Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser fint ut clercon. :)

Hur blev det med palisaden/muren runt staden, finns den eller finns den inte? Finns den enbart sporadisk indikerar den en stad i antingen förfall eller omedelbar växt. Att det under en längre tid skall finnas en halv stadsmur känns inte troligt, antingen har den ruttnat ner och resterna blivit använda som annat byggnadsmaterial eller så hålls den i gott skick för att utgöra ett fungerande försvarsverk.

Om Halle skyddas av den såkallade Hallefriden, och har gjort det under en längre tid (vilket den väl har?) tycker jag att det inte finns någon pallisad/mur eller rester av någon sådan alls.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

birkebeineren skrev: Om Halle skyddas av den såkallade Hallefriden, och har gjort det under en längre tid (vilket den väl har?) tycker jag att det inte finns någon pallisad/mur eller rester av någon sådan alls.
Jag kan hålla med om detta. Antingen en fungerande pallisad som skyddar staden eller ingen alls, mest logiskt. Dock kan man ju fortfarand skönja vallen där pallisaden en gång stått, om det inte ska finnas en.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alternativ skulle ju kunna vara en stenvall eller en gräsvall, kanske dike?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Halle växer vackert fram!
Guldtaket ska dock vara på Allneborgens hall, inte Aesirhalle.
Aesirhalle har dock istället ett fyrkantigt torn mitt på och hög offerpåle utanför.

Tja, tänkte mig snarare att vallen/pallisaden hade växts ur sedan länge men att inga nyare verk byggts till. Halle är nog ett långsamt växande stad sedan många hundra år. Vallen är genombruten i vissa delar av den växande staden, men vall och pallisad underhålls så att den inte helt förfaller. Om man tittar på min karta kan man se rester av vallen (3) hur den tidigare gick ner mot vattnet. Den viker alltså av tidigare än i det senaste utkastet. Man har inte känt eller haft behov att bygga nya verk. Hotet mot staden är litet och hirden stark. Att försvarsverk inte alltid hinner med en växande stad eller att de inte prioriteras är inte ovanligt i vår egen historia.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om vallen inte fyller någon funktion borde det ju vara meningslöst att underhålla delar av den? Och om den inte underhålls förfaller den snabbt. Timmer ruttnar, sten och mur förskjuts och rasar av regn och tjäle. Så om vallen/muren fortfarande står kvar så bör det inte ha varit längre än kanske en generation sedan den slutade underhållas. Men passar detta med Halles historia, att försvarsverk inte längre ansågs behövas för ca 25 år sedan?

Rester av en jordvall kan mitt logiska sinne dock leva med utan någon djupare förklaring. :)

Men för att vara lite konstruktiv, skulle det kunna vara en ide med en sorts heliga skyddande pålar (som underhålls :wink:) alternativt stenstoder vigda åt aesirgudinnan Narja, den skyddande gudinnan? Dessa är här och var uppställda runt staden och vid dess infartsvägar, fyllda med skyddande kraft och med huggna runor, fruktade av elaka vaenir och onda svartfolk?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur uppdaterad med kartan är Halle i wikin Mikael?

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Halle
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Halle i wikin är detsamma som det rödmarkerade stycke du och jag länkat till till Clerkons och andras inspiration.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael, grunden för staden är i princip klar. Det som ska till är lite träd samt lite arbete med skuggor och effekter, sen är det dags att jobba vidare i Photoshop. Så om det är något som ska ändras då det gäller husen, eller om du vill lägga till något så är det nu det är dags att säga till. :)
Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Riktigt glad att jag lura... *host* att du hittade hit Clercon! :)
Nästan bud på att ta en skåneträff någon dag!
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:Riktigt glad att jag lura... *host* att du hittade hit Clercon! :)
Nästan bud på att ta en skåneträff någon dag!
Bara kul att ha lite nostalgitrippar hemma framför datorn :)
Vi får väl ta en Ereb skåneträff frammåt vårkanten på en pub i Lund eler liknande!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Så nöjd och glad jag blir.
2 saker:
1. Påminner bara om att Rakeborgens mur är av sten tillskillnad från vallen med pallisad/träverk.
2. Glöm inte pålverken i vattnet som skyddar hamnen.

Jag gillar genombrotten i vallen, men i övrigt lämnar jag till forumiterna att besluta om dess tillstånd i övrigt. Jag föredrar dock om det rör sig om träverk för att skilja Halle från alla andra huvudstäder mer stenmurar.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael skrev:Så nöjd och glad jag blir.
2 saker:
1. Påminner bara om att Rakeborgens mur är av sten tillskillnad från vallen med pallisad/träverk.
2. Glöm inte pålverken i vattnet som skyddar hamnen.

Jag gillar genombrotten i vallen, men i övrigt lämnar jag till forumiterna att besluta om dess tillstånd i övrigt. Jag föredrar dock om det rör sig om träverk för att skilja Halle från alla andra huvudstäder mer stenmurar.
Haha roligt hur man tolkar saker, jag har sett den muren som en trämur hela tiden. Jag ändrar omgående :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: Jag gillar genombrotten i vallen, men i övrigt lämnar jag till forumiterna att besluta om dess tillstånd i övrigt. Jag föredrar dock om det rör sig om träverk för att skilja Halle från alla andra huvudstäder mer stenmurar.
Kan vi inte då låta det vara en jordvall? Då känns det inte ologiskt att den finns kvar utan någon egentlig funktion. Grönfärgad på kartan kanske?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kanske är pallisadens förfall något nytt? Kanske är det den sjuke och ålderstigne jarlen som slarvat och hans son som lagt pengarna på annat?
Finns här risk och upplägg för dramatik? Kanske har svartfolkens spejare sett en möjlighet till en räd?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En logisk förklaring, då blir Birke glad. :)

Hur är det egentligen, Elfhelm Korp som är storjarl av hela landet och Sigurd Brandsvedd som är hans son och jarl i Allnemark?

Glöm i sammanhanget heller inte att Elfhelm har fått ett par syskonbarn nere i Vitgaard: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... kissa_Korp
Skriv svar