Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Mikael Jag skall läsa den! Stod faktiskt med den i handen på SF-bokhandeln i Gamla Stan, var på vippen att slanta upp mina surt förvärvade trakiner men så ringde telefonen eller något liknande. Kanske skall gå dit en gång till.


Det här påfundet med Krunska legosoldater låter helt fruktansvärt trevligt. Krun har väl inte varit inblandade i några strider de senaste...500 åren? De måste ju träna sina trupper någonstans. Tänk Italien och Tyskland under Spanska inbördeskriget. Kanske Krun inte förrän nu fått tillgång till den moderna krigsteknologin tex. Fältarbalester, nya taktiker eller varför inte gamla Joriska taktiker som dammas av.

Angående religionen så måste det väl råda ett sammelsurium, där jag absolut gillar missionärer inkognito :)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK, märk ord :) :
Jorpagnas största religion är den Lysande Vägen som fyra femtedelar av befolkningen erkänner sig till. Av dessa tillhör den stora majoriteten Fastlandsvägen vars Kerisgass sitter i hamnstaden Nommen Klëv. Pågrund av att Jorpagna inte enats under en Väg är ortodox doktrin utbredd, religiösa stridigheter vanliga och Ljusa Handen får många brev från Jorpagnas inre där häxbållen flammar.
I övrigt finns flera religioner, både från Imperiets dagar och från senare tid. I öster är de Unga Gudarna populära, men även tron på Wegil är stark. De flesta av Erebs gudar har funnit troende i Jorpagna.

Caddos realtion till Jorpagna är som sagt svår att säga säkert då landet är så splittrat och en stark centralmakt saknas. Relationen begröänsas till främst handel, viss mission och militär infiltration. SK tror jag dock mest är när man knappt harhandelskontakter och är väl vanligtvis motiverat av stora geografiska avstånd. Därför tror jag DK är bättre då Caddos handelshus säkert har stora intressen längs Jorpagnas kust.
Senast redigerad av Mikael den 2008-03-03 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9061
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tänker mig att dalkiska legosoldater huvudsakligen kämpar i egna förband av bågskyttare. Då dessa skriver kontrakt med uppdragsgivare ingår alltid en klausul där de lovar att inte på något vis missionera för sin tro. Detta går väl ihop med dalkernas Väg som inte alls är så aktivt missionerande som fastlandsvägen samt att denna garanti som de är noga med att hålla också bidrar till deras rykte som pålitliga legosoldater.
De många dalkiska legosoldaterna i sold hos de jorpagniska fursbaronerna är således inget problem religionsmässigt men det ger samtidigt många möjligheter för caddiska handelsinteresser att dölja sina kunskapare bland bågskyttarna...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nu när Spelknepe ändå håller på att fixa kartorna så undrar jag om han kan justera Jorpagna utifrån de geografiska landmärken som finns på min kritkarta (se tidigare länk) med tillägg att det centrala skogsmasivet skall vara större? Går det Spelis?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael skrev:Nu när Spelknepe ändå håller på att fixa kartorna så undrar jag om han kan justera Jorpagna utifrån de geografiska landmärken som finns på min kritkarta (se tidigare länk) med tillägg att det centrala skogsmasivet skall vara större? Går det Spelis?
Klart det går! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9061
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hittat ett förslag till en jorpagnisk riddarorden och förlagt den till Orden-tråden.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta på första sidan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Här behövs många fler floder, men det får bli senare när landet växer fram.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9061
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Även ruinerna efter Grivela kan markeras.

Sen tycker jag vi bör komma upp med ett namn på passet mellan Mörkerbergen och Nidabergen!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Jag vill gärna ha med:
Trosmotsättningarna sedan stora schismen.
Furstarnas kamp kring kejsarvalen, med de listiga Kurfurstarna.
Den Helige Odos Orden med sitt säte i Karinenstaad/Margarethenborg/?.
Det Jorgundska handelsförbundet.
Tjyvstartar sommaren lite...

Jag har nog svängt en del vad gäller Jorpagna. Om vi gör området mellan Jorpagna och Zorakin till en spännade vildmark med en blandning av stadsstater, rövarbaroner, svartfolk, djupa skogar, nybyggare, handelspirater, rovriddare och små baronier, ett område där var furste är kung, så tycker jag att det är rimligt att Jorpagna nått lite längre. Det finns egentligen inget i Mikaels lista som jag inte kan köpa.

Min lista på vad jag vill se:

* Återkommande pestepedemier (behöver ju inte vara orsakad av Yersina Pestis)
* Ett splittrat rike, centralstyret är ytterst svagt (det är väl det enda som är kanoniskt)
* Gott om väpnade konflikter
* En blandning av furstendömen - kurfurstar, baroner, bontisalfurstar, stadsstater, ordensstater, storhertigar, markgrevar. Många olika titlar. Samma regler - den som har makten styr så länge han kan behålla den.
* Kan både ha och vara utan Kejsare. I sådant fall helt i händerna på de mäktigaste furstarna (för det mesta). Både två och flera samtidigt emellanåt.
* En "normal" teknisk och ekonmisk utvecklingsnivå (typ Kardien). Bondebefolkning som klarar sig hyfsat mellan krigen, men tyvärr återkommer dessa alltför ofta.
* Religiösa väpnade konflikter - visst, men bara som en sida av myntet. Även krig som startas med religiösa motiv urartar snart till rena maktkamper och furstarna byter sida hur som helst.
* Fursten bestämmer folkets religion - absolut. Ibland kan skiften vara nog så hastiga. Bontisaler i turbulenta regioner ser till att ha en ämbetsdräkt för var trosinriktning och växlar pragmatisk kläder efter krigets vindar. De enda som behöver akta sig är magiker som kan utsättas för trakasserier om fel furste vinner.
* Pragmatism och cynism. Dalker och Echter kan förfäras över hur värdslig kyrkan tvingats bli.
* Legoknektar från erebs alla hörn - Kardiska riddare, Dalkiska bågskyttar, Trakoriska kondottiärer, Berendiska spjutbärare, Krunska infanterister, Hynsolgiska "husarer" osv.
* Joriska ruinsträder med får på Forum Jorpagnum.
* Utrymme även för andra religioner (se Bergdahl nedan)

Listan blev ganska lång och kan väl inte betraktas som en kravlista, även om mycket är sådant som redan dryftats till allmänt bifall.

Vad jag inte vill se:
* Tyska. Gärna kurfurstar, men inga Türingen odyl.
* Religiösa krig a la 30 åriga kriget. Däremot religiösa konflikter, men jag tycker att maktpolitiken skall komma först, inte lojaliteten gentemot kyrkan.

:!: Ändrat efter Bergdahl inlägg, i blått
Senast redigerad av Regil den 2008-05-27 08:09, redigerad totalt 3 gång.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan inte annat än att hålla med dig Regil.

Sen så skulle jag gärna se, som jag har för mig att jag skrivit tidigare, att det även finns plats för de äldre religionerna i Jorpagna. Man skulle ju kunna tänka sig att LV inte nått till de mer perifiera områden där det finns furstar som dyrkar gamla jorpagniska gudar eller ideer. Det samma kan gälla för landsbygden där bönderna i vissa regioner även offrar till de gamla jorpagniska gudarna vid sidan av den påtvingade LV.

Jag är helt för ett mer decentraliserat Jorpagna och jag ser hellre en massa självutnämnda kejsare än en central kejsare. Självklart skall det finnas en massa jorpagnier som menar att man har blodsband till de jorpagniska kejsarna, vissa kanske tom kan visa upp släktträd ända till de antika krunska kejsarna och hjältarna. Men en fin stamtavla är ju inte så mycket värd om man inte kan backa upp den med rikedom och svärd.

Sen en liten petitess, men jag föreställer mig att den stora delar av de krunska legosoldaterna inte är kavallerister. Det finns gott om fattiga krunier i rikets stora städer med små möjligheter till försörjning i landet och för dessa är en snabb utväg ur misären att ta värvning i något krunskt legokompani. Då stadsborna inte ofta har någon större erfarenhet av hästar blir det vanligtvis som infanterister, men visst förekommer även krunska lätta kavalerilegoknektar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Herrarna har tjuvstartat, men jag tycker det ser lovande ut. Jag ser fram emot att få återkomma i ämnet. 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9061
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lovande tankar om Jorpagna ...som jag också kommer att bidra till när det beger sig! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Angående platsnamn i Jorpagna....
De tyska namnen tycker jag åker bort direkt. Anledningen är inte att de nödvändigtvis är dåliga utan snarare att de leder till språkförvirring. Som alla säkert vet representeras jori av svenska i spel. "Äkta" jori borde ha större likheter med spanska och italienska eftersom det kommer av ett språk som liknar latin.

Tyska används i nuläget redan som inspiration för ransardiska och därför blir det smått förvirrande att hitta tyskklingande namn även i Jorpagna.

Jag föreslår att svenska namn även används i Jorpagna, givetvis uppblandat med ngn slags fantasyromanska namn. Kanske kan man låta de jorpagniska platsnamnen vara något muterade jämfört med vanliga svenska så att det blir lite skillnad mot Aidne.
Ovanstående utesluter givetvis inte eventuella inspirationer från det medeltida Tyskland.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Men anknytning till platsnamn... bi borde även ta oss en funderare över personnamn i Jorpagna.
Nu har jag inte kollat efter jorpagnier i det officiella materialet, men i anders text om den lysande vägen finns en person vid namn Morius Amulband och birke har namnget en jorpagnier till Calmuz Ecato Lugulband, vidare har Mikael namnget en jorpagnier till Homér af Våräng. De två första låter väl som om de skulle kunna ha samma ursprung - jorpagniska/nyjori - men den sistnämndes efternamn rimmar ju illa med övriga namn. Förnamnet Homer funkar ju i mitt tycke.
Man kanske skulle kunna skapa platsnamn som funkar med dessa tre namn (homers efternamn inte inkluderat då), alltså så att de låter som om de har ursprung ur samma språk...
Finns det några officiella jorpagnier?
Föresten kan ju ta upp en jorpagnier som som jag funderat på att använda mig av i Krun den landsflyktiga fursten Enbrosiuz av Yberrime. Där ju förnamnet verkar funka med övriga namn. Yberrime var tänkt att vara det furstendömme han tvingats lämna. Sen är ju frågan om vi skall använda oss av af/av för platsanknytning eller om vi skall skapa något mer jorpagniskt. Med tanke på vad adragoor skrev tidigare kanske något mer romanskklingande, en variant av de?
Skriv svar