Vad är Ereb?

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

EDIT: Överhuvudtaget så tycker jag inte att det hade gått att göra ett land där nekromantin har väldigt stark ställning mitt i ereb, för att ta Palinor som exempel.

Visst kan man ha ett land med odöda, men jag har svårt att se det på Palinors plats. Varför skulle dvärgarna samarbeta med en bunt likbleka dödssökare? Varför skulle kopparhavsländerna acceptera dom? Varför beger sig Kardien och Zorakin till Efaro och Morëlvidyn före mörkrets hemvist, Palinor? Jag överderiver här, men det känns inte rätt, det känns inte centralereb, det känns inte lockande.

EDIT: Jag tror det Spelknepe och vi andra liktänkande försöker få fram är att vi och alla som spelat i Ereb tidigare inte ska se ut som frågetecken när vi bläddrar fram Palinor i pdf:en. Jag tror inte någon föreställt sig Palinor som en sådan avstickare. Nu tycker jag dock att vi hittat absolut rätt nivå på nekromantin i Palinor.
Senast redigerad av Gunther den 2007-03-01 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Visst kan man ha ett land med odöda, men jag har svårt att se det på Palinors plats. Varför skulle dvärgarna samarbeta med en bunt likbleka dödssökare? Varför skulle kopparhavsländerna acceptera dom? Varför beger sig Kardien och Zorakin till Efaro och Morëlvidyn före mörkrets hemvist, Palinor? Jag överderiver här, men det känns inte rätt, det känns inte centralereb, det känns inte lockande.
Hmm...Kom det här fel och vad det inte du som just utropade "ni är något på spåret!". :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo: Uppenbarligen drar vi åt olika håll. Jag vill ha en mer jordnära fantasy med mindre utsvävningar. Jag vet att jag har många bakom mig som vill detsamma. Jag vill ha logiska och enkla förklaringar på saker och ting. Det känns för mig bäst, mer jordnära och mer det Ereb som jag visionerar om.

Du håller inte med mig, någon måste ta ett beslut, eftersom jag startade detta så känner jag mig tvungen att TA beslut som dessa, även om vi drar åt olika håll. Skulle jag lyssnat och gett med mig på alla punkter så skulle detta redan ha spårat ur.

Du kommer säkert att misstycka och sätta dig på tvären, men någon måste sätta upp ramar, tyvärr får det bli jag. Kanske är detta för konservativt och jordnära för ditt tycke?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hittills har vi gått den "säkra vägen" och det har fungerat bra. Man kan se det som en sammanställning av allt vettigt som skrivits om Ereb där vi även reder ut oklarheter och motsägelser. Jag tycker att saker och ting kan vara mycket spännande även (och, i mitt tycke, kanske speciellt) på lugn och fin erebnivå. Vi får fortsätta att diskutera oss fram till en lagom nivå, och jag vet att det kommer bli jäkligt bra.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag skrev:
Psipo skrev:Ereb har ett tema. För mig är det ganska tydligt. Tonvikt läggs på en jordnära fantasy med fantastiska inslag. För det mesta är saker och ting precis som de verkar.
Spelknepe svarar:
Spelknepe skrev:Psipo: Uppenbarligen drar vi åt olika håll. Jag vill ha en mer jordnära fantasy med mindre utsvävningar...Jag vill ha logiska och enkla förklaringar på saker och ting.
Jag är farligt nära att påstå att du inte riktigt vet vad du håller på med. Antingen läser du vad vi skriver eller så hittar du på och omtolkar.

Och att sedan följa upp med:
Spelknepe skrev:Du håller inte med mig, någon måste ta ett beslut, eftersom jag startade detta så känner jag mig tvungen att TA beslut som dessa, även om vi drar åt olika håll. Skulle jag lyssnat och gett med mig på alla punkter så skulle detta redan ha spårat ur.

Du kommer säkert att misstycka och sätta dig på tvären, men någon måste sätta upp ramar, tyvärr får det bli jag. Kanske är detta för konservativt och jordnära för ditt tycke?
Ja, go natt Spelknepe. Ska du fortsätta att omtolka och fantisera om vad du tror att jag och andra skriver så tror jag inte heller att du är rätt person. Det är nämligen en oerhört dålig egenskap hos en redaktör. Detta är inte för konservativt i mitt tycke men ditt sätt att hantera det är bortom all kritik. Tack och hej.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo: Under tre dagar har vi haft nu tre illamående diskussioner. Först om Alver, sen om Palinor och nu detta. Mitt tålamod började svika, och precis som du säger så skötte jag detta säkerligen väldigt dåligt.

Mina "antagande" baserades främst på de diskussioner vi har haft, där jag upplevde att vi drog åt olika håll.

Detta är första gången för mig. Jag är ingen utbildad redaktör. Jag har aldrig läst till projektledare. Men jag HAR tagit ett initiativ, och jag GÖR ett försök till att vara projektledare och redaktör. Att jag gör misstag ska man inte krypa under stolen med. Jag försöker och lär på vägen...

Psipo: Det är mycket möjligt att jag har virrat till några inlägg, dragit fel slutsatser, tolket fel eller vad du nu vill kalla det. Kan gärna göra ett försök till att "dra mig undan lite" och inte bli så hetlevrad. Jag är absolut inte omöjlig, även om du har fått det intrycket ;)

Jag har läst igenom dina inlägg och erkänner att du faktiskt skriver att du vill samma sak som jag, även om du visar annorlunda i Palinor-tråden. Jag brusade upp över våra diskussioner, där jag fick känslan av att du drog åt ett annat håll, inte vår gemensamma syn på Ereb Altor.

Jag ser gärna att du finns kvar och skriver men jag vill föreslå att vi tar det lite lugnare jämtemot varandra nu när vi förstår varandra.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gott. Det var ett sådant här inlägg jag hoppades på. Jag tänker dock ta tillfället i akt att bemöta några punkter för att ytterligare klargöra min bild av Ereb och projektet. Jag vill inte lämna det här riktigt än. Visserligen håller jag med dig i princip, men ändå...:)
Spelknepe skrev:Psipo: Under tre dagar har vi haft nu tre illamående diskussioner. Först om Alver, sen om Palinor och nu detta. Mitt tålamod började svika, och precis som du säger så skötte jag detta säkerligen väldigt dåligt.

Mina "antagande" baserades främst på de diskussioner vi har haft, där jag upplevde att vi drog åt olika håll.
Jag blir lätt entusiastisk. Det är en del i min skapande process. Mitt inre Ereböga ser kanse många "vilda" förslag ur ett litet annat perspektiv än jag har lyckats förmedla i text så här långt. Jag kan vara tydligare.

Närmare bestämt är det två ideér som fått igång mig; Peters om Palinor och Bergdahls om alver. Det är möjligt att båda dessa tedde sig för o-erebiska i sitt första utförande, men att spåna fritt är inte bara skönt utan även viktigt. Åtminstone från mig. För mig blev det därför väldigt frustrerande att inte ens hinna spåna färdigt innan domen kom. I båda fallen fortsatte debatten men inte alls positivt, även om resultaten blev bra. Jag hade tom kunnat tänka mig att tona ner hjältekulten i Palinor ytterligare men det är ändå fräckt, nytt och en oerhört bra idé.
Spelknepe skrev: Ser gärna att du arbetar kvar här under lugnare omständigheter, där vi båda blir mindre reaktionära och dramatiska. Hur låter det? :)
Det låter utmärkt.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Jag tror det Spelknepe och vi andra liktänkande försöker få fram är att vi och alla som spelat i Ereb tidigare inte ska se ut som frågetecken när vi bläddrar [...] i pdf:en.
Det tycker jag är en lysande sammanfattning.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Detta är en viktig tråd. Det känns som om vi är alla överens om vilket Ereb vi vill ha. Jag försöker sammanfatta det hela.

• Tonvikt läggs på en jordnära fantasy med fantastiska inslag. För det mesta är saker och ting precis som de verkar. Medeltiden är den främsta inspirationskällan när det gäller stämning.

• Magi finns i allra högsta grad, och trots att man inte är obekväm med detta är utövarna ganska sällsynta. Samma sak gäller älvfolk. De syns sällan men alla känner till att de finns. Skulle en alv komma till stan är det inte det knepigaste som hänt men det räcker som samtalsämne en vecka eller två. Dvärgar, ankor, halvlängdsmän är dessto vanligare.

• Svartfolk är ett reelt hot med större fältslag är ovanligt. Oftast vet man var i skogen eller bergen man inte ska vara men ibland gör svartfolken räder.

• De främsta konflikterna är ändå mellan människorna själva. Sällan är det storslagna krisgkampanjer som utgör de här konflikter. Rör det sig om krig så är det kanske en baron mot en annan, eller något gränskrig som snabbt upphör efter diplomatiska förbindelser.

• Finns det några anakronisktiska inslag gäller dessa främst statsbildningar och utrikes kontakter. Utmed Erebs kuster är främmande fartyg vanliga.

• Om det gamla materialet inte är skevt eller direkt dåligt behövs det inte ändras.

• Man ska i första hand undersöka det officiella materialet och verkligen ställa sig frågan om det är bra, om det behöver förändras.

• Använd det officiella materialet som utgångspunkt. Bibehåll så mycket som möjligt, ändra endast på det som verkligen är knasigt eller behöver ändras på.

• Ifall man ska förbättra eller putsa upp äldre material, låt det gå hand i hand med resten av Ereb Altor - d.v.s. inga tydliga avstickare, inga dramatiska förändringar och inget som skulle kunna fnysas åt av en stor skara Ereb Användare.

• Så länge man baserar sig på ordinarie texter kan folk känna igen sig. Skriver man om ett land, så måste man ha kontinenten i åtanke. Skriver man om en stad, så måste man ha landet i åtanke.

Kommentera gärna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag har ett fåtal kommentarer. För det första är jag lite skrämd över de våldsamma proportioner diskussionen om mina idéer runt Pallinor har tagit sig. Speciellt nu när vi kommit fram till att vi egentligen vill samma sak. Att det egentligen var en brist på kommunikation.

För det andra så är både det som du, Spelknepe, skriver, det som skrivits runt Ereb Altor och det som vi olika skribenter skriver paradoxalt. Ereb Altor är inte jordnära. Det är en fantasyvärld med flygande öar, magiska pelare, enhörningsträdgårdar vid regnbågens slut och titaner som kämpar bland de dimmiga bergtopparna. Det är mycket annat också: det är ju paradoxalt. Men att samtidigt säga att man vill hålla sig efter det ursprungliga Ereb och att det skall vara jordnära fantasy: ja det håller inte riktigt vatten. Sanningen tror jag är den att du, liksom alla vi andra, har en egen vision om vad Ereb är. Precis som alla andra har du spelat Drakar och Demoner i Ereb i en massa år, och är van att hantera världen på ditt sätt. Det här projektet håller just på att hitta sina fötter, och det är inte konstigt om det spretar. Men om du tittar i pallinortråden och i den här tråden som kommer du se att folk är beredda att lyssna, diskutera och kompromissa. Och om du vill skapa ett Ereb tillsammans med andra entusiaster, som också brinner för Ereb Altor i en form eller annan, ja då måste du också vara medveten om att det kan behövas kompromisser och diskussioner.

I slutändan strävar vi alla efter samma mål: Ett roligt, spelbart och intressant Ereb Altor. Låt inte det ofrånkomliga faktum att alla vi åsiktstarka eldsjälar har olika visioner om hur det skall ske komma ivägen för detta ädla syfte.

Vänligen och i yttersta välmening! :)

Peter Larsson
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Ereb Altor är inte jordnära. Det är en fantasyvärld med flygande öar, magiska pelare, enhörningsträdgårdar vid regnbågens slut och titaner som kämpar bland de dimmiga bergtopparna. Det är mycket annat också: det är ju paradoxalt. Men att samtidigt säga att man vill hålla sig efter det ursprungliga Ereb och att det skall vara jordnära fantasy: ja det håller inte riktigt vatten.
Det är helt riktigt, men nu har vi ju ett manifest här ovan att utgå ifrån. Ergo, ändringa som adderar till vårt Ereb är okej, även om det bryter mot källorna. Vår vision måste styra. Det kan alltså innebära att visa fantastiksa inslag kanske ska tonas ner )även om de är officiella) för att få en mer enhetlig världsbild?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Manifestet ovan var väl en sammanfattning om vad som skrivits tidigare i tråden och inte helt slutgiltigt? Jag tycker inte heller att Ereb är särskilt jordnära, och det förlorar lite av sin charm om vi tonar ner det fantastiska. Visst kan vi uppdatera och ändra på ologiska element, men varför tona ner det fantastiska i en fantasyvärld? Varför inte helt enkelt ha kvar de fantastiska inslag som i viss mån definierar genren? Vari ligger motståndet mot flygande öar, magiska pelare, enhörningsträdgårdar vid regnbågens slut och titaner som kämpar bland de dimmiga bergtopparna till förmån för det mer jordnära? Varför är det viktigt att se till att saker och ting ligger på en "realistisk" nivå som speglar hur vår egen värld fungerar? Och vad är realism och det jordnära? Är det beskrivningar av internationell politik som speglar det medeltida Europa och ett fokus på hur förtryckta de stackars bönderna är? När jag spelar rollspel i en fantasyvärld är det inte sådant jag vill ha. Jag vill ha eskapism...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:Manifestet ovan var väl en sammanfattning om vad som skrivits tidigare i tråden och inte helt slutgiltigt?
Jag uppfattade det som Spelis tankar om det Ereb han vill ha.
Adragoor skrev:Jag tycker inte heller att Ereb är särskilt jordnära, och det förlorar lite av sin charm om vi tonar ner det fantastiska. Visst kan vi uppdatera och ändra på ologiska element, men varför tona ner det fantastiska i en fantasyvärld? Varför inte helt enkelt ha kvar de fantastiska inslag som i viss mån definierar genren? Vari ligger motståndet mot flygande öar, magiska pelare, enhörningsträdgårdar vid regnbågens slut och titaner som kämpar bland de dimmiga bergtopparna till förmån för det mer jordnära? Varför är det viktigt att se till att saker och ting ligger på en "realistisk" nivå som speglar hur vår egen värld fungerar? Och vad är realism och det jordnära? Är det beskrivningar av internationell politik som speglar det medeltida Europa och ett fokus på hur förtryckta de stackars bönderna är? När jag spelar rollspel i en fantasyvärld är det inte sådant jag vill ha. Jag vill ha eskapism...
Jag anade att det här skulle komma...:) Först och främst har det med personliga preferenser att göra. Gillar man inte apelsiner spelar det ingen roll om någon säger att det visst är gott. ;)
Sedan behöver man inte överdramatisera min mening. Det var hypotetiskt, och mer som ett förslag.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Först och främst har det med personliga preferenser att göra.
Just precis. Det är därför jag hellre ser en balansgång mellan olika personliga preferenser än en entydig dragning åt något håll. Dvs. behåll det fantastiska och komplettera det med det jordnära hellre än att stryka det fantastiska till förmån för det jordnära, så blir nog fler nöjda. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

behåll det fantastiska och komplettera det med det jordnära


Där satte du nog fingret på mina tankar Adragoor. ;)
Skriv svar