Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Själv så ser jag inte riktigt att det behöver vara någon jättestark koppling till de aindniska varianterna av jori (västjori) och jorpagniska (nyjori). Feliciska, zorakiska och kardiska har ju mer gemensamt än nyjorin och t.ex. zorakiska, enligt EA-kampanj. Så att di t.ex. förekommer hos felicierna behöver ju inte vara något problem. Det talar ju för att di och da är något som förekommer inom flera joriska språk.
Sen så använder ju felicierna sitt di ihopsatt med det andra namnelementet som t.ex. DiCastran, men då jorpagnierna skulle ha sitt fristående di Ybramun. Alltså en viss skillnad mellan språken och en viss likhet, vilket jag tycker är bra. Alternativ för vi väll köra på do, men jag tycker inte vi behöver släppa di bara för att det förekommer i Felicien.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl skrev:Själv så ser jag inte riktigt att det behöver vara någon jättestark koppling till de aindniska varianterna av jori (västjori) och jorpagniska (nyjori). Feliciska, zorakiska och kardiska har ju mer gemensamt än nyjorin och t.ex. zorakiska, enligt EA-kampanj. Så att di t.ex. förekommer hos felicierna behöver ju inte vara något problem. Det talar ju för att di och da är något som förekommer inom flera joriska språk.
Sen så använder ju felicierna sitt di ihopsatt med det andra namnelementet som t.ex. DiCastran, men då jorpagnierna skulle ha sitt fristående di Ybramun. Alltså en viss skillnad mellan språken och en viss likhet, vilket jag tycker är bra. Alternativ för vi väll köra på do, men jag tycker inte vi behöver släppa di bara för att det förekommer i Felicien.
Ordet finns säkert i någon variant i alla joriska språk... Ett annat alternativ är att använda sig av a/ab "från"...
Aldo Salivali ab Akina, Marchionissan Kalamistrilla a Lesura... Kan funka kanske...
Eller så kör vi med di, och börjar ordet på vokal d'. D'Ybramun...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

a och ab lät inte fel.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

a och ab lät inte så tokigt, kanske så det ser ut i kejserlig jori och nyjori, ev med varianten af i de lite underliga nordjorpagniernas tolkning?

de, da och do skulle kunna vara västjori med något slags ursprung i den västjoriska kulturkrets som det ymtats om under Morkertiden, med feliciernas Di som en sentida variant?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ytterligare platser som kanske ligger i Jorpagna:

Slott och herresäten:
Belesgar
Cajarc
Carmanto
Claravalz
Malespina
Mediona
Monfort
Monroza
Valzora
Valzegura
Polinac

Städer och byar:
Brixia
Yrniz
Bolzan
Sulmo
Nuceria
Peruzia
Arazo
Camarda
Mago
Rozeto
Scylazo
Zalapia
Archena
Orexia
Zerpentera

Slotten kommer från en lista över slott i riddarromaner och bynamnen från en medeltida karta över Italien...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mina förslag i all blygsamhet:

Stad:
Salebäck
Madonoborg
Phyloxer
Aurelia
Friborg
Tarquino

Län:
Vårfäldt
Fyloxera

Floder:
Carnuntum
Pados
Warteron

Skog:
Artedur / Arteduria
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

a och ab lät inte så tokigt, kanske så det ser ut i kejserlig jori och nyjori, ev med varianten af i de lite underliga nordjorpagniernas tolkning?

de, da och do skulle kunna vara västjori med något slags ursprung i den västjoriska kulturkrets som det ymtats om under Morkertiden, med feliciernas Di som en sentida variant?
Tycker vi kör på den tolkningen då, den kanske vi alla kan sluta upp kring?

Således blir det då Enbrosiuz Borgo Derrotta ab Ybramun som min jorpagniske furste får heta.

Adragoor, dina nya namn ser riktigt bra ut.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Låter bra, tycker jag! Så det blir "a" om efternamnet börjar på en konsonant, "ab" om det börjar på en vokal. Klockrent. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Personnavn
Annina
Catobin
Lociuz
Orneliza
Musunia
Inulia
Ottabiroz
Adebian
Icato
Dalinine
Elerian
Bado
Yulia

Platsnamn
Lugocorvo
Oiala
Catanineborg (!)
Firozin
Xolna
Ancorvo
Sadimineum
Marninestad (!)
Nicaband

Redan angivna jorer och jorpagnier
Tibius Maros Saccius, centurion i Legio Argentum på 900-talet fO
Marios Telkumel, demonolog på 700-talet fO
Morius Amulband, befälhavare för exarkens Pergonitergarde 610 eO
Calmuz Ecato Lugulband, förste Högmästare för Den Helige Odos Orden 263 eO
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Personnavn
Annina
Catobin
Lociuz
Orneliza
Musunia
Inulia
Ottabiroz
Adebian
Icato
Dalinine
Elerian
Bado
Yulia

Platsnamn
Lugocorvo
Oiala
Catanineborg (!)
Firozin
Xolna
Ancorvo
Sadimineum
Marninestad (!)
Nicaband

Redan angivna jorer och jorpagnier
Tibius Maros Saccius, centurion i Legio Argentum på 900-talet fO
Marios Telkumel, demonolog på 700-talet fO
Morius Amulband, befälhavare för exarkens Pergonitergarde 610 eO
Calmuz Ecato Lugulband, förste Högmästare för Den Helige Odos Orden 263 eO
Snart har vi ju tillräckligt med platsnamn för en löjligt detaljerad karta... :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

På väg tillbaka efter semester och konferens.

Kan bara konstatera att det verkar råda någorlunda konsensus om vad Jorpagna skall bli och att ni har fått till namnbiten bra.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Glöm inte heller:
Mäster Fraxinus: furst Melkor av Chor och furst Adama av Schwartzloch

Mäster Peters: Salmoke
Peter skrev: Salmoke
Under imperiets glansdagar var Salmoke i södra Jorpagna en metropol. Sädesskepp från imperiets alla hörn gick upp för Sale-floden, och dockade vid Salmokes stora hamn. Nu är staden sedan länge överväxt, men man kan fortfarande beundra de väldiga pelarna och frisererna från en förgången storhetstid. Den nutida byn Salmoke ligger en timme norr om den gamla staden, och dessa herdebönder vallar sina svin mellan marduktemplets kolonner och runt den gamla kyrians övergivna kariatyder. Då och då kommer ett gäng kringstrykande lycksökare förbi, med hacka och spade. Det går nämligen rykten om oöppnade skattrum och dolda gångar under Salmoke - och mer än en gång tidigare har sådana rykten i det ruintäta Jorpagna belönat den nyfikne med guld och artifakter.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Det skulle kunna vara en lösning, men då behöver vi komma på ett bra namn. I mitt huvud tänker jag på "Gränslandet" när jag planerar inför Jorpagnadusten, eftersom jag tänker mig att diskussionerna inte kommer att hålla sig innom några gränser, men frågan är om det klingar så bra?

Annars kanske "Vidvinden", efter skogen?

Eller någon utveckling av det gamla kejseliga provinsnamnet jag tidigare omtalat; Jorpur Inferior eller Provincia Nostra - våran provins (den första egna provinsen jorerna erövrade).
"Nostratiet" en möjlighet? "Inferioret"?
Provincia Nostra låter bra, dvs Nostratiet år 610.
Skall jag starta en sådan tråd?

Jag har börjat samanställa källfakta om Jorpagna (inte det antika Imperiet) som snart skall läggas upp på denna tråds första sida. Jag har tittat i EA-boxen, Krilloan, Monster&Män, Kopparhavets Kapare än så länge, tänkte skumma övriga moduler också men skulle vilja sprida ut Sinkaduserna på er andra. Någon som sett något om dagens Jorpagna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Provincia Nostra låter bra, dvs Nostratiet år 610.
Skall jag starta en sådan tråd?
Det blir i så fall ett helt nytt namn men det måste det ju bli oavsett eftersom området inte tidigare är beskrivet. Klargör i så fall i början av tråden vilket geografisk bit av Ereb det handlar om, OCH att det i dagsläget endast är ett territorum (som många interessen gör anspråk på). Typ ...mellan Aidnebergen/Zorakin i väster, Mörkerbergen och Jorpagna i norr och öst, samt norr om Vit fläck Jorpur....
Mikael skrev:Jag har börjat samanställa källfakta om Jorpagna (inte det antika Imperiet) som snart skall läggas upp på denna tråds första sida. Jag har tittat i EA-boxen, Krilloan, Monster&Män, Kopparhavets Kapare än så länge, tänkte skumma övriga moduler också men skulle vilja sprida ut Sinkaduserna på er andra. Någon som sett något om dagens Jorpagna?
Det enda jag minns är några ord i början av äventyret "Skuggor över Nohstril" (nr ?) angående en smuggelled genom landet och även att felicierna har spioner i landet.
Du kan också titta i Mirel-tråden där jag skrev om Mörkerbergen i den kortfattade beskrivningen av Kalterstranden, fast detta är ju inget officiellt material.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tack Birke. Har nu också skummat Barbia, Magilre, Kandra, Torshem, Monturerna, Aidne, Krigarens handbok, Nidland, Trakorien, men inte funnit något.
Skriv svar