Postat: 2010-08-02 11:55
Faan vilken koll du har Birke! 

Det låter fullt möjligt och däråt lutar det, även om "vasallstaten" kanske höll ut något årtionde av egen maskin efter jordernas tillbakadragande på 450 talet?Garrika föll senhösten 412 eO så senare än det altså. Jordisk vasallstat låter interessant men glöm inte att deras sista (egna) fäste i södern föll med Harald Krokigs död 456 eO. Mellan här någongång?
Berör kanske inte Triska då du i historien lagt oligarkstyret till ca 120 eO men kan vara något att ha i bakhuvudet att fram till ca 140 eO fanns det ett belgothisk rike på nordsidan av Melashebergen.
Historia: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... ockupation
Karta: viewtopic.php?p=24197#24197
Inte omöjligt även om det snarast nog var Garrika som förlorat mark till både Hisskov och Triska.Annars kanske också Hisskov kan ha förlorat mark till Triska? Confused
Låter bra. Har börjat skriva lite om hur den joriska koloniseringen av Sanzas gick till men det blir helt kortfattat.
Vi har vi sen kommit fram till?Peter skrev:1) Stadens furstesläkt har länge varit mecenater till flyende magiker från hela Ereb. Särskilt Nya Arno har varit en flyktväg från Caddo för magiker. I anslutning till furstepalatset ligger därför ett komplex av universitetsbyggnader och magiteoretiska instiutioner. Det är ingen som riktigt har ordning på hur många fakultet som finns där, och man brukar tala om "de 101" akademierna, trots att det varierar högst markant hur många magiker som bor där. Citationstecknen kommer sig av att ingen vet hur många fakultet där finns. Egentligen bor där nog inte mer än runt hundra magiker. (Fortf. hög siffra)
2) Staden styrs av adelssläkter, vissa uråldriga, med en förkärlek för mystik, ockultism och magi. Det går inte att ha inflytande i staden utan att vara med i ett av de "etthundra och en" mystiska sällskap och magikerordnar som finns i staden. Citationstecknen beror på att vissa av dessa mystiska ordnar bara är hedersordnar utan innehåll, medan andra sysslar med politiskt ränkspel, och bara en handfull lär faktiskt ut magiska skolor.
3) Staden styrs magokratiskt, från något hundratal ("etthundra och en") torn som är uppsamlingspunkter för stadens magikeradel. Ett dussin släkter, där alla underhåller åtminstone ett par magiker, styr staden från något dussin torn vardera. Kampen om kontroll över staden och över de strategiska tornen är en evig prestige- och maktkamp mellan släkterna. Tornen är även provosoriska laboratrium och studiekammare för de aktade magikerna, som ständigt försöker komma på nya sätt att använda sin konst för släktens fromma.
Strålande.birkebeineren skrev:Några gamla ideer från trådens början:Vi har vi sen kommit fram till?Peter skrev:1) Stadens furstesläkt har länge varit mecenater till flyende magiker från hela Ereb. Särskilt Nya Arno har varit en flyktväg från Caddo för magiker. I anslutning till furstepalatset ligger därför ett komplex av universitetsbyggnader och magiteoretiska instiutioner. Det är ingen som riktigt har ordning på hur många fakultet som finns där, och man brukar tala om "de 101" akademierna, trots att det varierar högst markant hur många magiker som bor där. Citationstecknen kommer sig av att ingen vet hur många fakultet där finns. Egentligen bor där nog inte mer än runt hundra magiker. (Fortf. hög siffra)
2) Staden styrs av adelssläkter, vissa uråldriga, med en förkärlek för mystik, ockultism och magi. Det går inte att ha inflytande i staden utan att vara med i ett av de "etthundra och en" mystiska sällskap och magikerordnar som finns i staden. Citationstecknen beror på att vissa av dessa mystiska ordnar bara är hedersordnar utan innehåll, medan andra sysslar med politiskt ränkspel, och bara en handfull lär faktiskt ut magiska skolor.
3) Staden styrs magokratiskt, från något hundratal ("etthundra och en") torn som är uppsamlingspunkter för stadens magikeradel. Ett dussin släkter, där alla underhåller åtminstone ett par magiker, styr staden från något dussin torn vardera. Kampen om kontroll över staden och över de strategiska tornen är en evig prestige- och maktkamp mellan släkterna. Tornen är även provosoriska laboratrium och studiekammare för de aktade magikerna, som ständigt försöker komma på nya sätt att använda sin konst för släktens fromma.
Magiker har vid två tillfällen hävdat sin makt politisk i Klomelliens historia. Dessa magiker var första gången knutna till staden Joraga på ön Diamor i Jaggaracksjön och gick under i en självförvållad eldstorm ca 185 eO. Andra gången är det magiker från staden Bosza som lägger sig i den dominerande konflikten i Klomellien ca 350-400 eO mellan det mäktiga Mercana uppe i nordväst och trion Hisskov, Garrika och Sanzas som 374 eO bildade Klomelliska Unionen i landets centrala delar (se historia för den tidigare stadsstaten Garrika)
Något mera?
Angående den såkallade "magiska högkulturen" föreslår jag att vi lägger den långt tillbaka i Mörkertiden så att det blir lite lagomt otydligt vad denna egentligen innebar. Magikerna i Joraga och Bosza ("De Hundra och En") har båda varit arvtagare till denna kultur.
Vi roade oss med att poängsätta vilka egenskaper hos en adelsman som värderas högst i olika riddarkulturer i Ereb (Kardien, Berendien, Zorakin). Det blev ganska roligt och belyste väl skillnaderna. Jag skulle tycka att det vore roligt att se samma sak för Trakorien. Länge har man fått hålla sig till Brior Brådfots lite moraliserande Trakorienbeskrivningar, vilka inte på något sätt visar på vilka idealen är i Trakorien (han belyser dock på ett mycket underhållande sätt avvikelserna från Briors ideal. Nu utgår jag ifrån att det gäller såväl Brådfots som Berättarens ideal (och för den delen Regils)).
Skulle man kunna få en genomgång av idealen för en Trakorisk adelsman som tillhör en av de sju familjerna? Vi satte poäng från 1-9 för alla egenskaper. Jag klistrar vad som skrevs om Berendien som kan agera mall.
BERENDIEN
God stridsman 7/8 (varierar något)
Kunnig inom administration och juridik 3
Kunnig inom klassisk bildning (matematik, filosofi, språk, historia etc) 3
Vackert utseende 8 (extra pluspoäng om man dessutom har förmågan att tillfredställa en dam!)
Duktig på att dikta, spela och sjunga 8
Snygga och fina kläder 9
Hövisk mot damer 9
Artig 6
Ärlig och rättskaffens 7
Rättvis och sportsmannamässig 7
Religiös/from 3
Handlingskraftig 5
Trofast sin herre (den näst i rang enligt det rådande feodala systemet) 7
Trofast sin ätt 9
Trofast sin kung (kejsare)
374 eO
Hisskov, Garrika och Sanzas bildar Klomelliska Unionen för att bättre hävda sin självständighet gentemot magikerna i Bozsa och handlarna i Mercana.
Södra Klomellien upplevde vid denna tid i historien en relativt lugn period mellan den fallna magokratin på Diamor och den kommande i Bozsa, triskerna var också de rätt upptagna med inbördes stridigheter, plundringar i Sanzas och krig mot hamurerna. Garrika blomstrade. Mercanerna från norr kom dock med tiden att bli mer närvarande på Jaggarack och garrikerna fick större konkurens på sin handel med Hisskov och Yolev. Det stora hotet var ändå den växande makten till magikerna i Bozsa och detta var huvudskälet till att Garrika tillsammans med Hisskov och Sanzas 374 eO ingick vad som skulle komma att kallas Klomelliska Unionen.
Hisskov: 5 500 stadsbor, 33 000 bönder/fiskare
Vad har Hisskov för statskick?
Monarki med någon storhövding i spetsen? Oligarki där flera handelshus agerar mot samma mål? Kleptokrati där statens kriminella ligor, bla spelkartellerna försöker leda staten (samtidiht som man försöker bestjäla alla som kommit in på sitt område, antingen via spel, "tullar" eller rena piratöverfall i små snabba båtar riktade mot Maures trafik. Republik där statens fria män röstar i någon form av parlament? Kanske spelar man om vilka som skall bestämma i olika göromål. En ludokrati där tärningar eller fysiska prestationer avgör hur stadsstaten styrs?
Hisskovs styrelseskick är en öppen fråga. Det står inget om det i någon av böckerna och ingen har haft en åsikt om saken ännu. Själv tycker jag väl bara att Hisskov inte ska styras av handelshus - det skulle bli för likt Mercana, och dessutom har eventuellt Mercanas köpmän mutat in sina territorier i Hisskov. Ludokrati kan funka i en begränsad omfattning. Man kan kasta lott eller tävla om en del ämbeten, eller ha stora grupptävlingar om vissa privilegier - den vinnande gruppen i det stora råkurret får rätten att trafikera en viss biflod eller något sådant. Om det får för stor betydelse skulle det öppna upp för storskalig manipulation av staden både utifrån och inifrån.
Blandad religion i Hisskov är också bra, antar jag, funkar lika bra som renodlad LV. Men vi kan inte ha tre olika namn på samme Aesirgud, det blir för trassligt om alla dessutom är nära grannar.
Det lilla jag har tänkt om hisskoviterna är att de är de mest öppna och tillgängliga av alla klomellierna (läget gör det smått nödvändigt), att de reser mycket och gästarbetar i de andra städerna, och att de har hand om en hel del av flodfarten och kontrollen över Jaggarack (i strid med Trsika förstås).
Hisskovs främsta sevärdhet är förstås en jättearena där de all-klomelliska Hisskovitiska Spelen hålls vart fjärde år eller så. Vidare tänker jag ha en labyrint där hågade äventyrare kan gå ner och bli dödade (i bästa Fasans Labyrint-stil). Gladiatospel (fast bara med frivilliga) och liknande blodigheter passar också in här.
Kanske är Hisskov en aristokrati där aristokraternas ätter/sammanslutningar kämpar angående statens inre angelägenheter med hjälp av vad, spel etc? På detta sätt får den med störst tur eller insikt bestämma i den aktuella frågan, då dessa två egenskaper (tur samt insikt)är väldigt högt värderade i Statsstaten Hisskov?
Angående Hisskovs politik så tänk på att vi kanske inte skall förstärka alla de ellva stadsstaternas olikheter genom att ge dem helt unika styresätt. Ett helt vanligt kungadöme eller ett handelsstyre (plutokrati) behöver inte ta bort något av det som redan gör Hisskov speciellt. Tänker motverkning av lapptäcke här.
det är kanske sant.
Dock tror jag inte att Hiiskoviterna skulle kalla sin regent kung utan kanske snarare, prins, hertig, furste eller dylikt om staten är en monarki. Att addiaska kallar sin regent konung beror kanske mest på deras allmänt överlägsna hållning, även ledaren Hamur har säkert en stursk attityd nog att kalla sig konung. Hisskov och Yolevs regenter torde dock vara lite mildare i kanten och väljer mindre i ögonfallande titlar. Tänk hur man i tyskland undvek att kalla sig Konung i det tyskromerska riket. Preussens konung kallade sig t ex konung i Preussen inte av Preussen, detta för att inte sticka ut hakan för långt.
Hisskovs styre. Du är inte ute och djupdyker, Gtjorgo. Vad sägs om det här: Hisskovs styrs av aristokrater, som dock inte är lika fixerade vid härstamning som vid prestationer – det är möjligt att ansluta sig till ett hus eller snarare allians, och att bli accepterad som en av dem om man är lojal mot laget. Aristokraterna skulle gärna bli kungar, som i andra stater dominerade av Lysande Vägen, men de är för jämnstarka, och vanligt folk gillar inte att välja ut en permanent vinnare en gång för alla. Aristokraterna fungerar också som mindre handelshus och kontrollerar handeln. De väljer en av sina egna som ledare, ”furste”, men det är ofta en kompromisskandidat eller en svag person som inte skall kunna trycka ner de andra.
Hisskovs allmänhet tar stor del i stadens styre. Man vill framförallt stödja vinnare, och överger snabbt de som ses som svaga. Taktiker eller institutioner som inte fungerar måste genast omprövas, och odugliga ledare måste avsättas. Samtidigt är man alltid villiga att ge folk en andra chans. Det är i det här sammanhanget tävlingarna är så viktiga, aristokraterna vill att de själva, deras hus, eller deras lag skall vinna, och få folkligt stöd, för att sedan kunna genomdriva sin politik. Tävlingarna kan vara mycket avancerade, och begränsar sig inte till hasardspel och styrkeprov. Hisskoviterna tycker inte om att sitta fast i dödlägen, och hellre än att ägna sig åt ändlösa förhandlingar har man en tävling: en debatt där folk får visa vem de gillar med acklamation, en envig mellan två kandidater till härledare osv. Om man är helt rådvill låter man slumpen avgöra. Vissa ämbeten tillsätts med bestämda tävlingar; ambassadörskapet i Mercana vinns av den som kan tala längst och högst.
Det fanns dock en annan maktfaktor i regionen – jordukaerlarna.
Detta var ett folk som länge plågat södra Klomellien med sina plundringar och tributer men de var inte ett lika stort gissel för Garrika som de var för Yolev och Hisskov. Jordukaerlarna kom upp floderna i Yolev och vad som är dagens Nya Arno, drog sina skepp över land och tog sig vidare ner i Jaggaracksjön. Från små befästa hamnbaser, eller reden som de gärna kallades, låg sen hela den stora sjön tillgänglig. Nordborna höll sig dock huvudsakligen till kusten av Hisskov. Skälet till detta var inte Garrikas lilla flotta utan de triskiska pirater som från Jaggaracks nordöstra del redan härjade sjön på sina stridstornförsedda klomuller.