Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorpagna

Inlägg av birkebeineren »

Kan du göra en lista på namnen du lagt till? Och ge dem ett nummer som du sätter ut på kartan?

Annars är jag väldigt nyfiken på dvärgstäderna och Kejsarsenatorns rike... Är det öppet för ideér?
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Jorpagna

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Kan du göra en lista på namnen du lagt till? Och ge dem ett nummer som du sätter ut på kartan?

Annars är jag väldigt nyfiken på dvärgstäderna och Kejsarsenatorns rike... Är det öppet för ideér?
Phew!! Kartan innehåller följande namn:

Nordöst, mot Annonien:

Merende (finns på wikin men ej utsatt på några kartor)
Vargafall
Ferems Brygga
Basmaterra (namnförslag från forum)
Daharnicum
Delmen
Orania
Valas
Auk (namnförslag från forum)
Bolrecum
Tondars ruin
Gurlams handelsstation

Kejsarsenatorns rike (med omnejd)

Lodar
Hyasil
Marburg (borg? om man vill de-tyskromerskarikifiera Jorpagna helt)
Banersburg ( borg? -"-)
Lornak
Jansun (namnförslag från forum)
Argald (officiellt material)
Denapis
Marient
Fyral
Eleta
Awalai
Argiusklostret
Varimborg
Eleta
Moran Dek
Taris
Tisis
Moresaklostret
Endari
Tabarlin
Telkes
Gynas
Serecea
Bahasfästet

Lai Alba med omnejd

Vorantis
Sentea
Nordholm
Phyloxer (förslag och önskemål från forumet)
Vantes
Doran
Borsolim
Teal

Cardinien

Rahamar
Hysix (officiellt material ?)
Tirakelum
Vondar
Emezlion
Eniks pelare
Garnac
Trismatelion
Margind

Basilonien

Temes Bahar
Separicum
Miltari

Tasilslätten

Grivela (officiellt material)
Befriarnas stad (officiellt material ?)
Skurlaborg
Aurelia (officiellt material)
Djiksland (namnförslag från forumet)

Camardiska unionen

Tholys phyxa
Daamar
Donac
Gandio (från handritade kartan)
Camarda (från handritade kartan)
Gadriborg (från handritade kartan)
Vendrano (från handritade kartan)
Trevesunt (namnförslag från forum)

Jorgund

Jorgund (officiellt material)
Ranarica
Marul
Salmoke (förekommer på wikin, men är ej utritad på någon karta)
Zegura (från handritade kartan)
Zalapia (från handritade kartan)
Saline (från handritade kartan)
Sandeborg (från handritade kartan)
Venuto (från handritade kartan)

Sogoterra

Galina (från handritade kartan)
Ezlestrand (från handritade kartan)
Brixia (från handritade kartan)
Källeby (från handritade kartan)
Genar (från handritade kartan)
Donicae
Hureclum
Nommen Klëv (sagt att vara kerigassens hemstad. Men enligt Lysande vägen-artikeln på wikin sitter kerigassen i Jorgund. Ska vi skrota Nommen Klëv helt eller behålla staden som namn tycker ni?)
Orexia (från handritade kartan)
Ruvinia (från handritade kartan)
San Otro (från handritade kartan)
Zagar (från handritade kartan)
Codrio (från handritade kartan)
Onzo (från handritade kartan)
San Genise (från handritade kartan)
Muzio (från handritade kartan)
Gelmo (från handritade kartan)
Tobras (från handritade kartan)
Verzae (från handritade kartan)
Azrena (från handritade kartan)

Celion

Galaro (från handritade kartan)
Artrati
Celion (från handritade kartan)
Darne
Dolaricum
Hmer
Hemestion
Eres-Zar
Salorum
Gerbion
Sydforsen
Hemeskion
Tolargruvan
Gusariklostret

Det kan finnas fler av dessa städer som jag fått från forumet men glömt bort...

Allt är öppet för idéer! :) Jag har lite text skriven om bl.a. Kejsarsenatorns rike då detta var tänkt som en framtida plats för nästa kampanj. Dock har mina spelares svårigheter att ha ihjäl Vicotnik fördröjt Jorpagna ordentligt...

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorpagna

Inlägg av birkebeineren »

Mycket bra. Och du har fått med både dina egna namn, de från forumet och alla från Adragoors handritade? (den senaste veckan har jag bara haft en mobil att tillgå så kartor är svåra att överblicka)

Nommen Klëv som stad kan få stanna kvar för min del om den lite annorlunda stavningen kan förklaras. Jorgund som kerisgassäte spikades för länge sen och det tycker jag vi behåller.

Återkommer med några ideér om Kejsarsenatorn men om dina spelare behöver hjälp nere i Nidland är det kanske från honom hjälp skickats i form av en legostyrka under befäl av den store hjälten från Striden vid Noras bro: Lugramas Galvaband? :wink:
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Jorpagna

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Mycket bra. Och du har fått med både dina egna namn, de från forumet och alla från Adragoors handritade? (den senaste veckan har jag bara haft en mobil att tillgå så kartor är svåra att överblicka)

Nommen Klëv som stad kan få stanna kvar för min del om den lite annorlunda stavningen kan förklaras. Jorgund som kerisgassäte spikades för länge sen och det tycker jag vi behåller.

Återkommer med några ideér om Kejsarsenatorn men om dina spelare behöver hjälp nere i Nidland är det kanske från honom hjälp skickats i form av en legostyrka under befäl av den store hjälten från Striden vid Noras bro: Lugramas Galvaband? :wink:
Ah, Lugramas Galvaband? Hans namn känns vagt bekant...

I denna version av kartan har jag fått med allt läsbart från Adragoors, dock inte alla småorter då det skulle bli alldeles för plottrigt. Alla namn i forumet har också bakats in, samt vissa ändringar till mina egna förslag.

Jag har lämnat centrala Jorpagna ganska tomt. Ser gärna denna del (dvs Basilonien och södra Zatrabia) som en ruinbeströdd vildmark med odefinierbara gränser och kringresande förband av orcher/stråtrövare. Jag tänker mig det lite som ett mini-Nostratiet.

-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Jorpagna

Inlägg av Valgardur »

Och senaste kartan förstås! :)

-
Senast redigerad av Valgardur den 2014-08-11 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Jorpagna

Inlägg av Mikael »

Tjusigt värre Valgardur! :D :D :D

Åsikter och önskemål:
Grivela är ingen ruinstad idag, men en nedgången sömnig liten fiske-handelsstad med en massa ruiner. Där finns ett litet men intressant bibliotek med antika skrifter, stentavlor, papyrusrullar m.m. som av någon anledning tillåtits finnas kvar.

Nommen Klëv kan vara hans hemstad dvs födelsestad, men sätet är i Jorgund. Namnet har en härlig klang värd en stad.

I passet längst upp i nordöstra hörnet av kartan mellan Annoniska skogarna och Landori skulle jag vilja se den lilla utpoststaden Salebäck. En fri handelspost, den sista innan vildmarken fram till Trasimo.

Skulle också gärna se att Berendiens städer som omfattas av kartan sätts ut för referens, men klart markerat att det är i Berendien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorpagna

Inlägg av birkebeineren »

Den berendiska staden Atrema ligger en bit södra om gränsen så som jag tolkar det från källorna. Syns längst uppe i nordöst på kartan i följande inlägg: viewtopic.php?p=35946#p35946

Jorpagnas kerisgass har fått namnet Oriumnus av Krems och det låter då som att han kommer från en stad vid namn Krems. Men vi kan kanske göra om det till att han heter Oriumnus Krems och kommer från staden Nommem Klëv?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorpagna

Inlägg av birkebeineren »

På följande karta syns också hur det är tänkte i gränstrakterna mellan Jorpagna, Berendien och alvriket Landori:

Från Hynsolgetråden:
Bild
-Olivgrönt är Landoris gräns ca 1500 fO, innan de gamla krunierna koloniserade Tolan och Jorpur och innan de narguriska ovaterna(howatherna) bosatte sig söder om Nidapasset.
-Ljusgrönt är Landoris gräns ca 1000 fO, innan Kejsardömet Jorpagna anlägger sin väg över norra Tolan
-Mörkgrönt är Landoris gräns 610 eO, då har alverna under Kejsartid och Mörkertid dragit sina gränser ännu längre tillbaka.

-De mörkröda prickarna är joriska vägar som kejsardömets legionärer anlade genom Landori.
-De ljusröda prickarna är vägar Berendien 610 eO använder.

Grafferburg är det joriska fort (numera ruiner) som Kejsardömet Jorpagna anlade i Nidapasset.
Remos är den berendiska omlastningshamn där flodbåtarna upp till kolonien Torshem utgår ifrån och även vartifrån karavanvägen österut mot Masevabukten leder (mindre handelsväg, diskuterat i Berendien-tråden).
"Stenstöderna" är de två stenstöder som den joriska kejsarinnan Zenobia lät resa 828 fO när hon återupprättade kejsar Tiberions brutna fredsavtal med Landoris alver från 1017 fO.

Området jag har gjort brunfläckigt är ett område som under Mörkertiden härjades av en fruktansvärd brann. Erebs lärde vet inte varför men av någon anledning har skogen alldrig återvändt. Området präglas av en öde hedmark och där endast små buskar och enstaka svarta stubbar sticker upp bland mossa och gräs. Kallas gärna "Brända Skogen" även om den stora branden ligger århundraden tillbaka i historien. Vad som egentligen hände har möjligtvis sammanhang med den borttynande Tevatenu men det vet endast alverna själva och de vill inget berätta. Säkert är dock att de undviker området, även den del som räknas ligga innom Landoris gamla gränser.

Varför Landoris skogar har minskat i söder är tänkt bero på kruniernas ankomst till Tolan möjligtvis i sammanhang med en naturlig(?) tillbakagång. Senare anlade Kejsardömet Jorpagna sin härväg och då lämnade alverna skogspartierna söder om vägen, vilka eftervart jorerna delvis avvarkade. Sen branden under Mörkertiden.

Handelseden genom östra Landori mot Cereval och Masevabukten är tänkt att vara användt endast av berendierna som har gamla "tillstånd" av alverna att färdas här (likt de har med leden upp till Torshem). Möjligtvis följer den en fortsättning av den gamla joriska härvägen som efter Stenstöderna blev resta slutade användas.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Jorpagna

Inlägg av Mikael »

Hur var det nu med dvärgar i Mörkrets berg. Var det inte så att de finns, men endast i mindre mängd. Att de fanns där historiskt men efter att svartfolken tog över bergen flyttade de till Aidnes östra utlöpor. De dvärgsamhällen som finns bör i så fall vara små och mycket väl befästa lydande antingen under dvärgkungen i Aidne eller den i Nidabergen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorpagna

Inlägg av birkebeineren »

Dvärgar finns i Mörkerbergen men de är få. De tillhör även samma kultur som den i östra Aidnebergen. Detaljerna har vi inte helt avklart men troligen är riket/väldet splitrat och styrs inte av en enkelt kung (men kanske av ett slags adelsråd?). Under namnet Tang-Kauzher finns följande i wikin: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... ng-Kauzher
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Jorpagna

Inlägg av Adragoor »

Har vissa synpunkter. När det gäller platsnamn tror jag att vi kom fram till att Camarda och Sogoterra är smått italienskinspirerade (med namn som San Genise, Bolzan och Sedrino) och Lupenien samt Zatrabia i norr är inspirerat av rätoromanska (med namn som Curtinatscha, Lai Alba och Curt d'Atratsch). Vad jag minns fanns det önskemål om lite tyskklingande namn också, och jag har för mig att vi placerade dem i de nordöstra delarna av landet och att de förklarades med ett narguriskt inflytande i Annonien med omnejd. Skulle gärna se att vi försöker vara någotsånär konsekventa när det gäller namngivning. Dijksland nere i sydöstra Camarda tycker jag t.ex. inte passar in... (Men däremot på udden öster om Argald kanske).
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Jorpagna

Inlägg av Valgardur »

Bra förslag!

Jag har gjort följande ändringar på kartan:

- Salebäck ligger nu i passet mellan Landori och Annoniska skogarna.
-"Zenobias sten" finns med längst upp i ena hörnet.
- Markerade Berendien och Entika på Tolan-halvön.

- Angående dvärgar så har jag tagit bort flera av fästena i de tidigare kartorna och lagt till Tang-Kauzher, som är det enda aktiva dvärgariket idag. Jag placerade även en temporär sträckning på en monumental konstruktion som jag tror skulle vara häftigt att ha i området: ett nätverk av massiva torn och murpartier som binder samman naturliga klippväggar och berg för att skapa "Karam-Zar" - den stora muren, som delvis skyddar dvärgarna i det isolerade Tang-Kauzher mot svartfolksanfall. Kan det vara något?

- Adragoor: Håller med helt om konsekvens på den punkten. Kan vara bra att ha lite olika smak på områden. Jag har ändrat flera av namnen på kartan. Kom gärna med fler namnförslag! :)

Lägg gärna upp en mer högupplöst bild på de norra delarna av din handmålade karta också!

Instämmer att Nommen Klëv är ett schysst namn, så det borde vi ha kvar.

-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Jorpagna

Inlägg av Valgardur »

Senaste versionen...
Bilagor
Jorpagna_v7.jpg
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Jorpagna

Inlägg av Adragoor »

Från språktråden:
Birkebeineren skrev:Aha! Jorpagnakartan skulle vara kul att färdigställa. Furstendömsgränserna från din påbörjade handritade karta överförda till en Spelknepe-karta skulle vara ett nästa steg där...
Jag satt och experimenterade lite med att överföra mina namn till Spelknepes karta. Hittills har jag avverkat Sogoterra. Så här ser det ut:
Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorpagna

Inlägg av birkebeineren »

Enkelt och översiktligt. :) Orkar du med att överföra hela den handritate kartan vore det jättebra. Det har varit lite svårt att visa hur och vart man tänkt när man konstruerat ett namn eller placerat ett furstendöme. Tror också att Spelknepe kommer gilla tydligheten.
Skriv svar