Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Givetvis. Stora till och med. Men det var hela lagret av icke-nedskrivna gudar i mina klotteranteckningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev:Efter lite grubbel så hänför jag Melorghs Makters författarskap till Boszas Metafysiska Konservatorium. Varför konservatorium? Sfärernas musik förstås.
De förkortade styckena (de med område och domän alltså) tycker jag dock kan gå direkt in under wikin.
Då blir det Boszas Metafysiska Konservatorium. Skall försöka sortera galenskapen in i wikin innom kort.
Torquemada skrev:Jag tror jag skall ta och skriva ihop en unik ras-bakgrund till melorghierna i alla fall. Mirgernas uppstigande ur djupen, likt hopi-folket och Golarions dvärgars Quest for Sky. Jag tycker inte om att självsvåldigt peta i andra skapelser, särskilt då som Ahnion hjälpte mig att göra Melorgh till den otrevliga plats det är idag, men jag tror han förlåter mig om jag redigerar bort ker-bosh-ursprunget.
Ker-bosherna kan alternativt ha bosatt sig i Baxardeltat om vi vill ha dessa i Klomellien. Kanske finns det heller inga levande individer kvar nere i träsket utan bara eventuella kvarlämningar som kan kopplas till något äventyrsuppslag.

Vilken härkomst melorghierna istället skall ha får du avgöra. Ta dock hänsyn till följande årtal för de olika människofolkens ankomst till Drylo:

(Syd)nargurer - anlände södra Melashebergen ca 1000 fO
Dyler - dessa vandrade in i Magilre från Klomellerbergen ca 900 fO och kan således ha funnits längre österut innan.
Jorer - bosatte både dagens Magilre och Klomellien från och med 900-talet fO
Belgother - ett västnargurisk folk från Kard som bosatte norra Drylo ca 25 eO men fördrevs drugt 150 år senare

Annars kan ju ett helt okänt folk ha hittat till den melorghiska klippan!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Melorghierna är förodiska, men jag tänkte inte specificera årtalet. Mest att de förstås är yngre än Yolev och så. Jag tänkte ge melorghiernas föregångare mirgerna en mycket mörk och otrevlig bakgrund som förklaring till varför de är som de är idag.

Var kan jag läsa mer om dylerna?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

I Magilre-boken beskrivs Dylerna. De framstår där som ganska grova och okarismatiska gynnare från Klomellerbergen. Trolig är att de även är besläktade med folket i "VIT-Fläck Drylo" eller Pataxa som denna plats även benämns i delar av forumet. Eventuellt är Pataxa ett rike eller en nu fallen civilisation beläget i "Vit-Fläck Drylo." Områdets folk och dess eventuella släktingar Dylerna har hur som ingen vidare öppen påverkan på sina grannar (Även om Dyliska stammar vill ta tillbaka Moril Dilatz i smyg).
Dylisk elementardyrkan har dock spridit sig till Triska samt möjligtvis också Kard och där främst de Aleriska fyrkorsbröderna.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Tack. Det ante mig. Magilreboken såg jag inte ens.

Elementardyrkan? I ett land med en massa elementarer. Det kräver utveckling.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Något exakt årtal behövs inte utan bara ett ungefär räcker. Om du tänker dig efter Yolev som bosattes på 800-talet fO så föreslår jag att du låter bosättningen ske någon gång under Mörkertiden som inleddes 599-598 fO. Då kan lite vad som helst ha hänt och folket vara av lite vilken som helst härkomst. Det behöver ju heller inte vara krångligare än att låta de första melorghierna vara av joriska härkomst som sen utvecklar sig åt sitt mycket speciella håll.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Melorghiernas mentalitet bygger på att de är, eller var, skitskraja. De hade inga allierade, allt verkade främmande och konstigt, de var omgivna av fiender och hade inget hem.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då borde ju någon gång under den mörka Mörkertiden pass bra. De visste kanske knappt vem de var själva eller varifrån de kom?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Inte i detalj, nej, men när jag får tid skall jag skriva ner deras berättelser om ett ursprung långt från Klomellien och djupt under Altors yta.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Något exakt årtal behövs inte utan bara ett ungefär räcker. Om du tänker dig efter Yolev som bosattes på 800-talet fO så föreslår jag att du låter bosättningen ske någon gång under Mörkertiden som inleddes 599-598 fO. Då kan lite vad som helst ha hänt och folket vara av lite vilken som helst härkomst. Det behöver ju heller inte vara krångligare än att låta de första melorghierna vara av joriska härkomst som sen utvecklar sig åt sitt mycket speciella håll.
Kontinental Joriska riket då Birke, det lyckades ju överleva ett tag?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jo denna lösa statsbildning (som fått sitt namn av dagens språklärde) fanns i Drylo fram till ca 450 fO. Den hade sitt huvudsäte i staden Amazunga (dagens Munzga i Magilre) och föll samman under ännu ej klarlagda omständigheter. Står lite ostädat om detta här: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... iska_riket

Om melorghierna inte skall vara jorer, varken från kejsardömet eller dess arvtagare i Drylo, har då folket förslagsvis ankommit sin klippa efter år 450 fO.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Den här frågan hör inte alls hemma här, men i alla fall.

En magiker kan inte kasta besvärjelser om han håller i eller bär järn på sig. Ej heller om han inte kan tala (stavmagiker undantagna).
Men hur är det med handrörelser? Kan en bakbunden magiker kasta besvärjelser?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det har väl inte med ljud, ord, rörelser eller så att göra? Järnet attraherar väl den magiska energin, dvs den jordar såattsäga magikern.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

För att specificera: vad hindrar en magiker från att framgångsrikt kasta en besvärjelse?

Järn, vare sig man håller i det eller bär det, gör det.

Bakbundna händer och uppsvullna tungor, faller de också i den kategorin?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Besvärjandet är väl vanligtvis en kombination av ord och gester... stavmagi, röstmagi och symbolism undantaget.
Skriv svar