Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mycket trevliga illustrationer till Palinor, får vi mer bilder av den klassen till de övriga länderna så... dräggel... återvänder till att frenetiskt skriva om Krun. :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Svaret på denna fråga kan dölja sig i någon av denna tråds tjugo sidor men jag ställer den ändå:

Paladiner som benämning på heliga riddare har diskuterats någonstans nyligen. Detta något för Palinors riddare, döda och/eller levande?
Ordlikhet finns ju onekligen men... tja, hur tänker du mäster Peter?

Palinoriska riddare - Paladiner - Palodiner
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skulden är väl min och kom i Ransardtråden tror jag. Jag uttryckte att i min spelgrupp har vi låtit Paladin vara namnet på Palinors heliga krigare (ingen närmare def då vi sett dem som Gaerils mörka anhang), på samma vis som Solriddare var LV:s och Eledains Stjärnriddare osv. Någon närare tanke än så har inte funnits. Ordlikheten och att Paladin som ord gärna fick vara med. :?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Svaret på denna fråga kan dölja sig i någon av denna tråds tjugo sidor men jag ställer den ändå:

Paladiner som benämning på heliga riddare har diskuterats någonstans nyligen. Detta något för Palinors riddare, döda och/eller levande?
Ordlikhet finns ju onekligen men... tja, hur tänker du mäster Peter?

Palinoriska riddare - Paladiner - Palodiner
Njaaee... Palinoriska Riddare är ju snarare Solriddare eller Solfarare. Paladin tycker jag har lite tråkiga vibbar, speciellt om det används om en "helig krigare" snarare än de historiska stormännen och ämbetsmännen. Dessutom har vi ju källor från Krigarens Handbok som pekar på ransardiska paladiner, och det går ju inte riktigt ihop :p

En paladin skulle kunna vara en sorts ransardisk huskarl?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Helig ransardisk krigare? Krigare edsvuren Aesirtron? :?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Helig ransardisk krigare? Krigare edsvuren Aesirtron? :?
Fast det jag vill trycka på här är att en paladin _INTE_ nödvändigtvis skall vara en helig krigare. Det är ren D&D-lore!

Som sagt var: en paladin kan vara en sorts ransardisk huskarl: hushållsstormän som är försvurna till ransards konung. Precis som det karolinska livgardet kallades paladiner. Detta innebär förstås att konungen hänvisar till sitt hov som Palats - men sådant storhetsvansinne borde väl vara helt rätt?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Inga paladiner i Palinor alltså.

Anser de palinoriska riddarna sig som kämpande i ett ständigt soltog mot nordens mörker, eller hur går argumenteringen och ordljuden rörande verksamheten i Khartitum?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
Mikael skrev:Helig ransardisk krigare? Krigare edsvuren Aesirtron? :?
Fast det jag vill trycka på här är att en paladin _INTE_ nödvändigtvis skall vara en helig krigare. Det är ren D&D-lore!

Som sagt var: en paladin kan vara en sorts ransardisk huskarl: hushållsstormän som är försvurna till ransards konung. Precis som det karolinska livgardet kallades paladiner. Detta innebär förstås att konungen hänvisar till sitt hov som Palats - men sådant storhetsvansinne borde väl vara helt rätt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Paladin

Ärevördiga och edsvurna krigare (huskarl låter så bondskt) i kung Argalds tjänst. Låter bra.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Inga paladiner i Palinor alltså.

Anser de palinoriska riddarna sig som kämpande i ett ständigt soltog mot nordens mörker, eller hur går argumenteringen och ordljuden rörande verksamheten i Khartitum?
Vart hundrade år ser ju ett regelrätt soltåg. Däremellan tror jag att man snarare ser det som en (våldsam) missionsverksamhet. Men gränsen däremellan är flytande: allting är en del av Palins kall - oavsett om det är med ord eller svärd. Men just soltågen vart hundrade år får lite extra guld i kanten såsom just soltåg.

Palins riddare refereras ofta till som just Soldarare eller Solriddare (beroende på hur brett vi vill använda termen solriddare) - och hela soltågsmentaliteten är en del av deras samhälle. Att missionera (med eller utan vapen) i Palinor ses av många som moraliskt jämställt med soltåg.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:
Ärevördiga och edsvurna krigare (huskarl låter så bondskt) i kung Argalds tjänst. Låter bra.
Hirdmän, helt enkelt. Sedan är frågan om dessa hirdmän är inflytelserika ämbetsmän (som möjligen sysslar med krigföring som en statuspryl), stormannasöner som hålls som väpnad gisslan hos konungen, eller en elittränad livvaktsstyrka. Alla utom den sista tycker jag låter bra...


P.s.

Om vi utgår från Mikaels snygga uppdelning av solfarare och solriddare i Lysande vägen-tråden så är palinriddarna just solriddare - men vart hundrade år kommer det massor av solfarare för att angripa ransard, och då blir även solriddarna solfarare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur blev det egentligen med beteckningarna på Palinors folk?

Riddarna, som i huvusak består av jorer?
Ättlingarna till västnargurerna?
Blandbefolkningen av jorer och nargurer?

...med risk för att ha missat något!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Hejsan fran Belgien :) Skall se om jag kan ta tag i Palinor igen.

Riddarna stammar fran alla riken i Ereb som följer den lysande vägen. Nomaderna är i huvudsak av nargurstam, men jag kan även tänka mig mireliska och även andra nomadelement. Blandbefolkningen är antagligen den mest homogena, men deras anfäder är bade riddare, legoknektar, nomader och nybyggare.

Det är nog ganska svart att sätta etikett eller beteckning pa nagon av dessa grupper.

Ursäkta bristen pa ringar över a. För att göra saken ännu värre skriver jag pa ett azerty-tangentbord. Vilket barbari :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Palinor är alltså inte helt dödt! :roll:

Skulle det gå att skaka fram exempelvis en beteckning Palins riddare använder om det två andra "folkgrupperna/kulturerna", och en som ättlingarna till västnargurerna använder om sig själva (om de då gör det)?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: Skulle det gå att skaka fram exempelvis en beteckning Palins riddare använder om det två andra "folkgrupperna/kulturerna", och en som ättlingarna till västnargurerna använder om sig själva (om de då gör det)?
Det här är anledningen till att jag inte vill specifiera beteckningar: Det är inte ett levande koncept i Palinor. Sasom varande en ordensstat är ordensmedlemskap, religiös tillhörighet och i viss man nybyggaranda grunden till den gemensamma identiteten, inte vilken "etnisk grupp" man tillhör. Undantaget är förstas nomaderna, som i vissa fall nog kan ha en nargurisk identitet. Men deras etnicitet är ofta stambaserad, och en liten klan kan se sig som en helt fristaende enhet utan band till andra stammar i samma sprakgrupp. Ofta tillhör de även helt unika sprakgrupper.

Jag hoppas att jag inte framstar som svar: det här kommer helt enkelt naturligt av konceptet. Dessutom vill jag visa pa att hela konceptet med etniska grupper kan patvinga en struktur pa vissa beskrivningar som är främmande för eller oförenlig med konceptet.

P.S: vid närmare läsning kanske jag läste ditt inlägg lite fel. Visst finns det beteckningar: för ordensmedlemmarna är blandbefolkningen laiker (sasom i "icke-kyrkliga", jfr civilister. Används ibland t.om. paradoxalt om bypräster), ordensmedlemmarna är bröder eller ordensbröder (termen Broder kan även användas överfört om ickeordensmedlemmar av adlig börd). Nomaderna borde nog kunna kallas "nargurer" pa ett lika godtyckligt sätt. Inte riktigt nöjd med den termen: nagra andra förslag? Med möjligt undantag för den sista är alltsa detta inte etniskq beteckninger.

:P Näeh, Palinor är inte dött än. Atminstone inte dödare än att det kan väckas till liv igen
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förstår hur du tänker tror jag, och du hämtar in dig på slutet där. :wink:

Jag är mest ute efter beteckningar att använda i skrivandet av nargurernas historia, men tills eventuella bättre forslag dycker upp kan jag använde det något luddiga "västnargurer"...eller kanske slättnargurer? :?
Skriv svar