Jag har nu läst utkastet och har (naturligtvis) tankar om det.
* Först behövs det fortfarande korrläsning, det finns felskrivningar och upprepningar, men det är ju inte förvånande i detta läge.
*Stycket om Trasimo och Mastika Agga flyter ihop på ett sätt som ger känslan av att det finns en koppling när det (väl) inte gör det.
*Är Mastika att betrakta som "nyetablerad", jag gillar inte ordet.
*Jag saknar någon liten mening om kentaurer. Får jag smyga in denna mening i Flora&Fauna:"...rovtranor. Även skygga små hjordar av kentaurer strövar över Barghan, men undviker all kontakt med människor."
*Och så önskar jag följande tillägg till Kronologin:
"Tusentals år innan Palins predikanter anlände till området var stäpperna bebodd av många olika stammar av olika folkslag. En del av dem finns kvar idag medan andra försvunnit eller flyttat. De flesta har lämnat få spår men än står att finna gräsövervuxna utspridda ruiner, rösen, stenstoder och gravar om man vet att titta efter dem.
900 f.O. Ett större antal narguriska stammar utvandrar i omgångar från Nargurs skogar. De flesta stannar aldrig länge nog för att lämna några större spår utan passerar vidare mot nordväst. Ett antal mindre flockar dröjer ändå kvar och blir anfäder till dagens strövnargurer."
En inspirerande text Peter (mfl) som åter får skrivklådan att sprida sig även hos mig. Spelis, var tog dödsriddaren på kartan vägen?