Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Pamperna (Hästfolket)

Invånare: Ca 10000

Historia

Ryttarfolket som förgick Penterna på Aidne. De är kända för sina förnämliga hästar som enligt historien inte går att stjäla då hästarna sägs dö av hemlängtan då man för dem bort från Pampernas rike.

Kungen av Zorakien gav 55 fO Pamperna löftet att de skulle få regera själva på halvön som tack för deras assistans i kriget mot Lindiskiarnarna. Pamperna tackar och återknyter varje år detta avtal genom att skänka en av sina "dummare" hästar till kungen (de "ointelligenta" hästarna går att tämja och dör inte när de lämnar "Pampas" :wink: ). Pamperna anser att den idealiska hästen inte går att tämja.

Geografi

Pamperna håller till på halvön mellan Hertigdömena Pharynx och Inberg. Pampiska halvön består av gräsmark, gräsmark, gräsmark, gräs, gräs, gräs, gräs, gräs samt ett träd. Utom längst de små åarna som avvattnar den pampiska stäppen för där kan man på sina ställen hitta lite fler träd. Främst Pil och pampisk al.

På dessa gräsvidder betar en massa hästar, kor och får. Dessa anses vara Pampernas egendom (även om ingen Pamp för tillfället är i sikte).

Kultur och samhälle

(Jag bryter medvetet med texten i Aidne här.)

Pamperna är nomader. Deras hyddor är runda med upprätta väggar och ett lätt kupolformat tak. På utsidan läggs en pressening av skinn eller av oljat linnetyg som man köpt till sig utifrån. Konstruktion hålls uppe av ett intrikat vävd träställning som är snabb och enkel att sätta upp och ta ner. Mellan träställningen och den yttre tältväggen isolerar man med diverse torkade starrgräs. Välgjorda mattor tillverkade av bredbladiga gräs fästs uppe på det kupolformade taket för ytterligare tätning.

På hyddans jordgolv lägger man ut mattor vävda av grässorter som isolering och fuktskydd. På dessa läggs de berömda pampiska ullmattorna. Pamperna väver sina mattor i ull som färgats med krapp och en särskild sköldlus. Detta ger en särskilt varm och röd färg. Mattorna läggs längst golv och hängs på väggarna för ytterligare isolering. Man skärmar också av sektioner med mattor så att "tältet" får flera rum.


Pamperna själva går helst i en ylle eller linnetunika samt i läderbyxor. På fötterna bär de läderstövlar. En läderhätta fullbordar skapelsen. Man har också en form av poncho av ylle.

Vid strid bär man en vadderad tunika, ett härdat läderharnesk samt läderbyxor och läderstövlar. På huvudet har man läderhättan eller en toppig härdad läderhjälm.

Till det har man en sköld som består av en träställning över vilket flera lager härdat läder spännts över.

Favoritvapen är ett spjut som man både kan stöta med och kasta. Utöver det använder man en smalbladig stridyxa med pikhammare på baksidan som stridsvapen.

Just detta att använda spjut från häst och hur pampiska ryttar tränar mot varandra med spjut sägs i vissa kretsar vara en föregångare till Echternas och Pennernas stridstaktik och vapenlekar och torneringar med den tunga lansen.


Utöver det använder man lasson och bolas. Bolas är främst ett jaktvapen. Man använder den bland annat vid trappjakt. När pamperna ridande ser en Trapp försöker de så snabbt som möjligt komma inom kastavstånd. När de stora fågeln rusar upp och försöker lyfta slungas bolan i väg och slår fågeln till marken. Denna sport räknas som en av tre nationalsporter.

Den andra nationalsporten är en form av hästpolo, kallad Karox. Normalt spelar man den stam mot stam. Detta är också ett sätt att oblodigt (nåja relativt oblodigt) lösa konflikter. Regeln är enkel. Klotet ska slå ner det andra lagets "linje". En linje är tre käppar med två överliggande vedbitar. För att kunna skjuta iväg klotet använder man långa käppar med en krok framtill som klubba. Inga andra reger finns utom att man inte medvetet försöker döda någon. Då bli man utvisad. Att bli utvisad innebär en oerhörd prestigeförlust för den som utsätts för detta skamliga straff.

Särskilt populär tycks denna form av hästpolo vara när man fått tag på Morelvidynska pirater som gjort landhugg i hopp om att stjäla kor eller hästar (eller för den delen andra hästtjuvar). Man hugger helt sonika av huvudet på den olycklige och sedan använder man hans huvud som klot. :twisted:

Den tredje och i många ögon sett förnämsta nationalsporten är Pampisk harjakt. Den pampiska haren är som bekant världens snabbaste gangare. Den kommer upp i hastigheter som får Efaros antiloper att svettas. Endast en mycket skicklig ryttar och en mycket snabb häst har en chans att fånga haren. För det är just det. Man ska fånga haren i dess jättelika öron. Dör haren räknas det inte som en lyckad jakt och mannen eller kvinnan som jagade haren förlorar istället i anseende.

En harjakt kan för betraktaren därför te sig som ren sensationell ryttarkonst där ryttaren förmår hästen att flänga fram och tillbaka, bukta, sprinta och tvärvända och i bland gör ryttaren själv konster som att hänga ut med hästens sida för att försöka få tag på en hare som duckar i gräset.

Penniska adelsmän tog ganska snart upp den här jaktseden men de jagar den vanliga svartsvansharen vilken är betydligt långsammare. Dessutom så dödas haren antingen med ett slag med en klubba eller med ett spjut. Sådana excesser imponerar INTE på Pamperna. Använder de Zorakiska ädlingarna en klubba så svärtar man dessutom ner två av Pampernas nationalsporter.

Några andra populära fritidsnöjen är att stjäla grannstammen får kor eller hästar. Denna sport görs dock alltid med livet som insats.

Man har också en omfattande renlighetskultur. Nästan det första som byggs är ångbadstältet. I mitten i tältet gräver man en jämn rund grop. Denna fylls med vatten. Runt omkring står fyrfat med egendomliga vattenbehållare ovanför sig. Dessa skapar ånga. Vid särskilt högtidliga tillfällen slänger Pamperna hampfrön och hampblad i elden för att åstadkomma en extra "renande" effekt.

Pamperna är skickliga guldsmeder och gör fantastiska små hantverk. Guldet tas sannolikt upp från de små åarna genom vaskning.

Vidare så har man en utstuderad tatueringskultur. Lindormar kronhjortar, karakaler, hästar, örnar och blomrankemönster är de vanligaste. Tatueringarna görs i en mycket säregen stil som starkt påminner om de guldföremål som Pamperna tillverkar.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-11 19:16, redigerad totalt 23 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Pampisk politik

Den store folklivsforskaren Labar Drövelhelm gjorde i sin anatologi om Aidnes folk en betraktelse över Pamperns politik och ledarskapsval i den här kommentaren.

Hade vi uti Zorakiens pampernas politisk urvalssystem torde nog de flesta kujoner och mutkolfvar avstå en sådan tvedräkt. Blott de modigaste eller galnaste bliva då tillsatt uti ledares position. Och ser man på vilka som idag sitta på mången av Zorakiens städers eller läns ledning så är båda föregående klart att fördra.

I varje pampisk stam finns en hövding! Om någon vill utmana hövdingen på tronen så går det till så här.

Först tar den blivande utmanaren sina mjärdar och sätter dem i en å för att fånga fet laxfisk och ål. Sedan lägger han eller hon (ja pamperna har kvinnliga krigare) fisken i lerurnor och gräver ner urnorna i en stor grop som fyllts med hästgödsel. Värmen från gödseln och tiden gör att fiskolja skapas. Sedan man särskiljt oljan från diverse orenligheter och försett sig med lämpliga kvantiteter går man till hövdingens hydda.

Där sätter sig utmanaren mitt emot hövdingen med det brinnande fyrfatet mellan varandra. Alla andra går ut. Utmanaren börjar sedan att skvätta olja in i fyrfatet och hövdingen följer efter och skvätter han med. Sedan håller de på och utmanar varandra. Allt mer olja och allt oftare tills det börjar brinna i tältdukens tak och inte ens då slutar de alltid utan båda fortsätter helt lugnt tills en av dem ger upp och flyr ut ur hyddan. Inte så sällan har det hänt att en av de inblandade och i bland både hövding och utmanare brunnit inne.

Om den ena brinner inne blir den andre vald för han var klok nog att dra sig ut när det var för osunt att stanna kvar. Dör båda så väljer man ny ledare genom omröstning. Dör hövdingen så har han (det är oftast en han) ändå redan fått ett passande likbål. Likaså för utmanaren som visat prov på mod som anstår en krigare men lite sämre omdöme vilket helt klart hade gjort honom eller henne olämplig som hövding.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-11 19:16, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fraxinus: Bra, välskrivet och intressant! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ger en ny betydning till begreppet "utbränt"! :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mycket bra skrivet Mäster Fraxinus! Härliga unika egenheter (ser fram emot språket :) ), men måste de vara nomader? Börjar bli många nomadfolk i Ereb och Pampernas område är enbart 20x10 mil generöst räknat. Skulle man kunna tänka sig att hästuppfödningen sker genom vallning/nomadiserande liv för herdarna, likt gammal tradition för fåraherdar? Dvs det finns några fiskebyar och spannmålsodlande byar som hästherdarna återvänder till i cykler, gör sin fruar med barn, tuktar sina söner och skämmer bort sina döttrar, innan nästa nomadiserande säsong med hästarna påbörjas. (Bara för att Penter, Ker-bosch och Pamper hållit sig på sin kant innebär ju inte att inte någon grupp tagit till sig jordbruk under årtusendena. Spannmålsätarna Pamperna passar att vara det folket tycker jag) Jag är medveten om att du avvek från Aidne med flit och allt annat föll mig på läppen som söt honung, men gillade Aidne-idén om att de inte åt kött (fisk undantaget).
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Mycket bra skrivet Mäster Fraxinus! Härliga unika egenheter (ser fram emot språket :) ), men måste de vara nomader? Börjar bli många nomadfolk i Ereb och Pampernas område är enbart 20x10 mil generöst räknat. Skulle man kunna tänka sig att hästuppfödningen sker genom vallning/nomadiserande liv för herdarna, likt gammal tradition för fåraherdar? Dvs det finns några fiskebyar och spannmålsodlande byar som hästherdarna återvänder till i cykler, gör sin fruar med barn, tuktar sina söner och skämmer bort sina döttrar, innan nästa nomadiserande säsong med hästarna påbörjas. (Bara för att Penter, Ker-bosch och Pamper hållit sig på sin kant innebär ju inte att inte någon grupp tagit till sig jordbruk under årtusendena. Spannmålsätarna Pamperna passar att vara det folket tycker jag) Jag är medveten om att du avvek från Aidne med flit och allt annat föll mig på läppen som söt honung, men gillade Aidne-idén om att de inte åt kött (fisk undantaget).
Fast om de brukar jorden borde de vara omkring 200 000 eller så enligt de mallar som vi har gjort upp för befolkning. Inte 10 000 (som är någorlunda rimligt om de istället lever av boskapsuppfödning.

Penterna brukar för övrigt jorden, bara på ett något primitivare sätt.

Gillar också pamperna, men tycker att de givetvis skall äta pampasbiff (som ju som bekant är rik på omega-3 :roll: ).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

200 000? Inte för att jag ifrågasätter era ekvationer och kalkyler annars, men nu gör jag det. Inte kräver väl en viss areal en viss folkmängd? (En viss folkmängd kanske kräver en viss areal för jordbruk dock.) Visst kan 10.000 personer leva av spannmål och fisk, hur började det annars en gång i tiden i vad blir det...bronsåldern?
Fisk, spannmålsprodukter, hästmjölk och frukt o bär borde fungera som föda.

Sant, Penterna brukar jorden, men flyttar ändå runt (och det har jag ingen aber mot).

Pampasbiff låter som Pennernas smeknamn på hästköttsburgare. :wink:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:200 000? Inte för att jag ifrågasätter era ekvationer och kalkyler annars, men nu gör jag det. Inte kräver väl en viss areal en viss folkmängd? (En viss folkmängd kanske kräver en viss areal för jordbruk dock.) Visst kan 10.000 personer leva av spannmål och fisk, hur började det annars en gång i tiden i vad blir det...bronsåldern?
Fisk, spannmålsprodukter, hästmjölk och frukt o bär borde fungera som föda.

Sant, Penterna brukar jorden, men flyttar ändå runt (och det har jag ingen aber mot).

Pampasbiff låter som Pennernas smeknamn på hästköttsburgare. :wink:
Jag ser dem gärna som herdar som håller kor och får. Området beskrevs som stäpp eller prärielandskap. (Dessutom funderar jag på att göra en liten fuling och lägga på ytterligare lite land till pamperna runt halvön).

Jag vänder mig mot texten i Aidne då jag tycker att den är motsägelsefull. Hästkulturer brukar vara detsamma som herdekulturer. Inte spannmålsodlare. Detta är ju inge naturlag men....och som jag ser det så I deras synvinkel kommer (nästan) allt ont från havet (i form av rövande pirater). Så man undviker gärna att bo för nära kusten. Däremot fiskar man mycket i de små åarna som genomkorsar detta gräsområde. Mycket laxliknade fisk och ål kommer upp här och leker. Dessutom kan man hitta guld i åarna om man har med sig en vaskpanna.

Men man skulle kunna jämka och ha vissa bofasta områden och så herdar som följer med hjordarna. (Där kommer hyddorna i så fall in.) Men jag har lite svårt att se ett folk som enbart fiska och odlar spannmål. Och håller en massa häst. Vad ska de med stora hästhjordar till i så fall?

Dessutom är hela Zorakien fulla av bönder som odlar spannmål håller grisar och kor.

Så jag ville göra något annorlunda. Jag tänker mig dem som en pre-jorisk, pre-pentisk stam som en gång kanske dominerade södra Aidne innan de blev undanträngda. För att ryttarfolk ska bli undanträngda så måste de ha varit ganska få till att börja med och det gav mig uppslag till en glesbefolkad herdekultur.

Vem sade något om 200000 invånare. :?

Om det finns 7,5 miljon i hela Zorakien och kanske 400000-500000 som mest i hertigdömet Inberg så låter den siffran lite häftigt i mina öron.

Men det är klart att det blir mer människor i området om man odlar spannmål enligt ett stationärt jordbrukssamhälle. Kanske 30000-50000 som mest.

Det här med runtflyttade jordbrukskultur som förlitar sig på jakt och fiske har vi redan hos Penterna i Kardien. Man skulle kunna göra likadant hos Pamperna men fokusera mer på fisket, spannmålen och på hästarna. Det känns dock fortfarande lite avigt i mina öron.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-09 09:30, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Vem sade något om 200000 invånare. :?

Om det finns 7,5 miljon i hela Zorakien och kanske 400000-500000 som mest i hertigdömet Inberg så låter den siffran lite häftigt i mina öron.
jag sade 200 000... :oops:

om området är 20 000 km2 (Mikaels siffror), allt är grässtäpp som rimligtvis borde bli ganska god jordbruksmark (här finns ingen skog), befolkningtätheten antas vara låg (10 inv/km2) så blir det 200 000. En bondebefolkning på 10 000 i ett sådant stort område där det har rått fred i sisådär 600 år blir... löjligt låg. om man inte slänger in enorma arealer av obrukbar mark. så delvis så kräver en viss areal en viss folkmängd.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev: Vem sade något om 200000 invånare. :?

Om det finns 7,5 miljon i hela Zorakien och kanske 400000-500000 som mest i hertigdömet Inberg så låter den siffran lite häftigt i mina öron.
jag sade 200 000... :oops:

om området är 20 000 km2 (Mikaels siffror), allt är grässtäpp som rimligtvis borde bli ganska god jordbruksmark (här finns ingen skog), befolkningtätheten antas vara låg (10 inv/km2) så blir det 200 000. En bondebefolkning på 10 000 i ett sådant stort område där det har rått fred i sisådär 600 år blir... löjligt låg. om man inte slänger in enorma arealer av obrukbar mark. så delvis så kräver en viss areal en viss folkmängd.
Jo det är sant. Men enligt Aidne så ska det inte finnas så mycket Pamper till att börja med (1000 invånare vilket jag tyckte definitivt var en löjligt låg siffra). Hertigdömet Inbergsområdet är heller inte så tättbefolkat. Vid kusten, jovisst men sett till hela ytan snarar en låg eller medelstor befolkningstäthet.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-09 09:37, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Jo det är sant. Men enligt Aidne så ska det inte finnas så mycket Pamper till att börja med (1000 invånare vilket jag tyckte definitivt var en löjligt låg siffra). Inbergsområdet är heller inte så tättbefolkat.
Absolut. Jag köper 10 000 utan knussel. Men då får de hålla sig borta från jordbruket... :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev: Jo det är sant. Men enligt Aidne så ska det inte finnas så mycket Pamper till att börja med (1000 invånare vilket jag tyckte definitivt var en löjligt låg siffra). Inbergsområdet är heller inte så tättbefolkat.
Absolut. Jag köper 10 000 utan knussel. Men då får de hålla sig borta från jordbruket... :D
Hmm..hm.......hmmm. Om man tänker sig att de håller hästen som ett heligt väsen. Det tycks de göra. Om man sedan tänker sig att de urspungligen var två olika stammar som slog sig ihop någon gång i tidernas begynnelse. Ett herdefolk och ett jordbruksfolk............födde upp boskap, får och hästar. Bönderna sådde små åkrar med spannmål....de favoriserade havre av någon lustig anledning. Folken gjorde utbyte av varor (ull och hästar mot spannmål och ...fisk) och sedan ställda inför ett gemensamt hot slog de sig så småning om i hop. Och skapade en semi-nomadiserad kultur a la nordisk bronsålder (lite som Kardiens Penter). Men det får inte vara ett avancerat jordbruk. Skördarna är inte stora. Man har små tegor som man brukar. Och man måste flytta ungefär vart femte år då jorden börja sugas ut. Om det ena folket höll sig nära vatten och fiskade och odlade och det andra folket var herdar? Eller var det ett och samma folk.

Det här får jag grubbla på.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar tankarna på att utveckla pamperna till en av de kulturer som fanns innan jorerna kom. Aidne sägs ju ha haft sådana och att kanske låta pamperna finnas på flera orter än sin lilla kustbit låter bra.

Rörande iden om två folk så nämns det en eventuell släktskap mellan pamper och penterna i Kardien; vad om det ena av pampernas två folk ursprungligen var penter (eller av samma härkomst åtminstonde)? :?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:
Regil skrev:
Fraxinus skrev: Jo det är sant. Men enligt Aidne så ska det inte finnas så mycket Pamper till att börja med (1000 invånare vilket jag tyckte definitivt var en löjligt låg siffra). Inbergsområdet är heller inte så tättbefolkat.
Absolut. Jag köper 10 000 utan knussel. Men då får de hålla sig borta från jordbruket... :D
Hmm..hm.......hmmm. Om man tänker sig att de håller hästen som ett heligt väsen. Det tycks de göra. Om man sedan tänker sig att de urspungligen var två olika stammar som slog sig ihop någon gång i tidernas begynnelse. Ett herdefolk och ett jordbruksfolk............födde upp boskap, får och hästar. Bönderna sådde små åkrar med spannmål....de favoriserade havre av någon lustig anledning. Folken gjorde utbyte av varor (ull och hästar mot spannmål och ...fisk) och sedan ställda inför ett gemensamt hot slog de sig så småning om i hop. Och skapade en semi-nomadiserad kultur a la nordisk bronsålder (lite som Kardiens Penter). Men det får inte vara ett avancerat jordbruk. Skördarna är inte stora. Man har små tegor som man brukar. Och man måste flytta ungefär vart femte år då jorden börja sugas ut. Om det ena folket höll sig nära vatten och fiskade och odlade och det andra folket var herdar? Eller var det ett och samma folk.

Det här får jag grubbla på.
Tycker att du inte skall krånga till det :D Ett folk räcker gott. Jag röstar för boskapsskötare.
Skriv svar