 Utsugning av de fattiga funkar alltid fint för Mercana - fast utsugning av de rika är förstås mer lönsamt.

"Halvlingarna i Sanzas skiljer inte mellan Dimmiga dalen och dalen nedanför som ligger innanför Mercanas territorium."
Borde det inte stå BRIKHOS territorium?
Jag tror att den delen Birke refererar till ligger inom Mercanas territorium.
Jag håller med dig Birke om att Mercana nig ytterst kontrollerar ett antal gruvsamhällena här. Övriga delar av klomellerbergen hemsöks av dyler, svartfolk, fredlösa, skuldsatta och hopplöst fattiga samt givetvis en salig blandning av alla dessa (varur Brikombarer sprang men nu finns nya grupper av dessa ”nybyggare” som inte nödvändigtvis identifierar sig som Brikombarer?

Den röda dalen här:
Bilagor
2F4FC53B-F014-4460-97AC-F8CC3B18FCE1.jpeg
birkebeineren
Admin

Precis den jag menar gtjorgo :)

Och det jag skrivit är tänkt som krokar att hänga upp annat i. Kom gärna med idéer. Hur ser exempelvis djur- och växtliv ut här på sydsidan av Klomellerbergen? Krolg och skränkråkor?
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Äsch, varför läser jag inte kartor innan jag öppnar min trut?

Dimmiga Dalen bör förbli mysteriös, men vi bör nog antyda att det finns mer än ETT mysterium att lösa där.
Njeffheim placerade jag ju också alldeles söder om dalen, och då ligger de ju också alldeles i utkanten av Brikho, vilket mycket väl kan tänkas passa dem bra.

Det finns lite skränkråkor söder om bergen, men de trivs bättre i Mercanas sophögar. Krolgerna är inte bergslevande, så där måste vi ner en bit till relativt orörd saltmark med saltgräs. Vad Mercana kan tänkas göra med dessa flockar är lite osäkert - antingen tämja dem (osannolikt), använda dem för garvningen (mycket sannolikt), sälja köttet till orcher (definitivt) och kanske där hemma (vet ej).
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

RELATIONER

Allmänt. Stadens fiender betraktar mercanierna som giriga och dekadenta krämare som aldrig drar sig för fula knep. Därför är man reserverad mot dem, och litar aldrig direkt på vad de säger, såvida de inte är mycket charmiga (det är de ofta). Mercanier betraktar i sin tur landets övriga invånare som efterblivna och lättlurade lantisar, brutala barbarer utan förfining, konservativa tråkmånsar, samt, i Bozsas fall, livsfarliga galningar. Bägge dessa inställningar är dock extremer, normalt sett kommer mercanier bra överens med andra klomellier, undantaget när de glömmer sig och förolämpar andra klomellier lika vanemässigt som de gör sina landsmän.

Bozsa. Mercana har ansträngda relationer med Bozsa. Mercana ser sig som Klomelliens självklara ledare, men man har aldrig helt glömt Bozsas forna makt, eller stadens dolda potential för magisk förstörelse. Därför försöker man ständigt misstänkliggöra Bozsas motiv och kringskära deras handlingsfrihet ute i landet. Bozsa stör sig på denna ständiga anti-propaganda, och på det faktum att Mercanas spioner har tagit sig alldeles för långt in i centrala Bozsa för att de ska vara bekväma med det. Från Bozsas sida kan man mana fram en tio meter hög eldselementar om man blir riktigt irriterade och vill påminna Mercana vilka man bråkar med. Mercana i sin tur skramlar med järnarmbanden för att påminna Bozsa om att villkoren för deras aktiviteter alltid kan bli värre. Bägge parter har dock alldeles för många seriösa fiender för att drömma om att faktiskt gå in i en riktig konflikt, och dessutom tjänar bägge alldeles för bra på handeln för att vilja riskera den.

Yolev och Nya Arno. Dessa städer har ljumma relationer med Mercana. Handeln är inte stor eller särskilt missgynnande för endera parten (i alla fall sedan ett gammalt avtal med Nya Arno ganska nyligen löpte ut). De samarbetar om flottförsvaret mot Ransard, och är därför ganska hövliga mot varandra.

Hisskov. Hisskov har goda relationer med Mercana. Mercana gillar Hisskovs Spel, Hisskov gillar Mercanas karneval, hisskoviterna tycker om att släppa loss i Mercana, medan mercanierna gillar att spela, tävla och dobbla i Hisskov. De befinner sig på så långt avstånd att de inte har konkurrerande intressen eller kan börja störa sig på den andra parten – men Hisskov gillar inte att Mercana ständigt stärker sin närvaro i söder och lägger beslag på allt mer av handeln över insjön Jaggarack. Bägge parter vill dock hålla Jaggarack fri från pirater och triskier.

Melorgh. Mercana har udda relationer med Melorgh. Mercana har utnyttjat Melorghs inåtvända och kultistiska natur och skaffat sig monopol på varor som behövs i kulterna, och de tar skamligt bra betalt för dem. Vidare har de pressat fram för sig själva mycket fördelaktiga handelsavtal. Melorgh betraktar Mercana både som utsugare och som goda exempel på vart gudlöshet kan leda, men man ligger alltför nära Mercana och är alltför beroende av dem för att sätta hårt mot hårt – såvida mercanierna inte bryter mot något viktigt tabu i staden, då är Melorgh alltid villigt att gå i krig oavsett utsikterna. Mercana värdesätter Melorghs salt, malm, ädelstenar och udda magiska djur och magiska föremål, och anstränger sig därför åtminstone litegrann för att inte reta upp meloghierna i onödan. De två städerna är för närvarande oense om den melorghiska staden Medium, som Melorgh vill lägga er, medan Mercana vill fortsätta exploatera den.

Sanzas. Sanzas och Mercana har goda relationer. I valet mellan Addiaskas översittare till riddare och Mercanas sluga köpmän så väljer Sanzas alltid det senare – åtminstone så länge man är starka nog att försvara sina egna gränser. Handeln med Mercana är mycket lönsam för Sanzas, men man undviker nogsamt att dras med i Mercanas krig med Addiaska.

Addiaska. Addiaska och Mercana är sedan flera år indragna i det lågintensiva Musselkriget, vilket rör kontroll över för Addiaska livsviktiga musselbankar. Kriget bedrivs huvudsakligen med legohärar (och addiska riddare), så vanligt folk har hållits relativt skadeslösa, och något djupt och outplånligt hat råder därför inte mellan städerna. Addiaska vill ta över Mercanas roll som Klomelliens ledande stad och styra landet i en mer feodal riktning, medan Mercana vill skydda sin frihandel.

Blerkburg. Blerkburg hatar Mercana. Mercana ignorerar Blerkburg.

Waliton. Ankstaden Waliton har ojämförligt bäst relationer med Mercana, och ingår också formellt i staden. Bägge älskar handel, schackrande, bullrande stadsliv, företagsamhet, god mat och god underhållning. Mercana har också en stor mängd ankor i framträdande roller inom sina egna gränser. De bägge städerna hjälps broderligt åt att försvara sin landsända. Det enda smolket i bägaren är Walitons vägran att befatta sig med Musselkriget.

Garrika. Mercana och Garrika har goda relationer. Varje gång Mercana kan handla med garriker istället för med trisker så suckar de lättat, och varje gång någon utomstående tar deras stad på allvar så sväller garrikernas bröst av stolthet – för att därefter sjunka ihop när man minns hur långt man sjunkit sedan forna tider, och skulden läggs delvis i tysthet på Mercanas intrång i Sydklomellien.

Hamur. Hamur och Mercana har goda relationer. Bägge städerna är starkt beroende av varandras varor, och därför försöker de bortse från deras sinsemellan mycket olika livsfilosofier och levnadssätt. Båda försöker dock med jämna mellanrum svälta ut den andre, en kamp som hamuriterna med ren tjurskallighet och ett starkt hedersbegrepp brukar vinna. Därefter återgår saker och ting till det invanda. Bägge städerna är dock lätt sura på den andras bristande förståelse för behovet av militär assistens mot respektive plundrande barbarhorder.

Triska. Triska och Mercana har fientliga relationer, och vore Mercana inte upptaget med andra fiender så skulle man förmodligen sätta i stånd en militär straffstyrka för att straffa Triska för deras ständiga plundringar av Mercanas och deras vänners handelsexpeditioner. Mercana representerar för Triska allt som är fel med stadsliv: Korruption, handelsmän som ger order åt krigare, fetma och lättja, familjebandens upplösande och ett stillasittande liv framför en skrivpulpet. Mercana ser på samma sätt Triska som sinnebilden för en sann barbar: Våldsamma, nyckfulla, oemottagliga för goda argument och besatta av heder och ära, knappt läskunniga, grova och i avsaknad av varje civilisatorisk förfining, giriga men utan att vilja jobba för vinsten. Mercana behöver dock timmer och andra varor, och Triska vill ha guld och åtminstone en del lyxartiklar, så det finns alltid en del trisker-oligarker villiga att handla med Mercana.

Brikho. Brikho och Mercana har en stabil relation, trots att de inte direkt gillar varandra. Ingendera parten vill gå tillbaka till tiden innan Brikho blev medlem i Unionen, då legohärar och orcher drabbade samman utan att någon blev varken rikare eller starkare. Mercana driver ensamma handel med Brikho, och Handelskompaniet från Mercana har monopol på handel med staden O genom svartfolkens del av Klomellerbergen. Brikho-orcher har bättre vapen, bättre rustningar och mer stärkande och hälsosam mat än sina svartfolksgrannar, allt tack vare Mercana.
Senast redigerad av Torquemada den 2023-05-05 18:32, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Mycket bra info här nu! Återkommer med mina kommentarer:-)
birkebeineren
Admin

Torquemada skrev: 2023-05-01 22:48Dimmiga Dalen bör förbli mysteriös, men vi bör nog antyda att det finns mer än ETT mysterium att lösa där.
Njeffheim placerade jag ju också alldeles söder om dalen, och då ligger de ju också alldeles i utkanten av Brikho, vilket mycket väl kan tänkas passa dem bra.

Tycker också att den bör fortsätta vara okänt men också att det finns olika hörsägen om platsen. Och det inte bara i Klomellien utän även Magilre, dyler, dvärgar och svartfolk.
Torquemada skrev:Det finns lite skränkråkor söder om bergen, men de trivs bättre i Mercanas sophögar. Krolgerna är inte bergslevande, så där måste vi ner en bit till relativt orörd saltmark med saltgräs. Vad Mercana kan tänkas göra med dessa flockar är lite osäkert - antingen tämja dem (osannolikt), använda dem för garvningen (mycket sannolikt), sälja köttet till orcher (definitivt) och kanske där hemma (vet ej).
Ok. Finns det både tama och vilda krolger?

Sen finns det troligen de av gtjorgo omtalade nordklomelliska mufflonfåren som vanligt förekommande i Mercana. Förslagsvis är det denna typ av får som brikombarena i bergen håller sig med.
birkebeineren
Admin

Torquemada skrev: 2023-05-02 18:52 RELATIONER

...
Mycket bra. Inget att tillägga. :)
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2023-05-01 13:24Jag håller med dig Birke om att Mercana nig ytterst kontrollerar ett antal gruvsamhällena här. Övriga delar av klomellerbergen hemsöks av dyler, svartfolk, fredlösa, skuldsatta och hopplöst fattiga samt givetvis en salig blandning av alla dessa (varur Brikombarer sprang men nu finns nya grupper av dessa ”nybyggare” som inte nödvändigtvis identifierar sig som Brikombarer?
Låtert bra.
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2023-04-29 22:50
birkebeineren skrev: 2023-04-29 17:05
gtjorgo skrev: 2023-04-28 22:04Kan nog stämma. Framförallt spannmålsimport från Zorakin väl?
Spannmål kommer från Zorakin, och troligtvis även Trakorien.

Sant. Från Saphyna till stor del gissar jag.
Saphyna är Trakoriens kornbod. Inte omöjligt att detta även spelar in i Ransards envisa försök på att kontrollera ön, även om de också har andra skäl.
gtjorgo skrev:
birkebeineren skrev:
gtjorgo skrev:Håller med om att Frecol inte är betydande för handeln. Snarare en sorts (dåligt) befäst punkt som utgjort någon form av markör för sydgränsen. Möjligen är staden ganska ung? Prestigeförlust lär dock det absolut varit.
Jag är osäker på om staden trots allt ses som Addiaskas av andra stadsstater? Detta då inget fredsfördrag ännu erkänt övertagandet (och att kriget fortfarande pågår). Tänker jag fel?
Ung eller gammal, båda fungerar för mig. I övrigt låter det rätt.
gtjorgo skrev:Bra gissning! Kanske ett par decennier efter när handeln verkligen kommit igång? När behovet av en omlastningshamn verkligen kom igång… Ca år 480-490.e.O.?
Årtalen kan passa bra. Vilket blå borde göra staden rätt ung...
gtjorgo skrev:
Vad finns i Mercanas gruvorter i bergen egentligen? Salt? Stenbrott? Metaller?
Sten och metaller. Salt bryts från slätten.
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Orcherna har aldrig brytt sig om att tämja krolgerna helt. För mycket jobb att sköta dem. De får mest driva runt i skockar och beta, och så driver man dem någon annanstans om man tycker de börjar lämna territoriet. När man sedan ska ha kött får man jaga upp dem och kanske bråka med någon tjur. På så sätt blir man inga föraktliga farmare, utan bevarar den orchiska livsstilen med slappande och action.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-05-02 18:52 RELATIONER

Allmänt. Stadens fiender betraktar mercanierna som giriga och dekadenta krämare som aldrig drar sig för fula knep. Därför är man reserverad mot dem, och litar aldrig direkt på vad de säger, såvida de inte är mycket charmiga (det är de ofta). Mercanier betraktar i sin tur landets övriga invånare som efterblivna och lättlurade lantisar, brutala barbarer utan förfining, konservativa tråkmånsar, samt, i Bozsas fall, livsfarliga galningar. Bägge dessa inställningar är dock extremer, normalt sett kommer mercanier bra överens med andra klomellier, undantaget när de glömmer sig och förolämpar andra klomellier lika vanemässigt som de gör sina landsmän.

Mycket bra sammanfattning :)

Bozsa. Mercana har ansträngda relationer med Bozsa. Mercana ser sig som Klomelliens självklara ledare, men man har aldrig helt glömt Bozsas forna makt, eller stadens dolda potential för magisk förstörelse. Därför försöker man ständigt misstänkliggöra Bozsas motiv och kringskära deras handlingsfrihet ute i landet. Bozsa stör sig på denna ständiga anti-propaganda, och på det faktum att Mercanas spioner har tagit sig alldeles för långt in i centrala Bozsa för att de ska vara bekväma med det. Från Bozsas sida kan man mana fram en tio meter hög eldselementar om man blir riktigt irriterade och vill påminna Mercana vilka man bråkar med. (tillåter man sig från Bosza att göra liknande styrkebevis eller klara man att lägga band på sig eftersom det motverkar huvudlinjen?) Mercana i sin tur skramlar med järnarmbanden för att påminna Bozsa om att villkoren för deras aktiviteter alltid kan bli värre. Bägge parter har dock alldeles för många seriösa fiender för att drömma om att faktiskt gå in i en riktig konflikt, och dessutom tjänar bägge alldeles för bra på handeln för att vilja riskera den.
(Jag tycker att du fångar den inneboende fruktan som båda stadsstaterna besitter mot varandra. Cirkanten var nog den sista maktfaktorn (före Addiaska nu de senaste 30-50 åren) som på allvar hotat Mercanas styrka inom klomellien? och för Boszas del är man nu beroende av de andras välvilja för att ingen ny häxjakt ska inledas..här är Mercanas välvilja av betydelse)

Yolev och Nya Arno. Dessa städer har ljumma relationer med Mercana. Handeln är inte stor eller särskilt missgynnande för endera parten (i alla fall sedan ett gammalt avtal med Nya Arno ganska nyligen löpte ut). De samarbetar om flottförsvaret mot Ransard, och är därför ganska hövliga mot varandra.

Framförallt finns det nog hos dalkerna viss bitterhet kvar ännu. Men de inser även, som du skriver, att man har gemensamma mål. För väktarrådet så är nog samarbetet med Mercana viktigt och har nog varit av betydelse sedan Valio fall?

Hisskov. Hisskov har goda relationer med Mercana. Mercana gillar Hisskovs Spel, Hisskov gillar Mercanas karneval, hisskoviterna tycker om att släppa loss i Mercana, medan mercanierna gillar att spela, tävla och dobbla i Hisskov. De befinner sig på så långt avstånd att de inte har konkurrerande intressen eller kan börja störa sig på den andra parten. Bägge parter vill också hålla insjön Jaggarack fri från pirater och triskier.

Även om ja håller med om att relationerna är goda så skulle jag nog säga att vissa av hisskoviternas handelshus inte gillar hur Mercana tagit andelar på handeln i jaggaracksjön. Här finns en källa för konkurrens och viss kärvhet.

Melorgh. Mercana har udda relationer med Melorgh. Mercana har utnyttjat Melorghs inåtvända och kultistiska natur och skaffat sig monopol på varor som behövs i kulterna, och de tar skamligt bra betalt för dem. Vidare har de pressat fram för sig själva mycket fördelaktiga handelsavtal. Melorgh betraktar Mercana både som utsugare och som goda exempel på vart gudlöshet kan leda, men man ligger alltför nära Mercana och är alltför beroende av dem för att sätta hårt mot hårt – såvida mercanierna inte bryter mot något viktigt tabu i staden, då är Melorgh alltid villigt att gå i krig oavsett utsikterna. Mercana värdesätter Melorghs salt, malm, ädelstenar och udda magiska djur och magiska föremål, och anstränger sig därför åtminstone litegrann för att inte reta upp meloghierna i onödan. De två städerna är för närvarande oense om den melorghiska staden Medium, som Melorgh vill lägga er, medan Mercana vill fortsätta exploatera den.

Snyggt!

Sanzas. Sanzas och Mercana har goda relationer. I valet mellan Addiaskas översittare till riddare och Mercanas sluga köpmän så väljer Sanzas alltid det senare – åtminstone så länge man är starka nog att försvara sina egna gränser. Handeln med Mercana är mycket lönsam för Sanzas, men man undviker nogsamt att dras med i Mercanas krig med Addiaska.

låter bra

Addiaska. Addiaska och Mercana är sedan flera år indragna i det lågintensiva Musselkriget, vilket rör kontroll över för Addiaska livsviktiga musselbankar. Kriget bedrivs huvudsakligen med legohärar (och addiska riddare), så vanligt folk har hållits relativt skadeslösa, och något djupt och outplånligt hat råder därför inte mellan städerna. Addiaska vill ta över Mercanas roll som Klomelliens ledande stad och styra landet i en mer feodal riktning, medan Mercana vill skydda sin frihandel.

Min bild överensstämmer med din.

Blerkburg. Blerkburg hatar Mercana. Mercana ignorerar Blerkburg.

:)

Waliton. Ankstaden Waliton har ojämförligt bäst relationer med Mercana, och ingår också formellt i staden. Bägge älskar handel, schackrande, bullrande stadsliv, företagsamhet, god mat och god underhållning. Mercana har också en stor mängd ankor i framträdande roller inom sina egna gränser. De bägge städerna hjälps broderligt åt att försvara sin landsända. Det enda smolket i bägaren är Walitons vägran att befatta sig med Musselkriget.
låter mycket bra

Garrika. Mercana och Garrika har goda relationer. Varje gång Mercana kan handla med garriker istället för med trisker så suckar de lättat, och varje gång någon utomstående tar deras stad på allvar så sväller garrikernas bröst av stolthet.

Stämmer i stor tycker jag! Kanske bör det nämnas att Mercanas intrång i jaggaracksjön skett på de garriska handlarnas bekostnad? Garrikerna kan eventuellt delvis uppfatta Mercanierna som inkräktare på deras tidigare hegemoni och se de som en påminnelse om sitt eget fördärv? Ytterligare ett tecken på hur norra klomellien sakta börjat utöva påtryckningar på södra delen av Unionen.

Hamur. Hamur och Mercana har goda relationer. Bägge städerna är starkt beroende av varandras varor, och därför försöker de bortse från deras sinsemellan mycket olika livsfilosofier och levnadssätt. Båda försöker dock med jämna mellanrum svälta ut den andre, en kamp som hamuriterna med ren tjurskallighet och ett starkt hedersbegrepp brukar vinna. Därefter återgår saker och ting till det invanda. Bägge städerna är dock lätt sura på den andras bristande förståelse för behovet av militär assistens mot respektive plundrande barbarhorder.
Håller helt med :)

Triska. Triska och Mercana har fientliga relationer, och vore Mercana inte upptaget med andra fiender så skulle man förmodligen försöka sätta i stånd en militär straffstyrka för att straffa Triska för deras ständiga plundringar av Mercanas och deras vänners handelsexpeditioner. Mercana representerar för Triska allt som är fel med stadsliv: Korruption, handelsmän som ger order åt krigare, fetma och lättja, familjebandens upplösande och ett stillasittande liv framför en skrivpulpet. Mercana ser på samma sätt Triska som sinnebilden för en sann barbar: Våldsamma, nyckfulla, oemottagliga för goda argument och besatta av heder och ära, knappt läskunniga, grova och i avsaknad av varje civilisatorisk förfining, giriga men utan att vilja jobba för vinsten. Mercana behöver dock timmer och andra varor, och Triska vill ha guld och åtminstone en del lyxartiklar, så det finns alltid en del trisker-oligarker villiga att handla med Mercana.
(Håller med men lade in några kommentarer :))

Brikho. Brikho och Mercana har en stabil relation, trots att de inte direkt gillar varandra. Ingendera parten vill gå tillbaka till tiden innan Brikho blev medlem i Unionen, då legohärar och orcher drabbade samman utan att någon blev varken rikare eller starkare. Mercana driver ensamma handel med Brikho, och Handelskompaniet från Mercana har monopol på handel med staden O genom svartfolkens del av Klomellerbergen. Brikho-orcher har bättre vapen, bättre rustningar och mer stärkande och hälsosam mat än sina svartfolksgrannar, allt tack vare Mercana.
Snyggt!
Kanske kan det nämnas att man på något vis kan nämna Brikhos vätteklaner och hur detta samspel ser ut med det Mercanska handelsrådet.
Skriv svar