Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag skulle snarare tolka den texten som att Morelvidynerna kom till Morelvidyn från ett regnskogsområde söder om Morelvidyn vid Ormsjön. Det står ju rätt tydligt att Efarierna bildat fria furstendömen runt Ormsjön och att Morelvidynierna kom söderifrån. Så det mest logiska, i mit tycke, är att de helt enkelt var en ursprungsbefolkning vid ett av Samkarnas kustområden som fördrevs av de expansiva efarierna under efariernas glansdagar. Alltså är de ett samkarniskt folk och inte ett djungelfok från Soluna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har i o f s aldrig påstått att de var ett djungelfolk, bara att deras ursprung fanns vi den solunska regnskogens norra gräns, dvs mot gränsen till Thelgul. Om de fördrevs från Ormsjöns östra eller västra strand spelar heller ingen roll. Får fundera vidare på var de kom vandrande från. Min tanke var att den upplysta expansiva efariska/golwyndiska kulturen fördrev dem "for their wicked ways" och att de tvingades lämna Soluna för en lång resa där det dröjde ända tills de likt Moses flock (vild och krigisk) fann det förlovade landet (tja det land som var bättre än träsk, torka eller djungel i alla fall).
Senast redigerad av Mikael den 2007-05-31 10:36, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag har i o f s aldrig påstått att de var ett djungelfolk
Nää, men om de kommer från Solunas djungler så borde de ju ha någon form av släktskap med resten av de folkslag som finns där idag, kan man tycka. Därav skrev jag att de borde vara ett djungelfolk om de kom från Soluna tidigare i tråden, men att deras utseende inte tyder på att så skulle vara fallet.
Min tanke var att den upplysta expansiva efariska/golwyndiska kulturen fördrev dem
Och så var ju också fallet, men erfarierna hade ju som det står i texten friga furstendömen (kolonier?) runt hela Ormsjön. Sen så en liten sidonot, den golwyndiska kulturen har väl inget med det att göra, det var ju efariska kolonisatörer. Även om det skedde en kulturell blandning av Efaro och Sombatze så tror jag inte att den efariska kulturen, kulturområdet, kan betecknas som golwyndisk. Sen så ser jag inte att den var speceillt upplyst, men expansiv däremot råder det ju inga tvivel om.
"for their wicked ways" och att de tvingades lämna Soluna för en lång resa där det dröjde ända tills de likt Moses flock (vild och krigisk) fann det förlovade landet (tja det land som var bättre än träsk, torka eller djungel i alla fall).
Detta måste ha skett någon gång under kolonisationstiden 1500-1080 fO. Det troliga är väll att Morelvidynerna då var ett folk på antingen sten- eller bronsåldersnivå, men efarierna på järnåldersnivå. Kan det inte bara vara så att Efarierna vill ha området där Morelvidynerna bodde för sig själva, måste de ha varit onda genom hela historien? Själv tycker jag det blir lite tråkigt om det är ett "ont" folk.
Sen så blird et ju ingen dålig vandring även om de bodde på Samkarnas omrsjökust. Då har de antagligen först över Drakryggen, vilket måste ha varit en strapats som heter duga, för att sedan komma till Krystalerna och vidare in i Samkarnas djungler för att slutligen komma till Kopparhavskusten, där de slog sig ner. En resa som måste ha tagit lång tid för ett helt folk till fots. Kanske fann de en massa lämningar från Erdirerna vid Kopparhavskusten, och vad kan de ha lärt sig från dessa? Det verkar ju t.ex. ha funnits en del duktiga magiker hos Morelvidynerna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Just det lång och härdande resa. Inte ond! Wicked, i context våldsam/våldscentrerad glorifierande av våldsamt motstånd. Imgt nytt direkt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael skrev:Just det lång och härdande resa. Inte ond! Wicked, i context våldsam/våldscentrerad glorifierande av våldsamt motstånd. Imgt nytt direkt.
Det beror ju iofs vad man lägger in i ordet "ond", och som vanligt använder jag mig av en del begrepp lite slarvigt. :oops: Men att morelvidynierna gjorde våldsamt motstånd mot efariernas övertagande av deras land och därför fördrevs låter väll som ett troligt händelseförlopp. Sedan kan ju morelvidynierna ha utvecklat en "endast den starke överlever" mentalitet under sin "långa" vandring. Så den "fridfulla" bronskulturen vid Samkarnas omrsjökust fördrevs med våld av efarierna, pga deras frihetskamp, och under deras vandring till ett nytt land, kom morelvidynierna att utvecklas allt mer i riktning mot sina antagonister... man la undersig landområdena vid samkarnas kopparhavskust och förslavade ursprungsbefolkningen där osv...
Kanske kan vara en möjlig historisk utveckling. Kunde vara kul om de beskrev sitt "urhem" i mer utopiska ordalag, där de levde i överflöd och allt var frid och fröjd, men de fördrevs av de "hemska" erfariska furstarna osv... och nu hyser de ett historiskt agg till efarier.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

I min kampanj så anländer snart rollpersonerna till Efaros nordkust. Behöver lite hjälp med hur en efarisk by skulle kunna se ut, samtidigt som en av de Feliciska kolonierna skulle kunna se ut?

Personligen så skulle jag vilja se lite marockansk stil, men Adragoor har använt den stilen ganska bra till Thelgul och därför undrar jag om det finns något alternativ.

Efaro - ?
Thelgul - Marocko
Traxilme - Lite egyptiskt
Sombatze - ?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad sägs om detta? Afrikanskt, stort, men inte marmor och glitter.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 3%A9_3.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b3/Benin.jpg

med lite mix av östra medelhavet (Libanon o Palestina)? Tänker klassisk korstågsmiljö.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:I min kampanj så anländer snart rollpersonerna till Efaros nordkust. Behöver lite hjälp med hur en efarisk by skulle kunna se ut, samtidigt som en av de Feliciska kolonierna skulle kunna se ut?

Personligen så skulle jag vilja se lite marockansk stil, men Adragoor har använt den stilen ganska bra till Thelgul och därför undrar jag om det finns något alternativ.

Efaro - ?
Thelgul - Marocko
Traxilme - Lite egyptiskt
Sombatze - ?
Faktum är att jag har snott rätt mycket av den thelgulska stilen från mellersta Afrika också, Kenya osv...
Egentligen dikteras ju byggstilen rätt mycket av vilka byggmaterial som finns att hämta i närheten. I torrare områden av Efaro kanske man bygger av sandsten, i lite fuktigare områden av lera, och i skogen av trä... Det bör vara vanligare med vinklade tak i områden där det regnar. Marockansk arkitektur påminner till stor del om traditionell arkitektur i sydvästra USA t.ex. Ornamentiken är annorlunda dock.
Min tanke när det gäller Thelgul är att man i nordvästra delarna av landet bygger "marockanska" hus av lertegel, medan man i fuktigare och skogigare områden bygger andra typer av hus. Jag hade också tänkt att det sedan gammalt har funnits ett efariskt inflytande i nordvästra Thelgul, så arkitekturen där är kanske lite efarisk... (Den monumentala arkitekturen är dock helt annorlunda... har bara inte kommit loss att bli färdig med ngn bild än...)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Efarierna var enligt EA boxen åtminstonde under forna tider duktiga konsthantverkare och ingeniörer i både trä och sten, så detta borde rimligtvis synas, eventuellt i gamla ruiner om inte annat.

Träportaler har varit diskuterad och det mörka träslaget odôko nämnt.

Jag har haft lite ideer om Efaro som kanske kan synas i deras arkitektur?

Efaro är ett splittrat land, ett land som i sina indre deler bebos av högtstående men världsfrämmande kulturer, mystiker och filosofer som sedan efarierna blandade sig med Golwyndakulturens sombatziner, har bevarat, och även förfinat, mycket av denna tidens kunnskap. Ute vid kusten bor de som avspeglar det vilda och krigerska i efariernas kynne, de som i sina stålklädda kanoter plundrar och dödar både varandra och erebiska solfarare i en evig förödelse. Detta är Efaros förbannelse, att de individer som kunnat leda de åtta stammarna tillbaka till sin forna storhet lämnar det värdsliga livet och beger sig till mystiristernas gudastäder i landets indre, medans deras systrar och bröder vid kusten ägnar sig åt krigets konst och handel med eget blod.

Ursäkta avspårningen... den krockar förmodligen med annat material också.. :?

Arkitektur var det, efarisk sådan. Gillade som sagt portalerna! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Den där första bilden ser ut som ett enormt sandslott. Ska kika lite på libanesisk och Palestinsk stil. Gillar den andra bilden bättre, men den är ganska otydlig. Är solunsk byggnadskonst väldigt marknära? d.v.s. inga flervåningshus?

Vad tror ni om denna stilen i norra Efaro ner mot öknen i mitten? Det är El Gouna i egypten.

Bild

Bild

Stilen är kanske lik den marockanska (Thelgulska), men här har vi större fönster, mer kupoler och tillägg; de efariska dörrarna.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

På Efaros nordkust ligger ju Bylos och Caraidon (tror det är rätt stavat). Men där finns väl även en del Efariska byar/städer. Hur kommer det sig att Feliden (bl.a.) inte seglar in i dessa och gör raider/tar slavar? Eller gör dem det?

Hur ser pirataktiviteten ut utanför Efaros kuster?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillar Efaro mer ociviliserat, mer vilt och splittrat pga de inre striderna. Arkitekturen bör följa det tycker jag.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag gillar Efaro mer ociviliserat, mer vilt och splittrat pga de inre striderna. Arkitekturen bör följa det tycker jag.
Låter spännande tycker jag... men hur?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Jag gillar Efaro mer ociviliserat, mer vilt och splittrat pga de inre striderna. Arkitekturen bör följa det tycker jag.
Hur ser en vild och splittrad arkitektur ut?

Spelknepe: Gillar kupolerna en hel del... Det känns lite efariskt. Kombinera det med lite marockanskinspirerade trädetaljer så blir det coolt utan att vara uppenbart snott från en jordisk kultur...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Är detta något av det du menar?

Bild

Bild

De två ovan skulle kunna vara från fattigare klasser, medan bilden nedan tillhör kanske en lite rikare efarisk familj?

Bild

Bild
Skriv svar