Re: Fil-Tofia
Postat: 2018-09-18 20:11
Jag tänker så här. Fil-Tofia inklusive kejsarbro har sitt ursprung i Ingenmansöns existens. Namnet på ön kan vara av senare datum (från och med överenskommelsen mellan Penner och Echter att ön är neutral mark) men det kan också vara äldre.
Inom arkeologi är detta ett klassiskt landskapsfenomen. Vatten har i alla kulturer varit centrala inom religionerna. Rinnande vatten symboliserar både i romersk, grekisk och keltisk tro färdvägar mellan andevärld och denna värld. Mellan dödsriket och de levandes rike. Och givetvis är floder/åar färdvägar som möjliggör handel. Kanske därför som Hermes både är handelsmännens gud men också den gud som för de döda till dödsriket. Floder symboliserade resor, rikedom, liv och död. Öar och halvöar i floder blev fysiska symboler för dessa andra världar. På öar i floder hittar arkeologer därför ofta forntida helgedomar, begravningsplatser eller tingsplatser. Dvs under förutsättning att vattnets erosion inte flyttat ön. På eller i anslutning till sådana platser/öar bildades dessutom ofta handelsplatser.
Detta tillsammans gör att jag kan teckna ett litet porträtt av Fil-Tofia äldre historia. Ursprungligen låg på ingenmansön en liten tingsplats med en helgedom. Så småningom om anlade man en liten träbro på ena sidan och en färja eller vippbro på andra för att kunna släppa förbi båttrafik. På någon eller båda sidor växte det upp en liten handelsplats. När det jorpagniska kejsardömet nådde hit insåg dess ledare betydelsen av platsen och lät anlägga en större bro med torn för att kontrollera platsen och markera kejsardömets närvaro. Sannolikt anlade man även ett litet tempel på ön. Platsen läge gjorde Fil-Tofia till en naturlig omlastningsplats för varor som transporterades från inlandet mot havet. Resten är historia. Sannolikt finns ytterligare en lastplats/hamn längre uppströms innan Stirpaz blir för strid och svårframkomlig för båtar.
Inom arkeologi är detta ett klassiskt landskapsfenomen. Vatten har i alla kulturer varit centrala inom religionerna. Rinnande vatten symboliserar både i romersk, grekisk och keltisk tro färdvägar mellan andevärld och denna värld. Mellan dödsriket och de levandes rike. Och givetvis är floder/åar färdvägar som möjliggör handel. Kanske därför som Hermes både är handelsmännens gud men också den gud som för de döda till dödsriket. Floder symboliserade resor, rikedom, liv och död. Öar och halvöar i floder blev fysiska symboler för dessa andra världar. På öar i floder hittar arkeologer därför ofta forntida helgedomar, begravningsplatser eller tingsplatser. Dvs under förutsättning att vattnets erosion inte flyttat ön. På eller i anslutning till sådana platser/öar bildades dessutom ofta handelsplatser.
Detta tillsammans gör att jag kan teckna ett litet porträtt av Fil-Tofia äldre historia. Ursprungligen låg på ingenmansön en liten tingsplats med en helgedom. Så småningom om anlade man en liten träbro på ena sidan och en färja eller vippbro på andra för att kunna släppa förbi båttrafik. På någon eller båda sidor växte det upp en liten handelsplats. När det jorpagniska kejsardömet nådde hit insåg dess ledare betydelsen av platsen och lät anlägga en större bro med torn för att kontrollera platsen och markera kejsardömets närvaro. Sannolikt anlade man även ett litet tempel på ön. Platsen läge gjorde Fil-Tofia till en naturlig omlastningsplats för varor som transporterades från inlandet mot havet. Resten är historia. Sannolikt finns ytterligare en lastplats/hamn längre uppströms innan Stirpaz blir för strid och svårframkomlig för båtar.