Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

Karta över råttmännens skog i Gooral färdig. Nu återstår beskrivningar av allt. Får se när jag får tid med det... (Har tyvärr lite för mycket på jobbet f.n.)
Gooral_Arnetskogen.jpg
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

En gamayun som jag tänker mig. De har svart fjäderdräkt, stora klor på fötterna och en kvinnas överkropp. Deras ögon är oljiga och svarta och tanken är att de ska kännas rätt omänskliga, annorlunda och mystiska. De är som harpyor, men de är inte ilskna och vresiga utan mer intresserade och observerande. Ofta syns gamayuner till i närheten av spektakulära händelser eller olyckor och kallas därför ofta för olycksfåglar. Folket i Gooral är allierade med dem genom sin drottning som kanske är den enda som känner till deras hemligheter.
gamayun.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Tycker du hinner med rätt mycket jag. :) Hoppas du vid tillfälle hittar tid att lägga upp kartan (och andra av dina nya kartor) i wikin.

Gamayunbeskrivningen låter bra. Är detta samma typ av harpya som Snibben i Furgia beskrivit som Fågelkvinnorna vid Lammaras berg: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Furgia#Lisi
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Från annan tråd:
Adragoor skrev: 2023-08-12 14:57 Även i Gooral dyrkas Sathmog under namnet Sasmo. Sathmog var gud för de de gamla karkutalerna och följde med när Tahuantin erövrade Karkutal och karkutalerna flydde sitt land. Numera utgör de Goorals bondebefolkning och kallar sig karkuter. Allteftersom tiden gick integrerades karkuternas och gooraliternas tro med varandra och idag ses Eme'toga (Goorals skyddsgudinna) och Sasmo som ett gudomligt par som i likhet med de två folkslagen är gifta med varandra. I gooraliternas tolkning står Sasmo för en aggressiv eldig manlighet medan Eme'toga representerar moderlighet och hemmets värme och härd. En annan dikotomi måhända, men ändå relaterad.
Blir det då rätt om jag i wikin gör två olika artiklar, en för de ursprunliga karkutalerna i Karkutal (som Grisodlar'n beskrivit här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 223#p40223) och en för de nuvarande karkuterna i Gooral?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: Blir det då rätt om jag i wikin gör två olika artiklar, en för de ursprunliga karkutalerna i Karkutal (som Grisodlar'n beskrivit här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 223#p40223) och en för de nuvarande karkuterna i Gooral?
Det blir utmärkt. :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

Lunch på Lotgars värdshus:
Bild
Skriv svar