Uppdatering

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev: • Har (slutligen lyssnat på Alendor) förmörkat skogarna och gjort dem lite lummigare.
Hehe

Jag har faktiskt svårt vilken av dom ja gilar bäst, mörka eller ljusa.
Ljusa ser lite för, varm ut kanske, medlahavsvatten runt hela Ereb men som sagt så är den lite tydligare och antadligen bätre för utskrift. Men annars så är det nog Mörka som ger lite bätre kännsla.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Behåll båda alternativen: en för datorn och en för utskrift.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Behåll båda alternativen: en för datorn och en för utskrift.
Sagt och gjort. :) Ska dock göra vattnet lite mörkare på de djupare ställena på den ljusa kartan... :roll:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Noterade just att Jorduashurs gräns går för långt söderut på östkusten. Skall sluta norr om de avlånga öarna, dvs mitt emellan den sydliga ögruppen (vid viken) och den norra (vid udden). Hittar du Spelis?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Finna dolda ting - FV 21

Tack, ska fixa! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: viewtopic.php?p=2088#2088

Har uppdaterad Ereb och lagt den bland de klistrade kartorna.

• Har lagt till namnen i Nargur enligt birkes önskemål.
• Förlängt några floder i Nargur samt gjort lite bifloder.
• Ändrat floden Jolran till Fjolran.
• Ändrat Mirels gräns
• Ändrat Jorduashurs gräns
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Uppdatering: viewtopic.php?p=2088#2088

Har uppdaterad Ereb och lagt den bland de klistrade kartorna.

• Har lagt till namnen i Nargur enligt birkes önskemål.
• Förlängt några floder i Nargur samt gjort lite bifloder.
Alltid kul att se namn man själv komponerat på kartorna. Ser också att du hittat Ysolinafallen! :)

Rörande den norra floden ut på slätten, Ogorolhin, låter vi dens utflöde vara så länge eller skal den få försvinna ner i Underjorden eller ut i ett enormt myrområde? Peter vill kanske säga något först?

Skulle bifloderna till den södra floden, Sem Dihr, kunna ändras så att de inte verkar rinna åt fel håll?

Eventuellt så kan detta vänta till en förhoppningsvis sista utgåva av Nargurkartan när fler namn tillkommit.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En liten fundering som jag har haft är var Sese Hesuoni egentligen ligger? Är det området sydost om Mefamirs sjö, eller längre norrut?
Vilket är området direkt söder om Palinor? Varför gör varken Mirel eller Palinor anspråk på det?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Gjorde lite tester med färger för vatten på kartan.
#7d95bc är färgkoden.
Ska se om ja kan få upp en liten bild också.
[/img]
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:En liten fundering som jag har haft är var Sese Hesuoni egentligen ligger? Är det området sydost om Mefamirs sjö, eller längre norrut?
Vilket är området direkt söder om Palinor? Varför gör varken Mirel eller Palinor anspråk på det?
Tror vi har diskuterat Sese Hesuoni förut utan att komma fram till ett svar. Det låg utanför kejsardömet Jorpagnas gränser och floder från Nargurs skogar slingrade sig ut på det gräsbevuxna slättlandet.

Alternativen borde därför bli sydost om Mefamir (men gärna inte för nära "det nya" Trasimo) eller väster om Nargurs skogar. Längre norrut känns för långt från Jorpagna och mellan Palinor och Mirel lite instängd?

Limes narguricus som jag kom upp med kändes det som om vi spikade utan att säga vart. Denna gamla gränsvall mellan Jorpagna och Nargur kan fortfarande utgöra någon del av en gräns men jag är rätt flexibel rörande vart. :) En tanke var att Mirels norra och nordöstra gräns fortfarande gick längs vallen och detta skulle kanske hjälpa till att förklara "tomrummet" mot Palinor och Mefamir?

Annars kanske vi skal diskutera Sese Hesuoni i annan tråd?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:En liten fundering som jag har haft är var Sese Hesuoni egentligen ligger? Är det området sydost om Mefamirs sjö, eller längre norrut?
Jag uppfattar informationen mellan Palinor och Nargurs skogar snarast som öster om och nordost om Mefimors sjö. Norr om floden Irhus och Trasimo, men söder om Menhe-Dihz när den korsar slätten i norr. Skogen sätter gränsen i väster och konkurensen med Palinors nomader i öster. Detta skulle då utgöra folkets kärnområde. (Området har minsakats något då Palinor är något större på kartan än i EA, vilket jag iofs inte har något emot.)
Vilket är området direkt söder om Palinor? Varför gör varken Mirel eller Palinor anspråk på det?
Jag har tänkt mig området, och jag vet att vi diskuterat liknande idéer tidigare, att området kring sjön som inte Mirel gör anspråk på domineras av folk som just håller på att utveckla sina små hövdingadömen till små kungariken. De befinner sig alltså där Kopparhavet befann sig vid Mörkertidens slut. Sedan har också förslaget kommit om att låta "bananen" som kuststräckan kallats skulle lämnas till SL för att någon yta i Ereb skulle få återstå att utveckla.
birkebeineren skrev: Rörande den norra floden ut på slätten, Ogorolhin, låter vi dens utflöde vara så länge eller skal den få försvinna ner i Underjorden eller ut i ett enormt myrområde? Peter vill kanske säga något först?
Skulle inte Ogorolihn kunna flyta från slätten till skogen, även om Sem Dihr flyter åt andra hållet? I alla fall tycker inte jag att Palinor skall korsas av ytterligaren en flod, så underjorden kan ju vara en lösning.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skulle bifloderna till den södra floden, Sem Dihr, kunna ändras så att de inte verkar rinna åt fel håll?
Jag har förstått det som om att båda floderna rinner västerut med start från bergen. Och att de skulle försvinna i ett underjordiskt hål är kanske att ta i? Mer vanligt är nog att floderna tunnas ut i massor med bifloder och bara försvinner i små kärr och vattendrag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:
Skulle bifloderna till den södra floden, Sem Dihr, kunna ändras så att de inte verkar rinna åt fel håll?
Jag har förstått det som om att båda floderna rinner västerut med start från bergen. Och att de skulle försvinna i ett underjordiskt hål är kanske att ta i? Mer vanligt är nog att floderna tunnas ut i massor med bifloder och bara försvinner i små kärr och vattendrag.
Fast det är rätt mycket vatten som rinner från Cerbergen och Nidabergen genom lummig skog så vi gör väl inte slätten till ett kärr?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fast det är rätt mycket vatten som rinner från Cerbergen och Nidabergen genom lummig skog så vi gör väl inte slätten till ett kärr?
Nu pratar vi om en 50 x 50 mil stor slätt. Det är nästan som hela Frankrike... så nä, vi gör inte slätten till ett kärr.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu är jag ju ingen flodexpert, men det kan väl inte vara direkt vanligt att stora floder tunnas ut i massor av bifloder och försvinner... snarare är det väl oftast så att det är en massa små floder som sammanstrålar till en stor flod som rinner ut i havet eller någon sjö, ibland uppdelad den sista biten i någon form av delta.. . När jag studerar kartan måste jag erkänna att jag inte blir riktigt koĺok på hur vissa floder rinner och var de börjar. En höjdkurveanalys skulle nog bli rätt så intressant för området t.ex. vid Nargurs skogar... det samma om man skulle försöka sig på någon form av analys av nederbörden i området. Jag ställer mig t.ex. lite frågande till att floder uppstår ur tomma intet mitt på en slätt, som två floder gör ovanför nya bytidens byar. Eller är det så att dessa två floder rinner ut på slätten och sen bara dunstar bort? Jaja... inte mitt område...

Iaf, för att komma till skott, så anser jag att det inte behöver vara något problem om "en" flod försvinner ner i ett hål i marken, för att övergå till att vara en underjordisk flod. Det känns ju onekligen rätt fräckt att ha möjligheten att utforska denna i en liten båt... kommer man till någon underjordisk sjö och vad kan det isf finnas där... eller så krossas man i ännu ett vattenfall... men det är ju en annan femma... iaf känns det inte fel med underjordiska floder i Ereb.
Skriv svar