Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det tycker jag absolut att det gör Fafnir. Namnen låter lagom schizofrena för att komma från ett land med flera olika namntraditioner som delvis överlappar varandra.
[/quote]
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe: Kan du rita upp landgränserna runt Jorpagna på den nya kartan? Blir då lättare att orientera sig när nya namn skall sättas ut.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Spelknepe: Kan du rita upp landgränserna runt Jorpagna på den nya kartan? Blir då lättare att orientera sig när nya namn skall sättas ut.
Okaj!
Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tack!

I öster skulle jag dock vilja reda ut några saker innan vi spikar gränsen. Enligt landkartan i EA-Kampanj så är det en bit ingenmansland mellan Jorpagna och Berendien. Utifrån namn på den kartan och andra kartor i EA-boxen (exempelvis religionkartan) borde detta området vara en del av alvriket Landori, eller åtminstone ett ytterområde av alvskogarna. Centralt i regionen ligger också handelsstaden Atrema i Berendien varifrån karavaner norrut in i Erebs inre och till Trasimo går, troligen kopplat till den gamla vägen som byggdes av Kejsardömet Jorpagna mellan Jorpur och Tolan.

Frågor:

1) Hur stor bit land skall vi lämna mellan Berendien och Jorpagna?
2) Skall denna landbit vara en del av Landori eller ett ingenmansland?
3) Hur mycket inflytande har alverna i denna eventuella del av Landori?
4) Är ett ingemansland helt öde eller finns det små jorpagniska furstendömen "utanför" det det nya Jorpagnas nuvarande gränser?
5) Ligger Atrema helt intill gränsen eller en bit söderut nere i Berendien?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det ser ut som om gränsen på Spelknepekartan har flyttats en bit mot NÖ jämfört med kartan i EA-boxen. På den gamla kartan fanns ett litet område utanför Jorpagnas gräns med lite odlad mark längs kusten. Kanske ligger här några furstendömen som traditionellt inte velat erkänna systemet med korfurstar och sporadiska kejsare och därför inte alltid har räknats som en del av Jorpagna. Ett litet område finns dock kvar mellan Berendien och Jorpagna. Detta är väl troligast en del av Landori.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag utgick från en tidigare karta jag har gjort. Säg till om gränserna ska ändras - jag fixar!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Jag utgick från en tidigare karta jag har gjort. Säg till om gränserna ska ändras - jag fixar!
Eftersom jag har utgått från samma karta ser jag liten anledning att ändra. Personligen anser jag det bra att införliva det oförklarliga lilla uppodlade hörnet med Jorpagna och låta Landori ta vid där bortom.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag ser hellre att det finns ett gammalt avtal avs ingenmanslandet mellan Jorpagna och Berendien. Ett område av tradition lämnat som friland mellan rikena. En gång kanske del av Landori men idag helt utan intresse för eller inflytande av alverna. Detta för att leden från Atrema och inåt kontinenten skulle vara fri. Kanske finns ett antal grymma krig som slutade med Landori-medlad fred och heliga eder för att området inte ska tillhöra något rike.

Området tycker jag ska domineras av tron på de Unga Gudarna. Kanske är detta anledningen till att de inte omfattas av Jorpagna och skyddas av Berendien. Är det en sammanslutning av fria bondbyar med religiösa ledare? I tider av oro och svartfolksinvasioner ges de skydd från östjorpagniska furstendömen, Atrema och Landori? Spånar här för att finna en idé som ligger utanför att all mark görs anspråk på av existerande riken och förklarar.

Här uppstår naturligtvis nya frågor... :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det här samlade jag tidigare om Jorpagnas östgräns: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... .A4nsen.22
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Några fler lupenska platsnamn:

Lai Grond - Den stora sjön i norra Jorpagna. Namnet betyder helt enkelt "storsjön"
Punt Alossa - "Körsbärsbron"
Val cotschiigla - "Rödögadalen" norr om Lai Grond.
Carugna
Punt strètg
Porta Nivlousa - "Dimporten", by i Zatrabia i gränsområdet mot Mörkrets berg.
Curt d'Atratsch
Tors d'evla - "Örntornen"
Chesagôt
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Här kommer en ny variant av Jorpagnas Stora triumfvapen. Jag har lagt till lite saker i bilderna för att få dem att se mer furstliga ut.

Bild

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tjusigt! :)

Skulle du kunna dela upp skölden också och göra en vapensköld för varje korfurste?
Aragaldin (röd dubbelörn på mot guld)
af Bitterört (vit guldbevingade springare mot blått)
af Eke (gyllene eklöv och ekollon mot grönt)
Leonez (svart lejonhuvud mot guld)
Miziamaris (rött flätverk (mönster) mot silver)
Obiertz (gyllene drake mot grönt)
Telotanine (svart häger mot silver)
Ybramun (två guldtigrar mot rött)
Caddosolen i mitten symboliserar korfurstarnas band till Caddo och är alltså inget eget furstendöme.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fast jag gillade Obiertz vapen med den gyllene draken mot grönt bättre. Har dessutom skrivit in i en drakdödare i denna furstefamiljs historia...
Bandet tvärs över skulle jag dock kanske kunna skriva in. Har det någon speciell betydelse?
Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Grymt snyggt Snibben! Vilka talanger vi har samlat här! :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Fast jag gillade Obiertz vapen med den gyllene draken mot grönt bättre. Har dessutom skrivit in i en drakdödare i denna furstefamiljs historia...
Bandet tvärs över skulle jag dock kanske kunna skriva in. Har det någon speciell betydelse?
Det kan ändras. Det är nu en heraldisk panter (för alla vet att pantrar sprutar eld?) Jag tog med den mest för att den var rolig och jag tyckte det var lite mycket grönt... Den smala sparren med fem vita rundlar kanske kan ha att göra med ett magiskt bälte i familjens historia?
birkebeineren skrev: Skulle du kunna dela upp skölden också och göra en vapensköld för varje korfurste?
Det skall inte bli några problem.
af Eke (gyllene eklöv och ekollon mot grönt)
Varken det förra eller det nya ser ut som något vapen en furste av rang för. Skall fila lite mer på det, eklöven blir kvar dock.
Leonez (svart lejonhuvud mot guld)
Det var svårt att se på förra men det är faktiskt ett naturligt leopardhuvud (leoparden från imperium jorpagna)
Telotanine (svart häger mot silver)
det dök visst upp fem röda dolkkors här ;)
Ybramun (två guldtigrar mot rött)
Det är faktiskt naturliga leoparder. Heraldiska tigrar är konstiga varelser med lejonkroppar och drakhuvuden :? Naturliga tigrar inom heraldik ser ut som tigrar. Leoparder är lejon som tittar framåt och naturliga leoparder ser ut som leoparder.... puh.
Caddosolen i mitten symboliserar korfurstarnas band till Caddo och är alltså inget eget furstendöme.

Jag trodde den bara stod för deras trohet mot DLV. Caddo har en blå sköld med gyllene sol medan Odo (etin?) har en sköld i silver med guldsol.
Skriv svar