Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tänker du rita ut alla furstendömen med namn Adragoor? Jag har nämligen 10-15 i den pågående texten om korfurstarna som behöver komma med i så fall.

Angående Vidvinden får ni avgöra.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Tänker du rita ut alla furstendömen med namn Adragoor? Jag har nämligen 10-15 i den pågående texten om korfurstarna som behöver komma med i så fall.

Angående Vidvinden får ni avgöra.
Har inte satt ut namnen på några furstendömen än utan tänkte att de skulle finnas i en lista bredvid kartan med sifferhänvisningar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vidvinden ska inte stå någonstans, utan antydningar kan lämnas i texten.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Vidvinden ska inte stå någonstans, utan antydningar kan lämnas i texten.
Upptäckte det också efter att ha närläst källorna bättre.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor skrev:Lite karttankar:

- Området på udden längst åt sydväst kallas för Sogoterra (av jorins "sokiuz" - sammanhörande och "terra" - land) Namnet kommer av att landområdet under tidig mörkertid var det område som klarat sig bäst efter den tredje konfluxen. Under ett par hundra år fanns ett litet självständigt kungadöme här och befolkningen i de Sogoterriska staterna känner fortfarande stor sammanhållning. De flesta Sogoterriska stater är medlemmar av den jorgundiska "hansan".

- Floden som till viss del är Jorpagnas västgräns kallas Celion. Området precis väster om floden annekterades under 500-talet av lupenska (se nedan) furstar, och kallas numera "Transcelion".

- Lupenien (av joriskans "lupuz" - varg), i Jorpagnas nordvästra hörn är ett glesbefolkat och vilt land. Furstarna i detta otillgängliga område tvingas ständigt försvara sig mot inträngande svartfolk från Mörkrets berg samt ta hänsyn till de vargmän som lever i de vilda skogarna.

-Valsábula, nordost om Sogoterra är en bred flack dal som på många ställen är mycket bördig. Dalen är delad i två hertigdömen: östra och västra Sábula. Östsábulas hertigar har genom arv erhållit land som sträcker sig en bit upp i Lupenien.

-Camarda kallas slättlandet mellan Valsábula och den stora floden mitt i Jorpagna. (Inte att förväxla med stadsstaten Camarda, varifrån den camardiska förbundsrepubliken styrs. Denna ligger i västra delen av Camardas slättland.)
Hmm, ska jag fixa en uppdaterad karta över Jorpagna? Hur vill ni gå tillväga? Ska jag göra ett förslag som ändras flertalet gånger eller kanske vänta lite?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Hmm, ska jag fixa en uppdaterad karta över Jorpagna? Hur vill ni gå tillväga? Ska jag göra ett förslag som ändras flertalet gånger eller kanske vänta lite?
Tja, du skulle ju kunna lägga till några namn som jag har uppfunnit och sen lägga till fler i takt med att kartan blir mer färdig.

Namn som jag inte fick med i tidigare inlägg:
-Zatrabia. Området nordöst om Lupenien och nordväst om sjön i norra Jorpagna.
-Garianakullarna. En kedja låga kullar söder om nämnda sjö.

Namn som jag har lagt till de senaste dagarna:
-Tenebriska skogen. Den stora skogen i södra mellersta Jorpagna.
-Negumbra. Höglandet på vilket förut nämnda skog växer.
-Basilonien. Slättland mellan Garianakullarna och Negumbra.
-Cardinien. Slättlandet öster om Negumbra.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor skrev:
Spelknepe skrev:Hmm, ska jag fixa en uppdaterad karta över Jorpagna? Hur vill ni gå tillväga? Ska jag göra ett förslag som ändras flertalet gånger eller kanske vänta lite?
Tja, du skulle ju kunna lägga till några namn som jag har uppfunnit och sen lägga till fler i takt med att kartan blir mer färdig.

Namn som jag inte fick med i tidigare inlägg:
-Zatrabia. Området nordöst om Lupenien och nordväst om sjön i norra Jorpagna.
-Garianakullarna. En kedja låga kullar söder om nämnda sjö.

Namn som jag har lagt till de senaste dagarna:
-Tenebriska skogen. Den stora skogen i södra mellersta Jorpagna.
-Negumbra. Höglandet på vilket förut nämnda skog växer.
-Basilonien. Slättland mellan Garianakullarna och Negumbra.
-Cardinien. Slättlandet öster om Negumbra.
Ok, och geografin? Ska jag kolla källorna och lägga till lite mer flod, kullar, skog eller vill du/ni/någon skicka en skiss först? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Namnen ovanför verkar i princip bara vara på geografiska regioner och skogar/slätter/högland. Sen på detta lägger vi på gränserna för de otaliga(!) små och något större furstendömerna. Låter det rätt?

Angående floder så diskuterade vi det för länge sen och var inne på att Jorpsgna knappt hade några större sådana utan istället sköttes vattenförsörjningen av grävda kanaler och byggda akvedukter.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag har förlängt floder och lagt till en del. (Att det bara skulle finnas en flod i hela Jorpagna verkar osannolikt och skulle behöva förklaras med någon form av onaturligt väderfenomen...) Sen att de flesta floder jag har lagt till i det närmaste är små åar är en annan sak. Kartan i nuvarande skick har jag nu skickat till info@erebaltor.se
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor skrev:Jag har förlängt floder och lagt till en del. (Att det bara skulle finnas en flod i hela Jorpagna verkar osannolikt och skulle behöva förklaras med någon form av onaturligt väderfenomen...) Sen att de flesta floder jag har lagt till i det närmaste är små åar är en annan sak. Kartan i nuvarande skick har jag nu skickat till info@erebaltor.se
Har kollat på din karta Adragoor. Jag antar att det är den kartan som du ska fortsätta att utveckla? Jag kommer att "ta efter" din karta med viss modifikation, då jag tycker att en handritad karta ska vara lite skev med avstånd och proportioner. Så den kartan jag skapar kommer således vara en sann karta över Jorpagna, medan din får vara handritad och sann för de som tror på den (alltså de flesta!).

hur låter det? :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:
Adragoor skrev:Jag har förlängt floder och lagt till en del. (Att det bara skulle finnas en flod i hela Jorpagna verkar osannolikt och skulle behöva förklaras med någon form av onaturligt väderfenomen...) Sen att de flesta floder jag har lagt till i det närmaste är små åar är en annan sak. Kartan i nuvarande skick har jag nu skickat till info@erebaltor.se
Har kollat på din karta Adragoor. Jag antar att det är den kartan som du ska fortsätta att utveckla? Jag kommer att "ta efter" din karta med viss modifikation, då jag tycker att en handritad karta ska vara lite skev med avstånd och proportioner. Så den kartan jag skapar kommer således vara en sann karta över Jorpagna, medan din får vara handritad och sann för de som tror på den (alltså de flesta!).

hur låter det? :)
Ungefär så hade jag tänkt. De fyrkantiga symbolerna är f.ö. regelrätta städer, medan de röda prickarna är mindre orter. De orter som är understrukna är huvudorter i sina furstendömen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Glöm inte att passa in vad som finns på kartan över Nostratiet i väster: platser, vägar och eventuellt svsrtfolksreviren uppe i Mörkerbergen.
viewtopic.php?p=29300#29300

Sen har jag som sagt några namn på furstendömen men exakt vart i Jotpagna dessa passas in är ganska flexibelt. Återkommer om dessa.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I nordöst strax utanför det egentliga Jorpagna har jag för mig att jag förlagt en en stad, Salebeck.

På öarna i sydöst har jag lagt den Helige Odos Ordens huvudborg, kallad Marienburg.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kom vi inte fram till att tona ner de lite tyska namnen? Burg mot Borg bl.a.?

Sen har jag för mig att du förlade DHOOs huvudsäte i en stad kallad Margind?

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... Odos_Orden
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Här finns de jorpagniska furstendömen som hittills är benämt:

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... rstendömen

Skall lägga till eventuell geografisk lokalisering.
Skriv svar