Grisodlar'n skrev:
Det enklaste isåfall är väl att man använder en serie fastställda SG, i stil med de jag presenterade tidigare. SL kan sedan utgå från en handfull exempel som du säger, men varje moment/extra sak man vill göra utöver den grundläggande handlingen höjer SG ett steg? Att klättra upp för en bergssida kanske SL bedömer som SG 3, att klättra uppför den nattetid, i dåligt väder och med packning (3 extra saker) ger SG 6?
Det vore såklart enklast men jag ser gärna att Modifikationen kan va högre en 1 steg, tex Klättra berg på natten bör ju göra det ganska mycket svårare. Problemet där är ju just om flera moment/saker sker samtidigt så blir ju svårighetsgraden mycket hög. Men an kan ju även ha fler saker som gör en positiv mod som tex klätterutrustning, klätterskor, ljus av något slag.
Ska allt ge modifikation på SG? Jag hade gärna sett lite olika former av modifikationer.
Tärning: Man får en extra tärning att slå eller drar av en.
Resultat: Att man automatiskt lägga på eller dra av en lyckad tärning.
Effekt: Automatiskt lägga på eller dra av en lyckad tärning på effekt.
(Effekt är då det som blir över. SKa man slå över SG 4 och slår 6 Lyckade så har man 2 i Effekt som då ger en liten bost, med Effekt-mod +1 får man då 3st men slår man enbart 3 lyckade tärningsslag så ger moden inget alls.)
SG: Svårighetsgraden ökar eller minskar.
Med detta menar jag att en sak kan ju göra etx effekten bätre men gör inte dig bätre att lyckas få fram den.
Tänkte på detta när man diskuterade Hantverk och dess effekt på föremål. Om man delar upp vad modifikationen kan va så behöver ju en liten mod inte ge samma stora effekt som det skulle göra annars. Ett välsmitt svärd kanske gör det lättare för dig att använda men träffar du så betyder det inte att han får mer skada för det eller tvärtom.