crilloan skrev: ↑2020-04-15 17:15
Grisodlar'n skrev: ↑2020-04-14 22:38
Vi har börjat att spela om gamla äventyr, och valde att börja med Torshem. Trollens håla är den värsta TPK som någonsin har förekommit i ett kort Drakar och Demoner-scenario skulle jag tro. 40 troll är...något särskilt att bita i, så jag tonade ned allting där. Jag har gjort lite andra förändringar också i Kashimtemplet. En av spelarna spelar en halvorch så borgruinen och svartalfslyan löstes med lite mer diplomati. Efter Torshem så blir det nog Svart Duell (minus alligator) då det ligger på vägen tillbaka till Berendien.
Själva introt till äventyret var scenariot Köpmannen (från Kandramodulen), fast de träffades i Lindaros. Grepers far handlade med dvärgarna i Nidabergen men hade försvunnit. Då två av RPna var från Torshemstrakten så lejdes de för att ta reda på vad som hänt. De fick Schims med sig också som höll i finanserna. Så det var en seglats från Lindaros till hålan Remos och sedan uppför floden med lastpråm och mulspann.
Jag var tvungen att kolla igenom den delen av Torshem, hade det varit några småpluttar till skogstroll, men icke!
(Khazims tempel känns ju också som en TPK)
Det var ju en jättebra idé att ta in den kroken från Kandra (o vad jag älskade den modulen när den kom!)
Så, för unga nybörjarkaraktärer kanske Torshem inte är ett dugg bättre än Marsklandet?
Nu ligger det närmast åt att försöka hitta på något lätt stadsbaserat i Faltrax som kan lösas med lite list av några spolingar för att kunna bygga lite pondus o sedan ta sig an Marsklandet/Rösten Från Forntiden ( i lämplig ordning) ?
Om någon har en äventyrskrog för ngt lagom klurigt som kan passa i Faltrax så hojta.
(fick en liten krok av Birkebeineren)
C
PS. borde du inte lägga in enhörningshornet på tillbakavägen, rådda om så att det är Khasim?
Vi spelar Torshem med nybörjar-RP. Jag har nerfat Kashimtemplet också, kultens översteprästinna är den som är vampyren, resten är mest vanligt folk i kåpor. Däremot är de ju många. Rösten från forntiden kan nog vara en bättre start än Marsklandet för nybörjare. I Faltrax har du ju fallet Roså som dykt upp som scenarioförslag i Faltrax. Du skulle även kunna använda scenariot Varulven från Kandra i staden, även om varulvar inte är lätta motståndare. Jag själv plitade ned ett liknande litet scenario som skulle utspela sig just i Faltrax, på väg till Marsklandet. Nu dog ju den ensamma spelarens über-RP när han i vanlig ordning muckade gräl med folk ombord skeppet. En vakt hade turen att få in en riktigt svidande träff med sin glav. Spelaren fick själv slumpa fram träffområdet, vilket blev halsen. Hans våldsamma anti-hjälte med över 200 i Rykte, Maxade GE, FV 31 i Slagsmål, bla bla, blödde ur på skeppsdäck och nådde aldrig fram till vare sig Kardien eller Marsklandet. Attila från vår egen historia dog ju inte någon hjältedöd heller precis.
Nedan är iallafall det tänkta scenariot:
Äventyrsepisod 1. Nattens bila
Under en kvällstur till stadens osedliga hamnkvarter så har RPna oturen att befinna sig mitt i handlingens mitt när folk upptäcker att någon i sällskapet har snubblat över Nattkarvarens femte offer, en ung halshuggen glädjeflicka som brukade arbeta i kvarteret. Det är högst möjligt att RPna själva blir misstänkt då han är främlingar i staden. Den rådande teorin bland gemene man är nämligen att mördaren är utländsk. Ingen sann faltrakier skulle mörda unga kvinnor. Troligtvis är mördaren en sjöman som kommit med något av de utländska skeppen.
Grinfara-Rognar/Nattkarvaren , krögare och seriemördare
Den grovhuggne Grinfara-Rognar är ägaren till tavernan Skummande kruset och är allmänt sedd som en trevlig prick som både kan berätta en god historia och ha vett nog att hålla hederliga priser. Men Rognar har en mörk hemlighet. Det är han som är Nattkarvaren, mördaren som halshugger stadens glädjeflickor.
Rognar har mördat förut, under sin tid som slaktare i Ispin. Efter sex mord, ett där han var nära att gripas på bar gärning, så började han känna snaran dras åt. Ordningsmakten i staden var honom på spåren. Så han bröt upp sitt pick och pack och flyttade till Faltrax. Här hade han ett uppehåll på fyra år innan han mördade på nytt förra våren. Hans mordiska begär har trappats
upp allt mer den senaste tiden och det förflöt bara ett par veckor mellan de två senaste offren. Och nu hör han rösten igen, den där rösten på andra sidan väggen. Rösten som uppmanar honom att rensa staden från de skamlösa skökorna.
STY 14
STO 14
FYS 11
SMI 11
INT 13
PSY 12
KAR 12
KP 13
SB +1
FF L10
Ålder: 51 år
Längd och vikt: 177 cm/90 kg
Färdigheter: Bluffa 14, Finna dolda ting 10, Slagsmål 6,
Gömma sig 13, Hoppa 9, Klättra 9, Lyssna 12, Smyga 11,
Upptäcka fara 13, Kardiska B4/B2, Dolkar 8, Hantverk: Slaktning B4, Enhandsyxor
12
Utrustning: läderbörs (11 kardiermark, 14 silvermark, 16 kopparmark), mantel
med huva, mörkfärgad särk, hosor, läderförkläde, handskar, slejfskor samt bryne,
köttkniv och köttyxa (skada som handyxa) i en ränsel
Så här skulle han kunna se ut: