Klaatu skrev:Jag har nu läst DÖDA SKOGEN REDUX och jag måste applådera initiativet att göra en personlig tolkning av detta äventyr. DSR var intressant på många sätt och det var mycket spännande att se vilka förändringar som gjorts. Bravo!!!
En liten grej som jag tycker konstruktören har missat är en anledning till varför Vindhand gräver sina gångar. Om jag någonsin är spelledare för detta äventyr igen så har Vindhand ledsnat på sitt letande efter de försvunna nycklarna och istället beslutat sig för att låta gnomerna gräva en gång in i dvärgriket. De har dock långt kvar att gräva, eller har de det…
En fråga: Kommer Mörkets Hjärta att komma i en REDUX-version? Jag tycker originalet var allt annat än tillfredsställande och skulle bli mycket glad om det kom en helt ny version av detta äventyr.
Det låter som en bra idé gällande Vindhand. Själv valde jag att låta honom vara en jordmagiker besatt av sitt underjordiska grävande. Tunnelkartan är för övrigt Vịnh Mốc-tunnlarna som användes under Vietnamkriget, om ingen nu har märkt det.
Mörkrets hjärta Redux kommer, men arbetet är oinspirerat trögt just nu. Det känns som om jag har skrivit tre rader text på ett halvår. Originaläventyret var rätt sunkigt även om ÄS försökte göra det episkt. Om det är någon som har tankar kring hur man gör äventyret bättre så är det bara att posta inlägg i tråden. Jag har skrivit en del, men resten är en skissartad röra. Här är ett axplock av det jag har eller har tänkt att ändra på:
1) Min ambition är att göra "Österlandet" mer till en öppen äventyrsplats, mer sandlådeaktigt i stil med Döda skogen. Huvudstoryn med Herz, Dakoth och kriget som ödelägger landet finns naturligtvis med men området måste få mer kött på benen i form av fristående äventyrsepisoder/äventyrsplatser och liknande. I originaläventyret så rälsades RPna från A till B till C, etc. Däremot så vill jag få med en annan slags rälsning. RPna är brickor i gudarnas spel och på något sätt vill jag få med det i äventyret. Gudarna ska inte ha några som helst problem att utnyttja och pressa RPna till max. Mer grisigt solk, mer otacksamhet och desperation. Jag vill ha rollpersoner som hytter med näven mot skyn och förbannar de Högre makterna.
2) Jag har tänkt att anpassa resereglerna och korruptionsreglerna från The One Ring till Österlandet. Korruptionsregler kan vara användbara när en ond gud håller på att manifesteras i Altor. Jag vill ha fler moraliska vägskäl i äventyret. De Dödas by har t ex förvandlats till ett makabert sådant.
Även om föruttnelseguden Herz är mustigt black metal-ond och RPna får anses vara goda gudars förkämpar så vill jag också skapa fler moraliska gråzoner. Dakoth har fått en aning mänskligare touch där jag spann vidare på hans ungdomskärlek som nämndes i originaläventyret. Han är fortfarande villig att sätta världen i brand, men nu gör han det för kärlekens skull. Sathmogkulten som blir udda sängkamrater i äventyret har också fått ett litet ansiktslyft. Eledainbröderna har fått en dos Sun Tzu och tibetansk strupsång.
Jag avslutar inlägget med 40 av Tefalas visdomspärlor. När min spelgrupp spelade Maktens portar och Mörkrets hjärta på 80-talet var han en go, Gandalf-aktig gubbe som RPna alltid var tvungna att rädda livet på. En behaglig kvarnsten trots allt, kan tyckas.
1. Visdom erövras med trenne metoder: Den första och noblaste är reflektion; den andra är imitation; den enklaste; den tredje erfarenhet; den bittraste.
2. Ärligheten är det första kapitlet i visdomens bok.
3. Tystnaden är en källa till inre styrka.
4. Den som är ivrig att lära förblir evigt ung.
5. Låt dina rynkor vara gårdagens leenden.
6. Inga är så gamla som de som levt längre än entusiasmen.
7. Hög ålder är bäst i fyra ting: gammal brasved som brinner bäst, gammalt vin, gamla vänner och gamla skrifter att åtnjuta.
8. Bildningens rötter må vara bittra, men frukten är söt.
9. Utveckla en passion för bildning. Om du gör det så kommer du ständigt att växa.
10. Det är tusenfalt bättre att ha sunt bondförnuft men sakna bildning, än att vara boklärd och sakna sunt förnuft.
11. Den som agerar lär.
12. De största dåden i historien har utförts av de som inte gav upp när allt verkade som mest hopplöst.
13. Ansträngning ger den sötaste frukten först när du vägrat ge upp.
14. Om man inte vet vilken hamn man seglar mot så är ingen vind gynnsam.
15. Tysta din inre röst genom att göra just det som den säger att du inte klarar av.
16. Tacksamheten är den vackra konstens essens.
17. En hälsosam kropp är det skarpa sinnets följeslagare.
18. Ett ljust sinne är den bästa medicinen.
19. Vissa för lycka med sig var de än går, andra när de går.
20. Regn må falla droppvis, men bildar ändå flod och sjö.
21. Att be den snikne om något är som att gräva en grop i vatten.
22. Varje flod har sin fåra.
23. Hellre dricka vatten i glädje än vin i sorg.
24. Rikedom är likt havsvatten, ju mer man dricker av det, desto törstigare blir man.
25. Vatten finner alltid väg.
26. Ord betalar ingen skuld.
27. Det första som dör i krig är sanningen.
28. Den som vet när han ska strida och när han ska låta bli, är segrare.
29. Vattendroppen finner sin väg utifrån vilken typ av terräng den rinner över. Krigaren finner sin väg till seger utifrån vilken fiende han möter.
30. Att besegra fienden utan strid, är den högsta krigskonsten.
31. Frihetens spännvidd mäts i leendets bredd.
32. Tron är ett sällsamt ting.
33. Djup tro avlägsnar skräck.
34. Den som vill slå en hund hittar också en käpp.
35. Ondskan är lättfunnen, godheten är flyktig.
36. Låt inte dina ändamål helga medlen, din godhet blir då oskiljaktig från den ondska du svurit att bekämpa.
37. Den girige är alltid fattig.
38. Girig bonde får mager häst.
39. Äkta guld räds ej eldprov.
40. Sanningens fackla sveder skägg.