Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Allt utom alvernas förbannelse ser bra ut.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan du förklara varför inte det skulle funka med alver som låg bakom förbannelsen Mikael? Å ha då i åtanke att Psipos alver inte är "goda" i den bemärkelsen som de alltid tråkigt nog är i de flesta rollspelsvärldar, utan mer naturaktiga, nyckfulla osv. Åtminstone har jag fått den uppfattningen, och jag hoppas jag har rätt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Kan du förklara varför inte det skulle funka med alver som låg bakom förbannelsen Mikael? Å ha då i åtanke att Psipos alver inte är "goda" i den bemärkelsen som de alltid tråkigt nog är i de flesta rollspelsvärldar, utan mer naturaktiga, nyckfulla osv. Åtminstone har jag fått den uppfattningen, och jag hoppas jag har rätt.
Jag vill inte, vill inte, vill inte, vill inte.... :wink:

Nå, delvis för att jag har svårt att se alverna lägga förbannelser på det viset, visst ett tankearv från de Goda alverna, men alver gör inte sådant.
Delvis är det för att jag inte uppfattat Psipos alver som så aktiva (däremot de övriga älvfolken, tomtar och älvor osv.).
Delvis för att deras passiva defensiva beskrivning passar utmärkt med alla de motgångar som de fått utstå under milleniena. Varför har inte förbannelser lagts när Landori och Sivo hotats? (eller det kanske de har men det har inte varit tillräckligt.)
Slutligen, är det inte mer effektivt och praktiskt att förbanna HM, svartfolken, hans berg och torn, eller vem som helst som vågar korsa Goianas gränser? "HM må aldrig komma in under Goianas gröna lindar och aldrig höra dess porlande bäckar och källa!"

Jag har inget emot hårda alver som tar brutala beslut som drabbar andra folk hårt, för att rädda dem själva: tex bränn hela dalgången för nekromantin här är ett hot som snart kommer växa sig stark. Att detta drabbar människors herdar och kanske någon bergsbonde skiter de i. De får väl flytta. Att förbanna en man eller hans släkt för att denne ingått avtal med fienden känns så överdrivet (förbannelser är mäktiga och läggs inte hur som helst) och ineffektivt. Hur vet man att nästa snubbe är bättre? Idén med välsignelsen är ju att det mer är ett stöd för en Utvald man litar på. Den har positiv effekt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nyckelordet för Goinana är väl Enlil Talannen, behövs nog en sådan kraft för att lägga en förbannelse av den magnituden. Att inte HM förbannas kan nog ha förklaringen att han antagligen är rätt magiskt kraftig för att kunna gå i kamp med Enlil Talanen...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Nyckelordet för Goinana är väl Enlil Talannen, behövs nog en sådan kraft för att lägga en förbannelse av den magnituden. Att inte HM förbannas kan nog ha förklaringen att han antagligen är rätt magiskt kraftig för att kunna gå i kamp med Enlil Talanen...
Troligen (men inte nödvändigtvis).
Men förstår du hur jag menar med att en välsignelse, positvt stöd ger alverna mer förutsebarhet, även om även en välsignad kan svika så vet de i alla fall vem de valt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Men nu är ju förbannelsen redan inarbetad i Kardiens officiella material, varför inte göra något intressant av den istället för att bara gå på defaultnivå...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Svar till alllt möjligt:

Alverna kan inte veta att nästa snubbe är bättre. man får chansa. Det blir som att avsätta en afrikansk diktator och ersätta honom med någon ny. Kan bli en Idi Amin om man har otur, har man tur så blir det en Vidar Rättråde.

Har inga problem med att alverna förbannar en man som skänker Goiana åt häxmästaren. Och hans släkt. Han förtjände det. Punkt. Inget mjäkigt "jaaa,men man måste ju förstå att han befann sig i en svår situatiuon. Han var bara ett offer för omständigheterna". Kunde alverna förbanna HM så hade de gjort det från början. Det verkar nog som att det är svårt.

Det är väl rimligt att det är tack vare Enlill T som alverna får kraft nog att lägga förbannelsen. Nyckeln för mig är att alverna desperat behöver få Goiana på "tid och evighet" från dess rätmätige herre - kungen av Kardien. Om sittande kung lierar sig med HM och skänker bort Goiana så måste man agera.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Men nu är ju förbannelsen redan inarbetad i Kardiens officiella material, varför inte göra något intressant av den istället för att bara gå på defaultnivå...
Jaha, förlåt då. Jag visste inte att förbannelsen var officiell, det ändrar ju saken. (Trodde Brandiska dynastins apati hade en okänd anledning? :shock: )
Alverna behöver fortfarande inte ha lagt förbannelsen. Jag uttrycker bara en åsikt. Om majoriteten vill ha alvernas förbannelse så kör. Som jag alltid sagt på forumet, enskild SL (i det här fallet jag) ändrar ju ändå som man vill. :twisted:

Ville lägga till att jag, pga av mitt tolkienarv, inte ser alver som deltar i människor intriger och maktspel mer än någon gång per 3000 år och då mot någon superonding som Vicotnik (Sauron). Att det nu är HM som "välsignar" Echterna och alverna förbannar Brandierna känns bara inte bra för mig. I sagans värld är det mer eller mindre onda personer som förbannar. Men ge mig tid så kanske jag kan vänja mig vid ombytta roller (vilket jag vanligtvis gillar). :cry:
Senast redigerad av Mikael den 2007-08-16 09:50, redigerad totalt 3 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:Svar till alllt möjligt:

Alverna kan inte veta att nästa snubbe är bättre. man får chansa. Det blir som att avsätta en afrikansk diktator och ersätta honom med någon ny. Kan bli en Idi Amin om man har otur, har man tur så blir det en Vidar Rättråde.

Har inga problem med att alverna förbannar en man som skänker Goiana åt häxmästaren. Och hans släkt. Han förtjände det. Punkt. Inget mjäkigt "jaaa,men man måste ju förstå att han befann sig i en svår situatiuon. Han var bara ett offer för omständigheterna". Kunde alverna förbanna HM så hade de gjort det från början. Det verkar nog som att det är svårt.

Det är väl rimligt att det är tack vare Enlill T som alverna får kraft nog att lägga förbannelsen. Nyckeln för mig är att alverna desperat behöver få Goiana på "tid och evighet" från dess rätmätige herre - kungen av Kardien. Om sittande kung lierar sig med HM och skänker bort Goiana så måste man agera.

Så orsaken att kung Beronrik av Kardien sluter avtal om överlämnande av Hertigdömet Goiana till en tvivelaktig figur som Häxmästaren är att Kungen anser att hertigdömet är förlorat. Att Kardien är på väg att förlora kriget mot Svarta tornet och det här är priset för ett fredsfördrag........... :?

Är du alldeles säker på att Kungen inte redan står under någon förtrollning eller att agenter från Svarta tornet infiltrerat rådet? :wink:

För jag har lite svårt att se att ett stolt riddarland vill sluta fred med en trollkarls som tycks regera över svartfolk och som begär ett helt hertigdöme för att sluta fred. (Vad säger förövrigt berörde hertig?) :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

USA - Osama
USA - Saddam
USA - Pinochet
the list goes on...

Bara några exempel på vår tids stora idealistiska riddarland som ständigt verkar sluta avtal med djävulen. Jag tycker att det faktist känns bra om Kardierna har slutit avtal med HM. Avgörande är också att Vidar deltog i beslutet.

Goianas Hertig? Han blev väl skitsur. Men han var ändå förbrukad...

Avgörande är också att Beronrik inte var förtrollad.
Senast redigerad av Regil den 2007-08-16 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Att Kardien är på väg att förlora kriget mot Svarta tornet och det här är priset för ett fredsfördrag...........
Ja har alltid föreställt mig att kungen får något i utbyte som han eftersträvar/suktar efter, inte att han ger HM Goiana för att de håller på att förlora kriget mot HM. Sen är det ju inte otroligt att HM har nästlat sig in hos kungen med hjälp av agenter och planterat tankar att han verkligen behöver det som HM kan ge honom, vad det nu är...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag tycker mkt coolt har dryftats här de senaste dagarna. Jag har inget emot att alverna (eller egentligen pratar vi ju om Goianas älvfolk, det är stor skillnad) ligger bakom förbannelsen.

Först lite om min syn på det. Goiana är The new kid on the block, och orsaken till detta är Elil Talanann (eller vad den nu heter). Älvfolken ser den här anden (som mycket väl kan ha dykt upp som ett resultat av intensiv meditation som Birke föreslog) som en substitut flr Tevatenu. De äldsta alverna ser givetvis detta som en hån mot Tevatenu och allt. Älvfoken i Goiana är lite som älvfokens rebeller, de har börjat lyssna på punkmusik och piercat sig i ögonbrynen, och de gamle förfasas.

Förbannelsen då. Ja, som sagt finns det inget som säger att det är alverna som ligger bakom den utan Goianas älvfolk tillsammans med skogsanden. Jag har inga som helst problem med det. Goiana styrs ju av ngt slags älvfolksråd och har lite gemensamt med Landoris alver. Det kanske inte ens satt en enda alv i rådet vid tiden för förbannelsen?

Så kör på en förbannelse som hämnd för att Goiana gavs till HM.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Det börjar bli dags att knyta ihop säcken.

I korthet.

* Alverna ligger bakom förbannelsen
* Beronrik har ingått ett avtal med HM som går ut på att HM får Goiana. Han rådfrågar dock först sitt råd där Vidar Rättråde ingår. Svartfolkens plundringar i Kardien upphör helt.
* Vidar Rättråde ingår avtal med alverna.
* Förbannelsen läggs och echterna tar makten
Regil skrev: Avgörande är också att Beronrik inte var förtrollad.
Jag har nog inte fattat vem som gör vad eller vem som är vem? Ser fram emot ett förtydligande när Boston får besök.

Psipo, då tror jag jag uppfattat dig riktigt avs alver. Gillar de nya rebellerna...kanske är förvbannelser deras punkmusik.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Jag tycker mkt coolt har dryftats här de senaste dagarna. Jag har inget emot att alverna (eller egentligen pratar vi ju om Goianas älvfolk, det är stor skillnad) ligger bakom förbannelsen.

Först lite om min syn på det. Goiana är The new kid on the block, och orsaken till detta är Elil Talanann (eller vad den nu heter). Älvfolken ser den här anden (som mycket väl kan ha dykt upp som ett resultat av intensiv meditation som Birke föreslog) som en substitut flr Tevatenu. De äldsta alverna ser givetvis detta som en hån mot Tevatenu och allt. Älvfoken i Goiana är lite som älvfokens rebeller, de har börjat lyssna på punkmusik och piercat sig i ögonbrynen, och de gamle förfasas.

Förbannelsen då. Ja, som sagt finns det inget som säger att det är alverna som ligger bakom den utan Goianas älvfolk tillsammans med skogsanden. Jag har inga som helst problem med det. Goiana styrs ju av ngt slags älvfolksråd och har lite gemensamt med Landoris alver. Det kanske inte ens satt en enda alv i rådet vid tiden för förbannelsen?

Så kör på en förbannelse som hämnd för att Goiana gavs till HM.
Det här skulle väl fungera... tror jag?

Goiana är något nytt, kanske ett nytt Landori (som kanske var ett nytt Sivoa?), en skiftning i Tevatenus kraft, eller en utbrytargrupp av blandade älvfolk? Om nu gudinnan ifråga är döende (?) så behövs kanske desperata åtgärder?

Rörande Meditationen i Goiana så är den inte min ide utan från officiellt material i Aidne-modulen.

Sen så kanske enlil Talannen har dolda motiv?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:USA - Osama
USA - Saddam
USA - Pinochet
the list goes on...

Bara några exempel på vår tids stora idealistiska riddarland som ständigt verkar sluta avtal med djävulen. Jag tycker att det faktist känns bra om Kardierna har slutit avtal med HM. Avgörande är också att Vidar deltog i beslutet.

Goianas Hertig? Han blev väl skitsur. Men han var ändå förbrukad...

Avgörande är också att Beronrik inte var förtrollad.
USA ser sig inte som ett stolt, idealistiskt feodalt riddarland. USA ser sig som det nya idealistiska Rom. :)

Skämt åsido. Jag tycker att helheten ser riktigt bra ut men....jag har svårt att smälta ett fredtraktat mellan Häxmästaren och Kardien.

Jag har svårt att se att Kardien ger upp Goiana för att få fred och därmed erkänna förlust till en trollkarl som regerar svartfolk.

Om det är fallet så kan fredsöverenskommelsen med häxmästaren i så fall vara den utlösande gnistan som får Vidar att vända sig till alverna. Men du säger att Vidar var delaktig i beslutet.....mjaaaaa. Jag får lov att fundera och försöka smälta det här helt enkelt.

Vem som förbannar vem är inget som jag fäster större vikt vid.

Vad gäller Zorakerna så har jag valt att tolka det så att ingen har slutit någon formell fred med Svarta tornet. De senaste krigshandlingarna upphörde 555 men det råder endast en informell vapenvila. Och den kan brytas när som helst. Den generella synen på Svarta tornet i Zorakin är mycket oförsonlig.

"Cetero Censeo Castella Nera Esse Delendam"

Som Riddar Cato den äldre i Kungliga rådet alltid säger när han avslutar ett anförande.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-16 10:54, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar