Palinor
Sjuttiofjortonde står det väl ändå inte. Däremot har ett extra I kommit med.Snibben skrev:Skall dvärgakungen verkligen vara den 84:e?
(Eller som du skrivit den nu den sjuttiofjortonde 84 skrivs mer korrekt LXXXIV.)
83, tänkte jag. LXXXIII - fast i nytert dagsljus är det kanske betydligt overkill, speciellt med tanke på dvärgars livslängd
Romerska siffror är rätt fria men det finns mer eller mindre korrekta sätt att skriva.Peter skrev:Sjuttiofjortonde står det väl ändå inte. Däremot har ett extra I kommit med.Snibben skrev:Skall dvärgakungen verkligen vara den 84:e?
(Eller som du skrivit den nu den sjuttiofjortonde 84 skrivs mer korrekt LXXXIV.)
83, tänkte jag. LXXXIII - fast i nytert dagsljus är det kanske betydligt overkill, speciellt med tanke på dvärgars livslängd
Om en dvärgkungs genomsnittliga regeringslängd är 48 år (vi räknar att det finns de som sitter i hundra som längst och de som dör sitt första år) så får vi siffran 4000 år på 83 kungar, detta förutsatt att det är kunganummer och inte namnnummer.
Ja, det är riktigt. Givetvis skall regentlängdsnamn vara i standardiserade, moderna romerska siffror.Snibben skrev:Romerska siffror är rätt fria men det finns mer eller mindre korrekta sätt att skriva.
Antagligen bör vi snitta regentlängd på 100 år
Vi säger 23 istället. Så får vi fortfarand überepiskt fantasyperspektiv på regentlängden. Eller XXIII, som det skall stå.
En liten passage om heralik och symboler?Fafnir skrev:Fundering:
Symbolen med en dödskalle omgärdad av solstrålar. Kallas kanske Ghaerils anlete, martyrsolen eller ngt annat påhittigt. Symbolen är starkt knuten till Ghaeril och martyrskap. Solstrålarna visar på Ghaerils gudomlighet såsom Etins väpnade arm. Anses skydda bäraren mot pilar och onda andar. Vanlig särskilt bland de mest hängivna stridsmännen som inte räda martyrdöden i främsta ledet, vetandes att Ghaeril och därmed även Etin håller ett extra öga på dem i striden. Funka?
Palinorskölden innehåller ju solen som ett tecken på from tro av den lysande vägen(?) och en häst som symboliserar? Militär styrka? Rikedom via handel? Uthållighet?
Kort om att solsymboler av olika slag nyttjas, främst caddosolen och rundsolen, men även martyrsolen med en centrerad dödskalle som symboliserar alla de som lidit martyrdöden i Etins namn i det de sökt sprida hans ljus där inget annars finns att skåda.
http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... artefakter
Hur funkar övrig heraldik? Allla ädlingar för eget standar eller använder man landets eller ordens?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
----------
Instagram: porkypete
----------
-
- Admin
- Inlägg: 9062
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Tror att vi tidigare diskuterade palinbrödernas utstyrsel generellt och då kom fram till att den var lite i stil med "man tager vad man haver". I den anda kan man kanske tänka sig att riddarna gärna behåller även sina gamla vapenmärken när de träder in i orden och endast lägger till i ett hörn eller liknande Palins ordensmärke med hästen och solen? Sen i strid för man ett enhetligt standar där endast ordens märke syns?
Har förresten den palinorisk staten det exakt samma vapen som den palinoriska orden?
Inre Cirkeln möjligens smyckar sig mer/annorlunda? En dödskalle i solens mitt kanske?
Har förresten den palinorisk staten det exakt samma vapen som den palinoriska orden?
Inre Cirkeln möjligens smyckar sig mer/annorlunda? En dödskalle i solens mitt kanske?
-
- Admin
- Inlägg: 9062
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
En fråga jag även tidigare ställt men inte hittat något entydigt svar på rör de Ghaerildyrkande shamanerna i Kartotum:
Är det så att dessa i dagens Palinor existerar som ättlingar till de shamaner som i landets tidiga historia fördes dit, och sen har fått barn och vidarefört sitt leverna så de nu existerar som en slags egen kultur?
Är det så att praxisen med att skicka shamaner till Kartotum fortgår kontinuerligt och att varje nargurisk stam ständigt är pålagt av Palinorden att låta sin shaman sitta som gissel i staden?
Eller något annat?
Är det så att dessa i dagens Palinor existerar som ättlingar till de shamaner som i landets tidiga historia fördes dit, och sen har fått barn och vidarefört sitt leverna så de nu existerar som en slags egen kultur?
Är det så att praxisen med att skicka shamaner till Kartotum fortgår kontinuerligt och att varje nargurisk stam ständigt är pålagt av Palinorden att låta sin shaman sitta som gissel i staden?
Eller något annat?
Både ha kakan och äta den. En första period av kolonisering ledde till att ledande shamaner i de största stammarna, kärnan av ghaerîldyrkandarna togs som gisslan. De som fortfarande utövar sin tro stammar överlag från mindre stammar, eller mindre prestigefulla shamantraditioner. Man har knäckt ryggen på traditionen, men inte utplånat den. Parallellt finns det en subgrupp av regimtrogna shamaner, ofta baserade i Kartotum (där man kan hålla ett öga på dem). Överlag är den dynastiska kontinuiteten begränsad: när shamaner lämnade stammarna tog nya förmågor över och omtolkade tron utifrån en mer begränsad tradition. Shamaner i Kartotum har haft en tendens att antingen stryka med, fly tillbaka till sina stammar eller integreras med härskarklassen (ofta genom giftermål över 2-3 generationer). Så det är mer kontinuitet i idéerna än blodsbanden.birkebeineren skrev:En fråga jag även tidigare ställt men inte hittat något entydigt svar på rör de Ghaerildyrkande shamanerna i Kartotum:
Är det så att dessa i dagens Palinor existerar som ättlingar till de shamaner som i landets tidiga historia fördes dit, och sen har fått barn och vidarefört sitt leverna så de nu existerar som en slags egen kultur?
Är det så att praxisen med att skicka shamaner till Kartotum fortgår kontinuerligt och att varje nargurisk stam ständigt är pålagt av Palinorden att låta sin shaman sitta som gissel i staden?
Eller något annat?
Ang. heraldik: gillar verkligen idén med att man bara lägger till den palinoriska solen i ett hörn. Tror att Orden och Staten skall ha samma symbol (rent konstitutionellt är de samma entitet, även om det funkar lite annorlunda i praktiken).
Att hästen är med där är ett arv från ursprungstexterna. Kanske är det ett fältbaner? En symbol för Palinors modiga ridderskap?
Vill inte begränsa den dödskallesolen till inre cirkeln, men kan mycket väl tänka mig att det var dessa som en gång startade traditionen.
Att hästen är med där är ett arv från ursprungstexterna. Kanske är det ett fältbaner? En symbol för Palinors modiga ridderskap?
Vill inte begränsa den dödskallesolen till inre cirkeln, men kan mycket väl tänka mig att det var dessa som en gång startade traditionen.
-
- Admin
- Inlägg: 9062
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Skulle du kunna skriva en kort text om dessa Shamanerna i Kartotum, de omtalas ju som en slags mindre maktfaktor i landet eller hur?Peter skrev:Både ha kakan och äta den. En första period av kolonisering ledde till att ledande shamaner i de största stammarna, kärnan av ghaerîldyrkandarna togs som gisslan. De som fortfarande utövar sin tro stammar överlag från mindre stammar, eller mindre prestigefulla shamantraditioner. Man har knäckt ryggen på traditionen, men inte utplånat den. Parallellt finns det en subgrupp av regimtrogna shamaner, ofta baserade i Kartotum (där man kan hålla ett öga på dem). Överlag är den dynastiska kontinuiteten begränsad: när shamaner lämnade stammarna tog nya förmågor över och omtolkade tron utifrån en mer begränsad tradition. Shamaner i Kartotum har haft en tendens att antingen stryka med, fly tillbaka till sina stammar eller integreras med härskarklassen (ofta genom giftermål över 2-3 generationer). Så det är mer kontinuitet i idéerna än blodsbanden.birkebeineren skrev:En fråga jag även tidigare ställt men inte hittat något entydigt svar på rör de Ghaerildyrkande shamanerna i Kartotum:
Är det så att dessa i dagens Palinor existerar som ättlingar till de shamaner som i landets tidiga historia fördes dit, och sen har fått barn och vidarefört sitt leverna så de nu existerar som en slags egen kultur?
Är det så att praxisen med att skicka shamaner till Kartotum fortgår kontinuerligt och att varje nargurisk stam ständigt är pålagt av Palinorden att låta sin shaman sitta som gissel i staden?
Eller något annat?
Satt och tänkte och tecknade lite. Jag vill därför ge följande förslag.
Från botten en Väpnare/novis. Den gråa tabarden kan utväxlas mot en med det personliga vapnet om väpnaren är av det mer "civiliserade" slaget.
Sedan en riddare. Likt väpnarens tabard är även denna utbytbar mot personliga vapen.
Någon slags högre riddare. Det grå kan bytas ut mot personligt vapen men den gula solen som även fortsätter på ryggen ligger över.
Stormästarens habit. Likt tidigare med det gråa fältet är det utbytbart mot personligt vapen.
Mantel är brun. Detta för att visa enkelheten hos riddaren (han är trotts allt en munk) Från riddare får man bära solen broderad på manteln, i gult eller för den som har råd, i guld.
Brunt bälte med solen på bärs från Väpnare och uppåt. Även om en Palinriddare skulle bära enkel vardagsdräkt visar svärdsbältet att han inte är någon vanlig krigare utan en av Palins brödraskap.
Till vänster sese det broderade märket och under det två medaljonger med Palinsolen dels i en dyrare lyxigare variant och en enkel hemmagjord dito.
Någar lätta idér
Från botten en Väpnare/novis. Den gråa tabarden kan utväxlas mot en med det personliga vapnet om väpnaren är av det mer "civiliserade" slaget.
Sedan en riddare. Likt väpnarens tabard är även denna utbytbar mot personliga vapen.
Någon slags högre riddare. Det grå kan bytas ut mot personligt vapen men den gula solen som även fortsätter på ryggen ligger över.
Stormästarens habit. Likt tidigare med det gråa fältet är det utbytbart mot personligt vapen.
Mantel är brun. Detta för att visa enkelheten hos riddaren (han är trotts allt en munk) Från riddare får man bära solen broderad på manteln, i gult eller för den som har råd, i guld.
Brunt bälte med solen på bärs från Väpnare och uppåt. Även om en Palinriddare skulle bära enkel vardagsdräkt visar svärdsbältet att han inte är någon vanlig krigare utan en av Palins brödraskap.
Till vänster sese det broderade märket och under det två medaljonger med Palinsolen dels i en dyrare lyxigare variant och en enkel hemmagjord dito.
Någar lätta idér
Hej Snibben - stort tack för de fina bilderna. Köper de grå och bruna ordenkåporna rätt av - kan verkligen tänka mig oheliga ritualer med renrakade riddare i enkla vadmalskåpor. Sedan vet jag inte om det skall vara så strikt med hur heraldiken hänger ihop med klädesstilen - det är nog ganska öppet.
Gällande dödskallesolen så är den tänkt att ha en mer aztekisk/mexikansk look. Jag tänker mig att riddarna bär enkla kåpor i vadmal, och sedan en brosch eller ett spänne som kan vara fullständigt överdådigt med denna symbolik
Gällande dödskallesolen så är den tänkt att ha en mer aztekisk/mexikansk look. Jag tänker mig att riddarna bär enkla kåpor i vadmal, och sedan en brosch eller ett spänne som kan vara fullständigt överdådigt med denna symbolik
Shamanerna i Kartotum
De narguriska stammarnas mystiker och shamaner har tvingats till Kartotum i generationer. Ibland som gisslan under vapenhot, ibland som frivilliga rekryter till ett liv i i lyx. De lever avskiljda från omvärlden och sina gamla stamfränder i vackert besmyckade stugor i vinterstaden. Många av de Ghaerîldyrkande stammarna förlorade sina shamaner för hundratals år sedan, och vissa shamaner i vinterstaden har varit en del av ordensstatens styre i generationer, som medlöpare och lärare inom mystik och magi. De flesta riktigt gamla shamansläkter har dock upphört - genom ingifte i palinoriska släkter och ätter, genom magiska missöden och stagnation eller genom flykt från det förgyllda fängelse som vinterstaden är. Många av shamanerna i Kartotum tillhör nya traditioner som uppstått ute bland stammarna i det vakum som uppstått efter att orden lagt beslag på deras andliga ledare.
Shamanernas kvarter i vinterstaden är en farlig, världsfrånvänd plats. Det ryktas om människooffer, och demoniska ritualer. Det ryktas även om upprorsplaner och en hemlig liga som verkar för att störta riddarordens styre i Palinor.
De narguriska stammarnas mystiker och shamaner har tvingats till Kartotum i generationer. Ibland som gisslan under vapenhot, ibland som frivilliga rekryter till ett liv i i lyx. De lever avskiljda från omvärlden och sina gamla stamfränder i vackert besmyckade stugor i vinterstaden. Många av de Ghaerîldyrkande stammarna förlorade sina shamaner för hundratals år sedan, och vissa shamaner i vinterstaden har varit en del av ordensstatens styre i generationer, som medlöpare och lärare inom mystik och magi. De flesta riktigt gamla shamansläkter har dock upphört - genom ingifte i palinoriska släkter och ätter, genom magiska missöden och stagnation eller genom flykt från det förgyllda fängelse som vinterstaden är. Många av shamanerna i Kartotum tillhör nya traditioner som uppstått ute bland stammarna i det vakum som uppstått efter att orden lagt beslag på deras andliga ledare.
Shamanernas kvarter i vinterstaden är en farlig, världsfrånvänd plats. Det ryktas om människooffer, och demoniska ritualer. Det ryktas även om upprorsplaner och en hemlig liga som verkar för att störta riddarordens styre i Palinor.
Eh... va?Peter skrev:Hej Snibben - stort tack för de fina bilderna. Köper de grå och bruna ordenkåporna rätt av - kan verkligen tänka mig oheliga ritualer med renrakade riddare i enkla vadmalskåpor. Sedan vet jag inte om det skall vara så strikt med hur heraldiken hänger ihop med klädesstilen - det är nog ganska öppet.
Riddare brukar ha sitt vapen på Skölden, vapenrocken (som ligger över rustningen) och på lansens fana. Jag vill minnas att jag just lämnade det öppet att antingen ha grått eller heraldisk vapenrock under manteln.
Vilken tidsperiod och social klass inom dessa två kulturer menar du? Solar är alltfrån ytters komplicerade tempelsolar med ett hundratal symboler i till enkla åttauddiga stjärnor.Peter skrev: Gällande dödskallesolen så är den tänkt att ha en mer aztekisk/mexikansk look.
Den understa medaljongen är inspirerad av ett smycke från Sydamerika, dock något äldre, troligen Zapotekiskt.
Faktum är att jag satt och pratade mantelspännen, fibulor eller knut till mantel häromdagen. Vad vi kom fram till är att i strid är det nog mer praktiskt med en enkel rosett att snabbt rycka upp i strid än ett komplicerat mantelspänne Jag tänkte att om den ligger på bältet så bär man den alltid även om riddaren är mer "vardagsklädd" och utanför sin ordensdräkt. Palinor är ju trotts allt inte det civiliserade Jorpagna, det stolta Zorakin, det höviska Brendien eller det ädla Kardien där ordens riddare stoltserar i dyra färgade ordensdräkter utan en bister avkrok i norr där man bär bruna och grå kläder. Vad skiljer då dessa från de bruna och grå bönderna?Peter skrev: Jag tänker mig att riddarna bär enkla kåpor i vadmal, och sedan en brosch eller ett spänne som kan vara fullständigt överdådigt med denna symbolik