Skillnader mellan Kardien och Zorakin

Övrigt om Ereb Altor
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Skillnader mellan Kardien och Zorakin

Inlägg av crilloan »

Hej!

Jag har lite frågor om skillnaderna mellan Kardien och Zorakin, fränmst vad gäller böndernas och de egendomslösa situation.
Som jag har förstått det så har Echterna tagit det mesta av makten och pengarna i Kardien medan de Faltrakierna nästan aldrig äger sin mark, stämmer det?
I Zorakin har jag tänkt mig att det finns mer självägande bönder ( de betalar fortfarande skatt till baronen/kronan osv men de är itne egendomslösa)
ÄR det samma i Zorakin att det är en folkgrupp som har makten?

Hoppas på svar från Hivemind :-)

/C
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Skillnader mellan Kardien och Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Nu får du ett svar utifrån hur EA-projektet har tolkat källorna så vissa tillägg och nyanseringar från Aidne-modulen finns nog med.

Echterna har det mesta av makten i Kardien. All adel i Kardien utgörs av echter men alla echter är inte adel. Det finns echtiska bönder och borgare men inga egendomslösa. De flesta echter bor i södra Kardien som utgjorde det tidigare "Echterriket" men vissa har flyttat ut till övriga delar av landet där de utgör adel och i viss grad borgare i städerna. Faltrakierna som utgör den andra stora kulturen i Kardien är huvudsakligen egendomslösa (livegna bönder och fiskare) men vissa äger fortfarande mark. De markägande faltrakierna är rester av den gamla adeln i norra Kardien som kallades ogdar men förutom sina titlar har de förlorat det mesta av sin gamla makt. Nordmarkare och losdriver som är de två övriga kulturerna i Kardien är huvudsakligen självägande bönder och fiskare.

I Zorakin finns det mer självägande bönder. Faktum är att kungamakten på senare tid försökt utöka sina skatteintäkter genom att uppmuntra och lägga till rätta för att tidigare egenomslösa (livegna) skall kunna bli skattebönder. Detta sker huvudsakligen i de delar av Zorakin där kungamakten står stärkt och i nybyggarområden som östra och norra Zorakin. Den zorakiska adeln är mer konservativ och föredrar sina egendomslösa livegna. Den zorakiska adeln utgörs huvudsakligen av folkgruppen penner men det finns även andra som är adliga. Luksilerna utgör det mesta av adeln i östra Zorakin (som tidigare var ett självständigt "Luksilien"), raxorerna har vissa lågadliga titlar som egentligen är en slags fortsättning på egna lokal status från innan de blev en del av kungariket Zorakin och legerdierna har även de ibland status som adliga.

Sammanfattnigsvis så har alltså pennerna det mesta av makten i Zorakin men inte all, och inte alls i så stor grad som echterna har det i Kardien.

Lite svårt att sammanfatta men förhoppningsvis blev det lite tydligare. Fråga gärna mer! :)
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Skillnader mellan Kardien och Zorakin

Inlägg av crilloan »

Tack!

Då är jag på rätt väg :-)

C
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Skillnader mellan Kardien och Zorakin

Inlägg av skaraborgarn »

I Kardien är väl ankor och halvlängdsmän något mobbade?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Skillnader mellan Kardien och Zorakin

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2020-04-08 19:05 I Kardien är väl ankor och halvlängdsmän något mobbade?
Echterna är väl lite förmer än alla andra, oavsett folkgrupp/art? Men att Ker-Bosh och reptilmän får hållas i Marsklandet, tillsammans med skumma magikersällskap och dylikt när folk i nejden kunde dika ut skiten och förvandla det till åkermark och inkomst för den lokale länsherren, det är en liten gåta för mig. I min planerade version av Marsklandet så skulle hela området dikas ut, värderas och beskattas. Tjära lär det kanske också finnas gott om i all sump. Vad mer av värde för en markägare skulle kunna finnas i ett träsk? Myrjärn?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Skillnader mellan Kardien och Zorakin

Inlägg av skaraborgarn »

Dika ut marsklandet låter som ett stort företag i en förindustriell värld.
Men i Kardien och Zorakin kan de livegna och klasslösa gona sig åt att de är lite förmer än ankor och små tjocka kortisar.
Skriv svar