KAP 2. ROLLPERSONEN: FRAMSLAGNINGSMETOD (BP)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

KAP 2. ROLLPERSONEN: FRAMSLAGNINGSMETOD (BP)

Inlägg av Grisodlar'n »

Först en liten blänkare om BP funkade i ÄS produkter:

BP i Drakar och Demoner
I -91 års regler så fick man 125 BP när man skapade en ny RP. I senare moduler var summan i allmänhet högre, där man t ex fick 150 BP för en Extraordinär RP och 175 BP om man ville skapa en Hjälte. De där BP användes till följande steg: Köp av ras, GE, Särskilda Förmågor, Svärdshand, Socialt stånd och Startkapital. Egentligen var det bara nödvändigt att spendera BP på ras och GE. Resten kunde slumpas utan poängkostnad. BP som blev över multiplicerades med 5 och lades till EP-summan som användes för färdigheter.

Sedan till något ni kan fundera över:

1) Ska det heta Bakgrundspoäng? Termen är bekant för många gamla rollspelsrävar.

2) Ska BP användas till flera moment under RP-skapandet, i stil med -91 års regler, eller t ex bara till GE?

3) Ska vi ha olika BP-nivåer beroende på om man vill skapa RP för en grisodlarkampanj eller en episk världsräddarkampanj?

Vi börjar med det här, så att det inte blir för rörigt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

jag är lite kluven med hur mycke som ska användas med BP.Man bör kanske köpa allt för BP och inge framslagning alls?
Kanske göra två olika, en för enbart BP o en för enbart framslagning och sen får SL o spelare välja vilket dom vill köra eller blanda ihop BP med slag.

Men för mig så är det BP enbart som gäller. =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ja kan också ge med mig att BP kan användas till grundegenskaper och färdigheter. Men jag tycker att man ska rulla tärningar för ambidexter, särskilda förmågor och sånt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag är mer för att köpa så mycket som möjligt för att få bort slumpen med förmågor, är jag en jägare så vill ja inte få förmågan "Köpmanna bakgrund" tex utan vill ha nå som passar min karaktär.

Det verkar ju som det finns Fördelar och nackdelar, kanske kan man köra så att om man köper Fördelar för 4a poäng så måste man ha nackdelar för samma summa om man inte köper bort dom för BP.
Men när det gäller karaktär så är det ju ofast som mindre Nackdelarna som är lite mer karaktärsskapande. =)

Men det bör ju finnas enkla sett att köra med fler olika regler när det gäller sådant här, både ha ett för att slå fram och ett för köpa?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag tycker att en slumpbaserad framslagningsmetod bör finnas som ett alternativ (förtjänar en egen tråd). Den andra metoden är egentligen kanske en kombination av poängköp och slump. Poäng används bara till GE. Svärdshand och eventuellt andra saker slumpas fram.

BP är tämligen etablerat som begrepp bland svenska rollspelare, iallafall äldre sådana, men då jag tycker att vi kör med poäng bara för GE-köp, så känns namnet rätt onödigt för mig. Vi kan lika gärna skriva typ så här för poängmetoden: "Du får X poäng att köpa GE för. Bla bla".

Jag ser gärna att man utgår från rasens typvärden och min/max-värden (spännvidden, 3-18 för människa) när man köper GE, så själva poängsumman behöver inte vara så stor.

Om det kostar 1 poäng att höja en GE över typvärdet, så skulle värdet 18 för en människa kosta 7 poäng. Vi har sju Grundegenskaper. Att få 18 i samtliga ger då kostnaden 49 poäng. Själva typvärdet (11 för människa) kostar inga poäng. Sänker man ett värde under typvärdet så får man antal sänkta steg som extrapoäng. STY 9 för en människa ger alltså 2 extra poäng.

Om vi säger att man får 10 poäng att spendera enligt systemet ovan, tycker ni då att värdena blir för bra? Med alla poäng spenderade skulle en mänsklig RP kunna se ut så här:

STY 14 (3 poäng) FYS 14 (3 poäng) SMI 14 (3 poäng) INT 11 (0 poäng) UPP 12 (1 poäng) PSY 11 (0 poäng) KAR 11 (0 poäng)

eller så här:

STY 8 (+3 p) FYS 10 (+1p) SMI 12 (1 p) INT 15 (4 p) UPP 11 (0 p) PSY 18 (7 p) KAR 13 (2 p)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Jag är mer för att köpa så mycket som möjligt för att få bort slumpen med förmågor, är jag en jägare så vill ja inte få förmågan "Köpmanna bakgrund" tex utan vill ha nå som passar min karaktär.

Det verkar ju som det finns Fördelar och nackdelar, kanske kan man köra så att om man köper Fördelar för 4a poäng så måste man ha nackdelar för samma summa om man inte köper bort dom för BP.
Men när det gäller karaktär så är det ju ofast som mindre Nackdelarna som är lite mer karaktärsskapande. =)

Men det bör ju finnas enkla sett att köra med fler olika regler när det gäller sådant här, både ha ett för att slå fram och ett för köpa?
Förmågor och Begränsningar köps i samband med Livsvägsvalen. Det var iallafall min ursprungliga tanke. På så sätt kan man anpassa dem till rollpersonens bakgrund. När det gäller Uppväxt- och Livsvägshändelser så vet jag däremot inte vad som är bäst. En viss slump gör att man kan få en långt intressantare RP, men då måste man kunna undvika vissa knasiga resultat. Detta kanske kan göras med någon slags poängsumma, kanske samma poäng som används till Förmågor. Något man får för varje Livsvägsperiod. Poängen kan då spenderas på omslag av udda resultat. Men allt detta bör vi reservera för en annan tråd.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Om vi säger att man får 10 poäng att spendera enligt systemet ovan, tycker ni då att värdena blir för bra? Med alla poäng spenderade skulle en mänsklig RP kunna se ut så här:

STY 14 (3 poäng) FYS 14 (3 poäng) SMI 14 (3 poäng) INT 11 (0 poäng) UPP 12 (1 poäng) PSY 11 (0 poäng) KAR 11 (0 poäng)

eller så här:

STY 8 (+3 p) FYS 10 (+1p) SMI 12 (1 p) INT 15 (4 p) UPP 11 (0 p) PSY 18 (7 p) KAR 13 (2 p)
Blir ju rätt lät att få 18 i en eller 2 grundegenskaper med detta. Man bör kanske öka kostnaden på 17-18 till 2BP ?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev: Om vi säger att man får 10 poäng att spendera enligt systemet ovan, tycker ni då att värdena blir för bra? Med alla poäng spenderade skulle en mänsklig RP kunna se ut så här:

STY 14 (3 poäng) FYS 14 (3 poäng) SMI 14 (3 poäng) INT 11 (0 poäng) UPP 12 (1 poäng) PSY 11 (0 poäng) KAR 11 (0 poäng)

eller så här:

STY 8 (+3 p) FYS 10 (+1p) SMI 12 (1 p) INT 15 (4 p) UPP 11 (0 p) PSY 18 (7 p) KAR 13 (2 p)
Blir ju rätt lät att få 18 i en eller 2 grundegenskaper med detta. Man bör kanske öka kostnaden på 17-18 till 2BP ?
Att ha 18 i två grundegenskaper betyder ju att man måste skaffa fyra extrapoäng genom att sänka en eller flera GE. Men ok, antingen kan höjningar på 5 steg eller mer kosta dubbelt eller så kan man göra så att sänkningar ger mindre bonuspoäng. T ex 1 poäng för vartannat steg.

Hur gör vi isåfall med andra varelser med större spännvidder på sina GE? En dvärg har typvärde 14 i STY, men kan ha max STY 24. Det är 10 steg. Om vi bara har med alv, dvärg, halvlängdsman och människa i grundboken kan vi och för sig ha separata och anpassade poäng till de fyra raserna, om vi känner för det.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

-7 ger 3BP
-6 ger 2BP
-5 ger 2BP
-4 ger 1BP
-3 ger 1BP
-2 ger 1BP
-1 ger 1BP

+1 kostar 1BP
+2 kostar 1BP
+3 kostar 1BP
+4 kostar 1BP
+5 kostar 2BP
+6 kostar 2BP
+7 kostar 3BP

...eller nå?
Detta gör att alla max kan ha +7 över sitt typvärde. Så om dvärgar har 14 kan dom få 21 gör en kostnad av 10 BP (eller hur man nu gör tabellen).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, vi kör en tabell som liknar den där, men tror jag låter minusvärdena stanna vid -5. -7 skulle innebära 4 i en GE för en människa.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker att vi ska kombinera slump med ett poängbaserat system. Jag kan hålla med Grisodlarn om att det finns en charm att få varierande karaktärer. Och det får man genom att förhindra spelare att skräddarsy sin karaktär.

Om man t.ex. skulle låta en spelare få köpa särskilda förmågor, så kommer det ju ständigt ge upphov till att de alltid köper samma, och vissa kommer aldrig att användas. Samt att ifall man använder en slump så gör det varje karaktär mer unik.

De moment vi har under rollpersonsskapandet där vi står mellan att betala BP eller slumpa är följande.

1. Grundegenskaper
2. Svärdshand
3. Socialt Stånd
4. Förmågor
5. Begränsningar


Grundegenskaper
Jag tycker att man ska få köpa dessa för BP. Det blir jämt en massa jidder när en spelare slår dåligt. Och Grundegenskaperna tycks vara det mest känsliga momentet under rollpersonsskapanet.

Svärdshand
Slumpa definitivt! Det är ett attribut som kan göra en karaktär lite mer unik.

Socialt Stånd
Köpa för BP eller Slumpa. Det spelar ingen roll, och båda metoderna har sin charm.

Förmågor
Kanske slumpar du ut en gratis? Vill du ha fler får du köpa? (Maximalt tre stycken). Alternativt slumpar du ut alla. Det innebär en viss eufori när man slår den man vill ha, samt ger upphov till intressant karaktärsdrag när man får något man mindre ville ha.

Begränsingar
Samma som ovan
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vad beträffande hur mycket grundegenskaperna ska kosta så ser jag gärna att det kombineras med ett multipel som går hand i hand med grundegenskapsgruppen.

1–4 - 0 (Denna tar jag bort helt då jag tycker att man inte ska få ha mindre än 5)
5–8 - 1 poäng per steg
9–12- 2 poäng per steg
13–16- 3 poäng per steg
17–20 - 4 poäng per steg
21–24 - 5 poäng per steg
25–28 - 6 poäng per steg

Så kort och gott så skulle listan se ut såhär

Grundegenskap - Kostnad
5 - 1
6 - 2
7 - 3
8 - 4
9 - 6
10 - 8
11 - 10
12 - 13
13 - 16
14 - 19
15 - 22
16 - 26
17 - 30
18 - 34

Förslag: Grundegenskaper ska kunna ökas med hjältepoäng enligt samma kostnad.

Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Funkar för mig.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev:Jag tycker att vi ska kombinera slump med ett poängbaserat system. Jag kan hålla med Grisodlarn om att det finns en charm att få varierande karaktärer. Och det får man genom att förhindra spelare att skräddarsy sin karaktär.

Om man t.ex. skulle låta en spelare få köpa särskilda förmågor, så kommer det ju ständigt ge upphov till att de alltid köper samma, och vissa kommer aldrig att användas. Samt att ifall man använder en slump så gör det varje karaktär mer unik.

De moment vi har under rollpersonsskapandet där vi står mellan att betala BP eller slumpa är följande.

1. Grundegenskaper
2. Svärdshand
3. Socialt Stånd
4. Förmågor
5. Begränsningar


Grundegenskaper
Jag tycker att man ska få köpa dessa för BP. Det blir jämt en massa jidder när en spelare slår dåligt. Och Grundegenskaperna tycks vara det mest känsliga momentet under rollpersonsskapanet.

Svärdshand
Slumpa definitivt! Det är ett attribut som kan göra en karaktär lite mer unik.

Socialt Stånd
Köpa för BP eller Slumpa. Det spelar ingen roll, och båda metoderna har sin charm.

Förmågor
Kanske slumpar du ut en gratis? Vill du ha fler får du köpa? (Maximalt tre stycken). Alternativt slumpar du ut alla. Det innebär en viss eufori när man slår den man vill ha, samt ger upphov till intressant karaktärsdrag när man får något man mindre ville ha.

Begränsingar
Samma som ovan
GE
Jag vill att poängköpet utgår från varelsens typvärden. Om man absolut vill vara en medelmåtta (11 i alla GE för en människa) så ska det nog inte kosta några poäng överhuvudtaget. Att utgå från varelsens typvärden ser jag som en fördel. Poängsumman som krävs blir mindre och smidigare att räkna med och typvärden för mer ovanliga varelser hämtas direkt från Bestiarium.

Svärdshand
Slumpa fram. Om man inte blir ambidexter så ger det inget annat än lite färg.

Socialt stånd
Socialt stånd ska väl väljas efter att man valt Uppväxtmiljö? Uppväxtmiljön påverkar direkt valbara Sociala stånd. Inga dalkiska överklasspersoner med Den Otämjda Vildmarken som Uppväxtmiljö, alltså.

Begränsningar & Förmågor
Min tanke var att dessa skulle köpas i samband med att man går igenom Livsvägarna. På så sätt kan man ge en RP Begränsningar/Förmågor som passar ihop med de valda Livsvägarna. Slumpar man fram dem, så blir det risk att det blir precis som i -91 års regler, med köpmän som ränner omkring med Starka nypor. Viss slump bör istället användas för Uppväxt- och Livsvägshändelser.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: GE
Jag vill att poängköpet utgår från varelsens typvärden. Om man absolut vill vara en medelmåtta (11 i alla GE för en människa) så ska det nog inte kosta några poäng överhuvudtaget. Att utgå från varelsens typvärden ser jag som en fördel. Poängsumman som krävs blir mindre och smidigare att räkna med och typvärden för mer ovanliga varelser hämtas direkt från Bestiarium.

Svärdshand
Slumpa fram. Om man inte blir ambidexter så ger det inget annat än lite färg.

Socialt stånd
Socialt stånd ska väl väljas efter att man valt Uppväxtmiljö? Uppväxtmiljön påverkar direkt valbara Sociala stånd. Inga dalkiska överklasspersoner med Den Otämjda Vildmarken som Uppväxtmiljö, alltså.

Begränsningar & Förmågor
Min tanke var att dessa skulle köpas i samband med att man går igenom Livsvägarna. På så sätt kan man ge en RP Begränsningar/Förmågor som passar ihop med de valda Livsvägarna. Slumpar man fram dem, så blir det risk att det blir precis som i -91 års regler, med köpmän som ränner omkring med Starka nypor. Viss slump bör istället användas för Uppväxt- och Livsvägshändelser.
GE
Här är jag också lite för att man går Typvärde och köper från det.
Har du typvärde på 14 så kostar 15 lika mycke som 12 skulle kosta för en människa med 11.

Svärdshand
Här man kan ju slå 2T10 och på 20 eller nå blir man Ambidextriös?
Man vad är fördelen rent speltekniskt med att vara Ambidextriös? Kan man slåss med två vapen utan att lära sig färdigheten Två Vapen?

Socialt stånd
Se nedan

Livsvägarna & Uppväxtmiljö (lägger in denna)
När du säger " Inga dalkiska överklasspersoner med Den Otämjda Vildmarken som Uppväxtmiljö, alltså.".
Jag har gjort en Adling som har valt at inte leva på slottet utan va den kringvandrande Harmonist/bard han är. Så det sociala ståndet bör ju inte hindra han från att göra detta.

Begränsningar & Förmågor
Kanske blir jobbigt men man bör ju kunna dela upp allt i olika grupper och beroende vad du valt för Livsvägar och Uppväxt så kan du väja bland olika förmågor, sen kan man ju göra så att det finns ett alternativ som gör att du kan slå fram Uppväxt men att Livsvägar är nå du valt själv?
Den ena säger va du är uppfödd i för miljö mednas den andra säger va du valt att göra i den miljön?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar