Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fraxinus skrev: Å andra sidan.......vad säger att fantasyvärlden Erebaltor i sin dimension har samma syn på lagar och rättspraxis som det medeltida Europa?
Ingenting! Man behöver inte alls ha en medeltida rättspraxis i Ereb Altor men vad jag vill komma fram till är att lagar borde vara grundade på den moral som finns och inte vara alltför vidlyftig därom. Å andra sidan är ju de Svenska häxprocesserna ett lysande exempel på att motsattförhållanden finns. Barn som vittnen är Sverige ensamma om i häxprocesserna.
Regil skrev: Ja, jag tycker att jag var ganska tydlig på den punkten... :D
Mitt senaste inlägg var nog bara en raliering allmänt mot alltför vidlyftiga intagande av moderna idéer i ett samhälle som i övrigt har föråldrade värderingar.
Nej ,Regil, du har gjort ett bra jobb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Exemplet med barnvittnen är bara en i raden som pekar på det faktum att under det i skedet från renässansen och framåt när Sverige reformeras och blir en absolut monarkin utanför den katolska kyrkans (och den romerskinspirerade kanoniska lagens) hägn så förändrades även rättspraxises och synen på straffen. I intåget till renässans och reformation så övergick rättskippningen från att under medeltiden ha försökt jämka mellan släkter...mellan offer och förövare......så blev det mer en fråga om hämnd, ofta inspirerade från gamla testamentet. Detta är inget unikt för Sverige. Det skedde i flera länder i Europa vid den här tiden.

Men under medeltid så dömde man ofta till böter eller vid särskilt grova brott till spö- och skamstraff. Dödsstraff var också praxis under medeltid men inte så vanligt som många idag tror. Och definitivt mindre i bruk än under 1500-, 1600- och 1700 tal. I många fall under medeltiden mildrades dessutom dödsstraffen till böter och spöstraff...alternativt till fredlöshet.

Dessutom kunde förövaren och dennes släkt "straffas" även på andra sätt.

Ta en sådan sådan sak som om en kvinna skulle bli med barn efter en våldtäkt.

Då räknades barnet som fullgod arvinge till fadern (förövaren) om denne blev fälld...dvs....om det fanns vittnen som intygade att han begått våldtäkten. Dessutom skulle han betala böter till kvinnan/kvinnans familj samt ofta tilldelas skam-eller spöstraff alternativt företa pilgrimsfärd som bot. Var kvinnan och den förövande mannen dessutom ogifta kunde det mycket väl bli så att mannen tvingades gifta sig med kvinnan (utöver straffen i form av böter och pilgrimsfärd).

Det kunde (teoretiskt) i slutändan bli en mycket dyrbar affär för gunstig junker riddar Sven den enfaldige och hans släkt då han inte bara kunde tvingades att gifta sig med en dotter till en bonde (om bonden...och således dottern....var födda fria!), hans nyvordne son skulle ärva honom (eller så skulle han förse sin nyvordna dotter med lämplig brudgåva den dagen hon gifter sig) och han var dessutom tvungen att betala böter till bondflickans familj samt eventuellt om domaren var särdeles sträng och gudsfruktig (eller hyste agg till Svens familj) tvingas pilgrimsvandra till Santiago eller Jerusalem för förlåtelse.

Det kunde rent av bli så att den stackars kvinna som först blivit våldtagen och sedan blivit intvingad in i giftermål med samme man, snart kunde finna sig som änka och arvtagerska över sin makes (och förövares) tillhörigheter då en pilgrimsvandring till Santiago eller Jerusalem på intet sätt var en ofarlig väg att vandra. Sätten att mista livet på under den resan var otaliga.

Överfört till Erebaltor kan det kanske ha gått så långt att junkern tvångsgiftes med en bondflicka, betalar böter till sin nya svärsläkt samt kanske dömdes att vandra i pilgrimsfärd från Ekeborg till Jorpagna och tillbaka på Via Aidnes getstigar i Nostratiet klädd som tiggarmunk. Utöver att han redan bringat skam och vanära över hela sin familj och släkt.

Det sistnämnda torde vara ett svidande straff i sig för den (i mitt exempelfall) unge spolingen.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-11-17 22:53, redigerad totalt 2 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Snibbben

Angående kopplingen dödstraff och religon (USA och Iran)....hur katalogiserar du Kina in hit? :wink:

Och jag ber redan nu om ursäkt. Jag kunde bara inte låta bli att ge dig en pik nu när du lämnade garden så vidöppen :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Överfört till Erebaltor kan det kanske ha gått det så långt att junkern tvångsgiftas med en bondflicka betala böter till sin nya svärsläkt samt kanske dömdes att vandra i pilgrimsfärd från Ekeborg till Jorpagna och tillbaka på Via Aidnes getstigar i Nostratiet klädd som tiggarmunk. Utöver att han redan bringat skam och vanära över hela sin familj och släkt.

Det sistnämnda torde vara ett svidande straff i sig för den (i mitt exempelfall) unge spolingen.
Det här är inte så dumt! :D

Det skall svida att våldföra sig på echtiska kvinnor, även om de är enkla bönder.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:
Fraxinus skrev: Överfört till Erebaltor kan det kanske ha gått det så långt att junkern tvångsgiftas med en bondflicka betala böter till sin nya svärsläkt samt kanske dömdes att vandra i pilgrimsfärd från Ekeborg till Jorpagna och tillbaka på Via Aidnes getstigar i Nostratiet klädd som tiggarmunk. Utöver att han redan bringat skam och vanära över hela sin familj och släkt.

Det sistnämnda torde vara ett svidande straff i sig för den (i mitt exempelfall) unge spolingen.
Det här är inte så dumt! :D

Det skall svida att våldföra sig på echtiska kvinnor, även om de är enkla bönder.
Och om den echtiska mannen tvingas gifta sig med den faltrakiska kvinnan han våldtagit så forlorar han sin "echtiskhet" och ar inte langre echt?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Domsaga står över härad.
Hur stora tanker du dig då domsagan respektive haradet?
Regil skrev:Lika för alla echter är genomtänkt och får stå kvar. :wink:

Nja, echterna lydde inte under Faltrax lagar utan hade sina egna lagsamlingar. och vid maktskiftet så struntade de givetvis i faltrakiernas lagar (annars så vore de ju inte de arroganta echter som de ju faktiskt är). men visst hade Kardien lagar som gällde på Faltraxnäs och i norra Kardien. säkert flera stycken också.
Du låter som en echt Regil. :wink:

Det går sjalvklart att tolka det så att lik alltså inte galler någon som inte ar echt - for det ar så du menar?

Glom dock inte att i visst avseende så lod echterna innan Maktskiftet den faltrakiske kungen och hans ord, for annars skulle vi val tala om två stater innan 424 eO: Kardien och Echterike? Detta underlydande forhållandet har formodligen tolkats olika av faltrakierna och echterna men det har val andå funnits?

Jag ifrågasatter inte din beskrivning av Kardien men jag vill bara forsoka få fram ytterligare några rader (och då garna rent juridisk eftersom amnet nu diskuteras) om hur echterna såg sig sjalva och hur de definerade sin stallning i ett land som styrdes av en kung som inte var echt.
Regil skrev:Jag vill inte definiera Budbrott som ett brott. Hädelse är ett brott (och budbrott). Kätteri är ett brott (och ett budbrott). Att kalla sin far för träskalle är ett budbrott (bud 3), men inget brott. Att tortera en fånge på kungens order är ett budbrott (bud 4), men eftersom kungen gav ordern så är det definitionsmässigt inget brott. Att höja skatten för sina utarmade faltrakiska bönder är ett budbrott (4 och kanske 5), men givetvis inget brott så länge det följer godssedvänjan (och även om den inte gör det och sålunda är olaglig, så kommer ingen att ingripa för att stävja brottet)
Budbrott ar LVs beteckning och anvands inte i kungens lag, så tankte jag också aven om det kanske inte framgick. Hadelse och Katteri ar daremot orden i Vidars rikslag - låter bra.

De andra brotten du beskriver ar i LVs ogon nog budbrott definitionsmassigt (vilket grupper som de Enkla sakerligen framhavdar) men prasterskapet ar mycket forsiktiga med att oppet utdomma en handling som detta, vilket de sjalva ofta heller inte skulle vara tjanta med då de garna gynnas av att låta vissa forhållanden fortgå utan deras inblanding.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fraxinus skrev:Detta är inget unikt för Sverige. Det skedde i flera länder i Europa vid den här tiden.
Häxprocesser händer i hela Europa. Barnvittnen som ända vittnen i dessa rättegångar skall vara unikt för sverige, åtminstone om man får tro Herman Linqvist :)
Fraxinus skrev: Men under medeltid så dömde man ofta till böter eller vid särskilt grova brott till spö- och skamstraff. Dödsstraff var också praxis under medeltid men inte så vanligt som många idag tror.
Fast rätt så blodiga :twisted:
Fraserings skrev:Snibbben

Angående kopplingen dödstraff och religon (USA och Iran)....hur katalogiserar du Kina in hit? :wink:

Och jag ber redan nu om ursäkt. Jag kunde bara inte låta bli att ge dig en pik nu när du lämnade garden så vidöppen :D
Civil religion a la Robert N. Bellah :? Nej, allvarligt så styrs KIna till mycket fortfarande av sin gamla traditionella taoistiska värderingar även om de vill kalla sin förvridna marxistsyn för kommunism.
birkebeineren skrev: Och om den echtiska mannen tvingas gifta sig med den faltrakiska kvinnan han våldtagit så forlorar han sin "echtiskhet" och ar inte langre echt?
Eller åtminstone deras barn. Om han sedan skulle råka bli änkling och gifta om sig med en echtisk kvinna så kanske de nya halvsyskonen har större rätt till arv och även rätten till titeln.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nja nu är det väl snarare den Legalistiska och Konfuciska livsåskådningen som ligger bakom den kinesiska rättspraxisen.

Daoisterna trodde på vad de kallade den universella vägen. Den universella vägen var/är förutbestämd och fungerade allra bäst om människan håller sig passiv och inte agerar. Det ideala handlingssättet i alla situationer var därför att inte handla alls. Daoisterna betonade dessutom, tvärtemot strikta hierarkier och lagstyrning, snarare den enskildes frihet till skillnad från den konfuciska hierarkiska samhällspyramiden.

Den konfuciska livåskådningen ville å sin sina skapa balans mellan människor. Bäst uppfylldes detta enligt dem med ett strikt hierarkiskt system med överordnade och underordnade människor. De överordnade skulle således leda de underordnade men med de underordnades bästa för ögonen och tjäna som goda föredömen. De underordnade skulle å sin sida var totalt lojala mot de överordnade. Och sålunda skulle total balans råda.

Den stränga Legalistiska filosofin sade däremot att människan är av naturen ond och måste därför kontrolleras för samhällets bästa. Det gjordes enligt Legalisterna bäst med en stark ledare som stiftade lagar efter eget bevåg och sedan jämställda alla efter lagen. Straffen skulle enligt Legalisterna dessutom vara så grymma att man avskräckta alla från att begå brott.

Värt att notera är att alla dessa tre snarare är uttryck för filosofier om det rätta samhällssystemet snarare än en form av religon eller gudstro.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-11-18 00:54, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Dessutom finns det ett stort antal länder där man kan hävda att befolkningen är varmt troende och som ändå har avskaffat dödsstraff. Exempelvis Polen, Irland, Paraguay, Equador, Panama, Costa Rica osv.

Ryssland och Japan har å andra sidan fortfarande dödsstraff.

Men jag tror vi är i fel forum och debatterar det här intressanta ämnet. :wink:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:[
Och om den echtiska mannen tvingas gifta sig med den faltrakiska kvinnan han våldtagit så forlorar han sin "echtiskhet" och ar inte langre echt?
Nej, nej. En echt kan inte tvingas att gifta sig med en faltrakier. Det är otänkbart. Han kan givetvis tvingas till olika former av botgöring, men inte tvingas gifta sig. Det är bara när saker och ting involverar echtiska kvinnor som jag skulle kunna tänka mig det här straffet. Fast skall jag ha med det så får det bli med tillägget "om kvinnan så önskar". jag akn helt enkelt inte ta att en kvinna skulle tvingas att gifta sig med mannen som våldfört sig på henne. Kanske att det här mer skulle användas när en ogift man gjort en kvinna med barn. De var både med på det, men Riddar Sven hade ju ingen tanke på att gifta sig med Fridegunde. Hon är ju söt och pigg mellan lakanen, men av enkel börd. Planenn är givetvis att gifta sig fint. Men så blir hon på smällen. Sven är bevisligen far till barnet, men vill nu inte veta av modern. Skammen lyser om honom. :oops: Fridegunde går dock till häradets lagman. Vid nästa ting så avgörs saken och Riddar Sven tvingas att gifta sig med Fridegunde. Här kan man ju också förtydliga att en mans arvtagare är hans förstfödda son med en echtisk kvinna.

Det här vapnet kan givetvis användas åt motsatt håll "hon är gravid så vi måste gifta oss!", men det funkar inte alltid, speciellt inte om kvinnan är av börd och mannen av folket. och man riskarar oavsett att göra hela släkten rasande, vilket kan kännas jobbigt för en echt (ja, för vem som helst).
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev: Glom dock inte att i visst avseende så lod echterna innan Maktskiftet den faltrakiske kungen och hans ord, for annars skulle vi val tala om två stater innan 424 eO: Kardien och Echterike? Detta underlydande forhållandet har formodligen tolkats olika av faltrakierna och echterna men det har val andå funnits?

Jag ifrågasatter inte din beskrivning av Kardien men jag vill bara forsoka få fram ytterligare några rader (och då garna rent juridisk eftersom amnet nu diskuteras) om hur echterna såg sig sjalva och hur de definerade sin stallning i ett land som styrdes av en kung som inte var echt.
Ja, det har funnits. Den echtiska Jarlen var kungens vasall. Jag kan tänka mig att man betalade en mindre tribut emellanåt och hjälpte givetvis till vid krig och liknande.

Så echterna var echter, ett folk under jarlen. Jarlen var vasall tilll kungen av kardien och echterna bodde därigenom i Kardien. Echterrike hade sina egna lagar, egen kerisgass, eget skattesystem (mindre välutvecklat än i övriga Kardien) osv. Men när en ny kung skule krönas i Faltrax så reste jarlen dit med sitt följe av stormän, meddtog storslagna gåvor och svor högtidligt tro och huldhetsed till kungen av Kardien, som räknades som en man av ära på alla sätt man kan tänka.

Echterna var inte lika avogt inställda till faltrakier innan maktskiftet som de är idag. Det är en inställning som vuxit fram, även om man alltid varit lite arroganta mot alla icke echter. man anser allmänt att förr så var det bättre stake i faltrakierna, men nu har de tappat sin själ och fallit ner i dyngan. echterna har ingen plan på att hjälpa dem upp.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fraxinus skrev:Nja nu är det väl snarare den Legalistiska och Konfuciska livsåskådningen som ligger bakom den kinesiska rättspraxisen.
Naturligtvis skall det vara konfucianism. Skrev det lite hastigt när jag var trött så jag blandade ihop de två.
Fraxinus skrev: Värt att notera är att alla dessa tre snarare är uttryck för filosofier om det rätta samhällssystemet snarare än en form av religon eller gudstro.
Fast det ingår i konfucianismen att man skall vörda förfäder och gudarna. Hur som helst räknas de till de stora religionerna.
Fraxinus skrev: Men jag tror vi är i fel forum och debatterar det här intressanta ämnet. :wink:
Helt rätt. 8)
Regil skrev: Det här vapnet kan givetvis användas åt motsatt håll "hon är gravid så vi måste gifta oss!", men det funkar inte alltid, speciellt inte om kvinnan är av börd och mannen av folket. och man riskarar oavsett att göra hela släkten rasande, vilket kan kännas jobbigt för en echt (ja, för vem som helst).
Om en man är av folket och kvinnan är börd är det då inte lämpligt att man gömmer undan henne i ett kloster eller liknande fram till dess att barnet fötts fram. Barnet får sedan växa upp i ett annat hus än det oäktingen tillhör, men han har viss bördsrätt så han är inte någon träl eller bonddräng utan en bastard med rätt till ett mycket drägligare liv än en bonde. ?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Snibben skrev:[Om en man är av folket och kvinnan är börd är det då inte lämpligt att man gömmer undan henne i ett kloster eller liknande fram till dess att barnet fötts fram. Barnet får sedan växa upp i ett annat hus än det oäktingen tillhör, men han har viss bördsrätt så han är inte någon träl eller bonddräng utan en bastard med rätt till ett mycket drägligare liv än en bonde. ?
Jo!

Värt att notera är även att det är skamligt att få barn utanför de äktenskapliga ramarna, men det är än värre att inte ta hand om sin avkomma.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

"Hrrm"

Nu är det så att det finns flera religonshistoriker och filosofer som klassificera Konfucianism som en filosofi eller etisk livsåskådning snarare än en religon. Men precis som du säger finns det också flera forskare som klassificera den som en religon. Jag anser att den snarare är en livsåskådning/filosof där filosofen Kong Fuzi bland annat förklarar vikten av att offra åt förfäderna och de traditionella gudarna.

Likheter finner man bland flera filosofer i Grekland som också förklarade gudomlighet, själslig odödlighet etc men som fortfarande kallades/kallas för filosofer.

Men nu ska jag sluta upp annars lär vi få en evig diskussion om ämnet "Vad är en religon och vad är en filosofi". Och erebaltor är nog inte rätt forum för det.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:"Hrrm"

Nu är det så att det finns flera religonshistoriker och filosofer som klassificera Konfucianism som en filosofi eller etisk livsåskådning snarare än en religon. Men precis som du säger finns det också flera forskare som klassificera den som en religon. Jag anser att den snarare är en livsåskådning/filosof där filosofen Kong Fuzi bland annat förklarar vikten av att offra åt förfäderna och de traditionella gudarna.

Likheter finner man bland flera filosofer i Grekland som också förklarade gudomlighet, själslig odödlighet etc men som fortfarande kallades/kallas för filosofer.

Men nu ska jag sluta upp annars lär vi få en evig diskussion om ämnet "Vad är en religon och vad är en filosofi". Och erebaltor är nog inte rätt forum för det.
Såvida man inte diskuterar Remuntra! :D
Skriv svar