Jeb skrev:Jag hade en idé om att göra bron till ett slags riddarhus med sköldar hängandes ut emot Stirpazviken för att visa vilka ätter som verkar i staden. Är det något att utveckla?
Kanske kan stadsdelarna och deras milisers vapen vara de som hänger här?
Jeb skrev:Antalet byggnader i DLV´s regi. I mitt tycke jämfört med resten av Aidne är det för många. Jag delar Fafnirs bild av många kyrkor i medeltida städer, men tom. jämfört med dem tycker jag det är mycket. Inser att jag tjatar om detta, men jag anser det inte helt löst.
Såg du min summering?
Inne i staden finns bontisâlens palatstados och Lazarethklostret som de stora templen. Sen finns de lokala kvarterstemplen som är sjutton till antalet (kartan kan kanske ge intrycket av att de är stora men de behöver inte vara större än ett "vanligt" tempel så som lär finnas över hela Aidne). 5-6000 invånare fördelade på dessa blir 300-350 tillhörande varje tempel. Utöver detta finns fyra kapell.
Utanför staden finns fem bytempel i de olika förstäderna, ett kloster, ett kapell och två begravningsplatser med kapell. Hur många som bor här är lite oklart.
Om vi låter de flesta vara enkla tempel och kapell så tycker jag det kan fungera. De enda som egentligen sticker ut är Palatstadosen och Lazarethklostret, samt kanske ett eller två av kapellen.
Fler med åsikter?
Jeb skrev:Hamn i Tofia är även det en nöt att knäcka. Snibbens förslag med vattenskadad sankmark där både det ena och det andra försvinner är allt för häftig för att slopa. Hur löser då staden gods som kommer? Precis som sagt så väljer den lättaste hamnen. Delar hela staden på hamnavgiften eller går den bara till Fil? De varor som ska till Tofia fraktas de över bron och i så fall hur? Flottas det av lokala personer över Stirpaz under bron? Jag är rädd att Fil blir ekonomiskt överlägset Tofia det är ju trots allt två länder och två hertigar). Vi kan lösa det med Traktatet, men då bör det uttalas hur.
Hamnavgiften skulle kunna vara lösningen på den ekonomiska frågan men då återstår fortfarande logistiken med timmret.
Vi verkar överens om att timmret först stannar ovanför bron där det säljs på auktion och det sen skickas under bron i lugna former. Men vart lämnar timmret vattnet så att säga? Tas det upp ovanför bron där det sorteras och säljs innan det släpps ut i vattnet igen och fraktas under bron varifrån det sen någonstans tas upp på nytt och flyttas ombord på köparnas skepp? Eller sorteras timmret ute i vattnet ovanför bron, säljs där och lämnar först vattnet nedanför bron då det lastas ombord på köparnas skepp?
Kan vi tänka oss timmerhamnar utanför murarna ovanför och/eller nedanför staden? Bearbetas timmret möjligtvis innan det säljs och vart sker i så fall detta? Kan långa sammanhängande timmerlänsor (sammanlänkade stockar som hägnar in och samlar timmret när det flyter ute i vattnet) övanför eller nedanför staden vara något?
Jeb skrev:Port i söder (Tofia) är kanske något vi ska fundera mer på? Pirater och ankor som seglar dit, hur stor och organiserad styrka anser vi de mönstra? Tar de sig an en stad av FT´s kaliber och är de militärt skickade att riva upp en port? Jämför vi här med Visby igen har portantalet varierat stort genom åren. Under min research inför FT-tråden svarade Gotlands museum så här på frågan om muren.
Det fanns ingen bebyggelse utanför muren vi den tiden. Man bodde innanför muren eller ute på landsbygden. Portar har satts igen och öppnats i takt med att behoven förändrats. Sjömuren hade t. ex. ett tiotal portar ursprungligen.
Jag tycker inte vi ska ha det antalet utan hålla oss i närheten av det material Äventyrsspel publicerat. Deras städer får ses som en mall för vår uppbyggnad tycker jag. Vi skulle därför kunna göra både och. Det fanns verkligen en port i söder. Efter ett lyckat anfall på staden, gissningsvis efter Sjökriget då flottan var försvagad, beslöt man att mura igen den. Idag finns en mindre port kvar, men den används mest av fotgängare.
Igenmurad port nu endast öppen för mindre färdsel kan kanske vara kompromissen vi letar etter?
Jeb skrev:Kolonilotterna, fick de vara kvar?
Det tycker jag.
Jeb skrev:Östra tornet på Kjesarbron. Ska stadsvakten bo där och är det då stort nog anser ni?
Den kan få hålla till där tycker jag. Endast den tjänstgörande delen av vakten behöver få plats, samt förråd. Kanske finns baracker längs insidan av stadsmuren söder om tornet som inte syns på kartan.
Jeb skrev:Vem tar sista platsen i rådet?
Skall leta lite...