Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tummen upp!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Yay! Låter bra.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tackar för tillropen :)

Mastika Agga

Ordensbröderna har följt handelsstaden Mastika Aggas framväxt med oro. Många ser det som den sista dolkstöten mot Palinors handel, eftersom det ger övriga ereb tillgång till Nargurs rikedomar: timmer och päls. Driftiga ordensbröder har börjat ta saken i egna händer, och försöker infiltrera narguriska handelssällskap för att utöva spionage och sabotage mot Mastika Aggas handel.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om Alver och dvärgar

Inlägg av Fafnir »

Peter skrev:
Psipo skrev: Precis så. Ja, jag tror att det handlar om de odöda. Alverna i Kardskogen är inte många och det handlar inte om något krig. Speciellt inte då alver av hävd har goda minnen av sina allierade i Nargur. Det är väl främst de joriska nybyggarna de har svårt för. Kanske har Palinors riddare försökt få till ett förbund med alverna precis som Kardien så framgångsrikt gjort med Goianas alver. Men det hela slutade illa...?
Det låter rimligt. En annan idé är att iom att även de nargurstammar i området som bodde där innan jorerna dyrkade de döda och idkade nekromanti är det en lång fejd/misstänksamhet.

Gillar tanken med en envoye till alverna. Vem skickar man? Jo givetvis en av sina främsta helgon som är nästan lika gammal som en alv: den sedan hundra år döda forne Stormästaren. Och så uppskattas det inte!!! :shock:

Spelknepe: Och framför allt måste de gå i fas med övr. dvärgskrivande.

Började läsa tråden från början. Mycket underhållande... :)
Ovanstående tyckte jag lät kul
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mastka agga kampanjande lät ju riktigt intressant :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

För den skull du missat dessa gamla inlägg om Mastika Agga Peter.
*Palinor hade vid grundandet ännu sitt fokus vänt västerut, men gladdes åt att nybyggarna konverterat och ville bygga ett tempel. Palinor skickade en präst och så småningom militär att skydda den lilla församlingen. Dessa palinorer och deras sällskap kom att i hög grad stanna i hamnstaden och deras ättlingar finns där än. När Mastika Agga stod på sin topp suktade dock Palinor att få sin del av kakan. Man kunde dock inte anfalla de sina och de som man en gång frälst och valde att investera i staden istället. Palinor anser sig också kontrollera floden och begär därför tribut för detta.
Sedan 500-t har staden också Barbias Kejsares beskydd.
Idag år 610 e.O. ser hotbilden dock annorlunda ut för Mastika Agga.

...
*I Palinor förbereds ett nytt soltåg mot Ransard och i Mastika Aggas hamn anländer allt fler stridshungriga riddare och krigare. Mastika Aggas gator är en farlig plats där fel tro, fel utseende eller fel ord lätt leder till blodspilla eller bränning.

Mikael skrev:
Peter skrev:Är det tanken att Mastika Agga skall var helt palin-frälst? Och hur stor är bosättningen tänkt att vara?

Gillar hela upplägget med gammal palinorisk mission: känns helt rätt. Är bara smått orolig ifall Mastika visar sig vara Palintrons största fäste...
Nej inte helt Palinfrälst, inte alls. Stadens äldsta helgedom är ett av Palin ordens temple byggt ovanpå det som från början endast var ett litet solkapell. Idag en mer pampig byggnad men i nordisk palinor-nargurisk stil full av dödskallar och annat som påminner folk om livets korthet.

Staden är fri för alla avs religion. Där finns ett kalmurriskt måntempel (beskrivet tidigare i tråden tror jag), narguriska shamaner, aesirdyrkan, (förr fanns ett Inashtar/Inastr tempel men det brändes ner i samband med ett orghinskt piratanfall för ett antal decennier sedan och ingen har tyckt det värt att bygga upp det igen)...kanske cerevalisk måndyrkan, trakorisk eller barbisk tro...

Dyrkan av den Feta Aggan har också föreslagits.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:För den skull du missat dessa gamla inlägg om Mastika Agga Peter.
*Palinor hade vid grundandet ännu sitt fokus vänt västerut, men gladdes åt att nybyggarna konverterat och ville bygga ett tempel. Palinor skickade en präst och så småningom militär att skydda den lilla församlingen. Dessa palinorer och deras sällskap kom att i hög grad stanna i hamnstaden och deras ättlingar finns där än. När Mastika Agga stod på sin topp suktade dock Palinor att få sin del av kakan. Man kunde dock inte anfalla de sina och de som man en gång frälst och valde att investera i staden istället. Palinor anser sig också kontrollera floden och begär därför tribut för detta.
Sedan 500-t har staden också Barbias Kejsares beskydd.
Idag år 610 e.O. ser hotbilden dock annorlunda ut för Mastika Agga.

...
*I Palinor förbereds ett nytt soltåg mot Ransard och i Mastika Aggas hamn anländer allt fler stridshungriga riddare och krigare. Mastika Aggas gator är en farlig plats där fel tro, fel utseende eller fel ord lätt leder till blodspilla eller bränning.

Mikael skrev:
Peter skrev:Är det tanken att Mastika Agga skall var helt palin-frälst? Och hur stor är bosättningen tänkt att vara?

Gillar hela upplägget med gammal palinorisk mission: känns helt rätt. Är bara smått orolig ifall Mastika visar sig vara Palintrons största fäste...
Nej inte helt Palinfrälst, inte alls. Stadens äldsta helgedom är ett av Palin ordens temple byggt ovanpå det som från början endast var ett litet solkapell. Idag en mer pampig byggnad men i nordisk palinor-nargurisk stil full av dödskallar och annat som påminner folk om livets korthet.

Staden är fri för alla avs religion. Där finns ett kalmurriskt måntempel (beskrivet tidigare i tråden tror jag), narguriska shamaner, aesirdyrkan, (förr fanns ett Inashtar/Inastr tempel men det brändes ner i samband med ett orghinskt piratanfall för ett antal decennier sedan och ingen har tyckt det värt att bygga upp det igen)...kanske cerevalisk måndyrkan, trakorisk eller barbisk tro...

Dyrkan av den Feta Aggan har också föreslagits.
Ja, de hade jag ju helt missat. Skriver om utifrån detta. Tack! Det är svårt att ha ordning på allt när man kommer tillbaka efter så lång tid.

Fafnir: Oj - den hade jag fullständigt glömt. Skall se vad jag kan sno ihop
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Så här:

Palinor har gamla band med Mastika Agga, och här länge haft missionsbröder i staden. Sakta har landets inflytande dock minskat, allt eftersom rikets ekonomiska tyngd i regionen dalat. Galna missionärer, kätterska avfällingar och udda proselyter har länge tagit sin tillflykt till denna mer tillåtande plats, och palinpräster i Mastika Agga är ett ovanligt vildögt och entusiastiskt släkte. Ofta rinner sinnnet över, särskilt eftersom kyrkan tvingas samexistera med hedniska kulter, och religionskravaller är inte ovanliga hos Mastika Aggas palintroende. Man har anspråk på kontroll av floden Agharga som mynnar vid Mastika Agga, och tar upp tull av många handelsmän. Under Mastika Aggas glansperiod förekom omfattande sabotage och rövarpolitik från Palinors håll, då man såg missionsplatsen som en farlig konkurrent. Runt år 610 e.O. är bosättning åter full av Palinbröder: rekryterar och proselyter som piskar upp stämningen inför ett kommande soltåg.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mastika Agga är central i hur jag utformat de grundläggande förhållandena i norra Nargur och Barbia. Palinors närvaro i staden passar utmärkt in så länge det flätas samman med vad jag tidigare skrivit:
Staden grundades 536 eO med stor hjälp från den barbiska kejsaren. Denne hade länge gått med planer om ett nytt Si Nel och med hjälp av joriska handelshus kunde den förverkligas vid Ahgarga flodens utlopp. Den huvudsakliga handelsvaran i åtanke var timmer från det inre av Nargur men varor som skinn, päls, honung och örter har senare tillkommit.

Kejsaren i Babor hade tänkt sig en mycket viktigare roll i stadens styre än det som blev fallet men söderns handlarna var mer erfarna i förhandlandets konst och knöt direkta kontakter med de narguriska stammarna i området. Barbierna är dock fortfarande mycket viktiga för stadens säkerhet då ett kejserligt garde är förlagt här. Ett råd styr Mastika Agga och här sitter representanter från de mäktigaste handelshusen, den barbiska kejsaren, samt några lokala potentater varav de flesta är narguriska hövdingar. Habulonerna ute i Ardibukten i öster har dock med sina piratattacker börjat få allvarliga konsekvenser för maktbalansen.

Timmer fraktas nerför floden i stora sammanbundna flottor och andra småvaror lastas på dessa. Slättlanden mellan Nargurs skogar och havet är svartfolkens men de lyckas sällan med sina attackerar då flottorna är hårdt bevakade och även enkelt bestyckade. Traden tillbaka till de timmerhuggande klanerna i Nargur går inte via floden utan följer kusten mot Babor och svänger sedan av söderut till Timmerstaden.

Timmret samlas utanför Mastika Agga där det auktioneras bort till virkeshandlarna från södern. Flottningen sker på våren och sommaren då smältvattnet gör den breda men grunda Ahgargafloden tillräckligt stor, under hösten säljs det, och under vintern lastas det ombord på innefrusna skepp i hamnen av orghinska mammutar ute på isarna. Först nästa vår går färden ut på havet och upp Drakrännan.

Mastika Agga är byggd i trä och här kombineras stavbygge från Kard med knuttimmring från Akrogal. Den är relativ platt och omgärdas av en lång pallisad. Bränder är vanliga och nästan hela staden har brunnit ner vid några tillfällen. Ett litet magikerakademi har på senare tid mot en anselig ersättning påtagit sig rollen som brandvakter och har faktiskt lyckats begränsa skadorna avsevärdt.
Texten skrevs för länge sen innan vi bestämt om palinorden fanns i staden ...men nu gör den alltså det! :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Texten skrevs för länge sen innan vi bestämt om palinorden fanns i staden ...men nu gör den alltså det! :D
Det, min käre Birke, är helt upp till dig (och resten av forumet). Min ursprungliga, kortare text skrevs baserat på din text ovan. Vore stor hjälp om jag kunde få lite input om vilken ni föredrar. Och även vad mer jag bör skriva om i Nargur (Palinor och Trasimo t.ex.)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hittade i gömmorna lite blandade kartor och material som jag tänkt kring Palinor. Här ett förslag till hur de "onormala" grevskapsgränserna är dragna på kartan. Notera de två inprickade grevskapen Alermark och Müle som i något tidigare krig förlorats till Alerien (vilket nu sedan 606 eO betyder Ransard):

Bild

Jag vet också att jag hade några ideer kring de narguriska stammarna i de två nordvästra grevskapen (så som jag tänkt och ritat dem) men jag måste bara hitta...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag gillar den rörliga gränsen. Det ger mer djup till historian och visar på allvaret i palinor/alerien(ransard) situationen. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker absolut att vi etablerar Palinor i Mastka Agga på gärna ett tydligt vis. Om vi gör det så kan vi lämna Trasimo utanför. Palinor hade sin tid där på 300-talet eO men fördrevs av nargurerna och sitt eget mislyckande i soltåget 310 eO. Hur palinorerna verkar i Mastika Agga är dock frågan? Handelshus från västra Ereb och i viss grad Kopparhavet är verksamma där, således även cerevallier och möjligens även kalmurrier från länderna kring Masevabukten i öst. Dessa handelshus betyder pengar och pengar är väl alltid palinbrödera interesserade av? Kardien och handelshuset Norrtraden är mäktiga i staden, även gärna några från Trakorien. Sen vill förstås kejsar Yddris i Babor gärna ha en näve med i spelet, kanske även några tjugpräster från Orghin?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Tycker absolut att vi etablerar Palinor i Mastka Agga på gärna ett tydligt vis. Om vi gör det så kan vi lämna Trasimo utanför. Palinor hade sin tid där på 300-talet eO men fördrevs av nargurerna och sitt eget mislyckande i soltåget 310 eO. Hur palinorerna verkar i Mastika Agga är dock frågan? Handelshus från västra Ereb och i viss grad Kopparhavet är verksamma där, således även cerevallier och möjligens även kalmurrier från länderna kring Masevabukten i öst. Dessa handelshus betyder pengar och pengar är väl alltid palinbrödera interesserade av? Kardien och handelshuset Norrtraden är mäktiga i staden, även gärna några från Trakorien. Sen vill förstås kejsar Yddris i Babor gärna ha en näve med i spelet, kanske även några tjugpräster från Orghin?
Min tanke i texten ovan är att de helt enkelt ser Mastika Agga som ett konkurrerande handelscentrum - om erebiska köpmän kan få honung, timmer och pälsar där så är det ännu ett slag mot de handelsrutter som tidigare gick via Palinor. Misstänker att det finns två läger i den palinoriska statsförvaltningen: pragmatiker och suveränister. Pragmatikerna försöker få insteg på marknaderna i Mastika Agga (men är de välkomna?) - suveränisterna ser staden som ett hot och försöker underminera handeln.

Och sedan givetvis försök till direktkontakt mellan handelshusen och palinorierna. Men är handelshusen intresserade av det här avlägsna landet utan praktiska handelsrutter?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett kanske inte så raffinerad scenario men nog så klassisk skulle vara att palinbröderna (eller några av dem) planerar att erövra Mastika Agga och således kontrollera handeln med dyra tullsatser?
Skriv svar