En Rollpersons Egenskaper och Attribut
Postat: 2011-08-16 12:53
Hej alla,
Jag skapa en tråd där vi diskuterar vad en Rollperson skall ha för attribut.
I en anna tråd slängde jag in en fackla mest för att se om det fanns någon önskan i att ändra vilka grundegenskaper vi skall ha.
Får jag föreslå att de GE som gestaltar en RP skall alla vara "möjliga att höja genom träning och idogt arbete"? I så fall tycker jag att UTS inte går att använda.
Spelknepe: Det där med UTS och social kompetens för en drake var bra! -"Ni kommer runt hörnet i grottan och står plötsligt framför en slående vacker drake. Det uppför sig på ett ytterst belevat sätt. Vad gör ni?"
LoL
Jag håller med Grisodlar'n i hans önskan att Expert Redux skall vara kompatibel med ÄS olika DoD regelsystem. Det skall vara möjligt att enkel använda alla gamla äventyr etc.
Så för mig verkar det som att alla är nöjda med:
STY
SMI
FYS
STO
INT
KAR
UPP
Jag skulle vilja att vi resonerar lite runt PSY som grundegenskap.
* Den fungerar som magasinet för en Magiker
* Den används inte längre för Upptäcka Fara.
Vad har den för betydelse för en icke-magiker?
Finns det fördelar med att ersätta PSY med VST(ViljeStyrka) och MKR(Magiskt KRaft)?
* VST ser ut att vara direkt användbar som GE för PSY-baserade Färdigheter med vissa undantag; Spel bör få INT som GE. Lintropi/Spåkonst bör hellre ha MKR som GE
Har vi använding av en GE som UTB? Jag är själv inte säker.
På något sätt vill jag att det Sociala Ståndet skall ha en mycket större påverkan än den har i ÄS produkter. Där används det mest bara vid skapandet. "Attans, jag blev egendomslös och får bara 100 SM att handla för". Efter 5-10 äventyr har det Sociala Ståndet ingen som helst betydelse.
Jag vill att en Rollperson i de högre Sociala Stånden skall det bättre förspänt än de som kommer ifrån de lägre.
Det skadar inte heller om det Sociala Ståndet har mer inverkan i spelandet heller.
Kanske skall Socialt Stånd påverka hur hög BC man har på INT-färdigheter, hur många FV man har i början
Jag skapa en tråd där vi diskuterar vad en Rollperson skall ha för attribut.
I en anna tråd slängde jag in en fackla mest för att se om det fanns någon önskan i att ändra vilka grundegenskaper vi skall ha.
Får jag föreslå att de GE som gestaltar en RP skall alla vara "möjliga att höja genom träning och idogt arbete"? I så fall tycker jag att UTS inte går att använda.
Spelknepe: Det där med UTS och social kompetens för en drake var bra! -"Ni kommer runt hörnet i grottan och står plötsligt framför en slående vacker drake. Det uppför sig på ett ytterst belevat sätt. Vad gör ni?"
LoL
Jag håller med Grisodlar'n i hans önskan att Expert Redux skall vara kompatibel med ÄS olika DoD regelsystem. Det skall vara möjligt att enkel använda alla gamla äventyr etc.
Så för mig verkar det som att alla är nöjda med:
STY
SMI
FYS
STO
INT
KAR
UPP
Jag skulle vilja att vi resonerar lite runt PSY som grundegenskap.
* Den fungerar som magasinet för en Magiker
* Den används inte längre för Upptäcka Fara.
Vad har den för betydelse för en icke-magiker?
Finns det fördelar med att ersätta PSY med VST(ViljeStyrka) och MKR(Magiskt KRaft)?
* VST ser ut att vara direkt användbar som GE för PSY-baserade Färdigheter med vissa undantag; Spel bör få INT som GE. Lintropi/Spåkonst bör hellre ha MKR som GE
Har vi använding av en GE som UTB? Jag är själv inte säker.
På något sätt vill jag att det Sociala Ståndet skall ha en mycket större påverkan än den har i ÄS produkter. Där används det mest bara vid skapandet. "Attans, jag blev egendomslös och får bara 100 SM att handla för". Efter 5-10 äventyr har det Sociala Ståndet ingen som helst betydelse.
Jag vill att en Rollperson i de högre Sociala Stånden skall det bättre förspänt än de som kommer ifrån de lägre.
Det skadar inte heller om det Sociala Ståndet har mer inverkan i spelandet heller.
Kanske skall Socialt Stånd påverka hur hög BC man har på INT-färdigheter, hur många FV man har i början