Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

anders: Har suttit och kollat på din anka ett tag nu. Den är väldigt snyggt ritad! Men efter ett tag så upptäckte jag att den saknar det som gör den "mänsklig". Jag tror det sitter i ögonen. Det ser verkligen ut som ett djur med kläder... och det känns inte riktigt rätt. Om man på något sätt skulle kunna göra den lite mer "intelligent", mindre djur, mer folkslag, så hade den varit klockren. Kanske behöver den just ett par "mänskliga" ögon?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jamän det var väl självaste den vilket gnäll det blev! :D Ska genast jobba på ögonen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bättre?

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av anders den 2008-08-20 20:58, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bättre?
Japp! Mycket bättre! ;) Nu ska du bara lägga till en ring i näbben sen är den spikad! (enligt mitt tycke iaf)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ahh! :o
Där var det. I ögonen sitter mkt. Japp den ankan är brun anka med KAR 17, Arne (snarare anders ID-bild) är vit anka KAR 7. Bägge utseendena finns alltså. :D

Dunklädda händer utan naglar eller klor tycker jag. 4-5 fingrar? Handen har utvecklats ur en vinge (eller genom gudens tycke)!?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Nu är ankan både ringmärkt och nagelklippt. (se ovan)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

anders skrev:Nu är ankan både ringmärkt och nagelklippt. (se ovan)
Och du är min stora hjälte! Bara dina illustrationer gör att jag vill skriva klart Alver illa kvickt så jag kan få se dom på bild!

Grymt cool anka! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

anders: Bravo! :D Nu ska vi bara hitta någon som vill skriva om ankor!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snygga skor! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snygga skor! :D

Om du känner for att rita en anka till kan du inte låta den vara "näbbad" (mycket elak bestraffningsmetod som beskrivs i Kopparhavets Kapare), alltid undrat hur det skulle se ut? :twisted:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:anders: Bravo! :D Nu ska vi bara hitta någon som vill skriva om ankor!
Vill o vill!? Gunther och jag har diskuterat lite löst tidigare. Men man kan ju inte lägga beslag på mer än man kan svälja, eller vad det heter...

Jag har masor av idéer. Slänger ut dem omgående (inom 24 tim) för att se hur de mottas/kläs av!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Ankornas historia

Inlägg av Mikael »

Har kanske sett det förut? Som kronologinörd börjar jag med den:
Historia:
Ankorna skapades för ca 9000 år sedan av djurfolkens högsta skapargudinna Hélodèrna (av många lärda sedd som en form av Moder Jord) i det sjörike som idag kallas Krystalerna. (alternativa skapelser har diskuterats: mäktig magiker eller älviska hamnskiftare som inte kunnat skifta tillbaks har föreslagits) Här utvecklades de tre raserna och ankornas gemensamma kultur vid sidan om Krystillerna.
6000-3500 f.O. Människor och ankor börjar befolka Krystalerna. I flera tusen år dominerar ankorna med sin naturliga fallenhet för vatten. Människorna förökar sig dock snabbare och tillslut uppstår en slags balans. Respekt råder mellan de olika raserna och deras vitt skilda kulturer. Endast de svarta ankorna ställer till med tidens tidigaste krig och skärmytslingar.
3500-1500 f.O. Mindre människostammar befolkar landet kring sjöarna. De lär sig snart göra vassbåtar och kan utbyta handel med hela sjösystemet. Deras språk assimileras med varandra och snart växer en löst sammansatt kultur upp. Ankorna utgör nu en minoritetskultur vars landområden minskar samtidigt som deras antal fortfarande ökar.
973 f.O. Så småningom blev ankorna för många och de Svarta (rövarhövdingen Yaggamuk) utsatte de Bruna för den Stora Oförrätten. Det var också under denna tid som de svarta ankorna lämnade sitt ursprungsområde för att bosätta sig vid Kopparhavet, och då främst längs Morelvidyns kust.
971-907 f.O. Ankkriget. Efter den Stora Oförrätten, utvandrade majoriteten av de svarta ankorna från Krystalerna. Först som nyfikna skräniga upptäcktsresande, men då de genast blev illa omtyckta och blev behandlade illa, övergick deras utvandring snart till erövring. Orädda svarta ankor bara hälften så stora som morelvidynerna tog kustområdena med storm, och under de följande 70 åren gav de tillbaka mycket lite av vad de lyckades erövra. Tillslut slöts fred, och ankorna tog upp lokalbefolkningens vana i sjöröveri. Mindre krig och stridigheter har fortsatt ända fram till idag, men de svarta ankorna hade kommit för att stanna. Även de vita och bruna ankorna prövade sina omvandlade vingar, och spred sig längs Erebs alla kuster. Idag finns de största ankkolonierna, förutom i Morëlvidyn, i Berendien, Erebos, Caddo, Aidne och Ruhl i Trakorien. Det finns fortfarande grupper av framförallt vita ankor i Krystalerna, och då särskilt i staden Ankh-Castellum.
599 f.O. 5e Konfluxen. Morëlvidyn drabbas hårt av Köttbitare. Nästan 75% av befolkningen dör.
598-400 f.O. Arméer av Insektoider kryllar ut över Samkarnas yta från Juronaträsket. Få kunde stå emot Tupagons härar, men efter två hundra år av massakrer, insektsinvasioner och plundring återvänder insektoiderna frivilligt till träsket och lämnar Samkarna förött att börja på ny kula.
312 f.O. Kastellet Lin-Pin-Fria byggs som ett mäktigt fort för skydd mot insektoider och ödlemän från Samkarnas inre. Det är byggt där Krystalerna möter Juronaträsket, och byggdes i gemensam ansträngning av både krystiller och ankor.
266 f.O. En jorduashurisk expedition på 20 skepp hamnar av misstag på stränderna utanför dagens Santander i Morëlvidyn. De stöter på människorna som befolkar området och strid uppstår. Jorduakærlarna vinner, och gör ett kortare plundringståg öster ut längs kusten innan de besegras av svarta ankor. Ankorna är dock så imponerade av Jorduakærlarnas skepp och snabba överraskande anfall, att de börjar använda dessa och egna kopior av dem. Ett par decennier senare finns det få piratankor som använder andra skepp.
55 f.O. Klaner av svarta ankor allierar sig med Caddo och anfaller det unga kungariket Zorakin. De besegras men först lyckas de plundra och bränna bland annat Pendon.
ÅR 0
Ca 60-130 e.O.
Svarta ankor från Morëlvidyn härjar upprepat Zorakin och Caddos kuster.
98 e.O. På en plats vid Krystalernas norra gräns där området möter havet, sedan många hundra år en ankdominerad handelsplats, byggs stenfortet Ankh-Castellum av en stor klan vita ankor. Staden får kraftigt försvar mot Morelvidynska pirater, djungelfolk och minnet av insektoiderna från söder.
250-talet Den legendariska ankhjälten och äventyraren Kvalbak lär ha levat under denna tid. Legenderna säger att han delade sina många äventyr med Coprostomba (lärd människa), Prolzo (hob) och Okrof (vargman). Deras många resor och underhållande äventyr roar ankor Ereb runt ännu.
498 e.O. Morelvidynska ankpirater anfaller Kardien och tar sig ända fram till Arntuna, ivrigt brännande och plundrande. Kardiens kung Vidar III anländer med sin riddararmé och ankorna flyr i panik. Dock inte ankornas hövding Illerest av Dakai-klanen, som utmanar Vidar på envig. Striden blir hård, men tillslut lyckas Vidar slå huggaren ur Illerests händer. I samma ögonblick som Vidar skall ränna sitt bredsvärd genom ankhövdingen faller han död ner, genomborrad av en armborstpil från en dold anka. I skam över sina undersåtars hederslösa agerande spetsar sig Illerest på Vidars svärd. Piratankorna nedgörs till siste anka av de beridna riddarna, men Illerests kropp förs till Ekeborgs Lyceum, där den begravs och får en minnessten.
609 e.O. Dodlock Grimbads havsorcher attackerar, föröder och massakrerar tre mindre ankbosättningar väster om Ankorath. Doften av grillad anka ligger kvar länge över nejden. Grimbad är sedan länge berömd för sina segrar mot svarta ankornas långskepp. Sextetten har satt ett pris på 3500 silvermynt till den som kan leverera Grimbads huvud, och lika mycket för att krossa hans kyrakh.[/b]
Senast redigerad av Mikael den 2007-12-31 18:23, redigerad totalt 3 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Andra med idéer som kommit på tråden:
Daarco: vill läsa dina 25 sidor ankäventyr!

Fafnir o Rickard med flera har surrat kring olika tatuerade, karvade, målade näbbar och plockade ansiktsfjädrar.

Quack-fu har röstats bort då det är snott rakt av från den löjliga filmen om ankan från yttre rymden Howard. Kampsporten skall få ett eget liknande namn istället. (Däremot kallar en del ankhatare kampsporten Kvack-fot (?) för att förnedra de hårt arbetande bruna ankorna, något smädarna oftast fått ångra).

Religionen med Wal och brorsönerna har dissats av de flesta och måste omarbetas.

Anker och Banker har också diskuterats hett.

Ankors färger, fjäderdräkt och yrkesval har diskuterats en hel del på tråden. Om jag får lov att dra slutsats om vad som sagts och samanfatta: De tre grundfärgerna består, men vissa lösa skiftningar i skruden finns, även olika färg som unga ankor (gamla blir de sällan). Udda unika exemplar med mer varierande fjäderskrud finns, men är ovanliga. Yrkesvalen beror främst på var de olika ankorna etablerat sig, men även på skiftningar i temprament.
Senast redigerad av Mikael den 2007-12-31 18:24, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael:

Du har ju samkarna, ankornas hemvist, så det går väl lite hand i hand. :)
Även de vita och bruna ankorna prövade sina omvandlade vingar...
Jag tycker detta antyder att de skapades av Hélodèrna med vingar, men "evolutionerade" bort dem så sakteligen?

* Karvade, målade och plockade ansiktsfjäder tycker jag lan vara fräckt. Speciellt bland de mer aggressiva svarta ankorna.

* Gillar även fjäderdräkten: Grundfärg svart, vit, brun. Men vissa får kanske vackra mönster som grönmetallic osv. Dessa mönster skulle kanske kunna upprepa sig i ankornas olika släkter. (T.ex. Vita släkten Vadefoss är känd för sin rödmetalliska färg på nacken ner mot ryggen.)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Mikael:

Du har ju samkarna, ankornas hemvist, så det går väl lite hand i hand. :)
Även de vita och bruna ankorna prövade sina omvandlade vingar...
Jag tycker detta antyder att de skapades av Hélodèrna med vingar, men "evolutionerade" bort dem så sakteligen?

* Karvade, målade och plockade ansiktsfjäder tycker jag lan vara fräckt. Speciellt bland de mer aggressiva svarta ankorna.

* Gillar även fjäderdräkten: Grundfärg svart, vit, brun. Men vissa får kanske vackra mönster som grönmetallic osv. Dessa mönster skulle kanske kunna upprepa sig i ankornas olika släkter. (T.ex. Vita släkten Vadefoss är känd för sin rödmetalliska färg på nacken ner mot ryggen.)
Kronologin är mycket mina idéer och formuleringar för att få med det officiella material som finns. Bara så att ni inte tror att all historia är officiell, det finns ju inte SÅ mkt av det avs ankorna.
Hélodèrna kom till som djurfolkens gud och jag blundade för att visserligen vissa ankor tror på Wal och brorsönerna.
Skriv svar