Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det får bli "felicien-stilen" då jag inte hade kvar orginalet på den andra. Men jag ska göra den lite mindre grön och lite mer karta. Gör nog om den gröna Felicien också så jag får alla detaljkartor i samma stil
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ska det se ut exakt som på kartan från Enhörningshornet?
Vilket Sinkadus är det som ni menar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Ska det se ut exakt som på kartan från Enhörningshornet?
Vilket Sinkadus är det som ni menar?
Exakt behöver det inte vara bara det håller samma idé. På vår Berendienkarta är ju allt skog kring Kandra, men en detaljkarta som de i Kandra/Enhörningshornet visar hur det egentligen finns en hel del odlad öppen terräng kring Kandra och floden i skogens mitt. Kartan i Sinkadusäventyret är samma som i enhörningshornet såg jag nu.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Samma karta i Enhörningshornet och i Sinkadusäventyret men den senare har några platsnamn som den första saknar. Jag minns tyvärr inte vilken Sinkadus det handlar om...

Behöver du vapensköld för de berörda hertigdömerna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Länskartan:

Bild

Kandra ligger således i Mälderike och Keram i Fränderike (eller om vi döper om detta hertigdöme till Klinga Fot?).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sinkadus 32.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

• Till Kandra som fri stad hör marken ca 1 mil från murarna samt byarna Berga, Heden och Munkalid. Sannolik gräns är Gräsån, Tvärån, Getån från strax söder om Hålbergklack till sjön norr om Hebanon.
• Friherren (baron eller markis?) Björnestam som residerar i slottet på Hålbergsklack kan vi utgå ifrån styr ett län som omfattar området norr om Kandra. Jag gissar att området inte är jättestort, men omfattar Ytterby, Getå kvarn, Tvärå backar, Månträsk och Trolldammen med all skog däromkring.
• Hebanon tycks styras av ett råd, men tillhöra Hertigen. Den lokala furstens (hertigen?greven?) trupper patrullerar vägen till Kandra.
• Getån byter vid forsarna nordväst om Hebanon namn till Stora floden. Fast Isrulfloden funkar också.
• En gräns tycks gå (eller har gått) vid Kromborgen.
• Kring Tårsjön ligger också ett län som nyligen fått en ny Baron inflyttad i Gråhall.
Senast redigerad av Mikael den 2012-05-20 18:01, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Berendiens tre viktigaste handelsvägar möts i Kandra:

http://img5.imageshack.us/img5/4752/01berendien1.jpg
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Berendiens tre viktigaste handelsvägar möts i Kandra:

http://img5.imageshack.us/img5/4752/01berendien1.jpg
Jag skulle också markera ett minst lika välrest alternativ till Lindaros på floden från Hebanon till Lindaros.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Flodvägen blir svår att markera på kartan men det kan ju vara bra att ha den i bakhuvudet när kartan utformas.

De tre stora handelsvägarna är tänkta utifrån det som står i Kandra-modulen om hur handeln i Berendien fungerar. Felicien hindrar säker sjövärdig runt södra Tolan och handelsvaroe fraktas därför över land mellan Atrema och Lindaros. Till denna väg är Entika knuten vilket underbyggs av stadens roll som huvudstad och det att på kartan över Kandra syns tre huvudvägar som möts. Flodvägen som går förbi Keram hindras av forsar norr om Hebanon men den är troligen ett välanvänt alternativ. För tillfället, 610 eO, ligger dock denna väg något i träda beroende på odjur och pirater vid Kromborgen samt beroende på den nergångstid som råder i regionen kring Tårsjön.

Tänker du förresten markera landsvägar på kartan Spelknepe?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Inte ska flodleden markeras på Berendienkartan. Jag menade bara att på din handelsruttkarta borde den åtminstone tidigare snabbar och säkrare leden längs floden, som också beskrivs i Enhörningshornet, finnas markerad som prickad. Men Rikslederna borde markeras på kartan och de följer din markering som stämmer väl med Kandramodulens karta.

Åtminstone fram till Keram är floden segelbar för kustskepp, men där lastas de om till flodbåtar som för lasten till Hebanon varifrån karavanerna för dem till Kandra och vidare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Noterade i äventyret att skogen öster om Edgir/Tårsjön heter Irrskogen. Vad sägs om att all skog öster om Kandra får det namnet liksom all skog i väster getts namnet Spindelskogen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Inte ska flodleden markeras på Berendienkartan. Jag menade bara att på din handelsruttkarta borde den åtminstone tidigare snabbar och säkrare leden längs floden, som också beskrivs i Enhörningshornet, finnas markerad som prickad. Men Rikslederna borde markeras på kartan och de följer din markering som stämmer väl med Kandramodulens karta.

Åtminstone fram till Keram är floden segelbar för kustskepp, men där lastas de om till flodbåtar som för lasten till Hebanon varifrån karavanerna för dem till Kandra och vidare.
Jag kan försöka göra en utökad handelsvägskarta för Berendien när Spelknepe är klar med sina uppdateringar.

Skogsförslagen låter bra.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kartan är under konstruktion - småjobbar på den emellanåt! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Kartan är under konstruktion - småjobbar på den emellanåt! :)
Lika spännande att vänta på som nya Trakorienspelet!
Skriv svar