Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Antar att det inte går att få texten i joriska runor?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag funderade också på joriska, joriska runor och kanske också joriskt språk. Grundläggande regler på hur jori skapas finns i wikin: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... erlig_jori

Exempel på den joriska runraden så som Adragoor använt den på Kardienkartan:
http://www.erebaltor.se/kartor/spelarka ... rkarta.jpg

Men kan det vara så att Palinordens äldsta skrifter delvis är författade på dalkiska? Palin själv blev ju upplyst av Odo själv på Caddo och dalkiska borde ha varit hans skrivspråk. Lysande Vägens prästerskap använder också dalkiska, både den dalkiska grenen och den aidniska. Dalkiska skrivs med joriska runor och det finns i wikin både en ordlista och en gramatik för språket.

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Dalkiska
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kanske lika stora som de andra sköldarna du har gjort i Zorakin tråden. 4 x större kanske?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Peter skrev:Som sagt var - en mycket god början. Jag insåg att det var en detalj jag glömt nämna: Marknaden skall ligga där paradgatan (den nord-sydliga gata som löper från palinéon, och som du har med i din karta) möter karavanvägen (skall vara en öst-västlig gata som klyver igenom både bergstaden och vinterstaden).
Så du vill ha två till portar på kartan, en östlig och en västlig? Eller missförstår jag då? Rent strategiskt skulle det vara bäst med de två portar som finns i norr (längst ner på kartan) och att karavanvägen går via dem, vilket betyder att paradgatan upp till palinéon och karavanvägen delar väg en kort bit.
Peter skrev:Snyggt med det inhägnade klosterområdet vid palinéon. Trädgårdskvarteren får gärna vara kvar som namn både för det området och för området utanför (dvs. den del av bergstaden som ligger direkt nedanför palineon).
Det är planen kan man säga.
Peter skrev:Möjligen skall man även göra sig av med klippbranterna till höger om vinterstaden - där bör det snarare vara en öppen sluttning. Till vänster blir det däremot strax berg (därav "Bergstaden").
Exakt vilken sluttning menar du här? Den mitt i staden som skiljer bergsstaden från vinterstaden eller den väster om vinterstaden (till höger)? Ska jag låta muren vara kvar, om det är till höger om vinterstaden, men tona ner kullen, eller ska muren även plockas bort här?
Peter skrev:Tycker inte riktigt att det framgår än att Palineon ligger högst upp på en brant. Kanske skall man rita in en faktisk klippbrant nedanför Palineon?
Var lugn jag kommer att rita dit berg lite senare i arbetsflödet. Den ljusa terrängen på kartan är bara en "placeholder" för framtida bergssidor/sluttningar. Men de kommer jag att rita in först när alla hus är klara.
Peter skrev:Och sist men inte minst: efter att ha klurat lite grann så måste det vara så att norr är nedåt på den här kartan, eller hur? (Med tanke på stadens läge)
Stämmer mycket bra :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

birkebeineren skrev:Tycker det ser ut som en god början. :)

En detalj som kan vara relevant för kartan är hur olika helgedomar ser ut arkitektonisk. Enskilda byggnaders utformning kommer kanske inte att synas på en karta med den här skalan men ifall att så står det att läsa om LVs helgedomar i wikin.

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... Helgedomar

Vanliga soltempel är förslagsvis utformade som Nordaidniska försvarstempel.
Tackar för info om helgedommarna. Meningen är att man ska kunna se själva byggnaderna. Du kan se ett exempel här http://mappingworlds.files.wordpress.co ... t_done.jpg på hur jag hoppas att resultatet ska bli när vi närmar oss klart. Det är en stadskarta jag gjort tidigare över en hyffsat stor stad i min egen fantasyvärld.

Jag ska försöka få till ett par tempelbyggnader som jag kan lägga upp här så att vi ser att det blir rätt. Men det blir nog först en bit in i augusti.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Större eller mindre?

Bild

Bild
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

clercon skrev: Stämmer mycket bra :)
Tack! Du har lugnat mig på flera punkter. Det kniviga med att titta på sådana här tidiga utkast. Klockrent med planen för bergstaden - jag ser hur du menar nu.

Ang. karavanvägen - min tanke är att det i grund och botten är en korsstruktur a la romerska Cardo Maximo och Decumanus (där alltså Marknaden tar platsen av Forum i mitten). Möjligen kan man ha kvar nordöstra porten som port för karavanvägen, och öppna en ny port i den norra delen av den västra muren. Sätt gärna ett fort eller förskansad port på någon av portarna. Leonies Bastioner, t.ex. får gärna ligga ute på moren snarare än uppe i Palineon.

Tack för hjälpen med detta. Kartan du visade ser ju apsnygg ut!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Snibben skrev:Större eller mindre?

Bild

Bild
Gärna dubbelt så stora. Planerar att sätta in dem i kartan över Palinor, och behöver dem i bra upplösning! Hoppas det inte blir för mycket jobb
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Här kommer en något uppdaterad karta över KArtotum. Vi befinner os fortfarande i ett tidigt alphastadie, så alla former av input är välkomna. Jag har i kartan minskat storleken på murarna och tornen, främst för att jag tyckte att skalan på dem blev lite för stor, vilket skulle göra att staden såg för liten ut i slutresultatet. Jag har också lagt till marknaden och de tretton trägalleriorna. Jag tänker mig att marknaden är en ganska central plats i staden och att det därifrån går ut vägar som i en stjärna, vilket kommer göra marknaden till nedre delen av stadens naturliga mittpunkt. Jag har också lagt till en till väg in i staden (själva porten saknas ännu, vilket den gör vid alla vägar in än så länge) i den östra muren. Tanken var att få till ett tydligare kors där karavanvägen och paradvägen möts.

Synpunkter tas gärna emot om något ser fel ut, eller bara om ni vill att något ska tillföras.

Själv har jag ett par frågor kring staden som jag hoppas på att ni kan svara på-
Hur är det med tempel i staden. Ska det finnas ett par utanför Palinéon?
Finns det något slumområde i staden, vart ska det ligga i sådana fall?
Enligt beskrivningen i dokumentet så är Palinéon ett slags gigantisk labyrintfästning. Ska det också finnas en del bostäder här eller är det bara tempel/fort som gäller?

Bild
Det var allt för nu.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vart begravs de döda i Kartotum, både de som är tänkt stanna i sina gravar permanent och de som vid tillfälle inte gör det?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Innan jag hann läsa klart så visualiserade jag mig stora komplex av katakomber under Kartotum! :)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:Innan jag hann läsa klart så visualiserade jag mig stora komplex av katakomber under Kartotum! :)
Jag kan hålla med om detta. Kartotum ligger också lägliggt för att få plats med en hel drös katakomber under staden. Troligen är de nu så stora att ingen riktigt vet vart de slutar, och en och annan äventyrare har irrat sig ner i djupet utan att komma upp igen :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Definitivt. Ett stort katakombkomplex som når via Hjältarnas Hall och ett par andra platser i Palinéon. Just det - orden har monopol på korrekt begravning - vid flera tillfällen har man försökt att påtvinga strövnargurerna den kontroll det innebär att utföra alla begravningar i Kartotum. En effekt av detta är resemummier: nyligen avlidna som balsameras för att klara ett halvår eller år på packhäst innan de kommer till Kartotum. Men i slutändan har dessa centraliseringsförsök gått om intet, av praktiska skäl har alternativa begravningsformer såsom likbål spridit sig bland nomaderna, och många har återgått till sitt traditionella bruk att lägga mumier i grottor och kistgravar.

De heliga grottorna i Kärnmassivet har däremot nästan alla plundrats av likgiriga palinbröder.

Clercon: klockren - stort tack för detta!

Ang slum: snarare än ett avgränsat slumkvarter får det gärna vara så att bebyggelsen blir både rangligare och glesare ju längre ut till "Höger" man kommer - de ytor som används av besökande strövnargurer fungerar ofta som temporära bostäder under sommaren.

Möjligen skulle jag föreslå att marknaden ligger _på_ korsningen mellan paradgatan och karavanleden, eller alldeles intill.

Palinéon får gärna vara ett överbyggt virrvarr, snarare än labyrint är det lite villa villerkulla med byggnader på varandra. Delvis inspirerat av det här: http://soa111.files.wordpress.com/2011/ ... alace1.jpg Men antagligen ännu mer ihopbyggt.

Lite mer inspiration för Palinéon


http://www.mallorcahiking.com/blog/wp-c ... hedral.jpg

http://goeurope.about.com/library/graph ... tera_1.jpg

http://media-cdn.tripadvisor.com/media/ ... matera.jpg

http://welovetravels.net/wp-content/upl ... nerary.jpg

Gärna en två-tre små aidniska försvarstempel spridda i staden - kanske två i Bergstaden och en i Vinterstaden?
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Peter skrev: Möjligen skulle jag föreslå att marknaden ligger _på_ korsningen mellan paradgatan och karavanleden, eller alldeles intill.
Om jag förstår dig rätt så vill du att jag flyttar marknaden med de tretton trägaleriorna mer åt vänster på kartan?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

clercon skrev:
Peter skrev: Möjligen skulle jag föreslå att marknaden ligger _på_ korsningen mellan paradgatan och karavanleden, eller alldeles intill.
Om jag förstår dig rätt så vill du att jag flyttar marknaden med de tretton trägaleriorna mer åt vänster på kartan?
Ja, precis, där den nya öst-västliga vägen korsar den nord sydliga.

Det är inte hela världen, mest att jag tror att det skulle vara snyggt
Skriv svar