Staden O

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Staden O

Inlägg av birkebeineren »

Gadirm kopplad till staden O har varit diskuterat tidigare. Tror att ett förslag då var att Gadirm, som den multiversumfarare han är, regelmässigt färdas och vistas i staden O. Använder en sorts portal eller annan form för teleportering (som självklart RP råkar hitta! :wink: ). Kanske kan vara något för din kampanj?

Annars kan kanske äventyret förläggas i Vit fläck Drylo som ett alternativ för EA-projektet att använda?

Vi vill oavsett gärna se materialet! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Staden O

Inlägg av Mikael »

Äventyret ser jag fram emot.
Tandgnostr
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-27 16:19

Re: Staden O

Inlägg av Tandgnostr »

Is there a sequel to Svavelvinter? I see it debated quite a bit...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Staden O

Inlägg av birkebeineren »

Menar du det gamla äventyret eller den nyare romanen?
Tandgnostr
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-27 16:19

Re: Staden O

Inlägg av Tandgnostr »

Oh, I wasn't aware there was a novel, I was referring to the scenario and thought there might be a follow-up scenario to 5. Konflux.

Where would I find the novel??
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Staden O

Inlägg av Brior »

Tandgnostr skrev:Oh, I wasn't aware there was a novel, I was referring to the scenario and thought there might be a follow-up scenario to 5. Konflux.

Where would I find the novel??
Tandgnostr: There are the old games - five parts all in all - from the 80-ies and 90-ies.

Then there are four novels, of which the last one will be published by midsummer 2016 (I wrote the old game and the novels). You could for instance find them (in paperback) here: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... ranstr%F6m

Then there is a new RPG based on the novels which you can find here: http://frialigan.se/spel/svavelvinter/

Everything is in Swedish though.

So far there is no game scenario beyond K5.

/Erik Granström
Tandgnostr
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-27 16:19

Re: Staden O

Inlägg av Tandgnostr »

Hi Erik, thanks for the clarification and thanks for the great ideas you've provided. I'm excited to see there's a series of novels covering the 5. Konfluxen, I'll definitely be reading those!

I'm also curious that you say there's 5 parts to the RPG scenario series 5. Konfluxen since I've only got 4 in my collection (Svavelvinter, Oraklets fyre øgon, Kristalltjuren and 5. Konfluxen) , and I thought I had everything. What am I missing here?

Also, I read Swedish, I just don't write it well enough to use it in a Swedish forum =)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Staden O

Inlägg av Brior »

Tandgnostr skrev:Hi Erik, thanks for the clarification and thanks for the great ideas you've provided. I'm excited to see there's a series of novels covering the 5. Konfluxen, I'll definitely be reading those!

I'm also curious that you say there's 5 parts to the RPG scenario series 5. Konfluxen since I've only got 4 in my collection (Svavelvinter, Oraklets fyre øgon, Kristalltjuren and 5. Konfluxen) , and I thought I had everything. What am I missing here?

Also, I read Swedish, I just don't write it well enough to use it in a Swedish forum =)
I'll answer in English just the same if you don't mind. Apart from the four booklets you mention, there is "Trakorien", which might not be part of the game, but very useful, almost indispensable when you play "Oraklet fyra ögon".

Also it's fair to warn you about my books even though you read Swedish: the language is somewhat tweaked – some love it, some hate it. Also some find the books too complex since there are lots of people, places and storylines. Those who like the challenge often are very enthusiastic on the other hand, and I can assure you that most storylines will be neatly knit together in the last book of the series. That is actually what I'm most proud of.
Tandgnostr
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-27 16:19

Re: Staden O

Inlägg av Tandgnostr »

Thank you very much for the info. Reading Martin's A Song of Ice And Fire I've gotten used to multiple story lines and complex characters, so I'll give it a shot =)
Senast redigerad av Tandgnostr den 2016-03-01 22:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Staden O

Inlägg av Brior »

Great Tandgnostr, and I hope you like the books!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re:

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev: 2012-12-16 14:25 Jag tycker att vi kan använda Svavelvinterspelets info i den mån det inte krockar med projektet, det inkluderar O.
Jag lyfter fram detta citat från den vise Mikael, vars vishet i detta fall nu bekräftats, nästan nio år senare, eftersom Ereb Altor och Svavelvinterspelet nu återförenats. :D

I och med Fria Ligans förvärv av Ereb Altor som varumärke tycker jag att all kompatibilitet bör underlättas och befrämjas. Detta speciellt som Brior (skapare av Trakorien och Svavelvinterspelet, m.m.) varit superschysst mot detta projekt och eftersom många av oss här är fans av hans arbete och tankar. :!: Jag hoppas att Fria Ligan också ser det så... :wink:

Personligen ser jag dock helst inte att man måste spendera pengar för att få tillgång till vissa viktiga delar av den värld som vi bygger tillsammans här på erebaltor.se. Det skulle vara synd och lite gå emot vad jag ser som tanken med hela projektet. Men i värsta fall accepterar jag det (Brior förtjänar förstås kompensation för sitt arbete) framför idén att de två världarna helt separerar och går skilda vägar (vilket de dock till viss del redan gjort... :? ).
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Staden O

Inlägg av birkebeineren »

Jag har länge försökt sammanställa en historisk bakgrund för Staden O. Att samla den lilla information som finns i källorna och passa in med det som skrivits här på forumet. Känns som att detta behövs för att kanske få till att någon, eller vi, vidareutvecklar Staden O till vad som borde kunna bli en av Erebs mest spännande platser. Fick plötsligt lite bråttom med detta då Kalklanden uppströms floden där O ligger nu har börjat beskrivas.

Börjar med årtal rörande den belgothiska och klavykiska tiden. Det mesta är från wikins Ransard, Ljusna och Trakorien men några detaljer är nya.


24 e.O.
Västbelgotherna som besegrats i kriget mot ransarderna lyckas behålla stora delar av sin krigsflotta genom att dra skeppen över Ljusnas gördel och ner i Rham Nakras vik. Här grundar de ett nytt rike som får namnet Arbelgoth. Belgotherna åläggs att svära vortigern av Ransard lydnad och årligen betala tribut till Kaphalt, såkallad Ranagäld.

30 e.O.
Västbelgotherna utropar ett nytt rike söder om Ljusna och kallar det Arbelgoth – Nya Belgoth. Alvar Knape väljs till kung och huvudstad blir Kvitewak uppströms floden de döper Vitvindlan (Ommardau) innerst i viken Vintervattnet. Belgotherna som redan fanns i Ljusna allierar sig med det nya riket.

...

130 e.O.
Klavyker seglar in i Rham Nakra. Ledda av den heliga Kornella och hennes uppenbarelser från gudinnan Anxalis vill de grunda kolonier på Erebs fastland. Efter flera mindre sammandrabbningar med ransarder och belgother upprättar klavykerna ett härläger på en ö i Vitvindlans mynning. Här kan de blockera den flotta som ligger uppe Arbelgoths huvudstad Kwitevak samtidigt som de har skydd mot ransarder från havet.

Urbefolkningen i området som kallar sig nakrer ser klavykerna som befriare. Mycket imponerade av det ”O-ljud” som Kornella utbröt i när hon såg nakrernas oblyga klädsel döper de härlägret till just O, ett ljud de själva inte kan forma på sitt språk soggaphar.

132 e.O.
Slaget om Kvitewak. Arbelgoth besegras och alla klanhövdingar tvingas svära lydnad till den klavykiska kejsaren. Kwitevaks kungsborg bränns ner men resten av staden sparas. Några arbelgothiska skepp lyckas slå sig genom klavykernas blockad och seglar norrut mot Kard.

143 e.O.
Stora tingsslakten. Belgotherna samlas vid den gamla tingsplatsen i Kvitewak för att protestera mot klavykernas hårda styre. Alla klanhövdingar avrättas.

144 e.O.
Under ledning av den såkallade Ljusnajarlen gör belgotherna uppror. Detta slås brutalt ner av klavykerna och alla bofasta belgother tvingas lämna Ljusna och Arbelgoth. De flesta väljer att ta vägen norrut mot Kard.

149 e.O.
Den heliga Kornella får en ny uppenbarelse. Gudinnan Anxalis säger att klavykerna skall hålla sig till öarna i Västerhavet och låta fastlandet vara ifred. Den kejserliga flottan överger härlägret i flodmynningen och lämnar nakrerna ensamma kvar. Ett maktvakum uppstår söder om Ljusna.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Staden O

Inlägg av gtjorgo »

Vad föranledde ”uppenbarelsen från Anaxalis?”
Är det bara jag som är för cynisk för att köpa att denna helomvändning har en mer ”reell” förklaring? Hade klavykernas svinighet kommit ikapp dem? Vad hände i västra Ereb kring 150eO? Hände något på de trakoriska öarna dom kan vara orsaken?

Var det helt enkelt för dyrt med kolonier på kontinenten?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Staden O

Inlägg av Mikael »

Stod det inte i Trakorien att O förlorades och att det var därefter uppenbarelsen kom? Lite "surt sa räven".
RabdoRana växer under denna tid, men knappast en orsak. Man förbereder kanske för en kommande invasion av Saphyna som då hölls av Ransard - mer troligt. Eller så är det som med Kinas berömda armada som seglade till Afrika och tillbaks - plötsligt fick oraklen nya tankar och flottan brändes - finner jag troligast av för klavykerna.
Sedan avsåg spådomen tydligen inte Torilia på Aidnes fastland.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Staden O

Inlägg av birkebeineren »

Visste att jag kunde lita på er med reaktioner kring dessa för den oinvigde kanske ganska obskyra detaljer. :D

Källmaterialet är lite otydligt angående gudagivna uppenbarelser, militärpolitiska beslut och faktiska årtal. Under åren 100-150 eO etablerar klavykerna sig farsegels trakoriska öarna. Bzegusta är den stora erövringen men vi känner även till Torilia och staden O.

Det står att den heliga Kornella leder missioner mot fastlandet och under en av dessa grundar hon Staden O år 130 eO. Hon verkar också redan då vara "helig", vad nu det kan betyda. Någon gång efter detta sägs hon få en uppenbarelse från Anxalis om att klavykerna skall hålla sig borta från fastlandet. Men det står sen att Torilia grundas 137 eO, och det som en följd av en "konstig spådom" enligt Aidne-modulen. Mitt förslag är altså att Kornella hade flera uppenbarelser från Anxalis, varav en tidigt manade klavykerna att etablera kolonier, och sen en som sa att det nu fick det räcka med öarna. Klavykerna överger Staden O men behåller Bzegusta. Frågan om Torilia löser klavykerna på följande kreativa sätt (detta årtal hade jag tänkt posta i annan tråd men inser att det behövs även här, och det berör en av dina gamla påhitt Mikael :wink: ):

150 e.O.
Klavykerna befäster sitt grepp om Bzegusta och Torilia men överger alla andra besittningar. Torilia ligger egentligen på fastlandet men kloka präster låter det beslutas att om kolonin omges av ett dike som fylls med saltvatten kommer inte Anxalis att trilskas. Innanför diket byggs sedan Kornellas vall som ett mäktigt befästningsverk.

Sen kan jag mycket väl tänka mig att det låg politiska beslut bakom och påverkade "uppenbarelserna" på olika sätt. Möjligtvis insåg klavykerna att Staden O som de kämpade med ransarder och belgother om skulle ta för många krafter och ville heller koncentrera sig om Bzegusta och kriget mot magillerna. Det kanske blev för dyrt? Klavykiska rikets glansdagar, "Kristallens sekler" som de har kallats, tar ju som känt slut kring 150 eO. Staden O-expeditionen kanske var ett försök på att avleda ransarderna som sen klavykerna för fullt drabbar samman med 181 eO i Första ransarderkriget? Om det fungerade eller inte tvistas fortfarande de lärde om? Klavyker och trakorier har förövrigt lite svårt att skilja på ransarder och belgother. :roll:
Skriv svar