Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Att både raner och tjuger ristar runor är i sig inget problem anser jag personligen. Även jorer använder sig av runrad om jag minns rätt.

En Råde...varför inte :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Att både raner och tjuger ristar runor är i sig inget problem anser jag personligen. Även jorer använder sig av runrad om jag minns rätt.
Tänkte på det att ranerna tillber aesir medens tjugerna dyrkar Inashtar, förvirrande om deras olika präster heter likadant.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
gtjorgo skrev:Att både raner och tjuger ristar runor är i sig inget problem anser jag personligen. Även jorer använder sig av runrad om jag minns rätt.
Tänkte på det att ranerna tillber aesir medens tjugerna dyrkar Inashtar, förvirrande om deras olika präster heter likadant.
Jag tänkte mig att tjugerna (och en del andra orghiner) visserligen traditionellt var Inashtardyrkare, men sedan två ockupationsperioder av JOrduashur, tillbeds en version av aesir där Inashtar upptagits som den främste, wodur fått en minimal roll som far till skapelsen, med Thorm och ett par till lyfts fram. Man är inte bara taoist utan även buddist, och det balndas lite. Tjugernas runer har dock ändå inget med Ransard att göra... :?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Således; En råde - flera rådare, eller på ransardiska Rauthe / Rauthir (?)
Tack för förslag och uppmuntran :)

edit: stavning :oops:
Senast redigerad av Fafnir den 2009-12-03 01:17, redigerad totalt 1 gånger.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag tänkte mig att tjugerna (och en del andra orghiner) visserligen traditionellt var Inashtardyrkare, men sedan två ockupationsperioder av JOrduashur, tillbeds en version av aesir där Inashtar upptagits som den främste, wodur fått en minimal roll som far till skapelsen, med Thorm och ett par till lyfts fram. Man är inte bara taoist utan även buddist, och det balndas lite. Tjugernas runer har dock ändå inget med Ransard att göra... :?
Vissa tjuger kan mycket väl ha påverkats av jorderna men gärna inte alla. Informatinen om att isbarbarerna är Inashtardyrkare är indirekt från Trakorien och här tycker jag vi har en förträffligt möjlighet att använda material från denna modul till övriga Altor. Orghin är dock stort så båda varianterna kan få plats, även flera!

Sen har också Fafnir skrivit följande om en urgudinna hos de västnarguriska folken: http://www.erebaltor.se/wiki/%C3%86s%C3%ADr#Skapelsen

Tjugernas runor tänkte jag härstammade från sanitshidernas kultur och nordadvärgarna ...men kanske det är så att jorderna och ransarderna i Kard har lånat dessa? Skrev något om att de tjugiska runorna inte var ett utvecklat skriftspråk utan troligen endast ett magiskt hjälpmedel. Är det möjligens dessa runor som används av Aesirs prästerskap i Jorduashur och/eller Ransard? :?

En fråga till Jorduashur-tråden: När tänker du dig de två ockupationsperioderna?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ännu en vers ur ransarder rimmen:

Låt din kropp stå dig bi
du som ärad skall bli
låt så brynja och kropp bära slag

Om det bane ej bär
endast styrka det lär
det som dräper ej sållar från svag
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

wikifierat lite av de senaste inläggen.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:wikifierat lite av de senaste inläggen.
strålande!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det finns ett antal städer/platser utsatta på kartan över Ransard men vad vet vi om dem och hur kan de utvecklas? :?

Kaphalt
-huvudstad i dagens Ransard
-belägen i landsdelen Sydland (gammalt sardisk land?)
-säte för vortigern
-kuststad
-ligger vid den flodmynning som troligen de första av S:t Palins missionärer följde från ca 50 eO när de tog sig till vad som är dagens Palinor ( http://www.erebaltor.se/wiki/Palinor#Ko ... 6rr_och_nu)

Ranz
-helig plats/stad där de första ranerna bosatte sig
-belägen på en ö med samma namn (syns inte på kartan men så beskriven på forumet...)
-ev gett namn åt landsdelen Ransland?

Tupsol
-belägen i landsdelen Ransland (huvudort?)
-kuststad
-ev en traditionelt mycket viktig stad för sarderna?

Sæxby
-belägen i landsdelen Nordland (del av det tidigare Belgoth)
-kuststad
-gränsstad mot Jorduashur
-ev mycket stor garnison för försvar mod jorderna?

Cormwak
-belägen i landsdelen Sydland
-kuststad
-ligger nära gränsen mot Mirel
-ligger nära mynningen av den flod som de palinoriska handlarna använde fram till 176 eO då Timolerien grundades och spärrade vägen (enligt utveckling i Palinortråden)
-Carmvaki garde känd från krigsspelet "Slaget om Clusta Noba" i Den Femte Konfluxen lär ha koppling till staden
-Slaget vid Herikols vad under det tredje palinoriska soltåget 410 eO utspelade sig i närheten (Herikols vad korsar floden här enligt utveckling på forumet)
-ev varit ockuperat av S:t Palins Orden?
-ev varit ockuperat av Mirel?

Aler
-tidigare stad i vad som blev Timolerien 176 eO
-nu stad i vad som blev Alerien efter Timoleriens splittring 392 eO
-ockuperat av Ransard sedan 605 eO
-bergstad
-ev helig stad för Fyrkorsets brödraskap?

Gæwhil
-tidigare stad i vad som blev Timolerien 176 eO
-nu stad i vad som blev Timora efter Timoleriens splittring 392 eO
-under ransardisk överhöghet seden 540 eO
-bergstad
-ev Timoleriens gamla huvudstad?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ser ut som en mycket bra sammanställning.

En sak som slog mig är att Gauland (Narim) inte har en enda stad belähen inom sina gränser. Samlas gaulänningarna på tingsplatser för större möten eller har konungen och adeln/klanledarna borgar varifrån landet organiseras?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:En sak som slog mig är att Gauland (Narim) inte har en enda stad belähen inom sina gränser. Samlas gaulänningarna på tingsplatser för större möten eller har konungen och adeln/klanledarna borgar varifrån landet organiseras?
Har haft liknande tankar om ett gammalt narimskt kungahov på ständig flyttfot.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det står att Kaphalt är den enda staden värd namnet. Men hur är då de andra samhällena? Det kan kännas lite magert att resten bara är stora bondbyar... Det skulle ju betyda att exempelvis Alerien aldrig haft en riktig stad :?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vi kan ju välja att tolka detta källmaterial som att Narim, Timora och Alerien inte är en del av ransard fullt ut. Att dessa nu ligger under vortigerns styre innebär inte nödvändigtvis att de alltid räknas in i Ransard utan utgör egna länder inom riket.
Lite som att Norge ibland slentriant inräknades i "danmark" i vissa tillfällen under stormaktstiden, samtidigt som "danmark" ibland endast stod för det som idag är Danmark, dvs jylland själland etc.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dagens politiska gränser innom storriket Ransard:
Bild

De historiska rikernas utbredning till olika tider i historien:
Bild

EA-boxens karta är något anpassad Spelknepes karta för att bäst passa överens med geografiska förhållanden. De historiska rikerna är inte alla samtida, exempelvis uppstod Timolerien långt efter att Belgoth gick under, men jag ritade alla på samma karta för översiktens skull. Att Narims gränser går in i Timora och att Sardland har haft begränsad utsträckning i öster och syd tänkte jag som en öppning till eventuella historiska och politiska utvecklingar.

Tycks om detta? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Slaget vid Cormwak
En grupp aleriska fotsoldater besegrar en mycket starkare grupp ransardiska gripryttare 603 eO. Alerierna leddes av legosoldaten Serek den Mörke som på egen hand sägs ha besegrat nitton raner och deras riddjur. (Källa: Monster & Män)
Skriv svar