Småknytten under jorden

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Småknytten under jorden

Inlägg av Rickard »

Boris förde detta på tal i chatten men jag hittar ingen information om det (orkar inte söka mer än 5 minuter), så jag skapar en tråd om det istället. Att det finns saker under oss har alltid fascinerat mig och det har talats om vättar, tomtar och annat småknytt under "gamla goda tiden" här i Sverige. Är det något som förekommer i Ereb Altor också? Jag tänkte vara så fräck att jag copy-pastar från två andra källor. Den första handlar om färdigheten Undre världen i Trudvang:
Debracy från Rollspel.nu skrev:Nä... mina damer och herrar, det är uppenbart för mig att Undre världen är en färdighet som syfter till något helt annat: det är kunskap om småfolket, om de som bor under jorden. Om vilka man vågar söka och vilka man bör undvika. Tjuvarna möter på dem när de gömmer sitt gods, ibland kanske de till och med förhandlar om att få lämna vissa ting i deras förvar, givetvis till ett pris. Underhållare och skalder kommer till dem för att lära sig sånger från forna dagar och för att lära sig om vad som hänt på platser med särskild mystik. Sanna mina ord, Undre världen är minsann ingen färdighet för de vidskepliga...
Intressant, va? Det som nu kommer följande är en historieberättartråd, där följande inslag förekommer:
[url=http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=0&Board=rollspel&Number=387983&page=0&view=&sb=&o=&vc=1]Rising från Rollspel.nu[/url] tog bland annat och skrev:Det var kung Aspkrona som först varnade oss för främlingen som kallade sig Vitulv. Av alla alver var det endast han och hans folk vi räknade som vänner, och än idag sörjer vi hans tragiska bortgång. Det här var långt innan vi förstod att främlingen i själva verket var vargakarlen som var spådd att sätta hela den kända världen i gungning, men än idag tror vårt folk att Aspkrona redan från första stund förstod hur maktlös hans folk skulle vara inför detta övermäktiga motstånd.

Han varnade oss och stod emot fienden så länge han kunde för att ge oss tid att fly.

Och flydde gjorde vi, såsom vi brukade fly på den gamla tiden: Bland ormbunkar och lummerväxter hittade vi våra gamla häxringar, bland sumpmarker och mossklippor fann vi våra gamla tomtegrottor, och bland skägglavar och rotvältor fann vi våra gamla trollgläntor. De hade stått gömda och obrukade genom århundraden, men nu for vi in och ut genom de tvenne världarna och gömde oss i skuggorna.

Först gäckade vi inkräktarna. Gömde deras verktyg och vilseledde dem i skogarna. De blev aldrig varse oss och vi fick oss ett gott skratt på deras bekostnad. Tanken på att kunna göra livet surt för dessa inkräktare i all evig framtid kändes som en lämplig vedergällning för att de hade dödat vår vän bland alverna. Senare skulle dock skrattet fastna i våra strupar: Det var när vi för första gången såg ulvarnas födelse som vi förstod att främlingarnas herre inte kunde vara någon annan än vargakarlen, och skräcken bringade oss ur sans vid denna insikt.

Dessa ulvar kunde spåra upp våra hemliga portaler mellan de tvenne världarna! Sålunda stampade vi ner alla svampar som utgjorde våra häxringar, raserade våra tomtegrottor, och svedde marken i våra trollgläntor. Vi var tvungna att fly till fots denna gång, tillbaka till våra gamla blomsterängar där vår härskare sov sin tusenåriga sömn.

/.../

Jag reste på det sätt som bara jag kunde resa, från ett skägglavedraperi i en mörkermård till en vattenpuss i ett kargt bergsmassiv, vidare genom en trollportal dold i en stenformation över till en mossgrotta i en oanselig våtmark. Dessa var vimmelvägar som ingen vandrat på sedan den gamla tiden.

/.../

Han gav mig en beräknande blick och frågade sedan hövligt; "då kanske vi kunde göra sällskap en bit? Två vandrare kan tillsammans resa längre än var och en för sig."

Var det ett skämt? Det kändes som om han såg rakt igenom mig med sina klarsynta ögon. Förvirrad och tvekande så accepterade jag vandrarens förslag, och medan vi gick så samtalade vi om allt mellan himmel och jord. Denne vandrare verkade veta allt jag hade att säga innan jag sade det, men det märkliga var att han aldrig dömde mig, inte ens när jag började berätta om min syster och det jag gjort mot henne. Eller kände han något som han kunde hålla hemligt för mig?

Utan att tänka efter föreslog jag snart att vi skulle använda en av mina vimmelvägar, det stod ett ihåligt bokträd bortom ett krön som vi passerade. Vad höll jag på med? Avslöja våra tusenåriga hemligheter för en total främling?

Jag förklarade "det ser ut som en myrstack, men det är bara ett av våra trick. Sätter man foten igenom myrstacken här så kan man gå in i en ihålighet som inte syns på utsidan. Vi slipper flera dagars vandrande via den här genvägen!"
Det skulle jag åtminstone kunna tänka mig förekomma i något land, kanske Cereval där trollknytt är vanligt förekommande? [edit] Annars tycker jag det här borde passa bra med älvorna.

[edit] Lade till länkar
Senast redigerad av Rickard den 2007-04-21 21:18, redigerad totalt 2 gång.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Det var nog mest Otvin
men härlig text det borde funka vi måste ju ge småknyttet lite plats också
The Artist Formerly Known as Boris
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm, känner igen den där under världen i Trudvang texten. Iaf tycker jag att småknytten självklart har en plats i Ereb. Precis som du skriver är ju Cereval en plats där det känns lämpligt att vidareutveckla det här, även om de också borde finnas på andra ställen i Ereb, kanske i Nargurs djupa skogar Birkebeineren? Och älvor måste det ju bara finnas en hel del i t.ex. Landori.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar den något annorlunda betydelsen av "Undre Världen" och den känns rätt... tja; logisk! :)

Oknytt borde definitivt förekomma i Altor och även om vi skulle få för oss att tycka något annat sä kommer de förmodligen likt småfolk i alla tider och världar att existera ändå.

Skal fundera lite på småknytt i Nargur...
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Då börjar jag jobba på min avhandling om hustomtars grötvanor så får vi se vart det leder mig därifrån.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror faktisk seden med att sätta ut en skål korngrynsvälling och en rulle rotknölsbröd vid midvinternatten härstammar från sydvästra Nargur!
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Fråga Efraim.

Inlägg av Otvin Käkslite »

birkebeineren skrev:Tror faktisk seden med att sätta ut en skål korngrynsvälling och en rulle rotknölsbröd vid midvinternatten härstammar från sydvästra Nargur!

Efraim Talle, expert på hustomtar svarar:
Absolut, så är det. Dessa tomtar som är så förtjusta i både brödet men framförallt gröten är ju som bekant lite kraftigare än några av sina kusiner och behöver ett rejält mål mat på midvinternatten.

Är det någon i klassen som kan svara på varför man ställer ut gröt just på midvinternatten?
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vet du inte vad som händer om man INTE gör det? :P
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Är det någon i klassen som kan svara på varför man ställer ut gröt just på midvinternatten?
Tomten jobbar ju hela året för att få gröten just då... Han nöjer sig också med vantar. "Offrar" man inte till husguden/tomten, kan det gå illa för gården... (Tomten kan bli sur och slå ihjäl en ko eller liknande)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Haha... *skakar på huvudet* Ni har fått tomtar på loftet!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det finns hur mycket småfolk som helst i Ereb Altor: och inte bara i Cereval och Landori.

Tomtar, Älvor, Irrbloss, Svartnissar, Vättar, Pysslingar och så vidare. Däremot är det väl inte så mycket Elsa Beskow över dem, snarare ett virvar av småknytt och småttingar som lever sina egna liv på en annan skala än resten av Ereb. Som en ständig bakgrund till viktigare äventyr utspelas ständigt små draman mellan tuvorna.

EDIT: Ett umärkt exempel på vad jag menar är alla småbattingar i den franska fantasyserien Légendes des Contrées Oubliées. Tror den gick i svenska Tung Metall som Askans Tid.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det finns hur mycket småfolk som helst i Ereb Altor: och inte bara i Cereval och Landori.
Självklart, men när jag skrev Cereval och Landori, menade jag främst att de kan vara mer framträdande där.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Adragoor skrev:
Är det någon i klassen som kan svara på varför man ställer ut gröt just på midvinternatten?
Tomten jobbar ju hela året för att få gröten just då... Han nöjer sig också med vantar. "Offrar" man inte till husguden/tomten, kan det gå illa för gården... (Tomten kan bli sur och slå ihjäl en ko eller liknande)

Efraim Talle, expert på hustomtar svarar:
Ja precis som du säger så jobbar tomten hela året för att emotta sin gåva, då det är en gåva och inte så mycket till offer, just vid denna tid. Det är nämligen så att en tomte är förbjuden att arbeta på midvinternatten och att koka gröt räknas som arbete. Därför föredrar tomtarna gröt framför vantar men uppskattar i princip alla gåvor från människorna.

Vilka gåvor som är vanligast är kulturella skillnader och beror på hur pass väl tomtarna förmedlat vilka gåvor de föredrar. Hustomtar har ju hjälpt människor i princip ända sedan människan började bygga bosättningar och människorna fortsätter ju att ge samma sorts gåvor som sina förfäder.



((Bör vi göra en egen tomtetråd?))

//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Otvin Käkslite skrev:
((Bör vi göra en egen tomtetråd?))
Kanske det ja :)

Ang. tomtar finns det en jättefrän inspirationskälla som man kanske kan väva in: förfädersandar. Både de latinska genii och de ryska domovoi är klart tomteliknande (typ bor i hus och stuga och ser efter dem åt sina ättlingar i utbyte mot lite vördnad - och är små och skäggiga). Förfadern i Mumintrollen är samma typ av varelse. Nu är ju tomten en älvfolksvarelse, men det kanske går att rucka på :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ang. tomtar finns det en jättefrän inspirationskälla som man kanske kan väva in: förfädersandar. Både de latinska genii och de ryska domovoi är klart tomteliknande (typ bor i hus och stuga och ser efter dem åt sina ättlingar i utbyte mot lite vördnad - och är små och skäggiga). Förfadern i Mumintrollen är samma typ av varelse. Nu är ju tomten en älvfolksvarelse, men det kanske går att rucka på
Detta är nästan sant... Tomtar är husgudar, eller iaf. minnena av husgudar, förfädersandar är de nog dock inte riktigt. (I vår värld då...) Det verkar som om många av de indoeuropeiska hedniska religionerna har haft motsvarigheter till våra tomtar...
Skriv svar