Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

En liten uppdatering av Kartotum. Jag har börjat jobba på vinterstaden. Här tänker jag mig att staden består av ett flertal kluster av träbyggnader, ett kluster per klan typ. Dessa områden kan också fyllas ut med diverse tält och tillfälliga boplatser vintertid. I varje kluster finns också ett långhus som är huvudbyggnaden för klanen. Samtalsplats, gemensam matsal för de viktiga medlemmarna etc. Runt om kommer sedan ytorna att delas upp i större och mindre inhängda områden för hästar och odlingar etc. För närvarande är husen lite för ljusa i förhållande till vägarna, men det ska jag försöka fixa så småningom.
På bilden har jag också lagt till lite effekter som skuggor etc. Dessa kommer jag jobba vidare med senare, nu är de mer av ett test.

Om ni har åsikter eller ändringsförslag är det ett bra tillfälle att ta upp det nu, så att jag kan införa ändringarna utan allt för mycket jobb.

Bild
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

nice!
måste lära mig photoshop jag med :-)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

leinder skrev:nice!
måste lära mig photoshop jag med :-)
Fast än så länge är kartan bara gjord i ett program som heter city designer 3 från profantasy (www.profantasy.com). Programmet är ett cad/rit program med färdiga hus och byggnader som man kan placera ut. Fungerar otroligt bra. Sen brukar jag processa kartorna i Photoshop samt lägga till en del terräng etc. Men det är inte nödvändigt. Allt går att göra i CD3, om man vill.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

underbart! tack för tipset. ovärderlig när jag ska börja med kartor till min nidländska kampanj. toppen :idea:
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

leinder skrev:underbart! tack för tipset. ovärderlig när jag ska börja med kartor till min nidländska kampanj. toppen :idea:
Om du kollar in min blog, www.mappingworlds.wordpress.com , så finns det en del tutorials kring hur man gör stadskartor. Både i CD3 och hur jag efterprocessar dem i photoshop.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vinterstaden ser bra ut, spridda kluster med hus och plats för tillfälliga innhägnader känns rätt. Men är det tänkt att husen endast skall räcka till de tre stammar som enligt Peters stadsbeskrivning håller till i Vinterstaden under vintern eller skall det även finnas rum för andra mer tillfälliga besökare? I så fall, om utrymme även skall finnas för flera, kanske byggnaderna skall göras något mindre? Enligt stadsbeskrivningen skall även husen närmast Palineon (eller menar Peter här Bergstaden?
) också vara något finare då nargurstammarnas ledare bor här, fast detta är troligen svårt att få fram på en karta...

Sen undrar jag över stadsmuren mellan Bergstaden och Vinterstaden. Som det ser ut nu så saknas en lång bit mur och utan denna har väl egentligen inte den mur som finns något försvarsvärde eftersom en fiende som har intagit staden lätt kan passera där det inte finns någon mur? Förslagsvis förlängs muren och en port ritas mellan stadsdelarna. Eller så låter vi en förklaring vara att muren tidigare gick hela vägen mellan stadsdelarna men vid något tillfälle revs för att Bergstaden skulle kunna växa. Sen har ännu ingen ny mur blivit byggd då Palinorden har ont om pengar och det hela är en mycket svag punkt i stadens försvarsverk? i så fall kan kan möjligens en träpallisad ritas ut snirklande längs husen som en tillfällig lösning staden har gjort?

Var det inte en tanke tidigare också att Vinterstaden endast skulle omgärdas av en träpallisad?

Det här är tänkt som konstruktiv kritik, du riter en grymt snygg karta clercon! :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Clercon: Grymt snyggt, och helt rätt :)

Iofs håller jag nog med Birke att man kan skala ned husen i vinterstaden (för dit kan det komma ganska många stammar) och lyxa till husen närmast Palinéon (vågar man fråga efter innergårdar/bakgårdar?)

Vad gäller muren är jag ganska agnostisk. Jag kan tänka mig både en tidigare mur mellan vinterstaden och bergstaden, som är uppbruten, och kanske genombruten av hus och byggnadsverk, eller att muren går hela vägen och det som skyddar vinterstaden är en pallisad.

Försvarsvärdet kan ju mycket väl tänkas ha låtits förfalla under stadens nedgång

Men instämmer med Birke - det här är småsaker från min sida - en riktigt snygg karta och bra grepp om vad det är vi är ute efter :) Tack!
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Peter skrev:Clercon: Grymt snyggt, och helt rätt :)

Iofs håller jag nog med Birke att man kan skala ned husen i vinterstaden (för dit kan det komma ganska många stammar) och lyxa till husen närmast Palinéon (vågar man fråga efter innergårdar/bakgårdar?)

Vad gäller muren är jag ganska agnostisk. Jag kan tänka mig både en tidigare mur mellan vinterstaden och bergstaden, som är uppbruten, och kanske genombruten av hus och byggnadsverk, eller att muren går hela vägen och det som skyddar vinterstaden är en pallisad.

Försvarsvärdet kan ju mycket väl tänkas ha låtits förfalla under stadens nedgång

Men instämmer med Birke - det här är småsaker från min sida - en riktigt snygg karta och bra grepp om vad det är vi är ute efter :) Tack!
Då det gäller stadsmuren förstod jag det som att det skulle vara en stenmur runt hela staden, inklusive vinterstaden. Men det kan ändras om behov finns. Muren som abrupt slutar ser jag lite som att staden har svällt över sina bräddar där, att man helt enkelt har återavnändt stenen på annan plats. Numera fungerar utlöparen som ett slags försvarsverk som bara är sammankopplat med borgen högst upp. Om staden erövras kan man härifrån angripa en fiende som tar sig upp i staden samt att det ger ett bra utkik. Om fienden erövrar muren så kan man rasera de delar närmast palineon med hjälp av uråldriga besvärjelser invävda i stenarna (ett litet förslag hur man kan se de thela).

Då det gäller vinterstaden så är det nu ca fem kluster av hus. Dessa kan reduceras till tre så att det stämmer med texterna. En liten fråga dock. Skall stammarna bo i varsit kluster (vilket verkar mest logiskt tycker jag) eller bor stammarnas viktigaste medlemmar gemensamt i närheten av bergstaden och sedan är stammarna utspridda i vinterstaden i ett flertal kluster (eller tre kluster)?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Vad som hade kunnat vara snyggt är en lösstående port i murens förlängning, om du förstår hur jag menar. (ungefär där det nu är ett torg, över karavanleden)

Behåll gärna 5 läger - det är som sagt många olika stammar som kan komma på besök under vintern.

Om det inte är för mycket besvär - går det att göra muren utanför vinterstaden "futtigare" - smalare, inga vakttorn etc?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den avkapade stadsmuren är således förklarad. En timmerpalisad genom staden som provisorium får Peter avgöra, likaså om det skall vara mur eller timmer runt Vinterstaden.

Angående husklustren så kan förslagsvis de fem ritade vara sådana som tillfälliga stammar använder och så kan de tre permanent vinterboende stammarna antingen bo i den delen av Bergstaden som har svällt förbi den nu rivna muren eller så ritar du ut deras byggnader rakt nedanför Palineon där vattnet rinner fram. Gissar på att Peter oavsett kommer att justera stadsbeskrivningen lite så det går nog att anpassas hur du än gör.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Peter skrev:Vad som hade kunnat vara snyggt är en lösstående port i murens förlängning, om du förstår hur jag menar. (ungefär där det nu är ett torg, över karavanleden)
Jag blev inte riktigt nöjd med vinterstaden och beslutade mig för att göra om den. Den kändes lite futtig innan. Så ja ggjorde tre större kluster av hus, som då tillhör de tre olika stammarna. Varje kluster har ett stort stenhus som är hövdingens hus, som också används för rådslag, fester etc. Ytan mellan de bebyggda områdena skall delas upp i mindre och större delar betesmark/odlingar.

Och Peter du har fått din rest av stadsmuren i denna version också :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Yes! Det här ser bra ut :) Gillar känslan av att staden "spiller över" in i Vinterstaden.

Vore det möjligt att kanske blanda upp husen i vinterstaden med tält/paviljonger? Vissa större tält/paviljonger kan ju vara permanenta eller seminpermanenta
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut. Fin detalj med resterna av muren ute i stadsbebyggelsen. :)

Om du tänker rita ut semi-permanenta tält i staden kanske runda former på dessa kan vara en ide? Skulle ge en kontrast till de fyrkantiga sten- och träbyggnaderna. Tror faktisk vi diskuterade oss fram till runda jurt-liknande tält som vanligt förekommande hos de västnarguriska nomaderna för länge sen, eller minns jag fel Peter?

Kanske mongolernas flyttbara hov kan vara till inspiration både till tält i staden och som tradition ute bland nomaderna på Barghan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ordon (kolla den engelska sidan, som av någon anledning inte gick att länka direkt till?)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Birke: Precis så jag tänker :) Karakorum och yurter är en grym inspiration - både till det här och till Mutantkosackerna i MUA. De senare kan ju vara en inspiration också - vi tog fram en karta över ett mutantkosackläger som jag tycker är rätt skön (fast helt annan stil). Vet inte om du har Österhavets Otämjda Riken, Clercon?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Kul att ni gillar det, känns bra att jag är på rätt spår. Jag ska se vad jag kan få till då det gäller tält och dylikt. Men det blir lite senare. Nästa punkt blir palineon och trädgårdsstaden samt rikemanshusen framför.

En liten undran, ska det vara en del bostadshus i palineon eller bara parker och diverse tempel/palats etc?
Skriv svar