Ordnar - diskussion

Information om religionerna och dess utbredning
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

OK.

Så här blev det på Wikin hitintills.

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... Odos_Orden
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Och jag kom på att solordens sköld skall se ut så här enligt beskrivningen på Wikin
Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Snygg!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket fint. :)

Spara gärna den gamla varianten av Solordens vapensköld. Den visar en Caddosol som orden använde fram tills den splittrades efter Stora Schismen och jag använder den gärna tills en historietext. Din nya sol kan få namnet Pergons sol efter den aidniska grenen av LVs första exark S:t Pergon den helige som vi kan låta ha gett den nya symbolen till de trogna solriddarna.

Hittils kända solsymboler: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... artefakter
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Den gamla solen finns uppladdad på Wikin.

Trodde solen hette något i stil med S:t decurions sol. Jag går igenom mina gamla BMP filer för Ereb och hottar upp dem till vector.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bra.

Det står S:t Dericussolen men det var mest bara för att välja någon som inte var Caddosolen. Tyckte inte din nyritade sol helt överensstämde med sol nr. 5 som avbildar S:t dericus så därför hittade jag på en ny så du inte behöver ändra. :D

Hur känner du för att göra några illustrationer för de olika munkordnarna? Inte så många detaljer att rita kanske men en typ av ordensklädsel kanske kan vara ett alternativ?

Mandelorden
2:a Orden till Odos Minne (Odosmunkarna)
Doloritterorden
S:ta Innedas Orden
S:t Dericus Orden ?

Sen även några ordnar tillhörande Unga Gudarna och Parbagerna...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Någon av de här kanske?

Bild

När man väl gjort en template är det inte svårt att plocka bort eller ändra färger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mandelorden emblem är vitt med en svart cirkel (som representerar sanning lärdom och evighet...om jag inte missminner mig).
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Sedan har vi den officiella och föga kända Karlsordens vars moderskloster ligger i Nordöstra Zorakin.

Om jag minns rätt så var den ordens heraldiska vapen Elendils stjärna! Och vill jag minnas på blå botten men där är jag väldigt osäker. Går det att ordna ordensvapen och ordensdräkt för dessa jeppar (sneglar åt Snibbens håll)
Senast redigerad av Fraxinus den 2012-07-20 09:13, redigerad totalt 1 gånger.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fraxinus skrev:Mandelorden emblem är vitt med en svart cirkel (som representerar sanning lärdom och evighet...om jag inte missminner mig).
Munkordnar brukar inte föra heraldiska vapen på sina ordensdräkter.


Efter att ha läst in mig lite verkar det som att man sällan har beskrivit några munkordnars ordensdräkter. Jag skall till att börja med säga en sak, glöm den långa munkkåpan med rep runt midjan. Denna dräkt bars i vår värld av Franciskanerna och var ett uttryck för deras enkelhet. Erebs motsvarighet, de Enkla, anses för tillfället vara heresi av DLV.

Anders har ju gjort en bild för munkar, nunnor och riarkers dräkter.
http://www.erebaltor.se/wiki/images/Ambetsdrakter.jpg
Jag tycker att den är väldigt vacker men lite för spretig. Det känns inte som att dräkterna tillhör samma kultur utan visar upp väldigt stora skillnader i sitt utseende snarare än likheter, som man förväntar sig.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tror inte de bär emblemet på ordensdräkten. Men jag är osäker. Jag vet att det är deras officiella ordenvapen enligt Aidne-böckerna men var kan man se vapnet. På banér eller möjligen sigill? Men varför skulle mandelmunkarna ha banér?

Jag vet också att Mandelordens dräkt är vit till färgen. Jag kan tänka mig att Cisterciensernas dräkt har varit inspirationskällamen men jag är inte säker. Dessutom låter de raka sig längst upp på huvudet så att håret bildar en cirkelformad krans (som en tonsur). Officiella källor!! Så skyll inte på mig!
Senast redigerad av Fraxinus den 2012-07-20 09:11, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Avs solmunkar och riakrker mm så har Anders gjort ett bra jobb som inte behöver justeras, men om särskilda munkordnar inom LV vill utvecklas från dem så går det väl bra. Hur ser tex den ickemilitära delen av Palinsorden ut?

F.ö. så är inte Mandelorden en LV-orden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mandelorden borde således kunna fungera enligt något annorlunda regler än LVs olika ordnar. Även ordnar tillhörande andra religioner. Förslagsvis gör vi ändå inte de olika traditionerna alltför olika utan förankrar dem i ett joriskt arv eller så. Kanske en heraldisk tradition innom LV och en innom både äldre joriska gudar (varav Mandelordens Ingeril platsar) och Unga Gudarna. Kanske även Parbagernas olika ordnar kan tillhöra den joriska traditionen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag är övertygad om att det i Kandra finns beskrivet hur de Unga gudarnas representanter klär sig.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Avs solmunkar och riakrker mm så har Anders gjort ett bra jobb som inte behöver justeras, men om särskilda munkordnar inom LV vill utvecklas från dem så går det väl bra. Hur ser tex den ickemilitära delen av Palinsorden ut?
Jag är nöjd med existerande munk och riarkdräkter. Möjligen går Palinoriska munkars dräkter i stränga, protetsantiska svarta toner. Förutom ev. ceremoniell klädsel som gäller för LV i sin helhet tror jag inte att de har några uniforma kläder alls
Skriv svar