Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Det blir mycket bra om högmännen Peter! Tack.

Jag har nu läst utkastet och har (naturligtvis) tankar om det.
* Först behövs det fortfarande korrläsning, det finns felskrivningar och upprepningar, men det är ju inte förvånande i detta läge.

*Stycket om Trasimo och Mastika Agga flyter ihop på ett sätt som ger känslan av att det finns en koppling när det (väl) inte gör det.

*Är Mastika att betrakta som "nyetablerad", jag gillar inte ordet.

*Jag saknar någon liten mening om kentaurer. Får jag smyga in denna mening i Flora&Fauna:"...rovtranor. Även skygga små hjordar av kentaurer strövar över Barghan, men undviker all kontakt med människor."

*Och så önskar jag följande tillägg till Kronologin:
"Tusentals år innan Palins predikanter anlände till området var stäpperna bebodd av många olika stammar av olika folkslag. En del av dem finns kvar idag medan andra försvunnit eller flyttat. De flesta har lämnat få spår men än står att finna gräsövervuxna utspridda ruiner, rösen, stenstoder och gravar om man vet att titta efter dem.

900 f.O. Ett större antal narguriska stammar utvandrar i omgångar från Nargurs skogar. De flesta stannar aldrig länge nog för att lämna några större spår utan passerar vidare mot nordväst. Ett antal mindre flockar dröjer ändå kvar och blir anfäder till dagens strövnargurer
."

En inspirerande text Peter (mfl) som åter får skrivklådan att sprida sig även hos mig. Spelis, var tog dödsriddaren på kartan vägen? :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:
*Stycket om Trasimo och Mastika Agga flyter ihop på ett sätt som ger känslan av att det finns en koppling när det (väl) inte gör det.

*Är Mastika att betrakta som "nyetablerad", jag gillar inte ordet.
Jag var nog en smula forvirrad nar jag skrev detta, klockare huvuden far garna foresla bade ordval och om de bor saras pa

[Qoute]*Jag saknar någon liten mening om kentaurer. Får jag smyga in denna mening i Flora&Fauna:"...rovtranor. Även skygga små hjordar av kentaurer strövar över Barghan, men undviker all kontakt med människor."[/quote]

Later bra
*Och så önskar jag följande tillägg till Kronologin:
"Tusentals år innan Palins predikanter anlände till området var stäpperna bebodd av många olika stammar av olika folkslag. En del av dem finns kvar idag medan andra försvunnit eller flyttat. De flesta har lämnat få spår men än står att finna gräsövervuxna utspridda ruiner, rösen, stenstoder och gravar om man vet att titta efter dem.

900 f.O. Ett större antal narguriska stammar utvandrar i omgångar från Nargurs skogar. De flesta stannar aldrig länge nog för att lämna några större spår utan passerar vidare mot nordväst. Ett antal mindre flockar dröjer ändå kvar och blir anfäder till dagens strövnargurer."
Klockrent - garna!
En inspirerande text Peter (mfl) som åter får skrivklådan att sprida sig även hos mig.
Tack - har varit grymt skoj att skriva, speciellt med all hjalp, stod och bidrag fran detta grymt kreativa forum :)
Spelis, var tog dödsriddaren på kartan vägen? :D
Jag tyckte den var jakligt snygg jag med, bring it back! :)
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:*Stycket om Trasimo och Mastika Agga flyter ihop på ett sätt som ger känslan av att det finns en koppling när det (väl) inte gör det.
Det finns ingen koppling utöver att både Trasimo och Mastika Agga är platser tillhörande kulturen i Nargurs skogar (centralnargurierna eller ur-nargurierna) och även platser där icke-nargurer handlar med skogsfolken. Denna narguriska kultur är i sig inte helt enhetlig men det skiljer sig tydligt med västnargurierna som strövnargurerna i Palinor tillhör. Jag har gjort ett stort poäng av detta i utvecklingen av Nargur och ser gärna att detta behålls. Hur som helst, det borde vara enkelt att tydliggöra detta i Palinortexten utan att göra större ändringar. Kan återkomma med förslag i morgon.
Mikael skrev:*Är Mastika att betrakta som "nyetablerad", jag gillar inte ordet.
Mastika Agga är grundat 536 eO så helt ny är ju staden inte även om det ju beror på tidsperspektivet man ser det med. Men meningen bör kanske bäst omformuleras. Kan försöka göra det.
Mikael skrev:*Och så önskar jag följande tillägg till Kronologin:

900 f.O. Ett större antal narguriska stammar utvandrar i omgångar från Nargurs skogar. De flesta stannar aldrig länge nog för att lämna några större spår utan passerar vidare mot nordväst. Ett antal mindre flockar dröjer ändå kvar och blir anfäder till dagens strövnargurer[/color]."
Riktigt så enkelt är det inte men jag lovar återkomma i frågan.

Är inte riktigt van med ett så snabbt tempo på forumet, det påminner ju om forna tider! :D
birkebeineren
Admin

Även dessa årtal är skrivna för Palinor men tycker ni det blir för mycket historia?
Årtalen för Östbelgoth:

Ca 100 eO
Östbelgotherna har bosatt sig i ett stort område sydöst för Kardbergen och etablerta handelskontakter med både flodsarder i Kardskogen och strövnargurer ute på Barghan. De kallar sitt nya land Heidirmot. Dagens palinoriska kasalbyar Fossa, Thurb och Tilarud ligger alla på platser som först bosattes av östbelgotherna.

103 eO
Ett caddisk handelskepp med en grupp palinistiska trosbröder rundar Ljusnahalvön och seglar in i Lerigattviken. De för med sig Palins portolan, den berättelse S:t Palin själv gjorde av sin resa mot nord, och palinisterna letar efter spår från sin mästares mission. Vid Aeselflodens mynning hittar de stenen Palin troligen använde som bönepemod och grundar ett läger vid platsen. Senare kommer lägret att växa och bli staden Cormwak.

105 eO
Efter två år av expeditoner uppför Aeselfloden når palinisterna med flodsardernas hjälp Östbelgoth

132 eO
Flyktningar från det västbelgothiska Ljusna seglar uppför Aeselfloden och når Östbelgoth. Fyra generationer har gått sedan västbelgotherna och östbelgotherna splittrades under Stora frihetskriget mot Ransard men minnet om deras meningsskiljaktigheter är ännu friska.

176 eO
Västbelgotherna från Ljusna utropar kungariket Timolerien i Kards södra skogar och berg. De hävdar överhöghet över även östbelgothernas länder.

183 eO
Östbelgotherna anfaller Cormwaak som nu är ett timolerisk fäste men slås tillbaka efter stora förluster.

210 eO
Under det första soltåget förlorar östbelgotherna stora landområden till Palinorden. Rikets sydgräns dras tillbaka till Aeselfloden (se kladdkartan). När den ransardisk-timoleriska invasionen (mot slutet av året?) har drivits tillbaka befäster Palinor de vunna östbelgothiska landområderna.

298 eO
Kung Atalir avlider och Östbelgoth tvingas ingå en personalunion med Timolerien.

392 eO
Timolerien splittras och Östbelgoth utropar sin självständigt under kung Nobarg.

401 eO
Östbelgoth blir en del av Timora.

410 eO
Östbelgoth erövras av Palinor när Timora besegras i det Tredje palinoriska soltåget. Kung Otalorik avrättas tillsamman med sina klanhövdingar. Östbelgoths inlämmas i Palinor.
Årtalen skrevs i sammanhann med detta, mest historieförklarande, inlägg:
birkebeineren skrev:Östbelgoth som jag tidigare kort har omtalat tänkte jag som en statsbildning i perioden 64-410 eO. I det tredje palinoriska soltåget där Palinor i allians med Kuldkrës hadde vissa framgångar var erövringen av Östbelgoth en av dessa. Det östbelgothiska väldet sträckte sig ursprungligen över ett ännu större område (den streckade linjen) men under Palinors första århundraden antingen fördrevs eller underkuvades de. Har inte tänkt göra östbelgothernas betydelse större än vad dessa tidiga årtal visar men jag vill gärna ha dem där för att förklara de historiska skeendena i regionen OCH som en förklaring till hur de narguriska språken har utvecklat sig (mer om detta senare).

Bild

(den röda markeringen är bara en tänkt gräns for Palinors gräns 410 eO)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Spelknepe skrev:Låter bra! Det blev en fin fart på Palinor nu. Ser fram emot när jag kan börja lägga in bilder...

Fafnir: Hur många bilder skulle du rita till?

Förresten Peter... vilket ämne ska du ta dig an efter Palinor? :)
Utöver de bilder jag redan ritat och omnämnt ngn sida tillbaka hoppas jag hinna rita två bilder till.
Det ena en cermoni i ett tempel där cermoniledaren redan är tecknad (och pryder det preliminära omslaget :) )
Den andra föreställande strövnargurer som begraver en fallen broder i en av de mytiska stenkistorna. Där håller jag på att bygga ihop bilder i photoshop till en referens.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Hur var det med floderna som försvinner ner i underjorden och ev underjordiska floder och grottsystem? Utvecklades den tanken någon gång eller hur blev det med floderna? Eller slutar floderna i små saltsjöar eller är det så att de faktiskt rinner åt andra hållet in i Nargur? Det är Ogotholin i öster jag tänker på.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Här kommer en riktig kasal (hoppas jag!)

Bild
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Snyggt! En riktig ideal-kasal! Tack for detta
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

• Har lagt till stycket om sport
• Har lagt till stycket om högmän samt deras byar
• Har lagt till stycket om Kentaurer under Flora & Fauna
• Har uppdaterat kronologin enligt Mikaels önskemål

Kvar att göra

-------------------------------------------------------------------------------------

Geografi

Hur var det med floderna som försvinner ner i underjorden och ev underjordiska floder och grottsystem? Utvecklades den tanken någon gång eller hur blev det med floderna? Eller slutar floderna i små saltsjöar eller är det så att de faktiskt rinner åt andra hållet in i Nargur? Det är Ogotholin i öster jag tänker på.

-------------------------------------------------------------------------------------

Mastika Agga och Trasimo
* Stycket om Trasimo och Mastika Agga flyter ihop på ett sätt som ger känslan av att det finns en koppling när det (väl) inte gör det.

* Är Mastika att betrakta som "nyetablerad", jag gillar inte ordet.

* Det finns ingen koppling utöver att både Trasimo och Mastika Agga är platser tillhörande kulturen i Nargurs skogar (centralnargurierna eller ur-nargurierna) och även platser där icke-nargurer handlar med skogsfolken. Denna narguriska kultur är i sig inte helt enhetlig men det skiljer sig tydligt med västnargurierna som strövnargurerna i Palinor tillhör. Jag har gjort ett stort poäng av detta i utvecklingen av Nargur och ser gärna att detta behålls. Hur som helst, det borde vara enkelt att tydliggöra detta i Palinortexten utan att göra större ändringar. Kan återkomma med förslag i morgon.

Historia
* 900 f.O. Ett större antal narguriska stammar utvandrar i omgångar från Nargurs skogar. De flesta stannar aldrig länge nog för att lämna några större spår utan passerar vidare mot nordväst. Ett antal mindre flockar dröjer ändå kvar och blir anfäder till dagens strövnargurer

Årtalen för Östbelgoth:

Ca 100 eO
Östbelgotherna har bosatt sig i ett stort område sydöst för Kardbergen och etablerta handelskontakter med både flodsarder i Kardskogen och strövnargurer ute på Barghan. De kallar sitt nya land Heidirmot. Dagens palinoriska kasalbyar Fossa, Thurb och Tilarud ligger alla på platser som först bosattes av östbelgotherna.

103 eO
Ett caddisk handelskepp med en grupp palinistiska trosbröder rundar Ljusnahalvön och seglar in i Lerigattviken. De för med sig Palins portolan, den berättelse S:t Palin själv gjorde av sin resa mot nord, och palinisterna letar efter spår från sin mästares mission. Vid Aeselflodens mynning hittar de stenen Palin troligen använde som bönepemod och grundar ett läger vid platsen. Senare kommer lägret att växa och bli staden Cormwak.

105 eO
Efter två år av expeditoner uppför Aeselfloden når palinisterna med flodsardernas hjälp Östbelgoth

132 eO
Flyktningar från det västbelgothiska Ljusna seglar uppför Aeselfloden och når Östbelgoth. Fyra generationer har gått sedan västbelgotherna och östbelgotherna splittrades under Stora frihetskriget mot Ransard men minnet om deras meningsskiljaktigheter är ännu friska.

176 eO
Västbelgotherna från Ljusna utropar kungariket Timolerien i Kards södra skogar och berg. De hävdar överhöghet över även östbelgothernas länder.

183 eO
Östbelgotherna anfaller Cormwaak som nu är ett timolerisk fäste men slås tillbaka efter stora förluster.

210 eO
Under det första soltåget förlorar östbelgotherna stora landområden till Palinorden. Rikets sydgräns dras tillbaka till Aeselfloden (se kladdkartan). När den ransardisk-timoleriska invasionen (mot slutet av året?) har drivits tillbaka befäster Palinor de vunna östbelgothiska landområderna.

298 eO
Kung Atalir avlider och Östbelgoth tvingas ingå en personalunion med Timolerien.

392 eO
Timolerien splittras och Östbelgoth utropar sin självständigt under kung Nobarg.

401 eO
Östbelgoth blir en del av Timora.

410 eO
Östbelgoth erövras av Palinor när Timora besegras i det Tredje palinoriska soltåget. Kung Otalorik avrättas tillsamman med sina klanhövdingar. Östbelgoths inlämmas i Palinor.

Östbelgoth som jag tidigare kort har omtalat tänkte jag som en statsbildning i perioden 64-410 eO. I det tredje palinoriska soltåget där Palinor i allians med Kuldkrës hadde vissa framgångar var erövringen av Östbelgoth en av dessa. Det östbelgothiska väldet sträckte sig ursprungligen över ett ännu större område (den streckade linjen) men under Palinors första århundraden antingen fördrevs eller underkuvades de. Har inte tänkt göra östbelgothernas betydelse större än vad dessa tidiga årtal visar men jag vill gärna ha dem där för att förklara de historiska skeendena i regionen OCH som en förklaring till hur de narguriska språken har utvecklat sig (mer om detta senare).

Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Jag kan nog halla med om att det blir lite val lang kronologi om man skall kora hela Ostbelgoth. Finns det sag 1-2 artal som ar sarskilt viktiga?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Tre maktiga stammar dominerade omradet runt Karnmassivet. Mergurunderna var kanda for sin trolldomsmakt, Kassi kontrollerade Bla Fyles lopp fran flera befasta grottor hogt uppe bland Karnmassivets bergskron och de vidskepliga Raggbukarna var Strovnargurernas slugaste ryttare och harjare. Pa olika satt brots deras makt for dem alla.
birkebeineren
Admin

*Floden Ogorolihn försvinner ner i underjorden. Lägg till följande text under Geografi:

Längst österut i Palinor möter det torra Barghan floden Ogorolihn. Terrängen stiger och då grunden består av kalksten har floden på tre platser här grävt sig ner i håligheter och sprickor för att helt försvinna i underjorden.

*Avsnittet om Mastika Agga och Trasimo föreslås ändrat så här:

Palinor har gamla band med de sydvästra delarna av Nargur, och har länge haft missionsbröder i området runt Trasimo. Sakta har landets inflytande dock minskat, allt eftersom rikets ekonomiska tyngd i regionen dalat. Galna missionärer, kätterska avfällingar och udda proselyter har länge tagit sin tillflykt till denna mer tillåtande plats, och palinpräster i Trasimo och övriga Nargur är ett ovanligt vildögt och entusiastiskt släkte. Ofta rinner sinnet över, särskilt eftersom kyrkan tvingas samexistera med hedniska kulter, och religionskravaller är inte ovanlig, särskilt i den nyaste handelsstaden i kallat Himmelen.

Orden har en mer formell närvaro i Mastika Agga. De gör anspråk på kontroll av floden Agharga som mynnar vid staden och en liten stationering av missionerande riddare försöker ta upp tull av handelsmän, huvudsakligen etinstrogna kardier och magiller som inte vågar sätta sig upp mot en orden som hävdar de handlar i samråd med exarkens vilja. Trakorier och cerevallier ignorerar, än så länge, palinbröderna. Palinor har sedan Mastika Agga grundades 536 eO sett staden som ytterligare ett hot mot rikets handelskontakter. Förutom brist på militära resurser, undviker man helst att öppna en andra front eller stöta sig med handeln i öst. Det finns ett antal grevar och köpmän som har en pragmatisk inställning till stadens marknader. Men i Kartotum planeras både sabotage, invasion och infiltration av staden. Samtidigt översvämmas staden av nytillkomna proselyter inför år 610 e.O. och det förväntade soltåget.

*Årtalen rörande Östbelgoth behöver inta vara med. De är skrivna mer för Ransard och årtalen 103 eO, som är det viktigaste, då palinisterna först letar sig fram till Palinor har Peter redan lagt till i den nuvarande kronologin.

*För år 900 fO och strövnargurernas ursprung behövs egentligen ett långt avsnitt men då detta inte lämpar sig i en kortfattat kronologi får det heller bli en mycket förenklat text (som åtminstone i wikin kan länka till en längre beskrivning) :

900-talet fO
Den fjärde narguriska vandringen går mot Kard. Stammarna passerar norr om Ejdunnbergen innan de fortsätter in i södra Kardskogen. Endast ett fåtal stannar kvar ute på Barghan men de kommer utgöra kärnan i vad som efter vart vill bli den strövnarguriska kulturen.
Senast redigerad av birkebeineren den 2013-01-11 06:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Tack Birke - uppskattar att du gjort detta sa att det blir ratt
birkebeineren
Admin

Bara kul att få vara med och bidra. :)

Jag korrläser gärna om sådan hjälp behövs innan pdf-iering.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: Jag korrläser gärna om sådan hjälp behövs innan pdf-iering.
Farligt att anmala sig frivillig till sadant har. Jag vore hemskt tacksam forr korrhjalp, eftersom jag ar val medveten om att ett andra par ogon antagligen behovs
Skriv svar